Koelwater elektrisch verwarmen

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Gerard90

Koelwater elektrisch verwarmen

Bericht door Gerard90 »

Prikkers,

is dit iets om het wat sneller warm te krijgen en te houden in onze landrovers ?

[www.ebay.de]?

Zit/zat veel in de tdi motoren van VW/Audi enz.

Gr Gerard
VeeTee

Re: Koelwater elektrisch verwarmen

Bericht door VeeTee »

Je kan beter eentje met pompje nemen, werkt veel beter.

Ene MarcS weet daar alles van

[landrover.startpagina.nl]

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7d39a5471b139c7f9c5bd2a83872b13f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 16888155, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

Die 12 V komt dan uit je dynamo ? Blijft er dan nog iets over om je accu bij te spijkeren ?

Nu ben ik bevooroordeeld ... ik heb "aandelen" in de 220V "motorvärme", nu ja aandelen, ik verkoop ze voor zo'n prijs dat ik als ik van de post terugkom nog een paar puddingbroodjes kan kopen. (Om precies te zijn: mijn broertje verkoopt ze in Zweden tegen een concurrerende commerciële prijs, en ik mag er wat bij beunen tegen een leuk prijsje opdat hij dan leuk kan inkopen.)

Marc
Jup haans-klunder

Bericht door Jup haans-klunder »

Jaja. Het wordt weer frisser, dus de Prikkers beginnen te kleumen. Als het minus wordt: warm aankleden een deken achter de stoel hangen en karren maar. Zolang als het mogelijk is. gr. Juppe.
Marc-my-Words

Juppe,
Ik heb geen medelijden met de kouwkleumen - daar zijn overigens leuke oplossingen voor.
Mijn medelijden betreft vooral het motorblok. Voorverwarmd draait ie mooier, beter.
Dat je dan ook eerder binnen wat warmte krijgt is mooi meegenomen.
Elektrische stoelen en een verwarmde voorruit zijn de leuke/luxe oplossingen om dan het comfort nog meer te verhogen mocht je niet genoeg dekens hebben.
Wat ook geweldig helpt: thuis de verwarming 3 graden lager zetten. Je moet even wennen, maar daarna ben je gewoon beter bestand tegen de winter.
Marc
VeeTee

Bericht door VeeTee »

Volgens de site is dat ding bedoeld om met lopende motor het koelwater wat sneller op temperatuur te krijgen. 200 W, dus 17 A. Het zal wel iets helpen, maar de 220 V Motorvärme is natuurlijk een stuk effectiever, nl 1 kW en je zet hem een half uurtje vóór het starten aan.

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('459e9183e352619a62c20c2cdc05cde6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 16888181, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Marc-my-Words

VeeTee Schreef:
-------------------------------------------------------
> Volgens de site is dat ding bedoeld om met lopende
> motor het koelwater wat sneller op temperatuur te
> krijgen. 200 W, dus 17 A. Het zal wel iets helpen,
> maar de 220 V Motorvärme is natuurlijk een stuk
> effectiever, nl 1 kW en je zet hem een half uurtje
> vóór het starten aan.

Tja,het grootste effect zit aan de andere kant.
Om 200W electrisch vermogen op te wekken moet er ruim meer in de dynamo gestopt, en om dat vermogen in de dynamo te stoppen heb je nog weer meer vermogen in de motor nodig. De niet geringe verliezen in de motor - zeker als ie nog koud is - geven dus wel warmte in die motor,het zou dus maar zo kunnen dat je 200 W elektrisch aan warmte in het blok stopt en twee tot drie maal zoveel aan eigen motorwarmte.
Je komt dan toch snel op de aanpak van een malle Zweed die een 220 generator meenam, 't is natuurlijk nogal mal maar netto effectiever.

Marc
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

Het wonderpompje van Marc heb ik al in gebruik maar dit Ebay pompje zet ik er misschien nog bij. Als het rond 0 graden is zoals nu zet ik het wonderpompje van Marc nog niet aan maar met het Ebay dingetje is het koelwater veel sneller op temperatuur. Een 200/300 tdi heeft gewoon lang nodig om echt warm te worden.

Gr, Bart
ronald39

Bericht door ronald39 »

Marc-my-Words Schreef:
------------------------------------------------------
>
> Nu ben ik bevooroordeeld ... ik heb "aandelen" in
> de 220V "motorvärme", nu ja aandelen, ik verkoop
> ze voor zo'n prijs dat ik als ik van de post
> terugkom nog een paar puddingbroodjes kan kopen.
> (Om precies te zijn: mijn broertje verkoopt ze in
> Zweden tegen een concurrerende commerciële prijs,
> en ik mag er wat bij beunen tegen een leuk prijsje
> opdat hij dan leuk kan inkopen.)

dit lijkt mij ook wel wat . als het in zweden werkt . komt het hier ook goed .
heb jeze nog in de handel marc

groet ronald
Lucas van Lierop

Bericht door Lucas van Lierop »

Nou zeg dat wel iig mijn Tdi temp meter hangt de laatste weken gewoon bijna onderin. Ook na een uur snelweg, ik vrees die nog onderdoet voor het gemiddelde...dus daar moet wat mee...
Marc-my-Words

Bart,

In Zweden zeggen ze dat onder de plus 10 het al lonend wordt - en plus 10 is daar net zo koud als hier.
Bij de huidige temperaturen kan een kwartiertje voorverwarmen echt geen kwaad (je stopt er dan ± zoveel 220-warmte in als die 12V 200W in een uur doet..
(Ik hoorde overigens zonet, dwz gister, van mijn Zweedse schoonzus die jarig was, dat het dit jaar een erg zacht najaar was, dus ook daar.)

Marc
Marc-my-Words

Ronald39,

D'r zijn 'r nog een paar. Omdat het najaar hier lang zacht was dacht kennelijk iedereen hier dat het nooit winter zou worden, dus liep het hier geen storm.
Ik heb daarom onlangs een deel van mijn "handelsvoorraad" doorgestuurd naar Zweden - daar was nl meer vraag.

Als ze bij mijn broertje in Zweden ook weer bijna op zijn komt er waarschijnlijk wel weer een bestelling waar ik dan weer wat van kan achterhouden.
Zie verder (ook voor de bestelwijze):

Marc

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/12/2013 15:24 door Marc-my-Words.
Michel WaZ

Bericht door Michel WaZ »

Of net zoals vroeger een kartonnetje voor je radiator...............
Marc-my-Words

Kartonnetje, of slabbetje (ook wel Radiator-Muff gnoemd) is best effectief, dwz de motor en het motorcompartiment warmen sneller op en verliezen ook minder snel de eenmaal opgebouwde warmte. De kachel van een Td5 wordt er zelfs een heel klein beetje effectiever van.
Voor de koude start 's ochtends doet een kartonnetje of muff echter weinig tot niks, je houdt de ergste koude wind buiten, maar het langzaam door en door afkoelen niet - na een paar uur is er weinig warmte meer over, en na een nachtje buiten is het blok gewoon koud.

Ik rijd zelf jaarrond met een radiator-muff, het slabbetje is nog omhooggerold, maar dat is meer luiigheid mijnerzijds (iedere middag omhoog en 's avonds omlaag is mij net iets teveel van het goede).

Marc
Benno

Bericht door Benno »

Thermostaat wisselen lucas. Een disco TDI moet na een km of 10 maximaal toch wel op temperatuur komen, anders is je thermostaat overleden

Benno
Bart van Dessel

Inderdaad, nieuwe thermostaat plaatsen is een paar minuutjes werk. Trouwens, bij temperaturen onder de 10 graden verwijder ik m'n viscofan, die heb je dan niet nodig en je motor heeft meer vermogen en sneller op temperatuur. Die fan heb je met een gezonde tdi helemaal niet nodig. Ik heb pas de auto-ambulance erachter gehad met een auto erop van 1200 kg, ook dan geen centje pijn.

Gr, Bart
Marc-my-Words

Bart,

Als je visco gezond is is er niet veel winst te behalen met het weghalen van die visco.
Alleen als de visco iets langer heeft stil gestaan draait ie even op volle kracht mee, daarna zit ie gewoon los op de as. Je kan dan de fan een zwiep geven en je ziet dan hoe gemakkelijk hij draait bij stilstaande motor (of je kan de oude vertrouwde truuk bij draaiende motor en een stukje opgerolde krant gebruiken).
Ik heb wel een Muff, en als het nog ietsje kouder wordt gaat die Muff dicht. Ik ben dan toch blij met de visco want mocht ik niet op buiten- en motor-temperatuur letten dan trekt de visco-fan toch nog een berg lucht door de radiator. (Het gaat dan wel om een Defender zonder airco, dus met de nodige ruimte tussen grill en radiator, onderlangs komt dus altijd nog een restje koel-lucht.)

Marc
ronald39

Bericht door ronald39 »

hoi marc . heb je een mail gestuurd .

alvast bedankt

groet ronald
Paul Stroink, One-Ten.nl

Bericht door Paul Stroink, One-Ten.nl »

Het beste werkt het als je gewoon lekker warm thuis blijft...
Marc-my-Words

Paul Stroink, One-Ten.nl Schreef:
> Het beste werkt het als je gewoon lekker warm thuis blijft...

Heb ik net beschreven hoe spartaans het binnenklimaat hier thuis is ....
De "Puma" met de kachel voluit aan geeft echt meer warmte.

Marc

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/12/2013 18:51 door Marc-my-Words.
Gerard90

Bericht door Gerard90 »

Hier is het kennelijk voor bedoeld,(betreft een citaat van VAG):

"Een TDI produceert relatief weinig warmte. Bij temperaturen beneden het vriespunt krijg je te maken met de keerzijde van het geringe verbuik van de TDI: hij produceert veel minder warmte dan vele andere motoren en bereikt daardoor opmerkelijk langzaam de gebruikelijke bedrijfstemperatuur. Als er dan ook nog warmte voor het interieur van het blok wordt onttrokken, dan wordt de opwarmtijd nog langer. Zeker bij temperaturen onder nul, heel rustig rijden en de interieurverwarming en ventilator op maximaal, kan beneden de normale bedrijfstemperatuur al een evenwicht ontstaan tussen warmteproductie in het blok en warmteafvoer naar de verwarming: de bedrijfstemperatuur van de motor komt dan bv. niet hoger dan 70°C. Bij een zwaardere motorbelasting door bv. een hogere snelheid of een helling stijgt de motortemperatuur, om dan op een langere daling of in overwegend 'bumper aan bumper' verkeer zelfs nog lager dan 70°C uit te komen. Deze symptomen lijken veel op een niet-correct-sluitende of te-vroeg-openende thermostaat (dus niet meteen de thermostaat vervangen, maar eerst controleren of de aanvoerslang naar de radiateur wel warm-heet is terwijl de motor nog onder-temperatuur heeft).

Extra verwarming. Om dit probleem wat te verzachten zijn de meeste TDI's af-fabriek uitgevoerd met extra verwarming. Oudere bouwjaren hebben een brandstof gestookte bijverwarming (standverwarming), vanaf ca. 1995 zitten er drie gloeibougies in de koelwater-uitlaat van de motor als warmtewisselaar. Vanaf ca. 2000 wordt ook vaak een PTC verwarming gebruikt (Positive Temperature Coefficient). In het ventilatorhuis worden PTC-verwarmingselementen gemonteerd, welke direct de lucht verwarmen die het interieur in gaat. Op die manier hoeft de kleumende rijder niet meer de elektrisch opgewekte warmte te delen met de motor, en levert de verwarming na de start sneller warme lucht, echter de motor warmt langzamer op dan bij gebruik van gloeibougies voor de koelvloeistof.

Ook hier worden die verwarmingselementen door de ECU over een relais aangestuurd, ook gescheiden voor een gematigde en een steviger verwarming. Door middel van de PTC-eigenschappen passen de verwarmingselementen zich aan het gevraagde aan: stroomt er veel koude lucht door dan neemt de weerstand af waardoor de stroomopname stijgt en de lucht meer wordt verwarmd. Bij mildere buitentemperaturen en/of beginnende wamte afgifte van de warmtewisselaar (die voor de PTC-verwarming ligt) neemt de weerstand van het verwarmingselement toe, waardoor de stroomafname afneemt. Een extra manier om de verwarming aan te zetten (naast belasting van de dynamo en de temperatuur van de motor, zoals bij de gloeibougies voor de koelvloeistof) is om een schakelaar te monteren in de buurt van de temperatuurkeuzeknop van de verwarming cq. airco. Want de luchtverwarming inschakelen terwijl er geen verwarming verlangd wordt, zou echte energieverspilling zijn, terwijl bij de gloeibougies voor de koelvloeistof tenminste de motor van de warmte profiteert die niet in het interieur gestuurd wordt".

Ongetwijfeld zijn er betere systemen zoals bijvoorbeeld het hier door Marc veelvuldig aangeprezen Zweedse verwarmingselement. Anderen zweren weer bij de standkachels van Webasto en ga zo maar door. Voor elk wat wils, zeg ik dan maar, zoveel mensen, zoveel wensen.

Of dit systeem, zoals het wordt aangeboden wel of niet werkt, wie het weet mag het zeggen. Bij VW kennelijk wel, gelet op het feit dat het enige tijd af fabriek uitgevoerd met oa dit systeem.

gr Gerard.
Marc-my-Words

Gerard,

Ik denk dat je zeker bij een klein zuinig motorblok "en route" problemen tgv te weinig motorwarmte kan hebben.
Zelf ken ik iets dergelijks met de LandRover bij winterse omstandigheden en dan een lange afdaling (± 500 m) op besneeuwde wegen.
De motor wordt dan gewoon niet warm (en boven heb ik dan geen 220 draadje), stevig doorrijden kan daar ook niet ... en tot aan de "Puma" had de Defender sowieso een kachel die pas na langere tijd enige warmte gaf. In zulke gevallen is een of andere bijverwarming geen gek idee. Voor een Td5 kan je er wellicht vaker iets aan hebben, de Td5 warmt niet echt vlot op. Is het blok eenmaal warm (en heb je een Radiator-Muff) dan heb je verder niet de problemen die je bij de lichte VAG motoren hebt, de motor zakt niet zo gauw "door het ijs" dwz de warmteontwikkeling is meestal groot genoeg om de kachel te laten werken (het zijn de erg kleine kachelmatrix, lekken in de lucht-regeling en verliezen onderweg die de oude kachel zo teleurstellend laten presteren).

En, zoals ik al schreef 200 W is niet erg veel, gelukkig dus is het dat de motor zelf 2-3 maal zoveel warmte maakt om die 200 W op te wekken.
Voor gevallen zoals ik dus schetste, daar waar je langer geen vermogen van de motor vraagt is zo'n extra dompelaar wellicht een nuttige aanvulling.
Je kan dan eventueel ook kiezen om een 1 kW omvormer te kopen (is ook voor andere doeleinden bruikbaar) en de motorvärme tijdens de eerste kilometers mee te laten draaien (is ook een beetje "mal" natuurlijk, maar je moet wat - het is mogelijk de motorvärme met een ander thermostaatje uit te rusten en dus tot hogere temperaturen te laten werken). Als dit soort extreme gevallen vaker voorkomen is eigenlijk de traditionele standkachel een eerste keus.
VAG bespaart met de electrische verwarming (hetzij deze dompelaars, hetzij de PTC-verwarmers) natuurlijk wel een boel geld tov een standkachel, zelfs als het om een uitgeklede standkachel gaat.

Marc

PS Voor die koude afdaling zet ik nu de elektrische stoelen aan, dat geeft ook behaaglijkheid, (voor)ruitverwarming is ook handig en zo is er in ieder geval wat extra belasting voor de motor, maakt ie in ieder geval nog een beetje warmte van zichzelf.
Bart van Dessel

..

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/12/2013 22:45 door Bart van Dessel.
Bart van Dessel

Persoonlijk vind ik het behaaglijke niet eens zo belangrijk, daar kun je je op kleden. Ik vind het heel belangrijk dat mijn motortje snel op bedrijfstemperatuur komt en blijft, zonder het blok onnodig zwaar te belasten in koude toestand, gewoon om extra slijtage te voorkomen. Ik moet een paar keer per week 's nachts om 3 uur vertrekken naar m'n werk en dan wil ik dat ie vlot op temperatuur is. Dus ik ga me 's verdiepen in die VAG verwarmer. De Disco's en RRS's hebben ook allemaal zo'n kachel. En een standkachel vind ik veel te duur voor die paar maanden dat het echt koud is. Ik ga ook niet met de auto op vakantie naar de noordkaap of iets dergelijks.

Gr Bart
Lucas van Lierop

Bericht door Lucas van Lierop »

Ik ik ga idd eens naar de thermosstaat kijken. Verder kies ik voor de standkachel om de motor op te warmen zodat ie minder sltijt en ook om het lekker warm te krijgen. Nadeel van in de auto zitten t.o.v. fietsen is dat je jezelf niet opwarmt. En mijn vrouw vind het ook wel fijn denk ik als de cabine temperatuur een beetje aangenaam is ;-)
Marc-my-Words

Lucas,

Als je nu toch verhuisplannen hebt en een garage en ruime oprit tot de randvoorwaarden horen zou ik toch serieus een (ook) 220 V versie overwegen (en dit niet vanwege mijn aandelen -- ik ben bang dat ik binnenkort op nieuwe voorraad moet wachten).
En qua comfort-warmte kan je nog overwegen om een paar elektrische stoelen te monteren (of de stoelen zo te modificeren), dat is in ieder geval een heel snelle manier om de kilte uit bijv de stoelzittingen te halen (ik heb zulke stoelen, een beetje tegen wil en dank, maar nu ik ze heb gebruik ik ze dus een heel enkel keertje, bijv als je zelfs verkilt en klam in een koude auto stapt -- bijv na een iets te lange wandeling in de sneeuw).
Een standkachel heeft gewoon per definitie minder rendement/meer gebruikskosten en is daarnaast zelf een kostbaar en onderhoudsgevoelig stukje techniek.
(Niet voor niks worden de 220 V verwarmingen in Zweden ook náást een standkachel gemonteerd.)
Ik neem aan dat je liefst tot het einde van de olie met je 123 Disco wilt doen, en daarmee wordt ook een klein rendementsverschil interessant(er).

Marc
Benno

Bericht door Benno »

En om weer even terug te komen op een discussie van een paar weken geleden. Een standkachel is veel lekkerder MAAR ook duurder. Qua betrouwbaarheid valt het allemaal wel mee. In mijn vorige Disco zat een Webasto in die in 5 jaar tijd wel 2 keer een storing heeft heeft gehad. (1 keer door een bijna kapotte accu, 1 keer door klungelige bedrading van de installatie)

Als ik het geld ervoor vrij had wist ik het wel.

Maar terug ontopic, een 300 tdi moet met normaal gebruik al vrij snel warmte produceren voor het interieur, ok, langer dan de gemiddelde volvo, bmw, subaru etc maar binnen 10 km moet er toch echt wel wat warmte in zitten. Is dat niet zo dan is je koeling verkeerd (thermostaat bv., lucht bel in het KVS kanaal). Marc zijn voorverwarmer is een low-budget oplossing om de Motor warm te maken tot een graad of 35 (warmer wordt hij bij mij echt niet, ook niet na 2 uur). Prima dus om de motor te beschermen in de koudere periode. Mijn eigen Disco hangt braaf aan het infuus in deze tijd. daarnaast geeft de gewone kachel dan ook binnen 4-5 kilometer rijden warme lucht af aan het interieur.

De gloeipluggen in de inlaat zijn volgens bij best een mooie oplossing om warmte in het systeem te krijgen. Blijkbaar vind VAG dat ook en leveren het hulpstuk daarvoor standaard aan (VAGnummer zou misschien nog een interessante prijs kunnen opleveren). Aansturing van de pluggen via een schakelaar, gloeirelais, tijdsturing of wat dan ook is te doen denk ik.

succes Lucas,

Benno
Bart van Dessel

Inderdaad een VAG nummer, dan kunnen wij als prikkers zijnde naar het goedkoopste adresje zoeken. Ik ga voor de kevergloeiers

Gr, Bart
Gerard90

Bericht door Gerard90 »

Dit is wat Bosch er over heeft geschreven :

[rb-aa.bosch.com]

Zal eens verder zoeken of ik van VAG een nummer kan vinden en dan zal ik het posten.

Deze heb ik wel gevonden 0K55A15700 is van een Kia "Carnaval"; Audi heeft ooit een langwerpige gebruikt 8A0819497.

Wordt vervolgd.
Bart van Dessel

Dank je! Duidelijk verhaaltje. Ik ga toch die van Ebay bestellen, dat is een kant en klaar setje. Bij een 300 tdi kun je 'm mooi in de slang zetten die richting kachel loopt. Plaats genoeg.

Gr, Bart
Marc-my-Words

Bart van Dessel Schreef:
> Dank je! Duidelijk verhaaltje. Ik ga toch die van
> Ebay bestellen, dat is een kant en klaar setje.
> Bij een 300 tdi kun je 'm mooi in de slang zetten
> die richting kachel loopt. Plaats genoeg.
>
> Gr, Bart

En dan ben ik nieuwsgierig naar je ervaringen. Ook naar je ervaringen mbt de accu-toestand, want ...
het Bosch verhaal heeft het over een ECU-aansturing op basis van onder andere de dynamo rest-capaciteit.
Mijn (en jouw) LandRover heeft niet zo'n "slimme" accu-bewaking. Dus moet je handmatig de bewaking doen.
Als je alle electronische mogelijkheden benut wordt bij lagere (accu) temperaturen ook de dynamo-spanning omhoog geregeld opdat de accu ondanks de koude toch snel weer op peil is, ook iets wat de gewone LandRover niet heeft.

Marc
Bart van Dessel

Ik zal mijn ervaringen zeker plaatsen Marc, ben er zelf ook wel benieuwd naar. Gelukkig ben ik de enige die in de RRC rijdt, dus vrouwelijke foutjes zullen niet voorkomen
Ik zoek nu eigenlijk nog een 220V schakelaar die via Iphone te besturen is, voor de motorverwarmer......

Gr, Bart
VeeTee

Bericht door VeeTee »

Die is er... via de de tracker kun je mbv een sms een relais schakelen:

b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b28554c8e80b0790f30ae9998a7b4166', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 16891986, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Ruud

Bericht door Ruud »

Bart van Dessel Schreef:
> Dank je! Duidelijk verhaaltje. Ik ga toch die van
> Ebay bestellen, dat is een kant en klaar setje.
> Bij een 300 tdi kun je 'm mooi in de slang zetten
> die richting kachel loopt. Plaats genoeg.
>
> Gr, Bart

Groepsaankoop?

+1
Bart van Dessel

Ik heb 'm al besteld, als jij tijd hebt om zoiets te organiseren, ga je gang

Gr, Bart
G-men (Gargamel)

Bericht door G-men (Gargamel) »

Voorverwarming van de verbrandingslucht heb ik nog weleens gedaan bij een benzinemotor die bij heel koud weer last had ven bevriezende carbs als het blok nog koud was.
Twee 45W gloeilampen in het luchtfilterhuis gebouwd. werkte prima.

Maar tegenwoordig ben ik erg blij met de standkachel. Werkt probleemloos, ook het opstarten na de zomerperiode.
Electrisch element is leuk als je een oprit hebt of een eigen terrein. Hier op straat gaat dat hem niet worden met al die kids. Bovendien is het vermogen m.i. wat aan de lage kant, of je oet hem echt langere tijd aan laten.

Gerrit
Marc-my-Words

Gerrit,

Het vermogen van een Zweedse "motorvärme" (of het equivalente ding van Conrad) is 1,1 kW. Het effectief vermogen van een standkachel is ± 2 kW.
Aangezien je bij de huidige temperaturen met een kwartiertje de kou uit het motorblok hebt (ik is dan nog niet op bedrijfs-temperatuur dat klopt) meen ik dat een "motorvärme" zo gek nog niet is. (Je kan overigens redelijk makkelijk de thermostaat aanpassen; zou je dat willen en daarmee het blok warmer opstoken, dan moet je natuurlijk wel een stuk langer wachten.)
In Zweden gebruiken ze overigens ook "gewone" electrische kacheltjes om het interieur op te warmen, de omweg via een bedrijfs-warm koelsysteem is natuurlijk niet de meest efficiënte. Zelfs als je de radiator afdekt heb je nogal wat verliezen (een en ander is erop gebouwd om 's zomers genoeg warmt kwijt te raken.

En in ieder geval alhier kan ik gewoon een snoertje over de stoep leggen, maar misschien woon ik in een tolerante buurt.

Marc
RaRo74

Bericht door RaRo74 »

QuoteHet vermogen van een Zweedse "motorvärme" (of het equivalente ding van Conrad) is 1,1 kW. Dat valt me mee en deze zou dus op mijn 12 volt omvormer van 3 kW kunnen werken. Nog maar een extra accessoire accu er in dan maar
Wat kosten ze ook al weer Marc?

QuoteIn Zweden gebruiken ze overigens ook "gewone" electrische kacheltjes om het interieur op te warmen, Ook in Nederland en deze draait bij mij op de omvormer waardoor het interieur na 10 minuten heerlijk warm is. Slechts 500 watt dus lang te gebruiken op een accu van 75 ah.

5yzz11.gif --> mod_embed_images_loadimage('38064b1fb1e32a2383150c7a1c24924f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi43.tinypic.com%2F5yzz11.gif', 'http://i43.tinypic.com/5yzz11.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi43.tinypic.com%2F5yzz11.gif', '', 16892533, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Marc-my-Words

RaRo74 Schreef:
> >
> Dat valt me mee en deze zou dus op mijn 12 volt
> omvormer van 3 kW kunnen werken. Nog maar een
> extra accessoire accu er in dan maar
> Wat kosten ze ook al weer Marc?
>
> Ook in Nederland en deze draait bij mij op de
> omvormer waardoor het interieur na 10 minuten
> heerlijk warm is. Slechts 500 watt dus lang te
> gebruiken op een accu van 75 ah.

Precies, een 1,2 kW omvormer is al genoeg voor alleen de motorvärme.
Je kan overigens je accu's beter laten presteren door daar een eigen "electrisch dekentje" voor te maken. De capaciteit van de accu's loopt bij koude gemeen terug, de stroom die je in dit dekentje stopt krijg je dus weer terug (een iets opgewarmde accu laadt ook weer vlotter op).

De Zweedse "motorvärme" kosten € 102,50 per stuk (en waar van toepassing nog € 7,50 voor het verzenden), alleen heb ik inmiddels een optie op de laatste 3 exemplaren (ik heb nog geen bevestiging ontvangen maar ik houd niet van het niet waar maken van "beloftes&quot, gelukkig zit er weer een nieuwe bestelling in de pen, dus aanmelden kan gewoon.

Zie verder (ook voor de bestelwijze): [landrover.startpagina.nl]

Marc
Benno

Bericht door Benno »

Marc,

deze heb ik je al eerder zien gebruiken. Ik zou graag weten hoe dat dan in zijn werk zou gaan. alle elektriek is ingegoten in het ding dus ik zou niet weten waar je de thermostaat kunt opregelen. Mijn exemplaar komt maar op een dikke 30 graden uit zalefs na lange tijd en ik zou dat toch liever wat hoger zien. Mijn webasto kreeg het water in 30 min. boven de 50 graden bij flinke vorst buiten.

Je kan overigens redelijk makkelijk de thermostaat aanpassen

einde quote.

benno
Marc-my-Words

Benno,

Aan de onderzijde zit een dekseltje dat los kan. Je kan daar de pomp draad direct aan de 220 leggen ipv via de thermostaatschakeling. De pomp blijft dan draaien en daarmee zal de temperatuur in de motorvärme sneller zakken zodat de thermostaat de verwarming weer eerder inschakelt.
Is dat niet genoeg dan kan je ook de bimetaal-thermostaat vervangen door een "hetere".
Ik moet mijn broertje om de precieze details vragen, hij weet precies wat er moet en kan -- mijn broertje staat ook in voor de garantie (maar natuurlijk niet nadat er "geklust" is)..
De nominale temperatuur zou 40-45 ºC zijn, aangezien de thermostaat in de motorvärme zit zal het motorblok 25-30 ºC worden. Dat is een zomerse temperatuur, en genoeg om een benzinemotor zonder choken te starten (ik kreeg een tevreden terugmelding in deze geest). Wil je warmer dan ga je veel warmte naar buiten verliezen, winst voor de motor zit er niet echt in. Wil je meer binnen-warmte dan kan je ook denken aan een 500 W interieur-kachel, dergelijke kachels zie je in Zweden veel (soms zie je ook een kacheltje zoals wij vroeger thuis hadden, en nu waarschijnlijk bij de kringloop te vinden is).

Marc
G-men (Gargamel)

Bericht door G-men (Gargamel) »

Beste Marc,

Laat me eerst aangeven dat e.e.a. niet bedoeld is als een aanval op de electrische verwarmer, ik krijg namelijk het gevoel dat je het zo ervaart.

Enige wat ik probeer aan te geven is dat ik persoonlijk erg te spreken ben over de standkachel en dat een dergelijke unit best betrouwbaar en snel kan werken.
Het vermogen in vollast van een Webasto thermotop is echter 5KW; in halflast de door jou genoemde 2kW; en is prima in staat. Natuurlijk zit er wat verlies in de unit zelf maar ze zijn prima in staat om in 5 minuten de motor (een TDV6, dus niet de kleinste) volledig op berdrijfstemperatuur te krijgen en de cabine van wat warmte te voorzien en bij -10 vind ik dat best wel een lekker stukje extra comfort.
Het kabelprobleem heeft niets met tolerantie te makenl maar is meer practisch.... je kunt nu eenmaal niet altind voor de deur parkeren en dan wordt de kabel wel erg lang..

De electrische elementen zijn prima om zoals je zelf al aangeeft de ergste kou uit het blok te krijgen en het starten en opwarmen te versnellen. Daar zijn ze de perfecte en zeer economische oplossing voor, in dat opzicht zijn we het dus volledig eens.
De standkachel "an sich" is echter een heel ander product; die naast de functie van de koude start nog een aantal andere functionaliteiten bied en dan ook in een heel ander prijssegment zit.

Om een electrische verwarmer tijdens het rijden actief te houden moet je veel electronica toevoegen en krijg je een flinke extra belasting van je boordnet en dynamo. Voor 1Kw zul je al snel > 100A uit het 12v net moeten trekken.... dat gaat de standaard dynamo echt niet leveren; en die zul je dus moeten vervangen.
Als je zo ver gaat kan een standkachel een prima alternatief zijn ook qua kosten !.

Dit nog naast het feit dat de interne verliezen en de verbrandingswarmte in de motor een veelvoud zijn van de 1.1kW die er dan geproduceerd worden.
Beste methode om een blok warm te krijgen is naar mijn gevoel nog steeds gewoon te gaan rijden en niet teveel toeren maken.

Hopelijk maakt deze uitleg mijn zienswijze iets duidelijker en nogmaal het is niet bedoeld als kritiek, maar als mijn persoonlijke viesie op deze problematiek.

mvg Gerrit

Marc-my-Words Schreef:
> Gerrit,
>
> Het vermogen van een Zweedse "motorvärme" (of het
> equivalente ding van Conrad) is 1,1 kW. Het
> effectief vermogen van een standkachel is ± 2
> kW.
> Aangezien ......

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/12/2013 09:56 door G-men (Gargamel).
Benno

Bericht door Benno »

Ha, die doe ik ook al. Ik heb een keer in een outletstore een klein 200W bureaukacheltje gekocht (met omvalbeveiliging) die ik nu in de ergste winterkou in de auto zet op de cubbybox richting voorrruit.. Als ik dan de motorverwarming aanzet gaat dat kacheltje ook mee aan en dan is het interieu in ieder geval ontdooid voor ik wegga, vaak is echt krabben dan ook niet meer nodig en is het slechts wegvegen van de aanslag op de ruit. Op zich is de 30 graden voor de motor meer dan prima, ik ben dan ook daar best tevreden over want voor de motorbescherming heb ik het ding in eerste instantie gekocht. Mezelf verwennen met een warme auto in de winter is natuurlijk wel een leuke bijkomstigheid.

Ik kan gelukkig wel op eigen erf over stroom beschikken voor de auto dus gaat het prima. Met een standkachel ben je wat onafhankelijker maar ja, de kostprijs he.

groet,.

Benno
Bart van Dessel

Ik ben het wel met Gerrit eens, als ik een auto had waarvan ik weet dat ik 'm jarenlang zal houden dan zou ik waarschijnlijk ook voor een standkachel kiezen. Maar als je logisch nadenkt....het Nederlandse klimaat is niet echt zo bar en boos, daarvoor vind ik de investering te hoog. Scandinavië of de wintersport landen is wat anders. En een oude Disco van '98 waarmee ik rij, die allang afgeschreven is, daar bouw je niet zo'n duur apparaat in. Ik ben dus blij met de Marc-verwarmer. Alleen zonde van dat gedoe met kabels en tijdklok.

Gr Bart
Marc-my-Words

Gerrit,

Mijn "tegen-aanval" was zeker niet als tegen-aanval bedoeld, maar als relativering.
Ik heb al meermaals naar een standkachel "geliebaugelt" en dan toch maar ervan afgezien.

Dan wat betreft de cijfers:

Het klopt dat een standkachel 5 kW vermogen heeft, maar dat is het vermogen aan de kachelzijde.
Effectief, als je naar de op-warm-cijfers kijkt blijft daar ± 2 kW van over (een standkachel heeft geen HR warmtewisselaar, dus geen HR-rendement).
Een elektrisch element dat in het koelwater zit kent hoegenaamd geen verliezen (natuurlijk, de buitenkant van de motorvärme zelf is iets groter als een kachelslang en verliest dus iets meer warmte). Dit is dus mijn vergelijkingsbasis (misschien is het wat krap mbt de standkachel, die zal om te beginnen wanneer het koelwater nog gewoon koud is zeker met betere rendementen beginnnen, toch komt er altijd een warme pluim uit).

En wat betreft de 12V omvormer gevoede motorvärme: Het klopt dat die ± 100A 12V trekt, dat is dus ongeveer je hele dynamo-vermogen, dit moet je dus ook niet eg lang doen, maar dit was vooral als vergelijking met een 200W aanvullende (VAG) koelwaterverwarmer bedoeld. 6 minuten de motorvärme via een omvormer laten draaien komt overeen met een half uur de 200 W "gloeipluggen". Een standaard motorvärme slaat sowieso af bij + 45ºC dus lang zal hij niet aan blijven bij een draaiende motor. Deze variant heb ik met name neergezet om de betrekkelijkheid van de 200W gloeipluggen aan te geven.
De motor in een LandRover is nu eenmaal niet een ultra zuinig Tdi-tje. Zet je het spreekwoordelijke kartonnetje voor de radiator, en werkt de radiator-thermostaat naar behoren, dan heb je genoeg "verlieswarmte" uit de 2,5 liter diesel. Het enige knelpunt is dan nog de fundamenteel te kleine kachel in de Defenders t/m de Td5.

En dan als laatste:
Ook in Zweden worden naast standkachels vrij veel 220 V verwarmers toegepast. Nu willen aantallen niet zeggen dat het waar of slim is, maar de "motorvärme" is dan in de categorie 220 V verwarmers wel een van de effectiefsten.
In de harde Zweedse praktijk blijkt dat een voorverwarmende standkachel toch te vaak voor accu-problemen zorgt (als je je accu goed bewaakt hoeft dat natuurlijk niet, als je dan een druppellader gaat toepassen dan heb je alsnog 220 V). Vanwege die accu-zorg en ook omdat voorverwarmen op 220 goedkoper is verkoopt mijn broertje interessante aantallen motorvärme (en hij is niet de enige, Conrad verkoopt ze ook, en wellicht zijn er nog andere concurrenten). Mijn broertje levert ze ook aan mensen met standkachels, deels zijn dat dan niet zelfstandig draaiende kachels, daarbij is het dus echt als vóórverwarmer, en draait de standkachel tijdens het rijden als bijverwarming, die mensen die een zelfstandige standkachel hebben profiteren alleen van de lagere bedrijfskosten (zelfs al is't een dubbeltjes-kwestie, dan loopt't in het Zweedse winter-seizoen toch aardig op).

Uhhh nu lijkt het al weer een pleidooi ...
Het grote voordeel van de standkachel blijft natuurlijk dat ie ook draait daar waar je geen 220V hebt, en dat die onafhankelijkheid erg goed past bij de onafhankelijkheid van de LandRover. (Netto door de winter heen gezien ben ik toch niet zo onafhankelijk, dus houd ik het maar bij de "poor-man's solution".)

Marc
Marc-my-Words

Da's dan mooi Benno, toch goed dat je tevreden bent.
Ik heb zelf als decadente maar zeer prettige pluspunten een verwarmde voorruit (mijn eerste had ik nadat er een steen vrijwel dóór de ruit vloog, nu heb ik een af-fabriek verwarmde voorruit). Bij mijn tweede verwarmde voorruit kwam (tegen wil en dank) een paar elektrische stoelen, ik dacht dat ik die nooit zou gebruiken maar ze zijn soms heel lekker warm, prettig om eventjes de kou uit de stoelen en uit je klamme rug te halen (na een zware tocht door de sneeuw bijv.), verder zijn ze niet aan mij besteed.
De beste remedie tegen de kou is de kou zelf: dwz thuis de verwarming laag houden. Na even ben je gewend aan 16-17 graden overdag en eventueel 's avonds iets meer. Bij mij komt bij het huidige weer de CV op 40-50 ºC en dan zijn de rendementen heel hoog, ik verbruik slecht een-derde van wat de buren verstoken, en kook daarbij op gas, dus die bodem blijft. (Daarnaast is er dus het "rendement" dat je het buiten niet zo gauw koud hebt - wel lastig dat je het bij anderen snel warm hebt.) Ben je eenmaal aan wat lagere temperaturen gewend (en erop gekleed) dan heb je het in de LandRover ook eerder warm (als al geen warm gevoel krijgt van het rijden in de LandRover op zich).

Marc
Plaats reactie