Laro 24V-Aanhanger 12V

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Antoon

Laro 24V-Aanhanger 12V

Bericht door Antoon »

Ik heb een aanhanger achter mijn Opeltje, maar zou die ook wel achter de Land Rover willen hangen. Deze is echter 24V.
Wie herkend dit?
Is hier een oplossing voor is?
davy

Re: Laro 24V-Aanhanger 12V

Bericht door davy »

omvormer of losse lichtbalk met 24 volt lampjes met een snoer van enkele meters
Rumble

Bericht door Rumble »

lampjes vervangen voor 24 volt lampjes is een mooie goedkope oplossing.
Freek

Bericht door Freek »

Laat ik nou een aparaatje hebben die dit probleem oplost.
Mail maar als je interesse hebt f.wijnhoven apestaartje planet.nl
Antoon

Bericht door Antoon »

Bedankt voor jouw reactie!

Mail is verstuurd!
Davy

Bericht door Davy »

Ik denk dat ie dan achter zn opeltje niet zoveel licht meer heeft....
Hans

Bericht door Hans »

een verloopstekker van 24 naar 12 volt te koop bij conrad
davy

Bericht door davy »

heb je volgens mij echt wel een omvormer voor nodig hoor
donk

Bericht door donk »

je kunt dus gewoon een tussen stuk maken waar alle lampje in serie staan..
of als je het netjes doet gewoon met weerstandjes in serie

dus stekker>kabel>doosje met weerstanden(moet je wel ffe uit tellen danper wattage van de betreffende lamp)>contra stekker...

correct me if i'm wrong 21 watt op 12v is 1,75A => 6,857ohm??

5 watt op 12v is 0,416A=> 28,8ohm??

tja als ik het zo bekijk komen de ohmse waardes me een beetje vreemd voor,maar ik heb dan ook al meer den 20 jaar niet meer met weerstanden geteld...

grtz hans(dienutochmaareensgaatpitten)
ex-fietser

Bericht door ex-fietser »

Dat klopt. En die omvormer zit in de steker ingebouwd. Kijk maar:

[www1.conrad.nl]

Arnold
ex-fietser

Bericht door ex-fietser »

Ja die berekening klopt. Maar heb jij wel eens geprobeerd een weerstand te kopen van 6,5 Ohm en 21 Watt? Ze zijn er wel of je moet hem zelf maken maar het zal moeite kosten. Bovendien vindt jij het een goed idee om met een paar gloeiende weerstanden (Want heet worden ze.) ergens in je bekabeling in de wagen te hebben?

Dan is de oplossing van conrad beter. Daar zitten waarschijnlijk schakelende omvormertjes in die niet heet worden. En zoals eerder gemeld is alles in serie zetten ook geen oplossing. Dat werkt wel bij de twee remlichten en de de twee gewone lichten. die kun je elk in serie zetten. Maar voor je knippers gaat dat niet op. Of je moet alles tegelijk laten knippen.

Goedkoopste is er lampjes van 24 volt in te draaien als je hem achter de laro hangt. Ander makkelijk alternatief is zoals gemeld een losse balk met een langsnoer.
Mooiste is natuurlijk een schakeling waarmee je kunt kunt kiezen of de laro 12 of 24 volt geeft.
Davy

Bericht door Davy »

Ik heb 2 jaar geleden toen ik mn 109 net had een omvormer ingebouwd. Als ik nu voor dezelfde keus stond twijfel ik sterk of ik niet voor een losse balk met lang snoer zou kiezen. Maar dit is helemaal persoonlijk, hoevaak rij je met een aanhanger en is dit steeds met dezelfde aanhanger. Is wel weer een los item wat je natuurlijk net niet weer bij je hebt op het moment dat jm moet gebruiken. Net als de nummerplaat (mn aanhanger wordt regelmatig door verschillende vrienden en famillieleden gebruikt) op het moment dat jm bij iemand anders ophaalt heb je natuurlijk net je nummerplaat thuis in de carport liggen, precies daar waar de lener m ff neergegooid heeft toen ie de kar kwam lenen.
Rumble

Bericht door Rumble »

hoi davy, het lijkt me inderdaad niet raadzaam om met 24 volt lampjes achter je opeltje te rijden. maar je zou dan naturlijk de orginele 12 volt lampjes kunnen terug plaatsen.
gewoon een simpele berekening maken, hoe vaak moet hij van auto wiselen, en wat gaat je omvormer kosten.

Anton
Nick

Bericht door Nick »

Je kunt ook gewoon een 24 volt--> 12 volt omvormer nemen en een paar 24 volt relais. de relais laat je schakelen door de kabeltjes die naar je achterlicht lopen, en je zet vanaf de omvormer 12 volt erop. Als je dan je verlichting aanzet dan maakt het relais een maakcontact waardoor er 12 volt naar je aanhanger stekkerdoos gaat. Maak je er dan nog een doos bij op je achterbalk dan heb je de keuze tussen 12 en 24 volt. Lekker simpel, goedkoop en er kan niet veel aan kapot.

Gr. Nick Smeets
Plaats reactie