banken achterin een land rover serie

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
neef Henk

banken achterin een land rover serie

Bericht door neef Henk »

Ben al bezig geweest met het zoeken in de apk eisen van de rdw maar daar wordt niet gesproken over hoe een bank er moet uitzien. Wel dat het deugdelijk bevestigd ed. moet zijn.

Ik bedoel te zeggen dat achterin mijn 101 FC de wielkasten groot genoeg zijn om op te zitten, dit werd door het leger ook zo gedaan. Moet ik nu toch nog "echte" banken monteren?

Groeten neef Henk
Richard78

Re: banken achterin een land rover serie

Bericht door Richard78 »

Hoi Henk,

Komen er al foto's van je nieuwe aanwinst:-)

Toen ik bij de RDW stond en perongeluk voor geel werd gekeurd waren de bankjes die in de lengte gemonteerd waren niet meegenomen als werkelijke zitplaatsen (hoewel dat eigenlijk wel zou horen). Ik denk dus niet dat geen bankjes wel word meegenomen.
Ik heb helaas geen documentatie voor je.

Richard78
Gert

Bericht door Gert »

Dit was mijn vraag aan de RDW. Het gaat hierbij om een originele S3 ambulance:

Een passage:

<i>In het voertuigreglement vind ik een aantal verwarrende zaken met betrekking tot het meenemen van extra personen. Aangezien ik niet graag (onbewust) illegaal over de openbare weg wil rijden, stel ik hier de vraag in de hoop dat u mij een duidelijk antwoord kunt verschaffen. Het betreft een voormalig rodekruis voertuig. Het bestuurdersgedeelte is voorzien van twee zitplaatsen, die volgens de wet voorzien zijn van gordels. Het bestuurdersgedeelte is door middel van een dubbelwandig, geïsoleerd schot, gescheiden van het achterste gedeelte. In de achterkant bevinden zich twee in de lengterichting van het voertuig gerichte 'bedden'. Dit zijn de plekken waar vroeger de brancards in werden geschoven. Hierop ligt nu een dikke plaat multiplex met daarop een dikke laag schuimrubber ter comfort. Deze plekken zijn niet voorzien van autogordels. Het voertuig is van 26 november 1979, en is niet gekeurd als camper. Op mijn kentekenbewijs staat het aantal zitplaatsen niet vermeld, d.w.z. het staat aangeduid als "Niet geregistreerd". Bij omschrijving van de inrichting staat "combinatiewagen".
Mijn vraag is of het toegestaan is om anders dan op de twee zitplaatsen voorin mensen mee te nemen in het achterste gedeelte van het voertuig. </i>

Het antwoord van de RDW is even zo onduidelijk als de regelgeving hierover:

<i>Geachte heer Oskam,

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

U mag buiten de bestuurder om nog 8 personen vervoeren indien daar zitplaatsen voor aanwezig zijn.
Op de twee voorste zitplaatsen moeten gordels aanwezig zijn.
Op de zitting achterin zijn gordels niet verplicht.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW

</i>

Destijds heb ik in het voertuigreglement een passage gevonden waarbij "zittingen" vrij universeel beschreven werden, en dus ga ik er van uit dat ik legaal mensen mee mag nemen.

Overigens heb ik nog gereageerd op het bovenstaande antwoord, met daarin zoiets als "uit uw reactie maak ik op dat de door mij beschreven situatie een wettelijk goedgekeurde zitting is. Mocht dit niet zo zijn, dan hoor ik graag van u".

Hierop heb ik echter nooit meer reactie gehad.

Groeten,

Gert
neef Henk

Bericht door neef Henk »

Heb vandaag gebeld met de rdw over banken achterin, wat ze mij vertelden was dat het degelijke banken moesten zijn die goed aan het voertuig vast zitten. Ze zeiden letterlijk dat tuinstoelen niet voldoen

Lijkt mij dat de wielkasten stevig genoeg zijn en goed vastzitten aan me voertuig

Dat ze niet zo comfortabel zitten als een leren RR zetel mag niets uitmaken.

Groeten neef Henk
Gert

Bericht door Gert »

Dus als het geheel vast zit aan de carosserie, zou het wel mogen ?

Dat zou betekenen dat mijn losse plank, met daarop een los stuk schuimrubber, niet mag. Ik denk dat ik maar weer eens creatief moet zijn. Gaten boren doen we natuurlijk niet aan.

Bedankt voor de info,

Gert
paulus

Bericht door paulus »

gert, als ge het nit mir wit pakt ge de kit.
hoe is,t met de 107?
donk

Bericht door donk »

wel een tip...
een kussen word eerder aangezien als zitplaats, ook met rugleuning dus.

en een zitplaats is minimaal 40 cm breed, hebben we ongemak mee gehad bij rdw in venlo

bankjes achterin een series die 118cm breed waren en dus niet als 3 maar als 2 zitplaatsen gelden..

dus hou het maar een beetje ruim aan.

grtz hans
Plaats reactie