Tot hoeveel PK is de aandrijving van een series III geschikt.
Zou hij de pk's van een RR V8 aankunnen
Met andere woorden houdt een serie III het vol met een V8 in het vooronder, en zoja hoelang? en past die V8 aan een series bak zonder veel veranderingen?
fb
Max PK's in een Series
-
Huub van der Laan
Re: Max PK's in een Series
Wetende dat met de standaard blokken in de series al zo af en toe steekassen breken vraagt deze oplossing een aangepaste rijstijl lijkt mij.
Al zie je in advertenties in de UK met regelmaat een V8 in een series gelepeld...
Persoonlijk zal ik er niet aan beginnen, koop dan een Stage One waar de juiste V-Bak in ligt.
Al zie je in advertenties in de UK met regelmaat een V8 in een series gelepeld...
Persoonlijk zal ik er niet aan beginnen, koop dan een Stage One waar de juiste V-Bak in ligt.
-
Sjoerd
Re: Max PK's in een Series
Frans,
De pk's zijn niet de begrenzing van de aandrijflijn, het koppel dat is je grootste vijand. Heb ooit op een engelse site zitten lezen van een stel avonturiers op het gebied van motorswaps en die hielden 240Nm als max en veilig zou rond de 200 a 210Nm zijn voor de series drijflijn. Dit was voor mij de reden om een 2.5TD in te bouwen ipv een 2 of 300 tdi. Ik weet dat er mensen zijn die met een v8 op de originele drijflijn staan maar de ervaringen ermee weet ik niet.
Maar ja, het belangrijkste is natuurlijk de piloot, met een zware rechtervoet help je alles aan gort. Heb je veel trekwerk, zoals zware aanhangers voor de wagen na de motorswap tja dan zijn de dagen van de aandrijflijn natuurlijk geteld.
Sjoerd.
De pk's zijn niet de begrenzing van de aandrijflijn, het koppel dat is je grootste vijand. Heb ooit op een engelse site zitten lezen van een stel avonturiers op het gebied van motorswaps en die hielden 240Nm als max en veilig zou rond de 200 a 210Nm zijn voor de series drijflijn. Dit was voor mij de reden om een 2.5TD in te bouwen ipv een 2 of 300 tdi. Ik weet dat er mensen zijn die met een v8 op de originele drijflijn staan maar de ervaringen ermee weet ik niet.
Maar ja, het belangrijkste is natuurlijk de piloot, met een zware rechtervoet help je alles aan gort. Heb je veel trekwerk, zoals zware aanhangers voor de wagen na de motorswap tja dan zijn de dagen van de aandrijflijn natuurlijk geteld.
Sjoerd.
-
Dé StruikRover
Re: Max PK's in een Series
Hallo Frans,
een 88-er diff is niet sterk genoeg voor een RRC V8 blok, dit om verschillende redenen. Een eerste reden is dat de metaal legering van een 88-er diff niet zo sterk is als van een RRC V8 diff, een tweede reden is de leeftijd van dit metaal.
E.e.a. is via koppel te berekenen, het kan ook empirisch, oftewel proefondervindelijk. Het duurde bij mij 2.5 uur voordat ik de 88-er diffs kapot had, dit bij een zeer lage snelheid maar ik hing wel aan m'n diffs tijdens een lange stele klim die ik juist zo langzaam mogelijk wilde nemen. Ik rijd een RRC V8 automaat en wilde zo langzaam mogelijk omhoog tokkelen, op het moment supreme knapte de boel en waren m'n ring en pignon bijna tandloos.
Ik heb nu versterkte diffs van Ashcroft met een 4.11 verhouding, (dit t.o.v. de 4.75 van een RRC en de 3.75 van de 88-er diffs.) en daar kan ik echt aan hangen of bijvoorbeeld achteruit omhoog tokkelen.
Ik hoop dat je hier iets mee kunt, mijn advies is duideijk.
vrgr
John
Frans Bonnes schreef:
>
> Tot hoeveel PK is de aandrijving van een series III geschikt.
> Zou hij de pk's van een RR V8 aankunnen
>
> Met andere woorden houdt een serie III het vol met een V8 in
> het vooronder, en zoja hoelang? en past die V8 aan een series
> bak zonder veel veranderingen?
>
> fb
een 88-er diff is niet sterk genoeg voor een RRC V8 blok, dit om verschillende redenen. Een eerste reden is dat de metaal legering van een 88-er diff niet zo sterk is als van een RRC V8 diff, een tweede reden is de leeftijd van dit metaal.
E.e.a. is via koppel te berekenen, het kan ook empirisch, oftewel proefondervindelijk. Het duurde bij mij 2.5 uur voordat ik de 88-er diffs kapot had, dit bij een zeer lage snelheid maar ik hing wel aan m'n diffs tijdens een lange stele klim die ik juist zo langzaam mogelijk wilde nemen. Ik rijd een RRC V8 automaat en wilde zo langzaam mogelijk omhoog tokkelen, op het moment supreme knapte de boel en waren m'n ring en pignon bijna tandloos.
Ik heb nu versterkte diffs van Ashcroft met een 4.11 verhouding, (dit t.o.v. de 4.75 van een RRC en de 3.75 van de 88-er diffs.) en daar kan ik echt aan hangen of bijvoorbeeld achteruit omhoog tokkelen.
Ik hoop dat je hier iets mee kunt, mijn advies is duideijk.
vrgr
John
Frans Bonnes schreef:
>
> Tot hoeveel PK is de aandrijving van een series III geschikt.
> Zou hij de pk's van een RR V8 aankunnen
>
> Met andere woorden houdt een serie III het vol met een V8 in
> het vooronder, en zoja hoelang? en past die V8 aan een series
> bak zonder veel veranderingen?
>
> fb
-
88Serie123
Re: Max PK's in een Series
Hoi Frans,
Land Rover heeft dit zelf in 1964 uitgeprobeerd. De M1 was de testbaan voor de auto fabrieken. Ze hadden het net verworven V8 blok in een standaard 88 gelegd. Die ging 160 km/h. Land Rover kreeg een boos telefontje van Vauxhall: hoe ze het in hun hoofd haalde om met zo snelheid en die auto de nieuwe Vauxhall te passeren. De steek- en aandrijfassen gingen er wel in rap tempo door.
Authentiek verhaal. Staat in één van de UK bladen.
De versnellingsbak is het zwakste punt. Daarna komen de steekassen en de diffs.
Automotive Components kietelt Series blokken op tot 120 PK. Mijn advies is koop een Range Rover.
Groet,
Adriaan
Land Rover heeft dit zelf in 1964 uitgeprobeerd. De M1 was de testbaan voor de auto fabrieken. Ze hadden het net verworven V8 blok in een standaard 88 gelegd. Die ging 160 km/h. Land Rover kreeg een boos telefontje van Vauxhall: hoe ze het in hun hoofd haalde om met zo snelheid en die auto de nieuwe Vauxhall te passeren. De steek- en aandrijfassen gingen er wel in rap tempo door.
Authentiek verhaal. Staat in één van de UK bladen.
De versnellingsbak is het zwakste punt. Daarna komen de steekassen en de diffs.
Automotive Components kietelt Series blokken op tot 120 PK. Mijn advies is koop een Range Rover.
Groet,
Adriaan