versnellingsbak bijvullen
-
Marco
versnellingsbak bijvullen
Weet iemand waar ik de vloeistof bijvul en hoe ik kan ontluchten.
en vul ik m helemaal vol ?
Alvast bedankt !
en vul ik m helemaal vol ?
Alvast bedankt !
-
Gert
Re: versnellingsbak bijvullen
Dat hangt een beetje af van welke bak je hebt marco.
Heb je al eens gehoord van onderhoudsboeken ?
Deze vraag, ongeacht welke versnellingsbak je hebt, is al tientallen keren besproken.
Heb je al eens gehoord van onderhoudsboeken ?
Deze vraag, ongeacht welke versnellingsbak je hebt, is al tientallen keren besproken.
-
Marco
Re: versnellingsbak bijvullen
Hebben al die mensen ook zo n antwoord gekregen toen het hiervoor besproken werd. Misschien is het een uitgesproken onderwerp voor jou maar er komen in landroverwereld ook nieuwe mensen bij. Een onderhoudsboek heb ik maar daar word dit niet besproken. Ik heb net de slavecylinder vervangen en vroeg me af hoe nu verder michien iemand anders die me verder wil helpen ?
Ik heb een 110 uit 83 V8 bvd MarcoGert schreef:
>
> Dat hangt een beetje af van welke bak je hebt marco.
>
> Heb je al eens gehoord van onderhoudsboeken ?
>
> Deze vraag, ongeacht welke versnellingsbak je hebt, is al
> tientallen keren besproken.
Ik heb een 110 uit 83 V8 bvd MarcoGert schreef:
>
> Dat hangt een beetje af van welke bak je hebt marco.
>
> Heb je al eens gehoord van onderhoudsboeken ?
>
> Deze vraag, ongeacht welke versnellingsbak je hebt, is al
> tientallen keren besproken.
-
rody
Re: versnellingsbak bijvullen
uuhhh, ben het kwijt. Koppeling of versnellingsbak? of beide?
-
die zijn onderweg
Re: versnellingsbak bijvullen
Dag Marco, tja Gert is wat kort-af-/-door-de-bocht.
Kijk even in het archief, staat vast wat in. In je onderhoudsboek staat voorin welke olie je moet hebben(wij EP90, maar je zal wat ander hebben), vullen kan via de plug aan de zijkant van de bak. Bij ons een vierkante (mannetje) je vult tot het eruit loopt. Voor het vullen zijn er vetspuitachtige app. of ook een handig instrument: wij doen het met een plantenspuit met aquarium slangtje er aan. Kan je onder druk zetten ... tot de bak vol is. Qua ontluchten boven op de moet een 'gaatje' zitten.
Maar kijk even in het archief! Groeten Martijn 109III1979exL.
Kijk even in het archief, staat vast wat in. In je onderhoudsboek staat voorin welke olie je moet hebben(wij EP90, maar je zal wat ander hebben), vullen kan via de plug aan de zijkant van de bak. Bij ons een vierkante (mannetje) je vult tot het eruit loopt. Voor het vullen zijn er vetspuitachtige app. of ook een handig instrument: wij doen het met een plantenspuit met aquarium slangtje er aan. Kan je onder druk zetten ... tot de bak vol is. Qua ontluchten boven op de moet een 'gaatje' zitten.
Maar kijk even in het archief! Groeten Martijn 109III1979exL.
-
Marco
Re: versnellingsbak bijvullen
Tja, Ahum koppelingsbak, Rody , hier gaat wat anders in begrijp ik ?
rody schreef:
>
> uuhhh, ben het kwijt. Koppeling of versnellingsbak? of beide?
rody schreef:
>
> uuhhh, ben het kwijt. Koppeling of versnellingsbak? of beide?
-
G-men (Gargamel)
Re: versnellingsbak bijvullen
110 V8 uit 83.... toch geen bruine hoop ik, wil graag beetje uniek blijven
Slave cilinder vervangen...... ik gok dat je de koppeling bedoelt.???
Als het goed is heb je je bak dan niet hoeven aftappen. In het kort :
Koppelingsreservoir zit in de motorruimte. Is het kleine tinnen potje dat tegen het schutbord zit geschroefd.
Ontluchten gaat via de ontluchtingsnippel die op de slave cilinder is gemonteerd.
doorzichtig slangetje erop, potje met beetje olie en slangetje daarin. (vooraf reservoir vullen !!!)
Vervolgens iemand vragen de koppeling te bedienen tot er geen luchtbelletjes meer uitkomt. (na intrappen eerst nippel dichtdraaien voordat je het pedaal loslaat, anders zuig je het net zo snel weer naar binnen.)
Niet vergeten het nivo in het reservoir bij te houden, en zorg ervoor dat de wagen horizotaal staat of met de neus iets omhoog. Als je hem met de neus naar beneden parkeert krijg je nooit alle lucht eruit
Versnellingsbak hoef je niets aan te doen, tenzij je hem afgetapt hebt.
Nivo (tevens vul)plug zit aan de (linker)zijkant van de bak (LT95 e.d.) Aftap aan de onderzijde.
Tussenbak heeft vulplug aan achterzijde en aftap in bodem
Voor het vullen zul je trouwens een knijpfles of oliespuit nodig hebben omdat het gat hoger zit als de fles.
Koppeling = DOT 4 (remvloeistof)
V-bak = 15W40 (motorolie voor een LT95/85)
Tussenbak = 80W90 (transmissieolie)
Ow ja, zowel de ontluchtingsnippel als de vulplug van de V-bak zijn engels bereikbaar (slecht dus)
Land rover, it's not a bug, it's a feature.
Gerrit
-
G-men (Gargamel)
Re: versnellingsbak bijvullen
Check inderdaad even welke olie in de V-bak hoort als je die moet bijvullen.
EP90 in een LT95 gaat problemen geven omdat de oliepomp in de bak niet geschikt is voor die dikke olie !!!! (kunststof koppeling gaat kapot)
Je kunt op de site van Kroon-oil e.e.a. makkelijk terugvinden.
Gerrit
EP90 in een LT95 gaat problemen geven omdat de oliepomp in de bak niet geschikt is voor die dikke olie !!!! (kunststof koppeling gaat kapot)
Je kunt op de site van Kroon-oil e.e.a. makkelijk terugvinden.
Gerrit
-
Marco
Re: versnellingsbak bijvullen
Nu , hier ben ik weer hartstikke blij mee , bedankt Gerrit
enne hij is blauw met wit ...
Groetjes marcoG-men (Gargamel) schreef:
>
>

>
> 110 V8 uit 83.... toch geen bruine hoop ik, wil graag beetje
> uniek blijven
)))
> Slave cilinder vervangen...... ik gok dat je de koppeling
> bedoelt.???
> Als het goed is heb je je bak dan niet hoeven aftappen. In
> het kort :
>
> Koppelingsreservoir zit in de motorruimte. Is het kleine
> tinnen potje dat tegen het schutbord zit geschroefd.
> Ontluchten gaat via de ontluchtingsnippel die op de slave
> cilinder is gemonteerd.
> doorzichtig slangetje erop, potje met beetje olie en
> slangetje daarin. (vooraf reservoir vullen !!!)
> Vervolgens iemand vragen de koppeling te bedienen tot er geen
> luchtbelletjes meer uitkomt. (na intrappen eerst nippel
> dichtdraaien voordat je het pedaal loslaat, anders zuig je
> het net zo snel weer naar binnen.)
>
> Niet vergeten het nivo in het reservoir bij te houden, en
> zorg ervoor dat de wagen horizotaal staat of met de neus iets
> omhoog. Als je hem met de neus naar beneden parkeert krijg je
> nooit alle lucht eruit
>
> Versnellingsbak hoef je niets aan te doen, tenzij je hem
> afgetapt hebt.
> Nivo (tevens vul)plug zit aan de (linker)zijkant van de bak
> (LT95 e.d.) Aftap aan de onderzijde.
> Tussenbak heeft vulplug aan achterzijde en aftap in bodem
> Voor het vullen zul je trouwens een knijpfles of oliespuit
> nodig hebben omdat het gat hoger zit als de fles.
>
> Koppeling = DOT 4 (remvloeistof)
> V-bak = 15W40 (motorolie voor een LT95/85)
> Tussenbak = 80W90 (transmissieolie)
>
> Ow ja, zowel de ontluchtingsnippel als de vulplug van de
> V-bak zijn engels bereikbaar (slecht dus)
))))
> Land rover, it's not a bug, it's a feature.
>
> Gerrit
enne hij is blauw met wit ...
Groetjes marcoG-men (Gargamel) schreef:
>
>
>
> 110 V8 uit 83.... toch geen bruine hoop ik, wil graag beetje
> uniek blijven
> Slave cilinder vervangen...... ik gok dat je de koppeling
> bedoelt.???
> Als het goed is heb je je bak dan niet hoeven aftappen. In
> het kort :
>
> Koppelingsreservoir zit in de motorruimte. Is het kleine
> tinnen potje dat tegen het schutbord zit geschroefd.
> Ontluchten gaat via de ontluchtingsnippel die op de slave
> cilinder is gemonteerd.
> doorzichtig slangetje erop, potje met beetje olie en
> slangetje daarin. (vooraf reservoir vullen !!!)
> Vervolgens iemand vragen de koppeling te bedienen tot er geen
> luchtbelletjes meer uitkomt. (na intrappen eerst nippel
> dichtdraaien voordat je het pedaal loslaat, anders zuig je
> het net zo snel weer naar binnen.)
>
> Niet vergeten het nivo in het reservoir bij te houden, en
> zorg ervoor dat de wagen horizotaal staat of met de neus iets
> omhoog. Als je hem met de neus naar beneden parkeert krijg je
> nooit alle lucht eruit
>
> Versnellingsbak hoef je niets aan te doen, tenzij je hem
> afgetapt hebt.
> Nivo (tevens vul)plug zit aan de (linker)zijkant van de bak
> (LT95 e.d.) Aftap aan de onderzijde.
> Tussenbak heeft vulplug aan achterzijde en aftap in bodem
> Voor het vullen zul je trouwens een knijpfles of oliespuit
> nodig hebben omdat het gat hoger zit als de fles.
>
> Koppeling = DOT 4 (remvloeistof)
> V-bak = 15W40 (motorolie voor een LT95/85)
> Tussenbak = 80W90 (transmissieolie)
>
> Ow ja, zowel de ontluchtingsnippel als de vulplug van de
> V-bak zijn engels bereikbaar (slecht dus)
> Land rover, it's not a bug, it's a feature.
>
> Gerrit