Verbruik Discovery 2 TD5

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Apke

Verbruik Discovery 2 TD5

Bericht door Apke »

Op dit moment ben ik bezig met het testen van een dope voor in de diesel (voor een kennis). Dit spul geeft in zijn auto (BMW diesel) een besparing van 10% ten opzichte van wat hij eerst verbruikte.
Omdat hij dit spul op de markt wil gaan zetten (vracht transport sector, zowel weg als water) heeft hij officiële testen laten uitvoeren met scheepsdiesel motoren, alles met veel belovende resultaten (schonere verbranding, lager verbruik en zelfs bij een motor die nieuw uit het krat kwam een lager verbruik dan zonder dat spul).
Het goedje (ik wil geen reclame maken) zou allereerst de motor reinigen (maar dat doen veel van die dingen), maar ook de verbranding verbeteren door de oppervlakte spanning van de diesel te verlagen. Voor een optimaal resultaat zou ik eerst een tankbeurt of 20 dat spul moeten toevoegen om daarna een stabiel (lager) verbruik te hebben.

Een besparing van 10%, dat is nogal wat, zeker met de auto's die wij gebruiken. Sceptisch als ik ben: meten is weten.
Goed, ik heb het spul nu ongeveer 7 tankbeurten toegevoegd en ik heb twee tankbeurten met een vergelijkbare rijstijl (in zoverre dit daadwerkelijk vergelijkbaar is).
Op 28 juli ben ik vanuit Arnhem naar zuid Duitsland gereden met een verbruik van 1:10,07. Geen files gehad, wel met 5 man (3 kinderen) in de auto en richting zuid Duitsland is langzaam stijgend. Dit was de tweede tankbeurt met dat spul. Snelheid met het verkeer mee rond de 120 a 130
Op 25 en 26 augustus ben ik twee maal vanuit Arnhem naar Amsterdam gereden en terug met een verbruik van 1:10,47. Eén maal bijna de hele weg file (heen), de overige keren nagenoeg fileloos. Ik moest in Amsterdam vlak bij de snelweg zijn en vanaf de snelweg moet ik 10 kilometer rijden om thuis te komen. Snelheid met het verkeer mee tussen de 100 en 130.

Leuk natuurlijk, dat ie nu 1:10,47 rijd, maar ik heb weinig om te vergelijken (afgelopen jaar niet gereden ivbm ons ongeluk)
Onze Disco 2 is getuned en de EGR is verwijderd. Verder heeft het blok bijna 4 ton gelopen.

Wat verbruikt jullie Discovery 2?
Alvast bedankt (mocht je meer over dat spul willen weten, stuur dan even een pm berichtje of een mailtje naar ap Apending matteman.nl ).

Apke
Beheerder PrikkersWinkel

larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('35597e4648d84f24c782b38f2c52b292', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 17280275, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Pinguin - Disco 2 TD5
Bart van Dessel

Re: Verbruik Discovery 2 TD5

Bericht door Bart van Dessel »

Ik verbruik rond de 1 : 8 maar ik ben best een vlotte rijder en rij vaak met zware aanhangers. Als ik een rit heb met constant de zware trailer erachter (3 ton) dan rij ik rond de 1 op 7. Ik tank alleen Shell V-power. Van 1 op 10 kan ik dromen, dat vind ik héél netjes!
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

Trouwens, ik rij sinds gisteren met een NNN ecu (herprogrammeerbaar) en is nu getuned bij Bas4cars (via Peter Bell autoservice in UK) en gaat écht als een speer! Wat een verschil. Verbruik zal ik binnenkort wel achter komen, maar ik rij vrij weinig, ik denk tussen de 500 en 1000 km per maand.
Apke

Bericht door Apke »

volgens mij is de ECU van de fabriek af verkeerd afgesteld
r.storsbergen

Bericht door r.storsbergen »

Standaard disco met automaat en door de bank genomen 1 : 10.
De motor is net los, 380.000 km ;-)
Erik Oosterhof

Bericht door Erik Oosterhof »

Ik rijd 1 op 7 , zonder ahw, en ik rij vrij rustig..
Rag Rover

Bericht door Rag Rover »

Lotgenoten,

Ik rij best veel (60.000) per jaar, voor het verwijderen van EGR klep en middendemper, 1 op 9.5, en met caravan 1 op 8.5.
Na verwijderen: 1 op 11 en 1 op 9.5 met caravan.

Beste groet,
Mark.
Marc-my-Words

Re: Verbruik Discovery 2 TD5 => Verbruik tuinhuisje met Td5

Bericht door Marc-my-Words »

Tja, ik had een 110Td5, een tuinhuisje dus, en de laatste ± 60.000 km (= 3 jaar) reed die iets onder de 1:11.
Ik heb ook ergens een cijfer over de volledige bijna 200.000 km die ik 'm vanaf nieuw had, ik meen dat het 1:10,73 was.
Dit op basis van de kilometerteller (die op 2% na nauwkeurig was en op basis van de getankte diesel - waarbij de pomp vaak een beetje zuinig levert)

Met overdrive (zolang die het goed deed) op de lange afstanden nog beter, 's winters presteerde ie altijd slechter.
Alles zonder aanhanger en zonder roof-rack (en geen airco) met standaard Michelin XPC banden en met ruim lucht.
Gewoonlijk de normale toegestane snelheden (soms ook iets meer, maar op autowegen veelal niet harder als 110).
Wel weinig korte stukjes en/of stoplicht-verkeer.

Als je je best doet moet een nette Disco Td5 1:12 of beter kunnen rijden zonder (en met?) toeviegingen.

En ... als het evrwijderen van de EGR zoveel scheelt als hierboven gesuggereerd wordt dan was er vast meer aan de hand, bijv een vervuild inlaattraject.
Theoretisch-technisch gezien doet een EGR weinig tot niks aan het verbruik, een vervuild inlaattraject darentegen wel (en zo'n vervuild inlaattraject kan oa komen door het gas als aan-uit-knop te gebruiken).

Marc

PS Zolang je weet met welke brandstof/set-up je rijdt kan je geen echt objectieve waarnemingen doen, voor het mooi moet je de proef zelfs dubbelblind doen.
Andrew Colville

Bericht door Andrew Colville »

Heel varieerend tussen de 1:7.5 - 1:9 stads verkeer korte stukken en GTI rijstijl met chip

Langere riten in NL 130 Kmh maar met veel te veel verkeer waardoor je gemiddelde 90 tot 100km/h is 1:9,5

Lange rit @ 120 km/h snelweg met aanhanger +- 800KG 1:10,8 in de UK ( vakantie )

en dan nog een freak actie 418,6 km met 83 lieter (Esso diesel)Rit van weert naar duinkerk geen haast 110 Km/h 800 KG aanhanger snachts op de snelweg. via E314 E40. 100 Km ervan in weert op gereden voor vertrek op vakantie.

D2 Td5, handbak, 265/75-16 Grove AT banden, 2"verhoogd, lier + bumper en ECU remap.
Motor 225000 Km auto 341000 KM verder goed uitgelijnd en in goede staat van onderhoud.

Afwijking in Km teller door grotere banden meegeteld.

Mij valt op dat ik meer Km's uit een tank krijg met "stunt pompen" die onbemand zijn dan met de bekende grote merken,dit zowel in de UK als in NL en BE en FR. Niet dat ik nog in NL tank eigenlijk.

Daarnaast heb ik niet het idee dat mijn brandstof filter eerder vuil wordt al heb ik altijd het idee dat "goedkoper" ergens in moet zitten en dus de kwaliteit minder zou zijn, dan nog het is een Landrover dus een beetje vieze/minder goede diesel moet hij tegen kunnen.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Paul Stroink, One-Ten.nl

Bericht door Paul Stroink, One-Ten.nl »

Ik reed met mijn d2 td5 gemiddeld 1 op 10 bij gemengd gebruik.
Met de autoambulance er achter 1 op 8 tot 1 op 9.
Op de lange afstand 1 op 11. Heb ook wel eens een tank 1 op 12 gehaald met extra rustige vakantieritten.
Marc-my-Words

Re: Verbruik Discovery 2 TD5 - verbruiksverbetering

Bericht door Marc-my-Words »

De echte verbruiksverbetering zit dus in de rechtervoet (of de software en hardware die die rechtervoet aanstuurt - sommigen zijn nu eenmaal "hard-wired" op standje GTI, en krijgen ook met een LandRover regelmatig post uit Leeuwarden).

Verder doet het overige verkeer en het weer ertoe, en natuurlijk de "hard-ware" die er aan de auto hangt (incl de airco).

En dan helemaal aan het eind van het verhaal de brandstof-kwaliteit die eventueel nog een laatste procentje zou kunnen schelen.

Marc

PS De slechtere verbruikscijfers 's winters zijn misschien iets op te fleuren met een standkachel en nog beter een 220V motorvärme (waarin ik een miniscuul aandeeltje heb), vlgs Zweeds onderzoek zou je de eerste 10 kilometer zo'n 10% minder verbruiken.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/08/2014 09:43 door Marc-my-Words.
Edward

Bericht door Edward »

De onze doet gemiddeld 1:8,5 met een compleet waardeloze rijstijl. Met de aanhanger doet ie hetzelfde omdat de snelheid dan omlaag gaat. Het ding heeft net 3 ton gelopen en is volledig standaard.
Tata-D2

Bericht door Tata-D2 »

Hoi Apke,

Gemiddeld 1:11,5. Handgeschakeld, veelal lange stukken snelweg. EGR afgetopt.
Met caravan in bergen (richting camping MAKA 1:10,5 = minst zuinigste moment.

Zuinigste 1:12,9.
Ik rijd de auto netjes warm voordat op de snelweg +/- 110 gereden wordt.

Groet, Willem

Tata-D2.

Disco 2 Td5 2003 2155kg 336.000km
camprover

Bericht door camprover »

Ik reed gemiddeld 1 op 10,1 met de Disco II TD5 handgeschakeld. Heb de auto vanaf nieuw tot 180K gerede. Inderdaad altijd netjes warmgereden en op snelweg 120 of soms in Duitsland 130 op de autobahn. (harder is ie bij mij ook nooit geweest). Daarbij 20 a 25% van de tijd met een zware tweepaardstrailer beladen met 2 paarden en dan op de snelweg netjes met het vrachtverkeer mee zodat ze geen last van je hebben dus zo rond de 85 werkelijk / tegen de 90 op de teller. De auto was volledig standaard dus inclusief egr etc.
Gerard

Bericht door Gerard »

Tata-D2 Schreef:
-------------------------------------------------------

> Gemiddeld 1:11,5. Handgeschakeld, veelal lange
> stukken snelweg. EGR afgetopt.

> Zuinigste 1:12,9.

Dat lijkt heel veel op de verbruikscijfers die ik met mijn defender 110 haal.
Plaats reactie