Welke benzinemotor in mijn 109 diesel?
Welke benzinemotor in mijn 109 diesel?
Nu Den Haag toch echt zijn onderdanen met een diesel oldtimer de nek omdraait moet ik maar eens gaan kijken naar een benzineslurpend alternatief. Wat voor motor kan ik het best inbouwen in mijn 109 uit 1982? Hij rolt nu met 60 diesel pk's probleemloos door de lage landen met zijn 2.25 ongeblazen wonder. Een benzinemotor van Land rover zal ongetwijfeld in Nederland onbetaalbaar en onvindbaar worden, maar ik weet dat je bijna elke motor in een Land Rover kunt lepelen met de juiste conversieset. Dus wie heeft een goed idee? Het koppel van de oude diesel moet toch voor een modernere benzine haalbaar zijn hoop ik. En zuinigheid vindt ik belangrijker dan bruut geweld, alstie maar fatsoenlijk door de blubber komt. En geld speel wel een rol, dus nee geen Rolls Royce in het vooronder.
Groet Ruud
Groet Ruud
Re: Welke benzinemotor in mijn 109 diesel?
[www.mdengineering.co.uk]
dan heb je alvast een idee.
mvg Hans
dan heb je alvast een idee.
mvg Hans
Re: Welke benzinemotor in mijn 109 diesel?
Bedankt, zoiets zocht ik inderdaad. Staan ook wat benzineconversiesets tussen. Alleen dan van Rover, met een V8. Prachtig, maar dan moet ik ook zo'n militair tankwagentje erbij kopen.....
Zou zo'n setje ook bestaan voor een Renault Espacemotor? Daar kan ik aankomen, een 2,2 liter injectie met 105 pk. Zijn goede motoren. Ik heb er eentje staan, ja met de espace er nog omheen, dat wel...
Zou zo'n setje ook bestaan voor een Renault Espacemotor? Daar kan ik aankomen, een 2,2 liter injectie met 105 pk. Zijn goede motoren. Ik heb er eentje staan, ja met de espace er nog omheen, dat wel...
Re: Welke benzinemotor in mijn 109 diesel?
Ik heb in mijn 88" een 2.5 blok liggen van een 90.
Wat meer vermogen dan de 2.25 benzine en een stuk meer vermogen dan de diesel 2.25 (KW en NM).
En toch is het blok gewoon dezelfde familie.
Oh ja, geharde klekzetels(zittingen). Je kunt dus LPG en ongelode benzine gebruiken.
Wat meer vermogen dan de 2.25 benzine en een stuk meer vermogen dan de diesel 2.25 (KW en NM).
En toch is het blok gewoon dezelfde familie.
Oh ja, geharde klekzetels(zittingen). Je kunt dus LPG en ongelode benzine gebruiken.
Re: Welke benzinemotor in mijn 109 diesel?
Je noemt het koppel van de 2.25 diesel, maar volgens deze [www.expeditionlandrover.info] link heeft de 2.25 benzine meer koppel dan de diesel. Ik zou een 2.25 benzine, liefst 5x gelagerd, helemaal reviseren en dan lekker origineel blijven. Tijdens die revisie zijn ook nog wel wat trucjes mogelijk om er wat meer vermogen uit te persen. Beter nog is een gereviseerde 2.5, maar die zijn echt moeilijk te vinden.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Re: Welke benzinemotor in mijn 109 diesel?
Wim,
De diesel heeft weliswaar een lager koppel, maar ook bij een lager toerental.
Als je de grafiekjes over elkaar kan leggen (ik heb ze ook niet) dan zou het maar zo kunnen dat de diesel vanaf stationair tot ± 1800 toeren het wint qua koppel.
Juist met een relatief zware 4x4 heb je dat low-down-torque graag. Wellicht heeft de diesel bovenin ook relatief veel "over". De koppel-kromme is bij een diesel gewoonlijk vrij vlak in het gebied boven het max.koppel.
Marc
De diesel heeft weliswaar een lager koppel, maar ook bij een lager toerental.
Als je de grafiekjes over elkaar kan leggen (ik heb ze ook niet) dan zou het maar zo kunnen dat de diesel vanaf stationair tot ± 1800 toeren het wint qua koppel.
Juist met een relatief zware 4x4 heb je dat low-down-torque graag. Wellicht heeft de diesel bovenin ook relatief veel "over". De koppel-kromme is bij een diesel gewoonlijk vrij vlak in het gebied boven het max.koppel.
Marc
Re: Welke benzinemotor in mijn 109 diesel?
Marc,
Het gaat hier niet over de winnaar. Ik maak uit Rudolff zijn vraag op dat hij twijfelt aan het koppel van de 2.25 benzinemotor. Ik wil alleen maar zeggen dat een goede 2.25 benzine een hele leuke krachtbron is in een 109.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Het gaat hier niet over de winnaar. Ik maak uit Rudolff zijn vraag op dat hij twijfelt aan het koppel van de 2.25 benzinemotor. Ik wil alleen maar zeggen dat een goede 2.25 benzine een hele leuke krachtbron is in een 109.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Re: Welke benzinemotor in mijn 109 diesel?
Op zich zou de 2.2 liter injectie van de Espace dus wel de power hebben. Weet iemand of daar een conversie voor is? Ik heb al wel een mooie site gekregen van Hans maar daar stond geen renault bij.
Ik ken wel iemand die een Peugeot-motor heeft ingebouwd, maar niet alle Renault en Peugeot motoren zijn hetzelfde.
Het gaat om een Renault Espace van 1996, 5-bak eronder.
Ik ken wel iemand die een Peugeot-motor heeft ingebouwd, maar niet alle Renault en Peugeot motoren zijn hetzelfde.
Het gaat om een Renault Espace van 1996, 5-bak eronder.
Re: Welke benzinemotor in mijn 109 diesel?
Alles is in te bouwen, het is alleen de vraag of je het ook wilt. Pasklare pasplaat zal er (hoogstwaarschijnlijk) niet zijn. Moet dus zelf gemaakt worden. Hou er rekening mee dat ook het motormanagment zal moeten worden overgebouwd. Ik zou zelf kijken naar meer landrover/rover gerelateerde motoren.
Re: Welke benzinemotor in mijn 109 diesel?
de espace motor is een korter slag motor en daardoor is het max. koppel in een hoog toerental, dat wil je niet als je in het terrein gaat rijden
de LR motor is daarin tegen een lange slag motor die daar wel op zijn plaats is.
het gaat namelijk niet alleen over power want als die power pas op hoog toerental ter beschikking komt draai je veel stuk (koppelingsplaat vind het niet leuk) en je komt vaker vast te staan omdat de wielen dan grip verliezen
is maar een puntje ter overdenking
de LR motor is daarin tegen een lange slag motor die daar wel op zijn plaats is.
het gaat namelijk niet alleen over power want als die power pas op hoog toerental ter beschikking komt draai je veel stuk (koppelingsplaat vind het niet leuk) en je komt vaker vast te staan omdat de wielen dan grip verliezen
is maar een puntje ter overdenking
Re: Welke benzinemotor in mijn 109 diesel?
Ja, is een goede overweging, het moet wel een tereinwagen blijven natuurlijk. Iemand nog een mooie solihul benzine op de plank liggen? Of een andere geschikte benzinemotor?
Re: Welke benzinemotor in mijn 109 diesel?
informeer eens bij van dam klik
hij is niet altijd de goedkoopste maar meestal wel en zijn garantie is gewoon goed, als je maar met hem bespreekt wat er wel en niet onder valt, dit voor jouw duidelijkheid
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e30edcf6ee90375d36ba5d6bf351e6bc', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 16877104, 600, 600, 'Loading image ...', false);
hij is niet altijd de goedkoopste maar meestal wel en zijn garantie is gewoon goed, als je maar met hem bespreekt wat er wel en niet onder valt, dit voor jouw duidelijkheid
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e30edcf6ee90375d36ba5d6bf351e6bc', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 16877104, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Welke benzinemotor in mijn 109 diesel?
Dan moet je weten dat terrienwagen motoren ook nog bepaalde amdere aanpassingen hebben. Meestal zijn ze waterdicht doordat ze een ander soort oliekeringen hebben en is vaak het distributie huis en het belhuis ook dicht en uitgerust met waadpluggen. Het oliesysteem w.o. het carter heeft bepaalde aanpassingen zodat de oliepomp van het oliesysteem nooit droog kan komen te staan als de wagen heel erg schuin staat of als je een hele steile helling op rijdt. Deze eigenschappen hebben motoren uit een personenwagen meestal niet. Je raakt dus waarschijnlijk wat terreinwaardigheid kwijt bij het plaatsen van een andere motor uit een gewone personenwagen.
Maar alles is zelf te maken en aan te passen natuurlijk. Maar wil je dat? De kennis, ervaring en testmogelijkheden van de (terreinwagen) fabrikant heb je als partikulier meestal niet. Het is niet erg waarschijnlijk dat je het net zo goed voor elkaar kunt krijgen. De meeste landrovers hier zijn toch al een jaar of dertig oud en die doen het gewoon nog. Een hele prestatie die wel iets zegt over de kwaliteit van de wagens.
Het koppel van de jaren vijftig 2,25 diesel/benzine is helemaal niet zo groot. De meeste personenwagen wagens van tegenwoordig hebben heus een groter koppel. Logisch, in moderne motoren zit 60 jaar ontwikkeling en verbetering. De (tandwiel) verhoudingen van de v-bak, assen en motorvermogen was alleen een geniaal concept waardoor de landrover redelijk makkelijk overal door heen kon tuffen en ook nog redelijk zuinig was. De met de series vergelijkbare toyota had een krachtigere motor maar stond bekend om zijn brandstof verbruik en daardoor kortere actieradius.
Eigenlijk vind ik de verbeteringen van een moderne motor t.o.v. die landrover 2,25 zelfs niet zo groot. Het grote verschil is het toevoegen electronica geweest waardoor motoren veel zuiverder en beter kunnen draaien. De andere verbeteringen zijn de toegenomen kennis van materiaal eigenschappen en een veel nauwkeurigere productie. Moet een nieuwe motor tegenwoordig nog wel eens inrijden met inloop olie enzo?
Het motor principe is echter al meer als een eeuw oud zoals meneer Otto het ooit heeft bedacht. Het rendement van de motor is wel iets verbeterd maar niet heel schrikbarend. De 2,25D en de 300TDI lopen beide ongeveer 1:11. Het leuke is dat de 109 en 110 vrijwel gelijk zijn wat luchtweerstand betreft. Een vergelijking is dan dus best leuk om te doen. Op het eerste gezicht rendement technisch dus geen verbetering. Als je beter kijkt rijdt de 2,25 alleen 100 km/u en doet de 300tdi dat bij 120 km/u. En dat is dus wel een verbetering.
Verder heb ik het idee dat opgegeven verbruik cijfers van auto's in het algemeen nogal manipulatief gepresenteerd worden. De cijfers opzich kloppen wel maar dan alleen gemeten in een testopstelling waar niet sneller dan 80 gereden wordt ofzo. Ik denk niet dat het mogelijk is om een landrover zoals een defender/series verbruikcijfers kunt laten halen die de 1:20 naderen. Alleen al vanwege de cw waarde van de carroserie. Of je moet een ander soort motor type bedenken dat echt veel zuiniger is.
De oude 2,25B of D is helemaal niet zo'n gekke motor die helemaal niet gek presteerd t.o.v. het moderne motor geweld. Een goede 2,25 (D of motor moet gewoon 110 km/u halen en de diesel moet dan ook nog minstens 1:10 kunnen draaien. Helaas zijn de meeste 2,25 waar veel mensen mee rondrijden erg oud en dus dus ook behoorlijk versleten. Elke andere goede motor ingebouwd in de wagen is dan dus al een verbetering. Vergeet niet dat in de jaren 50 - 60 een automotor maar 100K km mee ging. Bij spekkopers gingen ze wel 150K km mee. Daarna was een auto(motor) op, en alleen zijn schrootwaarde waard.
Het makkelijkste is gewoon weer een (vergelijkbare) landrover motor plaatsen. Dan klopt en past alles. En echt, met een goede 2,25 kom je ook overal op een best redelijke manier. Alleen zal het vinden van een echt goede 2,25 tegenwoordig niet makkelijk zijn. 2,25 motoren blijven helaas zowat onbeperkt lopen. Oliezuipend, vrijwel compressieloos, met rammelende cilinders en kleppen enz. Er zijn meer dan zat overlanders op bijvoorbeeld maar drie cilinders thuis gekomen. Met een boel kabaal en rook maar rijdend.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/11/2013 10:02 door Exfietser.
Maar alles is zelf te maken en aan te passen natuurlijk. Maar wil je dat? De kennis, ervaring en testmogelijkheden van de (terreinwagen) fabrikant heb je als partikulier meestal niet. Het is niet erg waarschijnlijk dat je het net zo goed voor elkaar kunt krijgen. De meeste landrovers hier zijn toch al een jaar of dertig oud en die doen het gewoon nog. Een hele prestatie die wel iets zegt over de kwaliteit van de wagens.
Het koppel van de jaren vijftig 2,25 diesel/benzine is helemaal niet zo groot. De meeste personenwagen wagens van tegenwoordig hebben heus een groter koppel. Logisch, in moderne motoren zit 60 jaar ontwikkeling en verbetering. De (tandwiel) verhoudingen van de v-bak, assen en motorvermogen was alleen een geniaal concept waardoor de landrover redelijk makkelijk overal door heen kon tuffen en ook nog redelijk zuinig was. De met de series vergelijkbare toyota had een krachtigere motor maar stond bekend om zijn brandstof verbruik en daardoor kortere actieradius.
Eigenlijk vind ik de verbeteringen van een moderne motor t.o.v. die landrover 2,25 zelfs niet zo groot. Het grote verschil is het toevoegen electronica geweest waardoor motoren veel zuiverder en beter kunnen draaien. De andere verbeteringen zijn de toegenomen kennis van materiaal eigenschappen en een veel nauwkeurigere productie. Moet een nieuwe motor tegenwoordig nog wel eens inrijden met inloop olie enzo?
Het motor principe is echter al meer als een eeuw oud zoals meneer Otto het ooit heeft bedacht. Het rendement van de motor is wel iets verbeterd maar niet heel schrikbarend. De 2,25D en de 300TDI lopen beide ongeveer 1:11. Het leuke is dat de 109 en 110 vrijwel gelijk zijn wat luchtweerstand betreft. Een vergelijking is dan dus best leuk om te doen. Op het eerste gezicht rendement technisch dus geen verbetering. Als je beter kijkt rijdt de 2,25 alleen 100 km/u en doet de 300tdi dat bij 120 km/u. En dat is dus wel een verbetering.
Verder heb ik het idee dat opgegeven verbruik cijfers van auto's in het algemeen nogal manipulatief gepresenteerd worden. De cijfers opzich kloppen wel maar dan alleen gemeten in een testopstelling waar niet sneller dan 80 gereden wordt ofzo. Ik denk niet dat het mogelijk is om een landrover zoals een defender/series verbruikcijfers kunt laten halen die de 1:20 naderen. Alleen al vanwege de cw waarde van de carroserie. Of je moet een ander soort motor type bedenken dat echt veel zuiniger is.
De oude 2,25B of D is helemaal niet zo'n gekke motor die helemaal niet gek presteerd t.o.v. het moderne motor geweld. Een goede 2,25 (D of motor moet gewoon 110 km/u halen en de diesel moet dan ook nog minstens 1:10 kunnen draaien. Helaas zijn de meeste 2,25 waar veel mensen mee rondrijden erg oud en dus dus ook behoorlijk versleten. Elke andere goede motor ingebouwd in de wagen is dan dus al een verbetering. Vergeet niet dat in de jaren 50 - 60 een automotor maar 100K km mee ging. Bij spekkopers gingen ze wel 150K km mee. Daarna was een auto(motor) op, en alleen zijn schrootwaarde waard.
Het makkelijkste is gewoon weer een (vergelijkbare) landrover motor plaatsen. Dan klopt en past alles. En echt, met een goede 2,25 kom je ook overal op een best redelijke manier. Alleen zal het vinden van een echt goede 2,25 tegenwoordig niet makkelijk zijn. 2,25 motoren blijven helaas zowat onbeperkt lopen. Oliezuipend, vrijwel compressieloos, met rammelende cilinders en kleppen enz. Er zijn meer dan zat overlanders op bijvoorbeeld maar drie cilinders thuis gekomen. Met een boel kabaal en rook maar rijdend.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/11/2013 10:02 door Exfietser.
Re: Welke benzinemotor in mijn 109 diesel?
je kan er ook een 2.0 mpi motor inbouwen hebben standaard 136 pk en genoeg koppel.
verder zou je er ook nog de turbo versie van in kunnen bouwen deze heeft standaard 200pk met een hele vlakke koppel kromme.
ik ken iemand in haarlem die zoon mottor aan het inbouwen is.
Groeten,Sytse
verder zou je er ook nog de turbo versie van in kunnen bouwen deze heeft standaard 200pk met een hele vlakke koppel kromme.
ik ken iemand in haarlem die zoon mottor aan het inbouwen is.
Groeten,Sytse
Re: Welke benzinemotor in mijn 109 diesel?
Rudolff Schreef:
-------------------------------------------------------
> Een benzinemotor van Land rover
> zal ongetwijfeld in Nederland onbetaalbaar en
> onvindbaar worden, maar ik weet dat je bijna elke
> motor in een Land Rover kunt lepelen met de juiste
> conversieset.
Met de huidige dieselmotor erin even net buiten Nederland kijken in bijvoorbeeld België of Duitsland. En anders dagje Engeland of een weekendje met de familie en je hebt de benzinewereld aan je voeten
-------------------------------------------------------
> Een benzinemotor van Land rover
> zal ongetwijfeld in Nederland onbetaalbaar en
> onvindbaar worden, maar ik weet dat je bijna elke
> motor in een Land Rover kunt lepelen met de juiste
> conversieset.
Met de huidige dieselmotor erin even net buiten Nederland kijken in bijvoorbeeld België of Duitsland. En anders dagje Engeland of een weekendje met de familie en je hebt de benzinewereld aan je voeten
Re: Welke benzinemotor in mijn 109 diesel?
je maakt er een prachtig vehaal van exfietser ,en zo is het maar net , het blijft maar lopen die blokken,
geweldig toch
gr gerard
geweldig toch
gr gerard
Re: Welke benzinemotor in mijn 109 diesel?
Prachtig verhaal Exfietser. Ik vindt het ook jammer om de 2.25 diesel er uit te doen. In het terrein trekt hij je er bij heel weinig toeren nog doorheen.
Moderne motoren zijn ook niet altijd goed. Ik heb deze zomer nog mijn V50 van een andere diesel moeten voorzien. Kapotte turbo heeft het hele blok gesloopt. Is trouwens een Peugeot blok wat je in heel veel andere merken tegenkomt.
Wat de 109 betreft, ik zou hem over ruim 8 jaar wel weer terugbouwen naar diesel omdat hij dan 40 is. Als er dan nog een oldtimerregeling bestaat. Tegen die tijd worden onze auto's misschien als rijdend milieudelict gezien.
Ik zag pas nog een leuk artikel over een Land Rover omgebouwd naar elektrisch. Mag je ook gratis rijden. Windmolen in de tuin en je rijdt elke Prius eruit qua milieueisen. [www.zonderbenzine.com]
Goed, ik ben al weer een paar stappen verder. Toch liefst een echte Land Rover benzine als ik die vinden kan, Engeland is inderdaad een goede optie.
Moderne motoren zijn ook niet altijd goed. Ik heb deze zomer nog mijn V50 van een andere diesel moeten voorzien. Kapotte turbo heeft het hele blok gesloopt. Is trouwens een Peugeot blok wat je in heel veel andere merken tegenkomt.
Wat de 109 betreft, ik zou hem over ruim 8 jaar wel weer terugbouwen naar diesel omdat hij dan 40 is. Als er dan nog een oldtimerregeling bestaat. Tegen die tijd worden onze auto's misschien als rijdend milieudelict gezien.
Ik zag pas nog een leuk artikel over een Land Rover omgebouwd naar elektrisch. Mag je ook gratis rijden. Windmolen in de tuin en je rijdt elke Prius eruit qua milieueisen. [www.zonderbenzine.com]
Goed, ik ben al weer een paar stappen verder. Toch liefst een echte Land Rover benzine als ik die vinden kan, Engeland is inderdaad een goede optie.
Re: Welke benzinemotor in mijn 109 diesel?
Ik volg dit draadje met belangstelling. Ik wil mijn huidige 90 2.5NA ombouwen naar benzine. Wat er in komt maakt mij niet uit. Ik rij slechts 1000 tot 1500km per jaar en bijna nooit in het terrein.
Wat ik me af vraag of je zomaar een ander merk motor mag monteren en of je dan vervolgens geen problemen krijgt met de RDW?
Wat zou voor mij het beste en meest voordelige alternatief zijn? Inbouwen doe ik uiteraard zelf.
Wat ik me af vraag of je zomaar een ander merk motor mag monteren en of je dan vervolgens geen problemen krijgt met de RDW?
Wat zou voor mij het beste en meest voordelige alternatief zijn? Inbouwen doe ik uiteraard zelf.
Re: Welke benzinemotor in mijn 109 diesel?
In principe geen problemen met de RDW, zolang het er maar degelijk ingebouwd is en je kunt aantonen waar het blok vandaan komt.
Gert-Jan.
Gert-Jan.
Re: Welke benzinemotor in mijn 109 diesel?
Inmiddels zit ik al te kijken naar een andere Land Rover van rond de 40 jaar. Desnoods een half afgebouwde die ik kan aanvullen met mijn 109 onderdelen. Ooit in de toekomst zal men zich afvragen waar alle oldtimers zijn gebleven uit de periode 1980 - 1986, ze zijn opgegaan in die van begin jaren 70...
Een goede ruilmotor heb ik nog niet kunnen vinden, ja 1 aardige aanbieding van een prikker die zijn 88 juist een dieselmotor wil geven. Ook een leuke beweging, alle oude benzinemotoren eruit en al die diesels staan straks alsnog te stoken in de 40+ auto's, heeft het verzonnen milieuverhaal nog geen effect...
Een goede ruilmotor heb ik nog niet kunnen vinden, ja 1 aardige aanbieding van een prikker die zijn 88 juist een dieselmotor wil geven. Ook een leuke beweging, alle oude benzinemotoren eruit en al die diesels staan straks alsnog te stoken in de 40+ auto's, heeft het verzonnen milieuverhaal nog geen effect...
Re: Welke benzinemotor in mijn 109 diesel?
Als je dan op 'n beetje net niet rammelend 2,25 of 2,5 benzine-blok een 123-ignition (of een andere echte elektronische ontsteking -- dus niet alleen maar een elektronisch moduletje) zet dan krijgt het oude blok zelfs nog iets mee van de moderne ontwikkelingen. Een echt passende vervroeging en het compenseren van onbalans gaat alleen met een echte, integrale vervanging van de traditionele "vonken-machine".
Juist het feit dat het blok zelf nogal "grofstoffelijk" is maakt dat ie dan mooi rustig gaat lopen.
Marc
Juist het feit dat het blok zelf nogal "grofstoffelijk" is maakt dat ie dan mooi rustig gaat lopen.
Marc
Re: Welke benzinemotor in mijn 109 diesel?
Rudolff Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ook een leuke beweging, alle oude benzinemotoren eruit en al die
> diesels staan straks alsnog te stoken in de 40+
> auto's, heeft het verzonnen milieuverhaal nog geen
> effect...
Nee hoor. Ik ga het 2,25 Turner benzine blokje in mijn 40+ 88" echt niet vervangen door zo'n slome 2,25D of een 2,5NA.
Minder herrie,betere gasrespons,meer vermogen en koppel en met 1 op 5,5 op LPG iets goedkoper per Km dan met 1 op 9 op diesel.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3fc739205e2de8075922613fc02f7daa', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16892952, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('c8adad5264a9df8d35acdb9ab915e214', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16892952, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/12/2013 22:16 door Eric&Betty Boop.
-------------------------------------------------------
> Ook een leuke beweging, alle oude benzinemotoren eruit en al die
> diesels staan straks alsnog te stoken in de 40+
> auto's, heeft het verzonnen milieuverhaal nog geen
> effect...
Nee hoor. Ik ga het 2,25 Turner benzine blokje in mijn 40+ 88" echt niet vervangen door zo'n slome 2,25D of een 2,5NA.
Minder herrie,betere gasrespons,meer vermogen en koppel en met 1 op 5,5 op LPG iets goedkoper per Km dan met 1 op 9 op diesel.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3fc739205e2de8075922613fc02f7daa', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16892952, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('c8adad5264a9df8d35acdb9ab915e214', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16892952, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/12/2013 22:16 door Eric&Betty Boop.
Re: Welke benzinemotor in mijn 109 diesel?
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Re: Welke benzinemotor in mijn 109 diesel?
Ik heb ook zo'n lekker Turner benzine blokje in mijn Series 2. En zelfs zonder gas installatie denk ik er niet aan om die te vervangen door een "disiesel"
Berry
lowland.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3ef672e9e20fc54ed40adeac13f38de3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi401.photobucket.com%2Falbums%2Fpp91%2Fgromit88%2Flowland.jpg', 'http://i401.photobucket.com/albums/pp91/gromit88/lowland.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi401.photobucket.com%2Falbums%2Fpp91%2Fgromit88%2Flowland.jpg', '', 16894114, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Berry
lowland.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3ef672e9e20fc54ed40adeac13f38de3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi401.photobucket.com%2Falbums%2Fpp91%2Fgromit88%2Flowland.jpg', 'http://i401.photobucket.com/albums/pp91/gromit88/lowland.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi401.photobucket.com%2Falbums%2Fpp91%2Fgromit88%2Flowland.jpg', '', 16894114, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Welke benzinemotor in mijn 109 diesel?
Tja vanuit een 40+ heb je de keuze wat je wilt.
Voor mij is het stoppen, op benzine gaan rijden, ombouwen naar landbouwvoertuig of andere laro van 40 jaar. 2500 euro per jaar voor 1000 km is me wat te gortig. Daar koop ik dan liever een chassis uit 73 voor en bouw de boel om. Maar daar moet je dan weer aankomen.
Voor mij is het stoppen, op benzine gaan rijden, ombouwen naar landbouwvoertuig of andere laro van 40 jaar. 2500 euro per jaar voor 1000 km is me wat te gortig. Daar koop ik dan liever een chassis uit 73 voor en bouw de boel om. Maar daar moet je dan weer aankomen.
Re: Welke benzinemotor in mijn 109 diesel?
Blijft natuurlijk knellen ... als je Rudolff heet dan kan je niet anders als diesel rijden.
Marc
Marc
Re: Welke benzinemotor in mijn 109 diesel?
Haha, ja klopt wel hoor Marc, ik heb net als mijn illustere voorganger wel wat met zijn eenvoudige principe en zijn koppel wat me stationair nog de helling optrekt.. Dat het stinkt en lawaai maakt, ach er zijn ergere dingen, hij doet het altijd, zelfs als de sloot ineens veel dieper was dan ik dacht.
Maar nu weer ontopic, het is mogelijk om een V8 te zoeken en zo'n monster in het vooronder te stoppen. Het geluid moet machtig zijn en ik heb ineens een vermogen dat ik niet eens los durf te laten in mijn nog originele ( lees: aan restauratie toe zijnde) 109. Ik heb nu de kleinste diesel erin liggen met zo'n 60 pk . Wat verbruikt zo'n V8 in vergelijking met een kleine benzine van 2.25 ltr? Ik ben gewend aan 1:10 met mijn diesel. Met die V8 moet ik dan gaan denken aan meer liters dan kilometers? Of overdrijf ik nu. Graag jullie eerlijke ervaringen.
En wederom bedankt voor al jullie reacties, het is een plezier om hier wat te posten.
Maar nu weer ontopic, het is mogelijk om een V8 te zoeken en zo'n monster in het vooronder te stoppen. Het geluid moet machtig zijn en ik heb ineens een vermogen dat ik niet eens los durf te laten in mijn nog originele ( lees: aan restauratie toe zijnde) 109. Ik heb nu de kleinste diesel erin liggen met zo'n 60 pk . Wat verbruikt zo'n V8 in vergelijking met een kleine benzine van 2.25 ltr? Ik ben gewend aan 1:10 met mijn diesel. Met die V8 moet ik dan gaan denken aan meer liters dan kilometers? Of overdrijf ik nu. Graag jullie eerlijke ervaringen.
En wederom bedankt voor al jullie reacties, het is een plezier om hier wat te posten.
Re: Welke benzinemotor in mijn 109 diesel?
Ja, V8 is mogelijk, maar koop dan meteen een paar reserve versnellingsbakken.
Ik ken verschillende mensen die een V8 in hun Series hebben gebouwd, maar ze zijn daar allemaal weer van terug gekomen helaas.
Berry
lowland.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2392ee56a4750ffb94ca27fdde6a3056', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi401.photobucket.com%2Falbums%2Fpp91%2Fgromit88%2Flowland.jpg', 'http://i401.photobucket.com/albums/pp91/gromit88/lowland.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi401.photobucket.com%2Falbums%2Fpp91%2Fgromit88%2Flowland.jpg', '', 16901259, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Ik ken verschillende mensen die een V8 in hun Series hebben gebouwd, maar ze zijn daar allemaal weer van terug gekomen helaas.
Berry
lowland.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2392ee56a4750ffb94ca27fdde6a3056', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi401.photobucket.com%2Falbums%2Fpp91%2Fgromit88%2Flowland.jpg', 'http://i401.photobucket.com/albums/pp91/gromit88/lowland.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi401.photobucket.com%2Falbums%2Fpp91%2Fgromit88%2Flowland.jpg', '', 16901259, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Welke benzinemotor in mijn 109 diesel?
Goed, een 2,25 benzine lijkt dus de beste keus. Heb je daar nog verschillende modellen in? En hoe zit het met de moderne benzinemotoren van Land Rover? Welke past nog in een series, zonder alles aan te passen? Of moet je altijd aan een conversieset denken als je wilt ombouwen? Is een 2,5 v6 uit een freelander nog wat?
Re: Welke benzinemotor in mijn 109 diesel?
Als je voor een originele Series benzine motor gaat, zoek dan naar de latere 5 bearing versie (te herkenen aan de ribben op het blok).
Er zijn heel wat andere blokken ingebouwd door hobbyisten, maar voor de meeste heb je een conversie set nodig.
Hier wat LEESVOER
Berry
lowland.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9e715e3c884c0df2251f30dcbda8149d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi401.photobucket.com%2Falbums%2Fpp91%2Fgromit88%2Flowland.jpg', 'http://i401.photobucket.com/albums/pp91/gromit88/lowland.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi401.photobucket.com%2Falbums%2Fpp91%2Fgromit88%2Flowland.jpg', '', 16903407, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Er zijn heel wat andere blokken ingebouwd door hobbyisten, maar voor de meeste heb je een conversie set nodig.
Hier wat LEESVOER
Berry
lowland.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9e715e3c884c0df2251f30dcbda8149d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi401.photobucket.com%2Falbums%2Fpp91%2Fgromit88%2Flowland.jpg', 'http://i401.photobucket.com/albums/pp91/gromit88/lowland.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi401.photobucket.com%2Falbums%2Fpp91%2Fgromit88%2Flowland.jpg', '', 16903407, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Welke benzinemotor in mijn 109 diesel?
Bedankt Gromit! Bruikbaar artikel met een aantal mooie links.