Geen diesel 2.5NA defender

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Arjan

Geen diesel 2.5NA defender

Bericht door Arjan »

Help! Wie o wie kent dit probleem: de defender 2.5NA lekte enorm diesel na het bekeken te hebben bleek het membraan lek te zijn. Na lang zoeken heb ik het membraan vervangen. De pomp is er niet uit geweest alleen de deksel los. Nu is het probleem nou alles weer in elkaar zit dat er geen drup diesel meer uit de leidingen komt die naar de verstuivers gaan. Pomp is ontlucht en krijgt diesel uit de nippel op de deksel. Wie kan mij helpen wordt er nu zo lang beetje hopeloos van. Mvg Arjan
peter

Re: Geen diesel 2.5NA defender

Bericht door peter »

is helemaal geen makkelijk klusje
de afstellingen kunnen heel makelijk verlopen

is normaal geen klusje zonder enige voorkennis

ik heb er zelf ook wel eens een pomp verklooid

succes.
defendertje90

Re: Geen diesel 2.5NA defender

Bericht door defendertje90 »

inderdaad pomp instellingen niet meer goed

Ik heb er laatst voor geweigerd om een o-ring te vervangen van het bedieningsasje. Dit omdat ik de problemen ken en deze zeker voor een auto van een kennis het risico niet wil nemen.
peter

Re: Geen diesel 2.5NA defender

Bericht door peter »

Ik denk dat de pomp eraf moet en dna naar pompspecialist ( frans van poppel in duizel) heeft het meer gedaan.

ik zou het anders ook niet 1 2 3 weten hoe op te lossen zo'n probleem

succes

peter ( die zijn serie 3 gaat stallen uit pure hufterigheid !!!)
RobSLaro

Re: Geen diesel 2.5NA defender

Bericht door RobSLaro »

Ben daar geweest:

[landrover.startpagina.nl] (Klikkerdeklik)
Heb er zelfs een handleiding voor gemaakt. 2.5naCAV-DPS.pdf (Klikkerdeklik)

Maar als je (goed) ontlucht hebt :
BanjoBolt op je dieselfilter en dan ontlichten op je dieselpomp , je gebruikt een beetje remmen reiniger in de luchtinlaat moet de motor snel weer aanslaan.

Je kan als je ontlucht hebt even een beetje remmenreiniger gebruiken om de motor (en pomp) sneller te laten draaien om een verdwaald luchtbellertje er uit te werken, maar als de pomp goed is hoef je niet lang door te starten.

Maar geen diesel bij je injector leidingen => is-nie-goe-nie !! Ben bang dat ie het echt niet meer gaat doen.
Komt er bij het ontluchtings punt op de pomp een boogje diesel na het ontluchten, dat zal het niet snel valse lucht zijn?!?!

Knutselse,
Rob
Arjan

Re: Geen diesel 2.5NA defender

Bericht door Arjan »

Ja komt diesel uit de pomp (nippel op de pomp) heb ook de afsluiter er al uit gehaald maar krijg geen diesel in de leidingen naar de verstuivers.
remco bouterse

Re: Geen diesel 2.5NA defender

Bericht door remco bouterse »

hh,

Staat de brandstofhandle wel open, maw geef je wel "gas".

Remco
Arjan

Re: Geen diesel 2.5NA defender

Bericht door Arjan »

Ja geef vol gas maar komt geen druppel uit! Pomp krijgt voldoende diesel.
RobSLaro

Re: Geen diesel 2.5NA defender

Bericht door RobSLaro »

Je hoeft geen gas te geven (mag wel pompen hoor), deze pomp doet zelf een "koude" start-achtig-iets.

Als je alles ontlucht hebt dan draai je de moeren van de toevoerleidingen op de injectoren even een paar slagen los, de rest laten zitten. Na even starten hoort hier gewoon diesel uit te komen.

Als je op je ontluchtingsnippel diesel krijgt (ja dat met dat boogje) dan doet één van de aanvoer leidingen het in elk geval.
Nu heeft een CAV DPS er twee, de linkse (of die het meest richting het schutbord) heeft een filtertje.
Als je dat deel uit elkaar draait zie je in de diepte een wit korf filtertje, met een klein schroevendraaiertje kan je deze naar boven wurmen, misschien dat deze dicht zit?!?

Ik weet niet waarom er 2 aanvoerleidingen zijn hier lijkt wel een regellateurtje in te zitten, misschien is de ene wel alleen om te smeren. Deze pomp heeft geen olie smering. Wie het weet mag het zeggen.


Als je zelf gaat sleutelen voor een vervangende pomp.
Kijk hier eens:
[forums.lr4x4.com] , het garage handboek en de Haynes. De 19J is net weer een tussen motor waar net minder over geschreven wordt m.b.t. de diesel injectiepomp.

Als je tekeningen van de DPS zoekt zal dat niet mee vallen, maar buiten wat er onder het dekseltje zit zal de pomp niet veel anders functioneren dan de DPA.
Trouwens, anders dan bij de 200 en 300 tdi, kan je niet met de timing sets/tools de pomp uitbouwen zonder je aandrijfriem los te nemen. (TimingSet voor een 2.5na heb je nagenoeg helemaal niets aan !)
Ik heb een enkeling gehoord die er zelf wat voor heeft laten maken maar het is er niet als standaard gereedschap.

Grtzz Rob

Oh-ja als je ontlucht zet voor de –help tut nie-dan werkt ut ook nie teugen- je contact aan zodat je elektrische klepje open staat. Als je het draadje los haald en er weer opzet moet je de klep horen klikken !



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/12/2013 19:21 door RobSLaro.
peter

Re: Geen diesel 2.5NA defender

Bericht door peter »

en anders startpilot in de inlaat spuiten

lopen = geen brandstof

maar je bericht gelzen te hebben zal je pomp niet goed in elkaar gezet zijn.

mvg
Arjan

Re: Geen diesel 2.5NA defender

Bericht door Arjan »

Ja de auto loopt op remreiniger wel. Auto is ook lopend weg gezet. Zijn er misschien mensen in omg nijmegen met verstand van de pomp? Of zijn er ergens duidelijke tekeningen van te vinden? Alleen het membraan is vervangen meer is er niet gebeurt. Alvast bedankt
tjalling

Re: Geen diesel 2.5NA defender

Bericht door tjalling »

Ik neem aan dat je de stekker weer gemonteerd hebt op de afsluiter?
Anders kun je heel lang wachten.
Arjan

Re: Geen diesel 2.5NA defender

Bericht door Arjan »

Ja! Ook het pinnetje en veertje eruit gehad en toen proberen te starten.
Plaats reactie