Voor mijn projectauto ben ik bezig een draadboom te maken. De keuze voor een nieuwe draadboom is een bewuste. Naast dat ik het erg leuk vind om te doen (ja die mensen zijn er ) krijg ik op die manier ook (veel) meer kennis over het electrische systeem in mijn auto.
In de nieuwe draadboom worden zaken verwerkt die niet in de standaard draadboom zitten en bestaande zaken worden (iets) anders aangestuurd. Ik heb deze draadboom in zijn geheel uitgetekend op papier en momenteel ben ik bezig deze in MS Visio te digitaliseren. Ik moet nu kleurcodes gaan kiezen voor de draden.
Voor het kiezen van kleurcode heb ik drie opties:
1: Voor de functies zoveel mogelijk bijpassende kleuren kiezen. Groen-wit, Groen-Geel, Groen-Blauw, etc.
2: Voor de functies zoveel mogelijk afwijkende kleuren kiezen. Geel-rood, Oranje-zwart, Groen-Paars, etc
3: Zoveel mogelijk de originele kleurcodes aanhouden.
Mijn vraag is nu wat jullie ervaringen zijn met het kiezen van kleurcodes en wat jullie het handigste lijkt (en waarom). Optie 3 wil ik eigenlijk niet gebruiken, omdat ik bewust de keuze maak om geen gebruik te maken van de originele draadboom. Optie 1 heeft als voordeel dat je weet dat alle oranje-xxxx draadjes bij de knipperlichten horen, alle blauw-xxx bij de koplampen, etc. Je komt daar alleen niet helemaal mee weg door de beperkte kleurcodes, waardoor het wellicht weer inconsistent wordt. Optie twee heeft als voordeel dat je je minder snel vergist met het aannemen van iets. Alles wordt immers kris-kras door elkaar gebruikt.
Om vast een ellelange discussie in de kiem te smoren: ik zit niet te wachten op goed bedoelde adviezen in de geest van 'niet doen te moeilijk', 'je kan beter kopen', 'ik raad aan een originele draadboom te gebruiken'. Dit is een wel overwogen besluit.

Alvast bedankt.
Groetjes Bas