brandstof verbruik land rover 90 td?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
sytse

brandstof verbruik land rover 90 td?

Bericht door sytse »

ik heb een land rover 90 uit 1986 met een 19j turbo diesel motor.
de auto heeft standaard defender banden en geen roofrack en ook geen andere dingen er op vast gebonden.
de auto heeft nog geen 1000 km geleden een grote beurt gehad nieuwe filters en olie gehad.
het ver bruik is op 70 km 15 liter wat neer komt op een verbruik van 1:4.6 .
dit is naar mijn idee nogal hoog ik rij naar eigen zeggen normaal trek de auto niet door en rij op de snelweg 55 mph.
Is dit normaal en dat ik er aan moeten wennen of is er gewoon iets fout?
Groeten, Sytse

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/12/2013 14:21 door sytse.
Geert LW79

Re: brandstof verbruik land rover 90 td?
  • Citeer
  • Bericht door Geert LW79 »

Zelfs met een V8 heb je een gunstiger verbruik, zou toch iets van 1L op 10 km moeten zijn.
    De LW met z'n krap bemeten oerdiesel haalt ook bijna 1 op 10 en de TD5 doet bij niet teveel snelweg ritten 1 op 11.
    Heb je geen lekkage ofzo? want als het aan de motor zou liggen dan moet je toch wel vermogensverlies merken en een rookwolk waarnemen.
    (was het geen 15 liter op 70 mijl?)

Geert

Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
    Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
    (gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)

P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b9fab9bd1ae0dd420ee6001b8778a572', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 16889080, 600, 600, 'Loading image ...', false);

D&G

• Citeer
  • Bericht door D&G »

Ik rij met de 200tdi in mn 90 tussen de 1:11 en 1:13 dus ik denk dat je een uitdaging hebt///
    G

sytse

• Citeer
  • Bericht door sytse »

heb er gister 15 liter in gegooid en op google maps berekent dat ik ongeveer 70 km heb gereden.
    de motor heeft naar mijn idee totaal geen vermogens verlies als ik op een 70 kmph weg op trek van het stop licht kan ik prima mee komen met de normale auto,s en ik heb zelfs nog iets minder dan kwart gas over.
    laatst reed er iemand achter me en die zei dat mn auto helemaal niet rookte niet blauw en ook niet zwart. alleen als ik een beetje ruw de kopeling laat op komen een pluimpje zwart grijze rook.
    verder is de topsnelheid 135 op de gps gemeten.
    Groeten ,Sytse

sytse

• Citeer
  • Bericht door sytse »

en het enige dat ie lekt is motor olie vannaf de krukas seal bij het vliegwiel maar dat zal niet te maken hebben met het verbruik

sytse

• Citeer
  • Bericht door sytse »

als ik de auto flink op zn donder , of rijden met een aanhanger dat komt het verbruik op 1:3.5

Scratch

• Citeer
  • Bericht door Scratch »

Ik heb een Td gehad die 1:8 reed bij normaal gebruik. Een Tdi rijd vaak zuiniger.
    Zoek je een 300tdi, ik heb er een te koop !! Ik heb er een vliegwielhuis bij voor een LT77 !

D&G

• Citeer
  • Bericht door D&G »

Sytse

Als ik je dus goed begrijp heb je een abnormaal hoog verbruik en veel te weinig vermogen? Is er aan je motor "gerommeld"?

Ik ken een stel die een heerlijk rijdende 109 had die allen slecht startte maar na een vakantie sleutel cursus terug kwam met een auto waaraan van alles gerommeld was en het ding voor geen meter meer liep.

Eerste verdachte mankement lijkt (natuurlijk) in het brandstof systeem te zitten. Staat je pomp nog goed, lekt hij nergens diesel, zijn je verstuivers nog goed etc. Een beetje dieselboer kan je verstuivers testen voor een paar tientjes.

Waar woon je?

G

slade

• Citeer
  • Bericht door slade »

Mijn 110 met 300 TDi reed altijd 1 op 10 , op zich geen slecht verbruik.
    snelweg en stadsritten gaven geen verschil te zien.
    Tankte altijd bij de goedkope pomp.
    Tot dat ik een keer bij de duurdere merkenpomp mijn tank volgooide,
    en op een verbruik van 1 op 12 kwam.
    De 300 TDi loopt ook iets rustiger lijkt t wel
    Ik rij altijd vrij rustig 100 -110 op de snelweg. en voor de rest ook een rustige rijder.
    Dus voor mij is het niet zo moeilijk waar ik tegenwoordig mn diesel tank vol gooi
    Volgens een kennis die bij Shell werkt, zitten er er toevoegingen in de merk brandstof
    die een gunstiger effect hebben op het verbruik .

Rogier 88 SIII

• Citeer
  • Bericht door Rogier 88 SIII »

Mijn 2.5 td in een series 3 loopt 1 op 6 tot 1op7....

1232543966_6_KrdN.jpeg --> mod_embed_images_loadimage('e2e5a9924159df4ebd2a587ee47fed9e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2F94.100.121.101%2F1232500001-1232550000%2F1232543901-1232544000%2F1232543966_6_KrdN.jpeg', 'http://94.100.121.101/1232500001-1232550000/1232543901-1232544000/1232543966_6_KrdN.jpeg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2F94.100.121.101%2F1232500001-1232550000%2F1232543901-1232544000%2F1232543966_6_KrdN.jpeg', '', 16889403, 600, 600, 'Loading image ...', false);

defendertje90

• Citeer
  • Bericht door defendertje90 »

Zijn een aantal punten die dit kunnen beinvloeden

Verstuivers kunnen niet goed afgesteld staan waardoor hij te vroeg inspuit of het inspuitbeeld niet goed is. Dit kun je laten controleren bij een revisiebedrijf of servicepunt
    hogedrukpomp is niet goed afgesteld ook hier geld het zelfde voor

Ik had dit verhaal ook met mijn 200tdi. Verstuivers laten reviseren omdat deze te vroeg inspoten en sommige een verkeerd beeld gaven. Ben van 1 op 5 naar 1 op 8 gegaan. Is dus wel wat te halen in de afstellingen hiervan.

Dennis Fabel

• Citeer
  • Bericht door Dennis Fabel »

Lucht filter verstopt?

Misschien een compressie test uitvoeren? Dan weet je excact de status van de motor.

Zit er niet een aangepaste brandstof pomp op?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/12/2013 22:20 door Dennis Fabel.

Marc-my-Words

• Citeer
  • Bericht door Marc-my-Words »

Zit er wellicht een NA-uitlaat op? De NA-uitlaat is nauwer dus doet de turbo veel minder.

Marc

Roel

• Citeer
  • Bericht door Roel »

Er zitten nogal wat variabelen in je verhaal. Als ik het ff samenvat:

Auto trekt goed
    auto rookt niet (extreem) zwart tijdens optrekken en/of rijden

Daaruit concludeer ik dat je brandstof- en luchtsysteem niet heel erg van slag is. Dus verstuivers, filters, turbo en/of pomptiming lijken me niet de grote boosdoeners want hij krijgt voldoende lucht en niet teveel brandstof.

Alleen dan komt je berekeing. Je hebt op google maps berekend hoe lang de route was maar je weet wel te vertellen wat de snelheidsmeter aangeeft en wat je topsnelheid is op GPS. En je hebt slechts 1x getankt en daarna het verbruik berekend.

Logischer zou ik vinden dat je je Km/Mph teller gebruikt om de afstand te registreren, dit evt corrigeert met de % afwijking die de klok heeft mbt geregistreerde snelheid tov gemeten snelheid en hiertuit dan je verbruik berekenen. En dat dan > 1 keer. (Het verbuik van mijn auto is ook een gemiddelde, want met tegenwind zoals nu valt een incidenteel gemeten verbuik mij ook heel vies tegen)

Dan weet je pas echt waarover je praat. Verder is de bandenmaat en -spanning nog van belang. Wat is je maat banden, is het daadwerkelijk de 1986 standaard (7.50x16??) of toch een andere maat.

Rolt het voertuig ook gewoon uit als je een stoplicht nadert en de versnellingsbak in neutraal zet? Dus zijn lagers en remmen goed afgesteld/loopt alles vrij, is de olie in de diffs en v-bak niet te dik enz.

En nu we het over diff olie hebben, 70 km is niet echt een afstand waaridoor de (motor)olie volledig opwarmd wordt, dus je hebt in deze tijd van het jaar veel langer weerstand ivm de dikvloeibaarheid van de diverse olieën. Ook dat bepaalt mede je brandstofverbruik.

Uitgaande van jouw info zou ik het zelf eerst buiten de motor zoeken (na nog enkele verbruiksberekeingen gemaakt te hebben)

Groet

Roel (0475)
    '83 One-Ten V8 LHD

Exfietser

• Citeer
  • Bericht door Exfietser »

Je verbruik berekening klopt denk ik niet. Je kunt het beste de tank afvullen en de de dagteller op nul zetten. Bij de volgende tankbeurt de dagteller opschrijven met datum en het aantal liters dat je tankt om de tank vol te krijgen. Dat doe je dan minstens 10 tankbeurten. Liever veel meer. Van al die tankbeurten middel je dan de gebruikcijfers uit. Op deze manier heb je verbruik cijfers waarvan je kunt zeggen dat ze een beetje kloppen.

En controleer ook even of de bandenmaat en diff verhoudingen kloppen met je snelheidsmeter. Over een geschatte afstand (Dat zijn de getallen op je gps namelijk) van maar 70 km gaan meten is erg zinloos.

Gert

• Citeer
  • Bericht door Gert »

Tsja, als ik al die variabelen in een spreadsheet zou zetten en alles zo nauwkeurig moest berekenen dan zou ik toch TNO inschakelen betreft verbruik/bandendruk/weerstand wielen/lagerweerstand/diffratio's/assen/bak en tussenbakverliezen/cw waarde van het bushokje etc.

Wat ik doe : tank volgooien , tripcomputer van de navigatie aanzetten ( nulstelling ) en een hele week kachelen tot er weer getankt moet worden . Trip log uitlezen ( aantal gereden gps kilometers ) en het aantal getankte liters van de 2de keer tanken gebruiken om een gemiddeld verbruik te krijgen inklusief standsverkeer/warm laten draaien/ praten naast de auto/auto- en eventueel snelweg kilometers etc. ( km : liters = gemiddeld verbruik )

its a Landrover , not a Hybrid

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/12/2013 12:03 door Gert.

Marc-my-Words

• Citeer

Precies, dwz ik gebruik de ingebouwde kilometerteller (waarvan ik de afwijking ken), en ik vertrouw de cijfers pas echt als ik een reeks tankbeurten heb gezien.
    Bij een 110 kan je de vulhals vullen, en daarna de auto schudden voor een "boertje" en dan nog eens en nog eens ... dus tussen vol en vol zit afhankelijk van je volhardendheid nog een paar liter. Na een paar tankbeurten weet je zeker dat die verschillen uitmiddelen (want je kan niet 3x achtereen 2 liter te weinig erin doen als je in ieder geval de vulhals tot de rand vult en minstens één boertje lucht laat uitblurpen).

Als ik een paar maal achtereen 1:11 of beter rijd ... dan weet ik dat het zomer is en ik ontspannen rijd, zakt het tot 1:10 of iets minder dan is het winter (dit met een Td5 - die eventueel nog beter haalde, of een "Puma&quot.

Anyway, eenmalig vullen met 15 liter is, nog afgezien van de vraag of het kilometrage klopt, een nogal onbetrouwbare maat.

Marc

Marc-my-Words

• Citeer

Kilometer-teller "ijken" doe je het makkelijkst als je op een recht stuk autoweg de hectometerpaaltjes afleest en die vergelijkt met de "achter de komma" hectometers. Dit moet je dan wel over een langere afstand doen: Over één kilometer haal je ± 10% nauwkeurigheid in deze vergelijking, dus minstens 10 kilometer, en beter 20 of 30 kilometer volhouden (en dan ook de tussenstanden noteren, dan weet zeker of het deugt, dwz het deugt als er een continue tendens in zit). 't Best neem je een geduldige en precieze bijrijder mee zodat je als chauffeur niet drie dingen tegelijk moet doen.

Mijn kilometerteller scheelt slechts ± plus 2%, maar er komen veel grotere afwijkingen voor.

Marc

Land's End 4x4

• Citeer
  • Bericht door Land's End 4x4 »

Hey,

Er zit een membraam op de pomp, aangestuurd door de turbodruk, als deze lek is zal je diesel uit de pomp zuigen bij lage toeren/stationair. controleer het even, is makkelijk te doen..

Succes

sytse

• Citeer
  • Bericht door sytse »

ik heb vandaag even goed onder de motor kap gekeken en de brandstof leidingen bij het filter op het schutbord zijn een beetje vettig maar ze zijn niet drijf nat.
    ik heb het idee dat het bij het filter vandaan komt maar wat kan de oorzaak daar van zijn?
    het is een britpart brandstof filter en ik heb het filter naar mijn weten goed gemonteerd.
    Groeten,Sytse

sytse

• Citeer
  • Bericht door sytse »

Is het trouwens een idee om de verbindingen een beetje in te wikellen met gas tape voordat je de leiding in het filterhuis schroeft?
    En wat zijn meestal de oorzaken bij een lekkend brandstof filter bij een defender?
    Groeten,Sytse

Jup haans-klunder

• Citeer
  • Bericht door Jup haans-klunder »

Heren, laten wij het goudenvoetje niet vergeten. gr. Juppe.

Plaats reactie