salisbury lager
salisbury lager
Ik heb zojuist op de uitgaande as van mijn salisbury as het lager vervangen. Tevens ook de inklapbare spacer, moer,kering etc. Nu heb ik het zaakje weer terug in elkaar zitten en ben ik de moer vast aan het zetten. Maar ik houd speling op de uitgaande as tov het diff.
Wat doe ik fout? Ik ben flink sterk en heb een flinke moment sleutel maar krijg het zaakje niet echt strakker.
Ondertussen een stuk gereden maar het roffelt/rammelt als je de koppeling in trapt.
mijn%20laros.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9989d60ffb5ab2bda2c86b9aa81d8922', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fpswqnq.bay.livefilestore.com%2Fy1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_%2Fmijn%2520laros.jpg%3Fpsid%3D1', 'http://pswqnq.bay.livefilestore.com/y1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_/mijn%20laros.jpg?psid=1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fpswqnq.bay.livefilestore.com%2Fy1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_%2Fmijn%2520laros.jpg%3Fpsid%3D1', '', 16870906, 600, 600, 'Loading image ...', false);
[www.scoutinglaros.nl]
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/11/2013 19:39 door Marc vd K.
Wat doe ik fout? Ik ben flink sterk en heb een flinke moment sleutel maar krijg het zaakje niet echt strakker.
Ondertussen een stuk gereden maar het roffelt/rammelt als je de koppeling in trapt.
mijn%20laros.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9989d60ffb5ab2bda2c86b9aa81d8922', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fpswqnq.bay.livefilestore.com%2Fy1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_%2Fmijn%2520laros.jpg%3Fpsid%3D1', 'http://pswqnq.bay.livefilestore.com/y1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_/mijn%20laros.jpg?psid=1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fpswqnq.bay.livefilestore.com%2Fy1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_%2Fmijn%2520laros.jpg%3Fpsid%3D1', '', 16870906, 600, 600, 'Loading image ...', false);
[www.scoutinglaros.nl]
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/11/2013 19:39 door Marc vd K.
Re: salisbury lager
Salisbury Diff Revisie
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a473f11858f77b1bce6cadff221aa0df', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 16870949, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a473f11858f77b1bce6cadff221aa0df', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 16870949, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: salisbury lager
Dankje, daarin vind ik ook niet echt antwoord Ik zou haast denken dat de lager aan de binnenkant het begeven heeft....
Re: salisbury lager
Marc,
Tussen de lagers zit een bus( no 90 uit de handleiding) deze zet je eenmalig op spanning, ik denk dat deze te lang is door slojtage op je lager.
Groet Frank
Tussen de lagers zit een bus( no 90 uit de handleiding) deze zet je eenmalig op spanning, ik denk dat deze te lang is door slojtage op je lager.
Groet Frank
Re: salisbury lager
Heeft de zelfde maat als degene die er uitkwam (iets langer omdat hij nog niet ingedeukt was) en voorheen was de speling bij lange na niet zo erg als nu..
Re: salisbury lager
Marc,
Begrijp ik het nou goed heb jij het buitenste lager op de ingaande as vervangen hebt? En de binnenste niet? Heb jij de schaal wel vervangen?
Groet Frank
Begrijp ik het nou goed heb jij het buitenste lager op de ingaande as vervangen hebt? En de binnenste niet? Heb jij de schaal wel vervangen?
Groet Frank
Re: salisbury lager
Jeb klopt. De kering lekte dus meteen heel de kant vernieuwd. Nee de binnenste kun je niet bij zonder heel het diff te demonteren. schaal ook vervangen
Re: salisbury lager
Dan zou ik zeggen dat jij de bus niet ver genoeg samengedrukt krijgt. Ik zou eens proberen met je oude of een afgeslepen bus
Re: salisbury lager
Beste Marc,het is natuurlijk heel ongewoon om alleen 1 lager te vervangen bij een 2 lager constructie, in dit geval bij een pignonas .Als de as speling heeft zullen beide lagers vervangen moeten worden. Meestal is er dan echter meer aan de hand.Als alleen de keerring lekt, vervang je de keerring volgens de reparatiespecificaties van de fabrikant. Dus de oude huls nu weer terugplaatsen (zonder merktekens op moer/as)of een stuk van de nieuwe afslijpen, dit is natuurlijk prutswerk.En er mee gaan rijden terwijl je weet dat de as nog speling heeft ook geen nut. Vr gr Henk B.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/11/2013 23:55 door Henk Bossinade.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/11/2013 23:55 door Henk Bossinade.
Re: salisbury lager
Henk, Ik ga niet heel mijn Salisbury uit elkaar halen omdat ik een kering wil vervangen, ik vervang nog liever mijn kleppen dan dat ik daar aan begin.......De reden dat ik die lager vervang is omdat ik er nu bij kan..Volgens de specs van de fabrikant moet je iedere keer als je de pignon uit elkaar haalt de inklapbare spacer vervangen door een nieuwe. Dat met merktekentjes is bedacht door mensen als ons omdat niet iedere keer te hoeven vervangen, het werkt maar in mijn workshop manual staat wat anders....
Maar misschien heb je gelijk ik kan ook is proberen de oude lager terug te plaatsen voor ik ga zagen
Maar misschien heb je gelijk ik kan ook is proberen de oude lager terug te plaatsen voor ik ga zagen
Re: salisbury lager
Marc,je hoeft natuurlijk niet je hele Salisbury uit elkaar te halen om een keerring te vervangen.Had je pignonas nu wel of niet speling voordat je aan de klus begon?Je schrijft dat hij nu meer speling heeft als eerst,ik lees dit en ga ervan uit dat de pignonas dus speling had.Speling pignonas betekend Salisbury uitelkaar en BEIDE lagers(+bus) vervangen en lagers afstellen, klaar! Anders= prutswerk.Alleen de keerring vervangen is toch echt alleen de keerring vervangen.Dus ik weet niet waar jij de wijsheid vandaan hebt dat je je Salisbury uit elkaar zou moeten halen.De methode met de merktekens is niet door ''ons'' bedacht maar door de fabrikant van de as.De fabrikant die deze as(het differentieel) heeft ontwikkeld en 100duizenden maal heeft gebouwd is DanaSpicer USA . Toevallig zijn er in GB ook een paar in licentie( met andere naven en remtrommel/schijven etc . )gebouwd oa. door ArvinMeritor , GKN, ENV.Al deze fabrikanten hanteren de Methode met de Merktekens op as/moer, zo ook Landrover,als het gaat om het vervangen van de pignonas keerring.Ik vertel erbij dat de oudere manuals (Series) een veel duidelijker beschrijving geven als het gaat over het vervangen van de keerring. In diverse manuals van andere merken wagens oa. Jeep/ Dodge / Ford staat ook de Merkteken Methode. Vr gr Henk B. Ps 

Re: salisbury lager OPGELOST
Dankje voor de uitleg Henk! En ik ben het ook helemaal met je eens. Ik was wat geïrriteerd toen ik het stukje boven typte en had misschien even tot 10 moeten tellen. Ik bedoelde het niet zo bot als ik het opgeschreven had. Om je even een sfeer impressie te geven. Ik had al 2 dagen onder de defender gelegen. Doordat de kering opeens losschoot kopte ik hem terug, resultaat neus en lip kapot. Hoefde gelukkig niet gehecht te worden Vervolgens alles netjes gemonteerd zit het kreng niet zoals het hoort. Ik was niet echt blij na 2 dagen werken op de rug en alles precies volgens het werkboek gedaan te hebben. Iets wat ik al 2 weken bestudeerd had om het uit mijn hoofd te kunnen doen.
Vandaag onder de defender gekropen alles er weer uit.(behalve de lagerschaal) Blijkt nu dat de krimp spacer niet gekrompen heeft. Ik heb de oude geplaatst en vast gezet. Als je de 2 vergelijkt is de nieuwe veel dikker dan de oude. Het zit nu prima en helemaal geen speling. Ik vind het wel vreemd, in de sportschool kan ik tot 150kg trekken, er stond een dopsleutel op met een helfboom van 1.20m het lijkt mij dat ik dan genoeg kg kan uitoefenen om dat ding te krimpen. Erg vreemd dat hij dat niet gedaan heeft.....
Maarja probleem opgelost!
Vandaag onder de defender gekropen alles er weer uit.(behalve de lagerschaal) Blijkt nu dat de krimp spacer niet gekrompen heeft. Ik heb de oude geplaatst en vast gezet. Als je de 2 vergelijkt is de nieuwe veel dikker dan de oude. Het zit nu prima en helemaal geen speling. Ik vind het wel vreemd, in de sportschool kan ik tot 150kg trekken, er stond een dopsleutel op met een helfboom van 1.20m het lijkt mij dat ik dan genoeg kg kan uitoefenen om dat ding te krimpen. Erg vreemd dat hij dat niet gedaan heeft.....
Maarja probleem opgelost!
Re: salisbury lager OPGELOST
Ok Marc, dan is het uiteindelijk toch gelukt.Gelukkig maar en ik hoop nog heel veel Salisbury kilometers! Vriendelijke Groet Henk B.