Schorsing overleven
Schorsing overleven
Dag allemaal,
Zoals het er nu uit ziet moet ik voor een jaartje schorsen maar hoe kan ik de auto het beste stallen?
Helaas kan de auto niet binnen staan maar wel op een vaste plaats buiten.
En wat moet ik doen om de auto soepeltjes te houden zonder er mee te rijden? Ik merk namelijk als ik 2 weken niet met de 200tdi gereden heb dat alles wat minder soepel loopt de eerste paar km en bij langere tijd niet gebruiken gaan er dingetjes vastzitten zoals raambediening, ruitenwissers, lampjes werken minder goed enzo.
Ik geef maar wat suggesties,
De wielen van de grond.
Onder een zeil maar wel de bodem vrij houden voor ventilatie.
Raampjes op een kier voor ventilatie.
Druppellader aansluiten.
Vochtvreters in de auto.
Alle olie vooraf ververssen.
Wekelijks de motor 10 minuten stationair laten draaien inclusief de 4 wielen.
Wekelijks alle schakelaars gebruiken.
Lijkt jullie dat goed? Of moet ik dingen niet doen? Nog meer ideeen?
Zoals het er nu uit ziet moet ik voor een jaartje schorsen maar hoe kan ik de auto het beste stallen?
Helaas kan de auto niet binnen staan maar wel op een vaste plaats buiten.
En wat moet ik doen om de auto soepeltjes te houden zonder er mee te rijden? Ik merk namelijk als ik 2 weken niet met de 200tdi gereden heb dat alles wat minder soepel loopt de eerste paar km en bij langere tijd niet gebruiken gaan er dingetjes vastzitten zoals raambediening, ruitenwissers, lampjes werken minder goed enzo.
Ik geef maar wat suggesties,
De wielen van de grond.
Onder een zeil maar wel de bodem vrij houden voor ventilatie.
Raampjes op een kier voor ventilatie.
Druppellader aansluiten.
Vochtvreters in de auto.
Alle olie vooraf ververssen.
Wekelijks de motor 10 minuten stationair laten draaien inclusief de 4 wielen.
Wekelijks alle schakelaars gebruiken.
Lijkt jullie dat goed? Of moet ik dingen niet doen? Nog meer ideeen?
Re: Schorsing overleven
Uitlaat afdoppen tegen muizerij.
Marijn & Simba & Serious & Optimus
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('67b9b004a9cf14cf25ec1845dcfb3ef8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar-1.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar-1.jpg', '', 16872209, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Marijn & Simba & Serious & Optimus
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('67b9b004a9cf14cf25ec1845dcfb3ef8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar-1.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar-1.jpg', '', 16872209, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Schorsing overleven
Twijfel alleen aan de haalbaarheid om wekelijks alles te testen (ik zou het zelf de helft van de tijd vergeten, maar dat ligt waarschijnlijk aan mij). Zeker als je de accu los zou maken.
Re: Schorsing overleven
ik zou accu gewoon eruit halen en erin zetten indien je wilt starten/rijden
is beter voor zowel je accu als je accupolen
is beter voor zowel je accu als je accupolen
Re: Schorsing overleven
Belangrijk onderwerp gezien de ontwikkelingen op belasting gebied.....Gaan meer mensen vragen over stellen wellicht en hopelijk blijft het onderwerp wat hoger op de List.
Ik vraag mij af bijvoorbeeld of er specifieke verschillen zijn tussen langdurig stallen van oudere diesels (2.25) en moderne diesels en benzine motoren.
Ik heb "Jeltsin" diverse keren langdurig geschorst gehad en dit heeft ie zonder grote problemen altijd overleeft (starten-lopen). Meeste gevaar loopt inderdaad je brandstof (diesel) systeem. Tanks die van binnen corroderen, pompen en verstuivers die vast gaan zitten door oude diesel. Ik kan mij voorstellen dat de "modernere" motoren hier helemaal last van kunnen krijgen (gevoeliger). Banden spaar je natuurlijk door ze eraf te halen en ingepakt weg te leggen op een banden/velgen steun. Zorg dat alles goed schoon is van modder en uiteraard zout. Blanke delen insmeren/spuiten met olie. Liever nu even alles vet dan later roest overal.
Zo zit ik ook te denken om juist geen diesel in de tanks te laten (trekt vocht aan en een tank krijg je nooit tot de nok toe gevuld en vocht/water zakt naar de bodem) maar helemaal leeg te maken en in te spuiten met motorolie. Dan heb ik natuurlijk wel mazzel met de militaire tanks... De inspuitpomp handmatig vullen met conserveerolie/diesel (misschien Heeeeel kort even mee laten draaien?? zijn de verstuivers ook meteen meegenomen). Nieuwe koelvloeistof, Ruitensproeier pomp kan weer beter leeg zijn. Om de paar maanden de motor/ versnellingsbak, assen even handmatig ronddraaien zodat de olie/vet weer overal op gaat zitten en de keerringen gesmeerd worden. Loop je elektrische contactpunten na en spuit ze in met een conserveer goedje (niet iets etsend als contactspray) om corrosie te voorkomen. Accuus eruit en thuis druppelladen of zo nu en dan aan de lader. Dit is verschillend per soort accu. Los V-Snaren. Ook erg belangrijk is om je interieur echt regelmatig te controleren op ongedierte. Lappen/ dekens en papier trekt muizen aan en die stank krijg je er haast niet meer uit. Beide gereedschapsbakken van "Jeltsin" hebben hele families grootgebracht kwam ik wat te laat achter...opnieuw verven van binnen haalde de lucht wat weg. Hoe ze binnen kwamen weet ik nog steeds niet...
Kijk uit voor "broei" onder af afdekzeilen, zeker bij canvas softtops, Als het maar even ergens kan; stal em binnen. Langdurig stallen drukt de prijs.
Peter T.
SIII 109 "Jeltsin"
24V 2.25 Diesel 1981
Foto-PUEEMFGS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ef90d24a1c6bae792edc2fbefc799f6f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-PUEEMFGS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', '', 16872679, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Ik vraag mij af bijvoorbeeld of er specifieke verschillen zijn tussen langdurig stallen van oudere diesels (2.25) en moderne diesels en benzine motoren.
Ik heb "Jeltsin" diverse keren langdurig geschorst gehad en dit heeft ie zonder grote problemen altijd overleeft (starten-lopen). Meeste gevaar loopt inderdaad je brandstof (diesel) systeem. Tanks die van binnen corroderen, pompen en verstuivers die vast gaan zitten door oude diesel. Ik kan mij voorstellen dat de "modernere" motoren hier helemaal last van kunnen krijgen (gevoeliger). Banden spaar je natuurlijk door ze eraf te halen en ingepakt weg te leggen op een banden/velgen steun. Zorg dat alles goed schoon is van modder en uiteraard zout. Blanke delen insmeren/spuiten met olie. Liever nu even alles vet dan later roest overal.
Zo zit ik ook te denken om juist geen diesel in de tanks te laten (trekt vocht aan en een tank krijg je nooit tot de nok toe gevuld en vocht/water zakt naar de bodem) maar helemaal leeg te maken en in te spuiten met motorolie. Dan heb ik natuurlijk wel mazzel met de militaire tanks... De inspuitpomp handmatig vullen met conserveerolie/diesel (misschien Heeeeel kort even mee laten draaien?? zijn de verstuivers ook meteen meegenomen). Nieuwe koelvloeistof, Ruitensproeier pomp kan weer beter leeg zijn. Om de paar maanden de motor/ versnellingsbak, assen even handmatig ronddraaien zodat de olie/vet weer overal op gaat zitten en de keerringen gesmeerd worden. Loop je elektrische contactpunten na en spuit ze in met een conserveer goedje (niet iets etsend als contactspray) om corrosie te voorkomen. Accuus eruit en thuis druppelladen of zo nu en dan aan de lader. Dit is verschillend per soort accu. Los V-Snaren. Ook erg belangrijk is om je interieur echt regelmatig te controleren op ongedierte. Lappen/ dekens en papier trekt muizen aan en die stank krijg je er haast niet meer uit. Beide gereedschapsbakken van "Jeltsin" hebben hele families grootgebracht kwam ik wat te laat achter...opnieuw verven van binnen haalde de lucht wat weg. Hoe ze binnen kwamen weet ik nog steeds niet...
Kijk uit voor "broei" onder af afdekzeilen, zeker bij canvas softtops, Als het maar even ergens kan; stal em binnen. Langdurig stallen drukt de prijs.
Peter T.
SIII 109 "Jeltsin"
24V 2.25 Diesel 1981
Foto-PUEEMFGS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ef90d24a1c6bae792edc2fbefc799f6f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-PUEEMFGS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', '', 16872679, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Schorsing overleven
Muizen komen naar binnen door een gat zo groot als een balpen ... dus moet ik de LandRover nog tegenkomen die muis-proof is.
Een tank tot de nok toe vullen is vlgs mij makkelijker als je denkt: Vulhals vol en schudden, eventueel schuin zetten, en vulhals opnieuw (en opnieuw) vullen.
Een echt gevulde tank is echt watervrij (aangenomen dat ie voor dez actie een paar keer leeggereden is en helemaal vol gegooid, of anderszins watervrij gemaakt is). Diesel trek echt geen vocht aan. Het probleem is niet zozeer het vocht in de lucht maar de temperatuurswisselingen samen met luchtvochtigheid: er komen gewoon momenten dat de auto nog koud is en er warme en vochtige lucht binnenstroomt: op die momenten krijg je condens op alle koude delen, de condens verzamelt zich en bij de volgende temperatuurswisseling krijg je weer condens (op deze wijze kan je zelfs in de woestijn water winnen).
Het laatste stukje de auto op met motorolie verrijkte diesel laten draaien is misschien wel een slimme zet.
De assen op steunen zetten en de banden met ruim lucht (3,5 atm kan ook) is niet slecht voor de banden, en op assteunen verminder je de muis-toegankelijkheid.
En ... 't is toch wel erg prettig als je de auto onder een echt dak kan zetten ipv een afdekzeil.
Marc
PS Ik was een tijdje eigenaar van een 25 jarige Renault die daarvoor 10 jaar lang nauwelijks gebruikt werd, max 1-2 x per jaar, en hij deed het nog opvallend goed, Hij lekte olie, een of meer pakkingen waren moe, en het lastigste was nog dat allerlei electrickery erg tricky was geworden: alles wat bij normaal gebruik door het "rammelen" contact blijft maken wordt wat onbetrouwbaarder (brandstof-meter bijv. kende om te beginnen vol of onbetrouwbaar ... werd steeds beter). En dingen als een bowdenkabel van de snelheidsmeter draaien ineens ongemakkelijk (dus een wat moeizame snelheids-aanwijzing) of een kabeltje om de koplampen te verstellen (zat gewoon vast) en noem zo maar op. Anyway: na een rit op en neer naar de Pyreneeën deed veel het weer, en sommige dingen niet, en in ieder geval reed ie gewoon probleemloos op en neer.
Een tank tot de nok toe vullen is vlgs mij makkelijker als je denkt: Vulhals vol en schudden, eventueel schuin zetten, en vulhals opnieuw (en opnieuw) vullen.
Een echt gevulde tank is echt watervrij (aangenomen dat ie voor dez actie een paar keer leeggereden is en helemaal vol gegooid, of anderszins watervrij gemaakt is). Diesel trek echt geen vocht aan. Het probleem is niet zozeer het vocht in de lucht maar de temperatuurswisselingen samen met luchtvochtigheid: er komen gewoon momenten dat de auto nog koud is en er warme en vochtige lucht binnenstroomt: op die momenten krijg je condens op alle koude delen, de condens verzamelt zich en bij de volgende temperatuurswisseling krijg je weer condens (op deze wijze kan je zelfs in de woestijn water winnen).
Het laatste stukje de auto op met motorolie verrijkte diesel laten draaien is misschien wel een slimme zet.
De assen op steunen zetten en de banden met ruim lucht (3,5 atm kan ook) is niet slecht voor de banden, en op assteunen verminder je de muis-toegankelijkheid.
En ... 't is toch wel erg prettig als je de auto onder een echt dak kan zetten ipv een afdekzeil.
Marc
PS Ik was een tijdje eigenaar van een 25 jarige Renault die daarvoor 10 jaar lang nauwelijks gebruikt werd, max 1-2 x per jaar, en hij deed het nog opvallend goed, Hij lekte olie, een of meer pakkingen waren moe, en het lastigste was nog dat allerlei electrickery erg tricky was geworden: alles wat bij normaal gebruik door het "rammelen" contact blijft maken wordt wat onbetrouwbaarder (brandstof-meter bijv. kende om te beginnen vol of onbetrouwbaar ... werd steeds beter). En dingen als een bowdenkabel van de snelheidsmeter draaien ineens ongemakkelijk (dus een wat moeizame snelheids-aanwijzing) of een kabeltje om de koplampen te verstellen (zat gewoon vast) en noem zo maar op. Anyway: na een rit op en neer naar de Pyreneeën deed veel het weer, en sommige dingen niet, en in ieder geval reed ie gewoon probleemloos op en neer.
Re: Schorsing overleven
QuoteMarc Een tank tot de nok toe vullen is vlgs mij makkelijker als je denkt: Vulhals vol en schudden, eventueel schuin zetten, en vulhals opnieuw (en opnieuw) vullen.
Militaire tanks hebben geen vulhals.
Mischien het hele brandstof systeem leeg maken op de pomp en verstuivers na. De brandstof toe- en af-voer leiding naar de motor losnemen en afdoppen. Speciale vloeistof in de pomp en injectors is denk ik ook geen slecht idee.
Maar verder is het maar voor een jaar. Heb ik ook wel eens gedaan. Na een jaar gewoon starten op het oude restje diesel dat er nog in zat. Het rookte wel een beetje maar hij deed het gewoon. Ik ben nu bezig met een auto die 10 jaar in een tuin heeft gestaan. De dingen die vervelend zijn, zijn:
Fusee bollen helemaal veroest. Die zou ik dus invetten.
Raam en deur rubbers waren noge wel ok.
Electrische systemen waren nog ok. Alleen de achterlichten moest ik uit elkaar halen. Die zaten vol met muschrooms.
Alle rubber slangen van het lpg en koel systeem moesten vervangen. Maar dit was dus na 10 jaar en ze waren aan het begin van die 10 jaar ook al 37 jaar oud en dus niet al te best.
Veren waren erg roestig. Die zou ik ook invetten.
Verder moet je auto op een stenen aflopende ondergrond zetten. Dus niet op gras, zand, hout o.i.d. Zand, hout, en gras blijven altijd nat/vochtig. Door de omhoog komende waterdamp gaat de wagen dan heel erg hard roesten. En dan accu er uit en aan een onderhouds lader en heeft zin om alle (schuif)stekers en andere contacten (zekeringen enzo) in te vetten met zuurvrije vaseline. Let ook op eventueel nestelend ongedierte in je wagen.
Militaire tanks hebben geen vulhals.
Mischien het hele brandstof systeem leeg maken op de pomp en verstuivers na. De brandstof toe- en af-voer leiding naar de motor losnemen en afdoppen. Speciale vloeistof in de pomp en injectors is denk ik ook geen slecht idee.
Maar verder is het maar voor een jaar. Heb ik ook wel eens gedaan. Na een jaar gewoon starten op het oude restje diesel dat er nog in zat. Het rookte wel een beetje maar hij deed het gewoon. Ik ben nu bezig met een auto die 10 jaar in een tuin heeft gestaan. De dingen die vervelend zijn, zijn:
Fusee bollen helemaal veroest. Die zou ik dus invetten.
Raam en deur rubbers waren noge wel ok.
Electrische systemen waren nog ok. Alleen de achterlichten moest ik uit elkaar halen. Die zaten vol met muschrooms.
Alle rubber slangen van het lpg en koel systeem moesten vervangen. Maar dit was dus na 10 jaar en ze waren aan het begin van die 10 jaar ook al 37 jaar oud en dus niet al te best.
Veren waren erg roestig. Die zou ik ook invetten.
Verder moet je auto op een stenen aflopende ondergrond zetten. Dus niet op gras, zand, hout o.i.d. Zand, hout, en gras blijven altijd nat/vochtig. Door de omhoog komende waterdamp gaat de wagen dan heel erg hard roesten. En dan accu er uit en aan een onderhouds lader en heeft zin om alle (schuif)stekers en andere contacten (zekeringen enzo) in te vetten met zuurvrije vaseline. Let ook op eventueel nestelend ongedierte in je wagen.
Re: Schorsing overleven
Simba heeft 10 maanden in de tuin gestaan voor de garage klaar was voor gebruik.
Dat is niet goed voor het ijzerwerk, maar ook niet voor de lak. Veel sporen van waterafloop.
Zet je auto in ieder geval schoon weg, gepoetst en wel.
Het was wel 10 seconden voorgloeien, maar starten deed ie meteen.
De filters zaten echter allemaal dichtgekoekt, dus vermogen was er niet.
Nu staat ie weer schoon binnen, gewoon op de bandjes, af en toe een blokje om en weer terug naar binnen
Alweer sinds juni 2011 geschorst
Marijn & Simba & Serious & Optimus
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c7d642e1912381ac3f0c3d5f17fe2cf0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar-1.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar-1.jpg', '', 16874058, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dat is niet goed voor het ijzerwerk, maar ook niet voor de lak. Veel sporen van waterafloop.
Zet je auto in ieder geval schoon weg, gepoetst en wel.
Het was wel 10 seconden voorgloeien, maar starten deed ie meteen.
De filters zaten echter allemaal dichtgekoekt, dus vermogen was er niet.
Nu staat ie weer schoon binnen, gewoon op de bandjes, af en toe een blokje om en weer terug naar binnen
Alweer sinds juni 2011 geschorst
Marijn & Simba & Serious & Optimus
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c7d642e1912381ac3f0c3d5f17fe2cf0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar-1.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar-1.jpg', '', 16874058, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Schorsing overleven
Onder een zeil zetten gaat prima mits je eerst dekens over de wagen heen legt en dan het zeil er over heen. Heb het zo meerdere keren gedaan met een BMW 735i. Na een jaar van stil staan zelf nog geen roestvlekje op de schijven. Starten en lopen.
Voor de dekens gebruik ik oude slaapzakken en oud beddegoed.
Liefst dubbel zeil gebruiken omdat door een eventueel lek in het zeil niet het vocht meteen de dekens in trekt en dan niet meer droogt. Middel is dan erger dan de kwaal. Gebruik ook wel een zwaar/dik zeil. Geen gamma of praxis rommel.
Rubber vijverfolie is bijvoorbeeld perfect.
Voor de dekens gebruik ik oude slaapzakken en oud beddegoed.
Liefst dubbel zeil gebruiken omdat door een eventueel lek in het zeil niet het vocht meteen de dekens in trekt en dan niet meer droogt. Middel is dan erger dan de kwaal. Gebruik ook wel een zwaar/dik zeil. Geen gamma of praxis rommel.
Rubber vijverfolie is bijvoorbeeld perfect.
Re: Schorsing overleven
Ik zou bij de action een paar bussen wd40 halen en alles van een dunne laag voorzien.
Bij het weer actief maken doe je dat nogmaals en spuit je vervolgens alles af en schoon.
Zo heeft er bij mij een wagen jaren overleeft ( zonder accu) en startten lopen.
Groet Hans
Serie III 88 uit 1979 petrol en LPG
RRC 3.5 1986 petrol en LPG
[plus.google.com]
Bij het weer actief maken doe je dat nogmaals en spuit je vervolgens alles af en schoon.
Zo heeft er bij mij een wagen jaren overleeft ( zonder accu) en startten lopen.
Groet Hans
Serie III 88 uit 1979 petrol en LPG
RRC 3.5 1986 petrol en LPG
[plus.google.com]
Re: Schorsing overleven
Als het een jaartje betreft zijn er een paar zaken waar je aan moet denken...
- Waterafscheider legen.
- (Diesel) tank volledig vullen en voorzien van een conserveringsmiddel tegen bacterie/algengroei. (lang leve de biodiesel !) Verkrijgbaar bij de watersportwinkel.
- Km of 10 rijden zodat dit spul goed in het systeem zit.
- Accu demonteren en vorstvrij opslaan, eens per 3 maanden even de lader erop om hem in conditie te houden.
- Wielen iets van de grond of wat hogere druk in de bandjes om vlakke plek te voorkomen.
- Motorolie+filter vervangen zodat de oude vervuilde olie eruit is en overal verse olie zit.
Mocht er iets zijn dat je wilt beschermen tegen corosie, dan geen WD40 (dat verdampt uiteindelijk) maar een goede conserveringsolie of een blanke wax. (niet de remmen uiteraard.... )
Als je hem onder een zeil wilt zetten (blijft ie een stuk schoner !) zorg dan voor wat houten balkjes zodat er ruimte tussen het zeil en het dak zit ivm condens. Bij de oudere wagens zijn de profieltjes op het dak ideaal... plaatje hout erover en klaar.
Zorg dat de wagen aan de onderzijde kan luchten.
Als je het zo doet is het starten-lopen in het voorjaar......
- Waterafscheider legen.
- (Diesel) tank volledig vullen en voorzien van een conserveringsmiddel tegen bacterie/algengroei. (lang leve de biodiesel !) Verkrijgbaar bij de watersportwinkel.
- Km of 10 rijden zodat dit spul goed in het systeem zit.
- Accu demonteren en vorstvrij opslaan, eens per 3 maanden even de lader erop om hem in conditie te houden.
- Wielen iets van de grond of wat hogere druk in de bandjes om vlakke plek te voorkomen.
- Motorolie+filter vervangen zodat de oude vervuilde olie eruit is en overal verse olie zit.
Mocht er iets zijn dat je wilt beschermen tegen corosie, dan geen WD40 (dat verdampt uiteindelijk) maar een goede conserveringsolie of een blanke wax. (niet de remmen uiteraard.... )
Als je hem onder een zeil wilt zetten (blijft ie een stuk schoner !) zorg dan voor wat houten balkjes zodat er ruimte tussen het zeil en het dak zit ivm condens. Bij de oudere wagens zijn de profieltjes op het dak ideaal... plaatje hout erover en klaar.
Zorg dat de wagen aan de onderzijde kan luchten.
Als je het zo doet is het starten-lopen in het voorjaar......
Re: Schorsing overleven
Af en toe starten is volgens mij geen goed idee vooral bij een diesel, of je moet er een kilometer of 50 mee rijden, zodat deze goed warm wordt. Ik denk dat het advies van g-man nog het beste is!
Succes
Succes
Re: Schorsing overleven
Je kan ook een partytent kopen bij van cranebroek voor ca 200 euro.
Erg sterk is deze niet, na 2 jaar gebruik zijn de zijruiten eruit gescheurd en zijn er 4 palen afgebroken door de sterke wind.
Maar je kan makkelijk bij je auto om hem te onderhouden en geen contact met zeil of vochtige dekens
Erg sterk is deze niet, na 2 jaar gebruik zijn de zijruiten eruit gescheurd en zijn er 4 palen afgebroken door de sterke wind.
Maar je kan makkelijk bij je auto om hem te onderhouden en geen contact met zeil of vochtige dekens
Re: Schorsing overleven
QuoteMichel: Af en toe starten is volgens mij geen goed idee vooral bij een diesel, of je moet er een kilometer of 50 mee rijden, zodat deze goed warm wordt. Ik denk dat het advies van g-man nog het beste is!
Ik denk dat je beter af en toe de boel kunt tornen en niet starten inderdaad als je hem jaren gaat stilzetten. Eens per half jaar ofzo
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/11/2013 09:47 door Exfietser.
Ik denk dat je beter af en toe de boel kunt tornen en niet starten inderdaad als je hem jaren gaat stilzetten. Eens per half jaar ofzo
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/11/2013 09:47 door Exfietser.