V8 nokhoogte nokkenas of hoe anders toestand nokkenas bepalen

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Roel

V8 nokhoogte nokkenas of hoe anders toestand nokkenas bepalen

Bericht door Roel »

Afgelopen weekend moest het inlaatspruitstuk eraf ivm een waterlekkage, dus ook direct maar even kijken hoe de nokkenas en stoters eruit zagen. Ondanks de vele berichten op de diverse fora is er geen vuil oid te zien. Ook geen enkel spoor van slijtage/grofheid te zien op de nokkenas. Gelukkig maar

Het blok heeft een door een dealer afgestempeld boekje tot 155.000 Km (2007), dat goed en regelmatig onderhoud echt loont heb ik nu wel gezien.
Daar het blok nu (waarschijnlijk) zo'n 185.000 km erop zitten en ik lees dat de V8 een gemiddelde "levensduur" heeft van rond de 200k Km zou ik wel eens willen weten of/hoe ver de nokken eventueel afgesleten zijn. Want om nu bij een optisch perfect uitziend blok domweg alles te gaan vervangen "omdat men zegt dat" vind ik wat overdreven. Voor hetzelfde geld is de nokkenas in het verleden al eens vervangen en dus niet aan vervanging toe.

Dus daarom mijn vraag of er nieuwwaarde en afkeurcriteria maten zijn voor de nokkenas en wat de ervaringen vanuit het veld zijn mbt afslijten van nokken icm goede smering/smeerolie

Groet

Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD
Mrah

Re: V8 nokhoogte nokkenas of hoe anders toestand nokkenas bepale

Bericht door Mrah »

Je kunt beter/makkelijker aan de nokvolgers zien of de nokkenas wel of niet versleten is...

Allemaal er uit halen en als ze ook maar iets hol zijn of putjes hebben: vervangen.

Ook distributieketting bekijken via verdelergat. Zijn meestal versleten na 150.000km. Ze mogen niet slap hangen.

Ik zou er maar van uitgaan dat deze 3 dingen versleten zijn bij kmstand 185000km behalve als het al vervangen zou zijn volgens het boekje maar dat zal vast niet gebeurt zijn anders zou het er misschien wel in staan, toch?

Als distributieketting slap is dan kun je aan de bak zou ik zeggen.
Michel WaZ

Re: V8 nokhoogte nokkenas of hoe anders toestand nokkenas bepale

Bericht door Michel WaZ »

Versleten nokkenas

Kijk even naar de derde nok.........Bekijk ook even de andere foto,s als je nokkenas er zo uitziet in de motor haal hem er dan maar uit.

Je kan een test doen met een houten blokje en een centimeter. Leg het blokje hout over de kop heen bij de tuimelaar van cilinder 1
Haal alle bougies eruit ( draait je motor makkelijker), draai de pouli met de klok mee en zoek het hoogste punt van de werkslag en meet dit op, doe dit ook met de laagste slag. Meet vanaf de tuimelaar naar de kleppen. Zitten tussen de cilinders meerdere mm verschil dan weet je het wel. Valve lift is 9,49 mm , minder is niet goed.
Kijk voor de zekerheid even de tuimelaars na, hier zitten stalen hoedjes in welke ook slijten, evenals de kopjes van de klepstoterstangen.
Ook de hydraulische klepstoters kunnen slijten........of inwendig vastzitten........staan er ook een paar via het linkje bij.

RRC '86 V8

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/12/2013 22:37 door Michel WaZ.
Plaats reactie