Zuinig alternatief V8 RRC
Zuinig alternatief V8 RRC
Hallo,
Om de bekende redenen overweeg ik de LPG installatie uit mijn Range Rover te verwijderen, maar twijfel of dit economisch gezien iets uitmaakt.
De auto wordt niet dagelijks gebruikt, maar door vakanties e.d. maakt hij toch wel ruim 10.000 km per jaar, dat is ongeveer het omslagpunt (verschil LPG-benzine/belasting betalen).
Een andere optie zou kunnen zijn om de V8 er uit te lepelen en er een ander blok (moderner/zuiniger) in te leggen... als dit nuttig en haalbaar is.
Op korte termijn natuurlijk ook een dure klus, waarschijnlijk haal je de kosten er op lange termijn er amper uit maar voor het 'gevoel aan de pomp' zal het misschien iets schelen. Bovendien heeft de 3.9 krachtbron inmiddels ook al weer ruim 2 ton op de teller en zal daar ook wel een keer groot onderhoud nodig zijn (niet dat ik er nu al iets aan merk) dus daar zou je potentieel kosten op besparen.
Heeft al iemand stappen in deze richting gezet? Wat zouden motoren zijn die relatief eenvoudig in te bouwen zijn, die een Range Rover iets zuiniger kunnen verplaatsen?
Ik ben benieuwd naar de ideeën! (en uiteraard de kritiek )
Groet,
Dirk
Om de bekende redenen overweeg ik de LPG installatie uit mijn Range Rover te verwijderen, maar twijfel of dit economisch gezien iets uitmaakt.
De auto wordt niet dagelijks gebruikt, maar door vakanties e.d. maakt hij toch wel ruim 10.000 km per jaar, dat is ongeveer het omslagpunt (verschil LPG-benzine/belasting betalen).
Een andere optie zou kunnen zijn om de V8 er uit te lepelen en er een ander blok (moderner/zuiniger) in te leggen... als dit nuttig en haalbaar is.
Op korte termijn natuurlijk ook een dure klus, waarschijnlijk haal je de kosten er op lange termijn er amper uit maar voor het 'gevoel aan de pomp' zal het misschien iets schelen. Bovendien heeft de 3.9 krachtbron inmiddels ook al weer ruim 2 ton op de teller en zal daar ook wel een keer groot onderhoud nodig zijn (niet dat ik er nu al iets aan merk) dus daar zou je potentieel kosten op besparen.
Heeft al iemand stappen in deze richting gezet? Wat zouden motoren zijn die relatief eenvoudig in te bouwen zijn, die een Range Rover iets zuiniger kunnen verplaatsen?
Ik ben benieuwd naar de ideeën! (en uiteraard de kritiek )
Groet,
Dirk
Re: Zuinig alternatief V8 RRC
Ik vind dit soort ideeën altijd heel erg leuk. Zeker als ze tot een daadwerkelijke conversie komen. Al is het lastig inschatten op voorhand wat het brandstofverbruik zal zijn...
Je zou aan een BMW 6 cilinder kunnen denken... zowel benzine als diesel kan. r5o heeft daar ervaring mee (met de diesel).
Riverhouse heeft een Defender met Audi V6 diesel erin gehad... Ook een aparte conversie.
Je zou aan een BMW 6 cilinder kunnen denken... zowel benzine als diesel kan. r5o heeft daar ervaring mee (met de diesel).
Riverhouse heeft een Defender met Audi V6 diesel erin gehad... Ook een aparte conversie.
Re: Zuinig alternatief V8 RRC
een paar jaar geleden stond er in engeland een elektrische range te koop....wie weet....tis wel modern natuurlijk.
Re: Zuinig alternatief V8 RRC
een moderne Toyota L cruiser, (dus met moderne motor ) vergelijkbaar qua gewicht en grootte loopt ook niet zuiniger dan 1:6 op benzine.
Men haalt gewoonweg niet meer rendement uit de energie in benzine.
grtn
RoLandRover
Men haalt gewoonweg niet meer rendement uit de energie in benzine.
grtn
RoLandRover
Re: Zuinig alternatief V8 RRC
Er bestaan eigenlijk geen conversies waarbij je goedkoper gaat rijden dan met de Rover V8, dan pas ik wel een eerlijke rekensom toe en houd ik rekening met: aankoop ander blok, aanpassing versnellingsbak en rest van je electra en brandstofleidingen, uren die je erin steekt (heb je jonge kinderen? ik wel..), gedoe met RDW vooral als je een niet LR blok inbouwt. Een RRC is een auto die qua ontwerp uit de jaren '60 stamt, veel verliezen in aandrijflijn, luchtweerstand van een gemiddeld tuinhuisje.....etc etc Ik zou zeggen, laat je RRC origineel, geef 'm een goede beurt, zorg dat alles vrij loopt en dat alles in orde is, evt efi en/of megajolt plaatsen, pas je rijstijl aan, neem wat vaker de fiets of de benenwagen.......
Gr, Bart
Gr, Bart
Re: Zuinig alternatief V8 RRC
Hoi,
Met de rijstijl kun je inderdaad wat verdienen. Een Ninety haalt best 120Km en meer, alleen slaat je tankmeter links in de hoek zowat dubbel, zo snel zakt je benzine in de tank. Reken dan op 1:5 of 1:4. Met niet meer dan honderd KMh haalde ik met de nieuwe 235/85 banden precies 200 Miles met 40 liter. Dat is dus 1 op 8.
Kijk je naar verbruiksgegevens van auto's, dan wordt dit gehaald door met het gas maar een heel klein beetje ingedrukt te accelereren naar 80 KMh (waar ze misschien wel 3 tot 4 minuten over mogen doen). Met elke auto geldt: veel gas geven bij het accelereren vertaalt zich meteen in hoger en soms veel hoger brandstof verbruik. Je moet tenslotte bij een RRC een niet geringe massa weer in beweging brengen ofwel, je moet kinetische energie toevoegen om aan het rollen te komen. Lekker opschieten heeft dan een nadeel.
Bij het naderen van een verkeerslicht of kruising kun je ook alweer wat verdienen, laat het gas wat eerder los, kun je ook nog genieten van de roffel in de uitlaat.
Op de Pretkoers, ofwel in de zandbak of het bos, dat telt niet, daar moet je genieten.
Groeten en geniet van die RRC,
Jos
Profiel+III.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4a25e60db2c8b72d768642596afd2e2e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-R1UMZNi_mZI%2FUophGk5cUjI%2FAAAAAAAAJNA%2FGz8iTitKsG8%2Fw965-h418-no%2FProfiel%2BIII.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-R1UMZNi_mZI/UophGk5cUjI/AAAAAAAAJNA/Gz8iTitKsG8/w965-h418-no/Profiel+III.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-R1UMZNi_mZI%2FUophGk5cUjI%2FAAAAAAAAJNA%2FGz8iTitKsG8%2Fw965-h418-no%2FProfiel%2BIII.jpg', '', 16873253, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Lacht in onze tweede auto "Overgangsregeling" Ninety V8 1986. This car contains: 16 Rockers, 49 Rollers and 1 Mule to drive it.
The best "Who cares" MPG Car in Town.
Onze derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino, "The Original Roadster". En onze "Leasehond LaroJack".
Met de rijstijl kun je inderdaad wat verdienen. Een Ninety haalt best 120Km en meer, alleen slaat je tankmeter links in de hoek zowat dubbel, zo snel zakt je benzine in de tank. Reken dan op 1:5 of 1:4. Met niet meer dan honderd KMh haalde ik met de nieuwe 235/85 banden precies 200 Miles met 40 liter. Dat is dus 1 op 8.
Kijk je naar verbruiksgegevens van auto's, dan wordt dit gehaald door met het gas maar een heel klein beetje ingedrukt te accelereren naar 80 KMh (waar ze misschien wel 3 tot 4 minuten over mogen doen). Met elke auto geldt: veel gas geven bij het accelereren vertaalt zich meteen in hoger en soms veel hoger brandstof verbruik. Je moet tenslotte bij een RRC een niet geringe massa weer in beweging brengen ofwel, je moet kinetische energie toevoegen om aan het rollen te komen. Lekker opschieten heeft dan een nadeel.
Bij het naderen van een verkeerslicht of kruising kun je ook alweer wat verdienen, laat het gas wat eerder los, kun je ook nog genieten van de roffel in de uitlaat.
Op de Pretkoers, ofwel in de zandbak of het bos, dat telt niet, daar moet je genieten.
Groeten en geniet van die RRC,
Jos
Profiel+III.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4a25e60db2c8b72d768642596afd2e2e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-R1UMZNi_mZI%2FUophGk5cUjI%2FAAAAAAAAJNA%2FGz8iTitKsG8%2Fw965-h418-no%2FProfiel%2BIII.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-R1UMZNi_mZI/UophGk5cUjI/AAAAAAAAJNA/Gz8iTitKsG8/w965-h418-no/Profiel+III.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-R1UMZNi_mZI%2FUophGk5cUjI%2FAAAAAAAAJNA%2FGz8iTitKsG8%2Fw965-h418-no%2FProfiel%2BIII.jpg', '', 16873253, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Lacht in onze tweede auto "Overgangsregeling" Ninety V8 1986. This car contains: 16 Rockers, 49 Rollers and 1 Mule to drive it.
The best "Who cares" MPG Car in Town.
Onze derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino, "The Original Roadster". En onze "Leasehond LaroJack".
Re: Zuinig alternatief V8 RRC
Als je 10.000 km/jaar (of meer) rijdt dan is een diesel ook een optie.
Qua MRB vergelijkbaar met LPG -- aan de pomp niet zo leuk meer, maar qua km/liter weer wel leuk.
Hoe leuk het totaalplaatje is hangt overigens ook van de favoriete vakantielanden af.
Marc
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/11/2013 23:04 door Marc-my-Words.
Qua MRB vergelijkbaar met LPG -- aan de pomp niet zo leuk meer, maar qua km/liter weer wel leuk.
Hoe leuk het totaalplaatje is hangt overigens ook van de favoriete vakantielanden af.
Marc
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/11/2013 23:04 door Marc-my-Words.
Re: Zuinig alternatief V8 RRC
Ik denk dat een ander (merk) blok dan inderdaad niet erg aantrekkelijk is, rijstijl aanpassen levert dan inderdaad meer op (waarom klinkt zo'n V8 het best als je die rechtervoet wel flink indrukt ).
Net even dat electrische RRC project doorgelezen, ook erg leuk... alleen met mijn kennis en budget 'net' niet haalbaar Zag dat er in NL ook een series is omgebouwd naar Electrisch, wel toffe projecten maar minder praktisch als je er mee op vakantie wil en er geen week over wil doen om in Frankrijk te komen.
Net even dat electrische RRC project doorgelezen, ook erg leuk... alleen met mijn kennis en budget 'net' niet haalbaar Zag dat er in NL ook een series is omgebouwd naar Electrisch, wel toffe projecten maar minder praktisch als je er mee op vakantie wil en er geen week over wil doen om in Frankrijk te komen.
Re: Zuinig alternatief V8 RRC
Zuinig wat versta je onder zuinig.
Ik heb zelf een RRC LSE met 242000 km op de teller en daarmee rij ik afhankelijk of ik in de stad of op de snelweg rij tussen de 1:6 en de 1:7,5. Daarbij moet ik vertellen dat ik maar 100km/u rij op cruise control.
Ik heb zelf nu een elektrische ontsteking en semi sequentieele inspuiting geinstaleerd en daar heb ik nog geen verbruiks cijfers van wan thet project staat op hold (tijd wijze en het nodige laswerk).
Heb nu ook een L322 3l diesel en daarme haal ik 1:10 mee (snelweg).
M.vr.gr.
Robbert
Ik heb zelf een RRC LSE met 242000 km op de teller en daarmee rij ik afhankelijk of ik in de stad of op de snelweg rij tussen de 1:6 en de 1:7,5. Daarbij moet ik vertellen dat ik maar 100km/u rij op cruise control.
Ik heb zelf nu een elektrische ontsteking en semi sequentieele inspuiting geinstaleerd en daar heb ik nog geen verbruiks cijfers van wan thet project staat op hold (tijd wijze en het nodige laswerk).
Heb nu ook een L322 3l diesel en daarme haal ik 1:10 mee (snelweg).
M.vr.gr.
Robbert
Re: Zuinig alternatief V8 RRC
Ik zit met helzelfde dilemma. Omslagpunt zit bij mij echter al rond de 6.500 Km. Die moet in minimaal maken als ik de LPG installatie laat zitten en voor het voertuig slechts 7 maanden/jaar MRB betaal. De overige maanden dient hij dan geschorst te worden.
Criterium is dat benzine €1 p/L duurder is en het verbruik wordt op 1:5 gesteld.
Succes met je besluitvorming
Groet
Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD
Criterium is dat benzine €1 p/L duurder is en het verbruik wordt op 1:5 gesteld.
Succes met je besluitvorming
Groet
Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD
Re: Zuinig alternatief V8 RRC
Als je dan toch V8 blijft rijden is het het overwegen waard om in een 123-ignition (of een Megajolt oid) ontsteking te investeren.
Kost even wat maar dan heb je ook wat ... en een goed regelmatig ronddraaiende V8 klinkt misschien iets minder spannend maar levert wel beduidend meer rendement (en eventueel ook meer power), als alle 8 de cylinders optimaal hun werk doen krijg je meer kilometers uit je tank.
Marc
Kost even wat maar dan heb je ook wat ... en een goed regelmatig ronddraaiende V8 klinkt misschien iets minder spannend maar levert wel beduidend meer rendement (en eventueel ook meer power), als alle 8 de cylinders optimaal hun werk doen krijg je meer kilometers uit je tank.
Marc
Re: Zuinig alternatief V8 RRC
Ik rijd op LPG ca 8500 km p/j met originele Lucas ontsteking en de originele nokkenas en haal ca 1:5 wordt dit beter met nieuwe nokkenas, wel standaard en elektronische ontsteking? Ben benieuwd naar jullie reacties.
Re: Zuinig alternatief V8 RRC
Ik kan met mijn RRC met nieuwe 3.5 v8 motor 1 op 6.7 op lpg rijden. Echt vlot gaat het dan niet: 85 km/h. Met 120km/h zit je gewoon weer op de 1 op 5. Ik heb er ook weleens langdurig 150km/h mee gereden. Het verbruik wordt dan niet heel veel hoger. 1 op 4,7.
Re: Zuinig alternatief V8 RRC
Electronische ontsteking en een betere (sport-) bobine monteren.
Kan je ook weer langs een muur rijden zonder een zwart spoor erop te trekken thv de uitlaat...
Als 123 je te duur is Google dan eens powerspark / Simonbcc.
Kan je ook weer langs een muur rijden zonder een zwart spoor erop te trekken thv de uitlaat...
Als 123 je te duur is Google dan eens powerspark / Simonbcc.