10.9 hoeft echt niet (veel) harder te zijn als een 8.8 bout, een 10.9 bout is van een ander materiaal gemaakt waardoor de rekgrens en de treksterkte hoger komen te liggen. Het kan zijn dat het materiaal als eigenschap heeft dat het iets harder is, maar een 10.9 bout breekt absoluut niet eerder als een 8.8 bout. Dit verhaal gaat uiteraard wel alleen op als je dezelfde randvoorwaarden aanhoud als de 8.8 bout, dus dezelfde bout diameter, hetzelfde aanhaalmoment, dezelfde voorspankracht en dezelfde ruwheden e.d. die gehaald moet worden. Een 10.9 bout is juist sterker gemaakt om niet sneller te breken.
Door de temperatuursverschillen die optreden bij een uitlaatspruitstuk kunnen er wel rare materiaaleigenschappen ontstaan. Het kan dus zijn dat een 10.9 bout van een materiaal gemaakt is waar meer legeringselementen in zitten, door de temperatuurwisselingen in het uitlaatspruitstuk kunnen daardoor materiaaleigenschappen veranderen zoals hardheid, ductiliteit en roestbestendigheid. Het wil dus niet per definitie zeggen dat een 10.9 bout op deze plek een betere toepassing is dan een 8.8 bout. Het is echter een hele wereld op zich, welke staalsoorten wel of niet gebruikt moeten worden voor bepaalde toepassingen en wat er met de eigenschappen gebeurt naar aanleiding van temperatuursverschillen.
Ik denk dat de belangrijkste factor in deze de gebruikte moeren zijn, monteer koperen moeren zodat de materialen niet aan elkaar vast gaan corroderen en dan krijg je e.e.a. waarschijnlijk redelijk makkelijk los. Ik denk dat elk tapeind vroeg of laat afbreekt door de corrosie en temperatuursverschillen.
Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl