Diesel in 109 Stawag Serie 2a bouwen.

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Gerrit Reens

Diesel in 109 Stawag Serie 2a bouwen.

Bericht door Gerrit Reens »

Hallo,

Ik heb een 109 serie 2a uit 1968 en wil er graag een diesel in bouwen. Wat is er mogelijk met niet al te veel aanpassingen, en wat rijdt het beste?

Gerrie Reens
Zeerijp Gr.
Lute

Re: Diesel in 109 Stawag Serie 2a bouwen.

Bericht door Lute »

Ik heb er een 200tdi uit een discovery in gebouwd, past zo...
Alleen de turbo is een uitdaging. Je zou kunnen gaan voor de 200di optie (turbo weglaten).

De 200 tdi rijdt super! Gewoon meerijden met het verkeer, top ong 125kmh maar 90 rijdt het lekkerst.
Hiervoor had ik er een 2,5NA in zitten, heeft net ietsje meer oempf als een 2,25D rijdt ook best fijn.

Dit blok heb ik nog staan en mag weg voor weinig ;-)

Groet'n Lute

Beilen Dr.
Gerrit Reens

Re: Diesel in 109 Stawag Serie 2a bouwen.

Bericht door Gerrit Reens »

Hoi,

Heb je hem ook in een serie 2a gebouwd, en is er nog meer aan aangepast? Heb zelf sinds kort een hele mooie serie 2a uit 68 en zit nu te twijfelen of ik toch niet weer naar een serie 3 moet kijken om wat in te bouwen. Serie 2a die ik nu heb is echt bijna nieuw ( ex brandweer ) alleen voor dagelijks gebruik wat onvriendelijker dan mijn oude nu geschorste serie 3 uit 81.

Gerrit Reens.
Lute

Re: Diesel in 109 Stawag Serie 2a bouwen.

Bericht door Lute »

Ik heb hem in een serie 2a 1969 gebouwd.
Voor de 200tdi (discovery) hoef je niks om te bouwen, past zo. Zoals ik al zei is de turbo een uitdaging, je komt met je stuurinrichting in de knoop.
Ik heb dat opgelost door stuurbekrachtiging in te bouwen, erg comfortabel, niet echt origineel... ;-)
Mocht je een 2,5NA of een defender 200tdi hebben, dan moet je met de motorsteun op het chassis aan de slag.

kijk hier maar eens: [www.expeditionlandrover.info]

Groet'n Lute

PS ik weet niet waar je woont maar je bent welkom om een keer te gluren onder de motorkap van mijn Stawag.
Ik woon in Beilen, Drenthe
laro

Re: Diesel in 109 Stawag Serie 2a bouwen.

Bericht door laro »

Hoi,zou de motor erin laten liggen en er gas in leggen,een diesel maakt een hoop meer lawaai.
Menno SIII 109 & 88

Re: Diesel in 109 Stawag Serie 2a bouwen.

Bericht door Menno SIII 109 & 88 »

Beste lute.

Mag ik vragen hoe je stuurbekrachtiging in de serie hebt gebouwd?

Ik heb een Perkins 2 liter TDI in mijn 109 en stuurbekrachtiging lijkt me ook wel wat.
90_V8_CSW

Re: Diesel in 109 Stawag Serie 2a bouwen.

Bericht door 90_V8_CSW »

Jaaa stuurbekrachtiging in een series! Staat ook op mijn to do lijst voor mijn stage one. In het terrein is zonder stuurbekrachtiging echt een crima vind ik persoonlijk.
Ik ga voor de p38 optie, heb alle parts al liggen. Even googlen en je vindt een berg aan informatie.
Lute

Re: Diesel in 109 Stawag Serie 2a bouwen.

Bericht door Lute »

Ik ben ook voor de p38 optie gegaan, in het kort gaat het als volgt:
P38 stuurhuis (LHD) aan de buitenkant maken van je chassis terhoogte van de voorste dwarsbalk.
Stuurkolom verwijderen, oude stuurhuis eraf, wormwiel eraf slijpen, stukje kolom van een andere laro erop lassen (splines).
Eindlager maken en op stuurkolom plaatsen (op de voetenbak), koppel stukje met twee kruisjes tussen p38 huis en stuurkolom.
Pompje,tankje en leidingen plaatsen en hoppakee.... sturen maar!!

Erg kort door de bocht ;-)
Maar zo heb ik het gedaan. [www.expeditionlandrover.info]
[www.facebook.com]

Groeten Lute
90_V8_CSW

Re: Diesel in 109 Stawag Serie 2a bouwen.

Bericht door 90_V8_CSW »

Ik ga het doen met een defender stuurkolom. De splines van de p38 stuurpen (die stang met kruisjes aan beide zijdes) passen hier standaard op. Alleen opletten met het series stuur, want die past alleen op een defender kolom van bepaalde bouwjaren. Dan is het dus meer plug en play omdat je geen stang met kruisjes hoeft te maken maar de stang van een p38 neemt. Ook hoef je geen lager te maken noch worm afslijpen en kruisje aanlassen. Enige wat m.i. Belangrijk is , is waar de defender kolom op de voetenbak bevestigd wordt zodat de stuurpen (met die kruisjes) past zonder aanpassing. Die p38 versie is van alu dus lassen kan je hier niet zomaar mee.
Ik ga een foto reportage maken als ik hiermee begin (eind van dit jaar, na de lrch kerstrit :-))
Lute

Re: Diesel in 109 Stawag Serie 2a bouwen.

Bericht door Lute »

Defender kolom is indd goede oplossing, had ik niet ter beschikking dus vandaar deze oplossing.
Kerst rit doe ik misschien ook mee, kan je dan ff gluren ;-)

Lute
jamaar

Re: Diesel in 109 Stawag Serie 2a bouwen.

Bericht door jamaar »

ik heb die van heystee er op
erg duur maar ik heb hem gebruikt gekocht voor 600 euro en dat is zeker het geld en moeite waard, wil niet meer zonder
ook is het stuurhuis en relais minder belast, stuur al jaren speling vrij zonder na stellen
nadeel is dat het stuur niet vanzelf terug komt, maar dat went
dit kan je ook nog proberen

voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('51e8b74289065e958b8072d2502c080b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 16879078, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Plaats reactie