kleppenstellen
-
Theo Schinnij
kleppenstellen
Hallo,
Ik ben al enige tijd bezig met het verwisselen van de koppakking van mijn Landrover 2,5 D uit 1984. De kop is gevlakt en afgeperst. Er was een probleem met één van de voorkamers. Er zit nu een overmaat voorkamer in.
Ben nu bezig de zaak weer op te bouwen. Waar ik nog wel een beetje tegen op zie is het afstellen van de kleppe. In het werkplaatshandboek heb ik er wel iets over gelezen (volgorde van afstellen, klepspeling) maar ik ben toch huiverig om er aante beginnen.
Graag ontvang ik suggesties/tips om me op weg te hepen. Alvast bedankt.
Theo Schinnij
Ik ben al enige tijd bezig met het verwisselen van de koppakking van mijn Landrover 2,5 D uit 1984. De kop is gevlakt en afgeperst. Er was een probleem met één van de voorkamers. Er zit nu een overmaat voorkamer in.
Ben nu bezig de zaak weer op te bouwen. Waar ik nog wel een beetje tegen op zie is het afstellen van de kleppe. In het werkplaatshandboek heb ik er wel iets over gelezen (volgorde van afstellen, klepspeling) maar ik ben toch huiverig om er aante beginnen.
Graag ontvang ik suggesties/tips om me op weg te hepen. Alvast bedankt.
Theo Schinnij
-
RoLandrover
Re: kleppenstellen
Hey joh!
als je dit nu allemaal zelf al hebt gedaan en weer in elkaar krijgt is klepspeling stellen een eitje!!!!!!!
Speling moet zijn:
Inlaat: 0,25 mm
Uitlaat: 0,25 mm
met voelermaatje, schroevendraaier en ringsleutel.
Klep open: __________Klep die je kan stellen:
No 1 uitlaat__________No 3 inlaat en No 4 uitlaat
No 3 uitlaat__________No 4 inlaat en No 2 uitlaat
No 4 uitlaat__________No 2 inlaat en No 1 uitlaat
No 2 uitlaat__________No 1 inlaat en No 3 uitlaat
very very simple! en super dat je het allemaal zelf doet/gaat doen !
grtn
RolandRover
als je dit nu allemaal zelf al hebt gedaan en weer in elkaar krijgt is klepspeling stellen een eitje!!!!!!!
Speling moet zijn:
Inlaat: 0,25 mm
Uitlaat: 0,25 mm
met voelermaatje, schroevendraaier en ringsleutel.
Klep open: __________Klep die je kan stellen:
No 1 uitlaat__________No 3 inlaat en No 4 uitlaat
No 3 uitlaat__________No 4 inlaat en No 2 uitlaat
No 4 uitlaat__________No 2 inlaat en No 1 uitlaat
No 2 uitlaat__________No 1 inlaat en No 3 uitlaat
very very simple! en super dat je het allemaal zelf doet/gaat doen !
grtn
RolandRover
-
Lucas van Lierop
Re: kleppenstellen
Heb het pas voor het eerst gedaan en is goed te doen. Ik kreeg trouwens de tip om een voorwiel op te krikken en dan te draaien (in de versnelling) om zo makkelijk de motor te draaien.
Succes!
Groet
Lucas
Succes!
Groet
Lucas
-
Rickske
Re: kleppenstellen
werkt dat ook bij series? je voor wiel opkrikken en dan in de versnelling? zondag maar ff testen!
Rickske
Rickske
-
Huub van der Laan
Re: kleppenstellen
Rickske,
Ik zal een achterwiel pakken bij een series in 2WD hoge gearing...
Ik zal een achterwiel pakken bij een series in 2WD hoge gearing...
-
ex-fietser
Re: kleppenstellen
Nee want je hebt geen middendiff. Het gaat wel met het acherwiel. Zelf gebruik ik de slinger. Dat gaat echt heel makkelijk.
Arnold.
Arnold.
-
RoLandrover
Re: kleppenstellen
je wilt immers ook in je 1tje kunnen zien wat er gebeurt onder de kap. Dus een dop op de krukaspoulie met een grote hevel kan, als je alleen bent prima werken.
-
geoffrey
Re: kleppenstellen
Heeft er iemand duidelijk op papier staan hoe kleppen te stellen?
Ik heb het boek bekeken maar kom er niet helemaal wijs uit.
Is mijn eerste keer en wil graag een beetje duidelijkheid.
groeten
Ik heb het boek bekeken maar kom er niet helemaal wijs uit.
Is mijn eerste keer en wil graag een beetje duidelijkheid.
groeten
-
Rickske
Re: kleppenstellen
mij is t net gelukt, daar mn blok aan de gare kant is kon ik m door de Fan te verdraaien de krukas verdraaien.
Geoffrey,
T is echt heel simpel. Je maakt t kleppendeksel los, dan verdraai je de kruk-as op een van de hierboven beschreven manieren en kijk je naar de bewegingen van de klepjes.
er zijn telkens 2 paren kleppen per cylinder, 8 in totaal dus. Op een gegeven moment als je aant draaien bent aan de krukas, zie je dat van 1 paar kleppen de ene klep net klaar is met omhoog komen en de andere naar beneden gaat. dit noemen ze "op tuimelen staan", op dat moment neem je t schema erbij ik zelf gebruik t schema van 5, dat houd in dat als bijvoorbeeld bij cylinder nummer 1 de kleppen op tuimelen staat je de kleppen van cylinder 4 kan stellen. (uitkomst van de cylinder-nummers opgeteld is altijd 5)
dan kijk je goed welke in of uitlaatklep is als de klep-speling van in en uitlaatklep verschild.
vervolgens pak je een passende ring of steeksleutel en een schoevendraaier. maak je t boutje los op de klepstoter, en doe je de voelermaat met de juiste maat tussen de stoter en de klep. vervolgens draai je met de schroevendraaier de stoter aan zodat je de voelermaat nog kan bewegen maar een grotere er niet meer tussen past. dan houd je heel goed je schroevendraaier vast en draai je de borgbout aan.
Herhalen voor alle kleppen.
Klaar!
Succes,
Rickske
Geoffrey,
T is echt heel simpel. Je maakt t kleppendeksel los, dan verdraai je de kruk-as op een van de hierboven beschreven manieren en kijk je naar de bewegingen van de klepjes.
er zijn telkens 2 paren kleppen per cylinder, 8 in totaal dus. Op een gegeven moment als je aant draaien bent aan de krukas, zie je dat van 1 paar kleppen de ene klep net klaar is met omhoog komen en de andere naar beneden gaat. dit noemen ze "op tuimelen staan", op dat moment neem je t schema erbij ik zelf gebruik t schema van 5, dat houd in dat als bijvoorbeeld bij cylinder nummer 1 de kleppen op tuimelen staat je de kleppen van cylinder 4 kan stellen. (uitkomst van de cylinder-nummers opgeteld is altijd 5)
dan kijk je goed welke in of uitlaatklep is als de klep-speling van in en uitlaatklep verschild.
vervolgens pak je een passende ring of steeksleutel en een schoevendraaier. maak je t boutje los op de klepstoter, en doe je de voelermaat met de juiste maat tussen de stoter en de klep. vervolgens draai je met de schroevendraaier de stoter aan zodat je de voelermaat nog kan bewegen maar een grotere er niet meer tussen past. dan houd je heel goed je schroevendraaier vast en draai je de borgbout aan.
Herhalen voor alle kleppen.
Klaar!
Succes,
Rickske
-
Geoffrey
Re: kleppenstellen
Hoi Rickske,
Hier kan ik wat mee, bedankt voor de uitleg. Ik ga de kleppen morgen stellen.
Groeten Geoffrey
Hier kan ik wat mee, bedankt voor de uitleg. Ik ga de kleppen morgen stellen.
Groeten Geoffrey