V8 vs Diesel

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
disco ronl

V8 vs Diesel

Bericht door disco ronl »

het is vast al eens voorbijgekomen op het forum, maar kan het niet vinden.

hoe betrouwbaar is een V8 4.0 in een disco II tov bv een 300tdi of TD5.
van diesel wordt algemeen gezegt dat deze motoren heeeel lang meegaan,
Heb zelf een 300tdi met 330000 op de teller.

stel dat ik een V8 motor zou willen in een Disco II (minder wegenbelasting en meer vermogen) wat zou dan een mooie KM stand zijn om mee te beginnen?
of wat is de max. KM stand wat zo'n blok aankan?

Ik rijd ongeveer 10.000 per jaar.
en rijd veel offroad in het buitenland.
G-men (Gargamel)

Re: V8 vs Diesel

Bericht door G-men (Gargamel) »

Tja..... wat in het algemeen gezegd wordt is idd waar. de diesels halen over het algemeen een veel hogere kilometerstand dan de gemiddelde V8.
Een goed onderhouden V8 moet ook de 150k wel kunnen halen; maar het probleem is om een goed onderhouden te vinden. er zijn er zat die al na 100k volledig gaar zijn.
Benzine wagens maken meestal wat minder kilometers en bij veel oudere wagens wordt de oliewissel nog weleens overgeslagen; en dat is iets waar ze nu net heel slecht tegen kunnen.

De 4.0 en 4.6 kunnen prima motoren zijn , er zijn echter in het begin veel problemen geweest met een koelslang, vooral in de P38. Hierdoor zijn veel blokken (te)heet geworden en zie je vaak kleine scheurtjes in de cilinderwanden. Wordt gekenmerkt door wat watergebruik en druk in het koelsysteem. Let dus erg op met het kopen van een tweedehands blok uit een RR.
Met een goed koelsysteem is de 4.6 echter prima bruikbaar; heb er zelf eentje in mijn oude 110 gehangen en dat ging heel erg goed
Als je in een disco een V8 gaat plaatsen zou ik in elk geval een blok nemen waar weinig km's op zitten en waarvan de onderhoudshistorie bekend is.
Geluid is super en vermogen zijn super; het verbruik echter ook. ook....
Economoisch gezien denk ik echter dat zelfs bij 10k een diesel uiteindelijk goedkoper is als een V8 benzine......
Heb het zelf voor de D3 uitgerekend en het omslagpunt lag heel dicht bij die 10k.

Gerrit

Gerrit

>> Landrover => Changing drivers into mechanics for over 60 years !! <<
disco ronl

Re: V8 vs Diesel

Bericht door disco ronl »

heb net het omslagpunt berekend voor een disco2 met diesel en met bezine en dat ligt net onder de 10.000km.
dan is een diesel dus altijd slimmer gezien de lange levensduur van de motor.
G-men (Gargamel)

Re: V8 vs Diesel

Bericht door G-men (Gargamel) »

disco ronl Schreef:
-------------------------------------------------------
> heb net het omslagpunt berekend voor een disco2
> met diesel en met bezine en dat ligt net onder de
> 10.000km.
> dan is een diesel dus altijd slimmer gezien de
> lange levensduur van de motor.

Dat klopt wel ongeveer; bovendien zijn er veel meer diesel te vinden.
Overigens klinkt de TDV6 ook heel erg lekker.......... maar die lepel je niet zomaar in een D2 ivm de elctronica...
Of toch een vroege D3 ??

Gerrit

>> Landrover => Changing drivers into mechanics for over 60 years !! <<
Marc-my-Words

Re: V8 vs Diesel

Bericht door Marc-my-Words »

Een Td5 heeft ook een mooie, eigen sound. Een Td5 is misschien ietsje minder power, maar daar is wel wat aan te doen en als dat goed en bescheiden gedaan wordt hoeft het geen weerslag op verbruik of levensduur te hebben. In een Defender is de Td5 zelfs gewoon de "mooiste" motor.

Marc
Andrew Colville

Re: V8 vs Diesel

Bericht door Andrew Colville »

De V8 is niet de meest geweldige motor in de D2, en gelukkig heb je het omslag punt al berekend, dus weet je wat je moet kiezen.

Naast dat een V8 ( jaren 50-60 ontwerp ) niet erg lang mee gaat 100- 200 K en ook nog veel gevoelige delen heeft, is het verbruik niet van deze tijd en helemaal niet met de huidige prijzen. en zo veel power heeft hij nou ook weer niet.

Dat gezegd heeft een Td5 ook zijn nukken en draait hij het lekkerst op prijzige olie ( 05 w 30 of 5 w 40 volsyntheet en dan 8,3 lieter ervan )

Maar door het hebben van een centrifugaal filter en een hoofd filter en goede olie hoef je de olie pas om de 20 K vervangen.

de gemiddelde Td5 heeft nu 200-300k gelopen, somigen op originele motor sommigen met een nieuwe kop, en anderen hebben een tweede motor slachtoffers van olie pompboutje of slecht onderhoud of verwaarloosd.

de V8 of Td5 zijn verder iedentieke autos in diverse uitrustingen te krijgen.

Ik heb ook nog even getwijfelt aan een V8, ( ik rij toch maar 14- 20 Km per dag dacht ik ) maar ben fan van de Td5 en inmiddels is gebleken na 24000KM in een jaar dat diesel wel wat verstandiger is dan benzine, stiekum rij je er verder mee dan je dacht.

gezien het clubje van de Td5 Landrovers bij mij in onderhoud zijn de wagens met 250000 of meer beter onderhouden en hebben de meeste problemen al achter de rug, een Km stand van 100.000 wil zeggen dat je het een ander nog zult moeten vervangen.

De KM stand zegt gewoon niks over een auto of de staat ervan. het eenige wat vaak netter is bij een auto met lage KM stand is het lakwerk en het interieur qua slijtage, het Chassis van een D2 met 100000 vertoont echter vaaker meer roest dan eentje die al 300000 achter zijn kiezen heeft.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Marijn & Simba

Re: V8 vs Diesel

Bericht door Marijn & Simba »

Hier een D1 met 3.9 V8 (bij de D2 in 4.0 omgedoopt) met ongeveer 225.000 op de klok. Ze redden dus wel meer dan 150.000...

Marijn & Simba & Serious & Optimus

Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.

prikavatar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('eae0fab844f05983d53876bdcfe71d30', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar-1.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar-1.jpg', '', 16867252, 600, 600, 'Loading image ...', false);



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/11/2013 12:48 door Marijn & Simba.
Tom_RRC

Re: V8 vs Diesel

Bericht door Tom_RRC »

Heb zelf wat RRC met diesel en V8's. Vind de diesel (300tdi) echt ronduit traag.
Na veel achterstallig onderhoud moet ik zeggen dat de V8's ook betrouwbaar worden. Heb er eentje met MegaSquirt nu uitgerust en al wat km meegereden. Eerste gevoel is dat dit de betrouwbaarheid positief beinvloedt.

We hebben hier zelfs een LSE staan met 550dkm op de teller op LPG. Orginele 4.2 met originele koppen er nog op (nokkenas weet ik niet, zal wel al een keertje vervangen zijn).

Economisch gezien is de diesel altijd wel de betere. Je moet goed je best doen wil je 1:5 rijden op LPG met een V8, met aanhangwagen van 3t is dit al snel 1:3. Een diesel blijft dan 1:7 rijden en zonder aanhangwagen is 1:10 mogelijk. De euro verhouding van LPG/Diesel is helaas niet meer 1/2...
Moet wel eerlijk zeggen dat een diesel toch wel moeite heeft met aanhangwagens boven de 3t. 90km/u haalt hij wel, maar een brug of goede tegenwind en je moet dan toch terug naar de 4de versnelling.
Lucas van Lierop

Re: V8 vs Diesel

Bericht door Lucas van Lierop »

Traag is natuurlijk relatief, zeker voor een Land Rover. Een 300Tdi haalt de maxium snelheid en kan als je wil ook snel weg komen bij het stoplicht, Td5 nog weeer iets beter.
Marc-my-Words

Re: V8 vs Diesel

Bericht door Marc-my-Words »

Tja, 't is natuurlijk casuïstiek, misschien ook gewoon pech, maar ik ken iemand die in een Disco II 3 V8-en heeft gehad (je zou dus kunnen zeggen dat hij een zeldzame V24 had) ... hij rijdt nu een VW tow-wreck oid. Hoe deze man auto rijdt weet ik niet, maar verder ken ik 'm als erg netjes en precies.

Marc
RaRo74

Re: V8 vs Diesel

Bericht door RaRo74 »



5yzz11.gif --> mod_embed_images_loadimage('3ef8ebbbf5b6b6f48aa4a84d7361fcb0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi43.tinypic.com%2F5yzz11.gif', 'http://i43.tinypic.com/5yzz11.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi43.tinypic.com%2F5yzz11.gif', '', 16867460, 600, 600, 'Loading image ...', false);



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/11/2013 14:41 door RaRo74.
RaRo74

Re: V8 vs Diesel

Bericht door RaRo74 »

Net nog een stukje met de RRC gedieseld. Ik blij me verbazen gezien het gewicht en aerodynamica hoe snel die baksteen kan zijn.
Merendeel rijd ik er heel rustig mee maar heel af en toe moet er wat meer diesel geven worden omdat anders mijn wastegate vast gaat zitten.

Wil ik snel............dan pak ik wel wat anders

5yzz11.gif --> mod_embed_images_loadimage('e7e12bdb37d178e85d174e8794fab883', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi43.tinypic.com%2F5yzz11.gif', 'http://i43.tinypic.com/5yzz11.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi43.tinypic.com%2F5yzz11.gif', '', 16867461, 600, 600, 'Loading image ...', false);
rvdb20

Re: V8 vs Diesel

Bericht door rvdb20 »

Niks mis met een mooie V8. Zijn er genoeg die het goed doen. 150k is erg laag om zo generiek te roepen als 'op'... En mocht je een V8 willen vanwege de sound of de extra power en meer dan 10k per jaar rijden kun je die heel goed op LPG laten lopen...
Mrah

Re: V8 vs Diesel

Bericht door Mrah »

Ik heb zelf een V8 en volledig gereviseerd en heb ook al veel V8-ten uit elkaar gehad. Motor is niet slecht maar heb je een keer een warmloper gehad door lekke koelslang oid dan ben je de sigaar door alu materiaal van het blok. Zeker de blokken die groter zijn dan 3.5l.

Koelsysteem moet dus regelmatig nagelopen worden.

Zwak punt is vooral nokkenas, nokvolgers en tuimelaars.

Vervang je deze onderdelen elke 150k dan kan de motor best wel 500k draaien.

Ken ook iemand die heel veel op LPG gereden heeft met een V8 disco en makkelijk de 350k gehaald heeft zonder deelrevisie.

Het zijn vooral de korte ritjes die de V8 de das om doen denk ik.
EvertRRC3.9

Re: V8 vs Diesel

Bericht door EvertRRC3.9 »

Mijn RRC 3,9 heeft net 190k gedraaid en alles is nog origineel met 168K is er LPG in gekomen, regelmatig oliewissel en alles draait als een zonnetje. Dus150K en dan op is een beetje doemdenken, onderhoud en regelmatig olie wissel houdt het beestje op de weg!
G-men (Gargamel)

Re: V8 vs Diesel

Bericht door G-men (Gargamel) »

Een V8 kan zeker oud worden, mits goed onderhouden.
Wat ik probeer aan te geven is dat gezien de leeftijd van veel motoren dit nu juist vaak een lastig te controleren (en ook vaak niet gebeurd is)
Uiteraard zijn er mensen die wel zuinig zijn op hun wagen van een jaar of 6-7 en netjes op tijd service geven.... je moet het net treffen.
Ook met een compleet versleten nokkenas lopen ze namelijk nog prima stationair....
Na lang zoeken heb ik destijds besloten een nieuw onderblok van RPI te laten komen; ze worden nl nog steeds gemaakt.
Marc-my-Words

Re: V8 vs Diesel

Bericht door Marc-my-Words »

't Grote verschil is dat een beetje netjes behandelde Td5 of een 300Tdi tot 500.000 km(of nog verder) geen problemen hoeft te geven behoudens een enkele die pechvogel die een zeperd heeft, en bij een V8 is dat dus omgekeerd, dwz je bent dan geen pech- maar een geluksvogel. De meeste V8-en geven gewoon gedoe bij een kilometrage waar je bij een diesel niet bezorgd hoeft te zijn. En ... bedenk daarbij ook dat er onder de diesels inmiddels ook exemplaren zijn die over het half miljoen zijn.
De V8 is nu eenmaal niet echt een moderne motor en ook niet echt aangepast aan de eisen die een zware 4x4 stelt, en het extra vermogen van de V8 heb je gewoon nodig omdat een diesel nu eenmaal eerder trekt (dwz meer koppel onderin).

Marc
Jos Daalmans

Re: V8 vs Diesel

Bericht door Jos Daalmans »

Hoi,

Afgelopen zondag in de zandbak/bos geweest in Weeze. Ik moet zeggen dat ik met onze V8 geen enkele moeite had met de toeren/koppel "onderin". Ik heb een rijstijl die begint met eerst de koppeling te laten opkomen en dan pas gas geven (nog nooit een versleten koppelingsplaat gehad met inmiddels 1,5M Km onder mijn zitvlees door) Lage overbrenging ingeschakeld en alles met de twee gedaan. Veel gas geven is niet nodig, hij trekt er wel doorheen.
Ik heb diverse "huilende" diesels gehoord, die of: een veel te kleine versnelling gebruikten, of: normaal "mishandeld" werden. De Suzuki's hebben natuurlijk wat meer toeren nodig omdat het blok uiteraard maar vier pitten heeft en veel minder inhoud.

Zoals al gezegd, een V8 moet goede koeling hebben en geregeld nieuwe olie, dan gaan die blokken vele tonnen mee.
Verder kun je met een V8 met lage compressie) de koppeling laten opkomen en dan kan zo een V8 rustig tot onder de 500 toeren terugvallen en dan slaat hij niet af. Een diesel staat dan met een enorme bonk in een keer stil

Groeten,

Jos

Profiel+III.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e316acd1881fa473d6b4896eb291d867', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-R1UMZNi_mZI%2FUophGk5cUjI%2FAAAAAAAAJNA%2FGz8iTitKsG8%2Fw965-h418-no%2FProfiel%2BIII.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-R1UMZNi_mZI/UophGk5cUjI/AAAAAAAAJNA/Gz8iTitKsG8/w965-h418-no/Profiel+III.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-R1UMZNi_mZI%2FUophGk5cUjI%2FAAAAAAAAJNA%2FGz8iTitKsG8%2Fw965-h418-no%2FProfiel%2BIII.jpg', '', 16869189, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Lacht in onze tweede auto "Overgangsregeling" Ninety V8 1986. This car contains: 16 Rockers, 49 Rollers and 1 Mule to drive it.
The best "Who cares" MPG Car in Town.
Onze derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino, "The Original Roadster". En onze "Leasehond LaroJack".
G-men (Gargamel)

Re: V8 vs Diesel

Bericht door G-men (Gargamel) »

Ik ben het wel met Jos eens.
Natuurlijk heeft een stationair lopende V8 wat monder koppel als een diesel; maar daarom heeft de aandrijflijn/v-bak ook een heel andere overbrengingsverhouding.
In het terrein vond ik het smeuige karakter van de V8 juist ideaal omdat je heel precies het vermogen kon regelen. Je moet wel iets eerder een beetje gas bij geven als bij een diesel, omdat het anders wel erg langszaam gaat.
En huilende motoren komt me ook niet onbekend voor; er rijden heel veel mensen met veel teveel toeren rijden in het terrein. Hoewel met een V8 dat dan wel weer lekkel klinkt.

In dat opzicht is een automaat eigenelijk ideaal in het terrein.
Jos Daalmans

Re: V8 vs Diesel

Bericht door Jos Daalmans »

Hoi,

Ik heb de filmpjes van mezelf gezien en besloten dat de laatste demper er echt tussenuit gaat. Power een geen geluid is ook maar niks.
Een technische school in "den Beslj" krijgt van mijn "Den opdracht teen en ander te fabrieken".

Desalniettemin, civiel rij ik in een diesel van de baas, gewoon, 132 PK, 340 Nm en dat trekt als een lier, alleen voor een civilist, niet te betalen, hoewel 5,2 liter /100Km.
Mijn vorige: Toyota Verso 177Pk, 400Nm, wat een beul en daar hadden heel veel auto's, ook BMW en Mercedes geen antwoord op, alleen 7,5 liter/100Km, maar dan wel tot einde Km teller zijnde 240KMh, dus dikke pret.

Onze Ninety V8, helemaal het einde, alleen nog wat extra herrie en een hele dikke grijns.

Groeten en blijf maar zeggen, veel sterkte voor de diesel rijders,

Jos
Andrew Colville

Re: V8 vs Diesel

Bericht door Andrew Colville »

IK heb juist het tegen over gestelde ervaaring met een V8's in het terein, en ze kunnen enkel tonnen mee als je een nokkenas vervangt naast andere jaarlijkse zaken.

Voor de gene die denken dat hun V8 goed loopt na ruim 200.000 Km vervang de nokken as en zuiger veren maar eens, en vertel hoe deze daarna loopt. en Evt een nieuwe Verdeler, ook dan zul je versteld stan van de slijtage na pas 200.000 Km.

Natuurlijk zijn er uitzonderlijke V8 die van af dag een bij een liefhebber zijn geweest en die elke fout of probleem direct heeft aan gepakt, maar dat is heel zeldzaam in de huidige wegwerpmaatschapij waar wij onze autos kopen.

Een V8 zal bij het eerste beste plasje al stil vallen als je te fanatiek bent, tenzie je edis plaast, en dan merk je pas hoe ouderwets de V8 met verdeler is.

Een goed afgestelde Diesel zal echt niet afslaan, deze komt niet ondertoeren al geeft ik toe dat de EU2 Td5 in standaard vorm zwakker is stationair als een 300Tdi meer die is zeker sterker dan een V8, tikje op het gas en je hebt direct koppel, de V8 heeft direct vermogen, maar het koppel komt pas later.

sjoekitjes hebben van beide niks, maar komen er wel met vaart en toeren net als vele jappen.

Het V8 geluid, Ik kan niet zeggen dat ik hem mis9 na 10 jaar V8 (nu Td5 op de plek van de V8), ik vindt voral de afstand die ik kan afleggen op een tank veel fijner, Ik ben niet langer de helft van mijn bagage ruimte kwijt, en stan niet elke 400 Km aan een pompvoor 80 liter te dure benzine en een Td5 is het mooiste Diesel geluid die er is.

Maar de vraag is V8 vs Td5 in een D2 en daar is maar een logiese keuze Td5, die V8 is kansloos in een dergelijke auto dit aleen al op het verbruik, al plaats je LPG dan gaan de kosten omhoog in de belasting, en G3 is net zo duur dat je wegenbelasting op diesel al heel snel interesant wordt.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Jos Daalmans

Re: V8 vs Diesel

Bericht door Jos Daalmans »

Hoi Andrew,

Klopt inderdaad dat een diesel eerst koppel en dan pas vermogen geeft. Ik heb echter vanaf mijn 16e tussen heel vette V8's gezeten en daar kom je nooit meer vanaf. Ik was dan ook meteen verkocht toen diegene die onze Ninety aan ons verkocht heeft, "even" de Ninety V8 moest wegzetten om de gerestaureerd 130 diesel naar buiten te rijden. Ik heb toen meteen gezegd, laat de diesel maar staan, we nemen deze wel

Voor dat opspattend water hebben we het volgende op gevonden:
2013-03-02+15.29.03.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1923cea0210e6649c844b898ba64939d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-_EPq7RRtD_8%2FUTIT-vsPg8I%2FAAAAAAAAId0%2FtGuBH2BJ7bI%2Fw710-h532-no%2F2013-03-02%2B15.29.03.jpg', 'https://lh5.googleusercontent.com/-_EPq7RRtD_8/UTIT-vsPg8I/AAAAAAAAId0/tGuBH2BJ7bI/w710-h532-no/2013-03-02+15.29.03.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-_EPq7RRtD_8%2FUTIT-vsPg8I%2FAAAAAAAAId0%2FtGuBH2BJ7bI%2Fw710-h532-no%2F2013-03-02%2B15.29.03.jpg', '', 16869888, 600, 600, 'Loading image ...', false);

en alle foto's:
[plus.google.com]

Eerst zorgen dan alle kabels naar achter weggaan (dus niet meer recht naar boven) en dan een kap er omheen c.q. overheen. Ik heb al in noodweer gezeten waarbij het water aan alle kanten de Ninety in kwam, maar de motor bleef mooi lopen. Ik moet nog eens wat vloeibare pakking tussen de verdeelkap en het verdelerhuis doen.
Normaal heb je inderdaad opspattend water wat je ontsteking "dooft".

Voor diegene die kilometer gaan maken, tsja, dan toch maar een diesel, maar het blijft een dure hobby dan. Wij rijden per jaar twee tot drieduizend KM, (Ok dit jaar naar Peterborough geweest en dat zijn 1.400Km extra geweest) dus een Diesel is geen optie als auto voor de lol.

O ja, de nokkenas moet er ook een keer aangeloven.

Groeten,

Jos

Profiel+III.jpg --> mod_embed_images_loadimage('117d73bcd39e615087d7a673ada260e9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-R1UMZNi_mZI%2FUophGk5cUjI%2FAAAAAAAAJNA%2FGz8iTitKsG8%2Fw965-h418-no%2FProfiel%2BIII.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-R1UMZNi_mZI/UophGk5cUjI/AAAAAAAAJNA/Gz8iTitKsG8/w965-h418-no/Profiel+III.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-R1UMZNi_mZI%2FUophGk5cUjI%2FAAAAAAAAJNA%2FGz8iTitKsG8%2Fw965-h418-no%2FProfiel%2BIII.jpg', '', 16869888, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Lacht in onze tweede auto "Overgangsregeling" Ninety V8 1986. This car contains: 16 Rockers, 49 Rollers and 1 Mule to drive it.
The best "Who cares" MPG Car in Town.
Onze derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino, "The Original Roadster". En onze "Leasehond LaroJack".
Justus Christus

Re: V8 vs Diesel

Bericht door Justus Christus »

Even een zijsprongetje,


Phoe, een Verso welke BMW en Mercedes geen antwoord op had!

Niet om het een of ander, maar die bewuste Verso was de top van de lijn, en nog is 95% van BMW en Mercedesen kwieker tot de honderd of top.

Mischien was de auto gewoon niet serieus te nemen?



Niet dat ik fan ben van Merc of BWM, maar het is nogal een boute bewering.
Marc-my-Words

Re: V8 vs Diesel

Bericht door Marc-my-Words »

Precies, ik ben het helemaal eens met Andrew.
Behalve het helemaal onderin stationair bij de Td5 - de anti-stall-regeling is een beetje ongemakkelijk - is de Td5 een uiterst draai-vriendelijke motor met een in mijn oren (maar ik ben niet de enige) prachtig geluid. Nu ben ik bevooroordeeld, ik heb m'n hele leven diesel gereden, zowel mijn vader als mijn echtgenoot reden al diesel voordat ik een rijbewijs had -- toen ik zelf tot de "bezittende klasse" toetrad was het niet anders: diesel wat de klok sloeg.
Anyway, als je de juiste versnelling kiest en niet als een "houthakker" rijdt dan heb je heel veel profijt van het bijna direct beschikbare koppel en de prettig vlakke koppel-kromme. Het enige wat je daardoor mist is het vermogen bovenin de toeren, maar met een diesel heb je daar sowieso niet veel te zoeken.

Marc
Jos Daalmans

Re: V8 vs Diesel

Bericht door Jos Daalmans »

Hoi Justus,

Toen de Verso in 2004 uitkwam, hadden de meeste andere diesels niet veel te zoeken boven de 200Km. Het is zelfs zo geweest dat ze zich bij BMW en Merc behoorlijk rot schrokken dat er een 2.2 liter met bijna 180PK en 400Nm was en die ook nog eens 98% NOx reductie had. Hierover hebben ze bij Toyota een reclamefilmpje gemaakt waarin een paar Duits sprekende technici een witte zakdoek achter een Verso uitlaat hielden en een van hun zei, "Warum haben Wir das nicht". Ze hebben geprobeerd dit filmpje van de reclame af te krijgen, maar Toyota mocht deze gewoon blijven uitzenden
Het heeft een behoorlijke tijd geduurd voordat onze Oosterburen dit geëvenaard hebben.

Maar nu weer terug naar onze Diesels en V8 motoren. Blijft altijd een interessante discussie.

Groeten,

Jos

Profiel+III.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ec246b80b93c8525397938fc131ee7d2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-R1UMZNi_mZI%2FUophGk5cUjI%2FAAAAAAAAJNA%2FGz8iTitKsG8%2Fw965-h418-no%2FProfiel%2BIII.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-R1UMZNi_mZI/UophGk5cUjI/AAAAAAAAJNA/Gz8iTitKsG8/w965-h418-no/Profiel+III.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-R1UMZNi_mZI%2FUophGk5cUjI%2FAAAAAAAAJNA%2FGz8iTitKsG8%2Fw965-h418-no%2FProfiel%2BIII.jpg', '', 16872956, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Lacht in onze tweede auto "Overgangsregeling" Ninety V8 1986. This car contains: 16 Rockers, 49 Rollers and 1 Mule to drive it.
The best "Who cares" MPG Car in Town.
Onze derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino, "The Original Roadster". En onze "Leasehond LaroJack".
Andrew Colville

Re: V8 vs Diesel

Bericht door Andrew Colville »

Ohh, mooie oplossing als antie spat, iest soortgelijks heb ik pas tegen het Eind van mijn V8 piriode gemaakt voor mijn ontsteking ( lang niet zo netjes maar met dezelfde bedoeling.

Ook ik kwam in een V8 classic terecht na jaren "jongens dromen "letterlijk, ook al werkend bij cito eindhoven vele oude classics Discoverys en Defender V8 in onderhoud gehad, en die V8 had wel iets, een "moet ik als ik groot ben ook hebben" gehalte.

Maar na 10 Jaar V8 en tal van versleten gebruikte motoren ( en die van klanten ) onderhanden te hebben gehad ben ik ervan genezen.

De enige V8 die het bij mij goed gedaan heeft was mijn 3.5 hoogcompresie motor ( 24D ) met 3.9 Efi, die reed 1:6 op LPG en heeft met een gangetje van 80 in schotland zelfs 1:9 op benzine gereden.

Dit blokje heeft een nieuwe nokken as, lagers stoers pakingen en keeringen zuigerveren ETC gehad, en liep Beter dan een recent gereviseerde 3.9 van een kennis.

Deze verkocht ik ( meen aan een prikker Remco ) en heb er nog spijt van, in de plaats zette ik een echte 3.9 met 180000km achter de kiezen, die motor heeft nooit meer als 1:3 op gas gehaald, en benzine was niet veel anders namelijk ook 1:3.

Nu ligt een Td5 onder de kap, maar ik moet de rest van de auto even terug bouwen.

Het is een leuke ouderwetse motor die V8, maar ik ben hem beu, als er al eentje bij mij weer in een auto komt dan wordt het een 3.5 maar dan nieuw en met megajolt en fatsoenlijke nokkenas en een goed siquentieel injectie systeem.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Bart van Dessel

Re: V8 vs Diesel

Bericht door Bart van Dessel »

Die Toyota-diesels zijn wel bar slecht! Vraag 's een Toyota monteur. Heel veel moderne snelle diesels hebben last van kwaaltjes. Koppakkingen vliegen je om de oren.

Gr, Bart
Andrew Colville

Re: V8 vs Diesel

Bericht door Andrew Colville »

Dat wordt aleen maar meer nu we proberen extreeme emissie eisen te halen maar ondertussen steeds sneller willen accelereeren.

1.2 Tdi motoren met 160 Pk 1.3 benziene motoren met 170 + PK en turbo, ohja om slijtage te bevorderen service intervallen van 40.000 + km tussen de beurten.

Maja wie houd een auto langer dan 3 jaar dan zijn ze afgeschreven en mag je een nieuwe uitzoeken.

kleine motor met veel power kan wel, met een turbo, maar of die lange millieu vriendelijke service intervallen erbij passen??? in de racerij gaat een motor ook maar een seizoen mee, soms zelfs maar een wedstrijd en die bezuinigen niet op olie etc.

Het wordt gewoon een beetje te veel voor die motoren denk ik.

toch kan ik 150 kmh plus en rijdt ik 1:10 met 150+- Pk dat is zat voor mij.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
sjorsboomschors/aka/PP

Re: V8 vs Diesel

Bericht door sjorsboomschors/aka/PP »

Hmmm, om me even in te mengen...
Zou een Volvo blok met juiste pasplaat een optie zijn??
( heb toevallig een v70 T 5..waanzinnig mooi blok met 250 pk's)
Maar een " simpele" 2 liter of een 2.3T is Tuurlijk ook een optie
Bart van Dessel

Re: V8 vs Diesel

Bericht door Bart van Dessel »

Ik zou gewoon in die mooie Volvo blijven rijden en de LaRo op de oprit laten staan Dan rij je een geweldige auto die zelden kapot gaat en je hebt toch een mooie auto voor de looks op de oprit staan.

Gr, Bart
Marijn & Simba

Re: V8 vs Diesel

Bericht door Marijn & Simba »

Ik heb geen idee van het verschil Andrew. Waar herken je de slijtage aan? Welke duidelijke symptomen?
Ben wel benieuwd naar de technische staat van de 3.9 V8 in onze Disco 1.
Aangezien een nokkenas wisselen vast geen plug 'n pray handeling zal zijn, is het ook niet iets wat ik even ga uitproberen

Marijn & Simba & Serious & Optimus

Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.

prikavatar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a9fe56528eec26b609d0b1fe98d66de9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar-1.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar-1.jpg', '', 16874320, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Plaats reactie