Range Rover 3.9 EFI V8 probleem ontsteking, zwakke vonk
Range Rover 3.9 EFI V8 probleem ontsteking, zwakke vonk
Zoals in titel..
Heb de range rover vorige week nog met veel plezier van Den Helder naar Almelo gereden, zonder een enkel probleem..
Na de grote wasbeurt van afgelopen week begonnen de problemen..
Direct na het wassen startte de auto niet meer.. Dat heb ik wel eens eerder gehad bij verschillende auto's, en na een dagje staan doen ze altijd wel weer.
Maar deze niet
Gisteren na een paar dagen staan weer geprobeerd, en leek goed.. Ging een keertje uit, keertje een back-fire gehad, dacht dat ik m'n luchtmassameter had verprutst.. maar liep toen weer netjes.
Poosje laten lopen, en een paar keer mee door de straat gereden, en weer weg gezet.
Vandaag ging het weer moeizaam.. Starten starten.... en nog een starten.. Niks.
Grote heater er onder om het eventuele vocht te beperken, en uiteindelijk pakte hij wel weer aan ( misschien toeval.. ) , maar liep weer netjes.
Blokje rond gereden 4 km, banden oppompen bij het tankstation waar hij weer plots uit ging. Weer gestart, leek weer goed.. Verder gereden ( 500 meter ), en toen viel ie stil. Tot nu nog steeds...
Niet meer aan te krijgen.
Na wat zoeken bleek ik een zwakke tot bijna geen vonk te hebben.
( dit getest door de kabel van de verdelerkap welke van de bobine komt er af te halen, en op het blok te leggen )
Het volgende heb ik geprobeerd:
- Vonk vergeleken met een andere 3.9 V8 EFI ( veel veller en harder )
- Verdeelkap gecontroleerd op vocht.
- Rotor uitgewisseld.
- Kabel van bobine naar verdeelkap uitgewisseld.
- Bobine uitgewisseld.
- Bougie er uit, afstand 0.85, dus ok.
- Vonk slaat niet over bij de bobine o.i.d.
- Bobine, rotor en kabel geprobeerd op een andere 3.9, en liep perfect.
Waar nu te zoeken?
Wat bepaald ook nog meer hoe sterk je vonk is?
Aan de ontsteking zitten nog 2 stekkers meer, en zo'n blokje.. Kan dit stuk zijn? Of is het de ontsteking zelf?
BEDANKT vast voor het meedenken!!
Heb de range rover vorige week nog met veel plezier van Den Helder naar Almelo gereden, zonder een enkel probleem..
Na de grote wasbeurt van afgelopen week begonnen de problemen..
Direct na het wassen startte de auto niet meer.. Dat heb ik wel eens eerder gehad bij verschillende auto's, en na een dagje staan doen ze altijd wel weer.
Maar deze niet
Gisteren na een paar dagen staan weer geprobeerd, en leek goed.. Ging een keertje uit, keertje een back-fire gehad, dacht dat ik m'n luchtmassameter had verprutst.. maar liep toen weer netjes.
Poosje laten lopen, en een paar keer mee door de straat gereden, en weer weg gezet.
Vandaag ging het weer moeizaam.. Starten starten.... en nog een starten.. Niks.
Grote heater er onder om het eventuele vocht te beperken, en uiteindelijk pakte hij wel weer aan ( misschien toeval.. ) , maar liep weer netjes.
Blokje rond gereden 4 km, banden oppompen bij het tankstation waar hij weer plots uit ging. Weer gestart, leek weer goed.. Verder gereden ( 500 meter ), en toen viel ie stil. Tot nu nog steeds...
Niet meer aan te krijgen.
Na wat zoeken bleek ik een zwakke tot bijna geen vonk te hebben.
( dit getest door de kabel van de verdelerkap welke van de bobine komt er af te halen, en op het blok te leggen )
Het volgende heb ik geprobeerd:
- Vonk vergeleken met een andere 3.9 V8 EFI ( veel veller en harder )
- Verdeelkap gecontroleerd op vocht.
- Rotor uitgewisseld.
- Kabel van bobine naar verdeelkap uitgewisseld.
- Bobine uitgewisseld.
- Bougie er uit, afstand 0.85, dus ok.
- Vonk slaat niet over bij de bobine o.i.d.
- Bobine, rotor en kabel geprobeerd op een andere 3.9, en liep perfect.
Waar nu te zoeken?
Wat bepaald ook nog meer hoe sterk je vonk is?
Aan de ontsteking zitten nog 2 stekkers meer, en zo'n blokje.. Kan dit stuk zijn? Of is het de ontsteking zelf?
BEDANKT vast voor het meedenken!!
Re: Range Rover 3.9 EFI V8 probleem ontsteking, zwakke vonk
Hoi,
Dat blokje dat is de versterker voor je ontsteking en die kunnen zeker stuk, als je de kans hebt die te wisselen...
Groet Frank
Dat blokje dat is de versterker voor je ontsteking en die kunnen zeker stuk, als je de kans hebt die te wisselen...
Groet Frank
Re: Range Rover 3.9 EFI V8 probleem ontsteking, zwakke vonk
Heb jij het probleem trouwens op benzine, gas of beide?
Re: Range Rover 3.9 EFI V8 probleem ontsteking, zwakke vonk
Je bobine maakt via een condensator ook massa.........en is je condensator nog heel. Meestal is het de ontstekingsmodule die de geest heeft gegeven.
Dan kan je nog wat water in je brandstoftank hebben gekregen tijdens het wassen.........
RRC '86 V8
Dan kan je nog wat water in je brandstoftank hebben gekregen tijdens het wassen.........
RRC '86 V8
Re: Range Rover 3.9 EFI V8 probleem ontsteking, zwakke vonk
Dag heren.
De auto loopt op LPG , en start ook op LPG.
Dat blokje op de ontsteking is denk ik wel te wisselen,
maar dan moet ik deze van beide auto's demonteren evenals de ontsteking zelf ( anders kan ik er niet meer bij ),
en dan staat de ontsteking niet meer goed ben ik bang..
De condensator... Bedoel jij bij aan de bobine? ( rond ding, met daar aan vast een draadje )
Of bedoel je ergens bij de ontsteking zelf?
Leon
De auto loopt op LPG , en start ook op LPG.
Dat blokje op de ontsteking is denk ik wel te wisselen,
maar dan moet ik deze van beide auto's demonteren evenals de ontsteking zelf ( anders kan ik er niet meer bij ),
en dan staat de ontsteking niet meer goed ben ik bang..
De condensator... Bedoel jij bij aan de bobine? ( rond ding, met daar aan vast een draadje )
Of bedoel je ergens bij de ontsteking zelf?
Leon
Re: Range Rover 3.9 EFI V8 probleem ontsteking, zwakke vonk
Yep. Ti's een soort tonnetje zit idd naast je bobine.
Re: Range Rover 3.9 EFI V8 probleem ontsteking, zwakke vonk
oke.. Maar deze zit er bij de ene wel aan, en bij de andere niet..
raar...
raar...
Re: Range Rover 3.9 EFI V8 probleem ontsteking, zwakke vonk
Ok.. Maar hoe moet die condensator eigenlijk precies zitten dan?
Met het deel van de condensator zelf onder de bobine, en dan dat draadje??
Met het deel van de condensator zelf onder de bobine, en dan dat draadje??
Re: Range Rover 3.9 EFI V8 probleem ontsteking, zwakke vonk
Draadje moet op de - van de bobine, de condensator zelf schroef je vast aan het chassis.
RRC '86 V8
RRC '86 V8
Re: Range Rover 3.9 EFI V8 probleem ontsteking, zwakke vonk
Oke. Zal ik ook nog doen, maar bij de ene range rover zit hij er niet op.. Loopt perfect.
Heb net alle stekkers uitgespoten met 10 bar, maar mag niet helpen..
Nog geen vonkje gehad..
Bobine is dus in orde.
Kabels zijn in orde.
Bougies zijn in orde.
Maar nog steeds een heeeeeele zwakke vonk!
Heb net alle stekkers uitgespoten met 10 bar, maar mag niet helpen..
Nog geen vonkje gehad..
Bobine is dus in orde.
Kabels zijn in orde.
Bougies zijn in orde.
Maar nog steeds een heeeeeele zwakke vonk!
Re: Range Rover 3.9 EFI V8 probleem ontsteking, zwakke vonk
Dan is je module de eerste verdachte en dat is dat zwarte blokje waar je get. over had
Re: Range Rover 3.9 EFI V8 probleem ontsteking, zwakke vonk
oke.. Dat vermoeden heb ik ook.
Maar dat kan dus zorgen voor een zwakke vonk?
Deze blokjes ( wat is de exacte naam? ) zijn toch ook los te koop?
Kan deze overleden zijn door vocht??
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/12/2013 09:43 door leon.
Maar dat kan dus zorgen voor een zwakke vonk?
Deze blokjes ( wat is de exacte naam? ) zijn toch ook los te koop?
Kan deze overleden zijn door vocht??
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/12/2013 09:43 door leon.
Re: Range Rover 3.9 EFI V8 probleem ontsteking, zwakke vonk
AARDE......ik heb het ook gehad, bleek dat de aarde niet meer lekker pakte
Re: Range Rover 3.9 EFI V8 probleem ontsteking, zwakke vonk
Daar heb ik het werkelijk net 10 min geleden met een collega over gehad!
Ga ik morgen checken!
Bedankt voor het meedenken en reageren!
Ga ik morgen checken!
Bedankt voor het meedenken en reageren!
Re: Range Rover 3.9 EFI V8 probleem ontsteking, zwakke vonk
Massaprobleem was toch te checken door de multimeter op de - van de accu, en op het punt waar de bobine de - weg haalt? Dan mag er geen hoog getal staan toch??
Re: Range Rover 3.9 EFI V8 probleem ontsteking, zwakke vonk
Net een massakabel getrokken van accu naar blok, en nog niks..
Ik denk toch dat ik moet gaan zoeken in de ontsteking zelf... Kan deze overleden zijn door vocht?
Of dat "kastje" dat er aan zit ?? Wat doet dit zwarte blokje precies?
Anders wissel ik deze ook nog uit.. Het vervelende hier aan is dat je dan de ontsteking moet demonteren, en deze weer af moet stellen...
Ik denk toch dat ik moet gaan zoeken in de ontsteking zelf... Kan deze overleden zijn door vocht?
Of dat "kastje" dat er aan zit ?? Wat doet dit zwarte blokje precies?
Anders wissel ik deze ook nog uit.. Het vervelende hier aan is dat je dan de ontsteking moet demonteren, en deze weer af moet stellen...
Re: Range Rover 3.9 EFI V8 probleem ontsteking, zwakke vonk
Leon,
Het kastjeschakelt je min en zorgt daarmee voor een goede stevige vonk. Daarmee is het de eerste verdachte.
Groet Frank
Het kastjeschakelt je min en zorgt daarmee voor een goede stevige vonk. Daarmee is het de eerste verdachte.
Groet Frank
Re: Range Rover 3.9 EFI V8 probleem ontsteking, zwakke vonk
Ontstekingsmodule heb ik al eerder vermeld..........Zijn niet zo duur, om en nabij € 20,- kijk wel even welke je moet hebben want daar zit wel verschil in.............
RRC '86 V8
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/12/2013 21:16 door Michel WaZ.
RRC '86 V8
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/12/2013 21:16 door Michel WaZ.
Re: Range Rover 3.9 EFI V8 probleem ontsteking, zwakke vonk
Nou lekker dan, vandaag starti di motori......not! Even pruttelen 2 ploffen in de uitlaat enne je raadt het al ........niet meer lopend te krijgen............
Morgen maar even op zoek.
RRC '86 V8
Morgen maar even op zoek.
RRC '86 V8
Re: Range Rover 3.9 EFI V8 probleem ontsteking, zwakke vonk
Wat heb je vernieuwd?
Gr, Bart
Gr, Bart
Re: Range Rover 3.9 EFI V8 probleem ontsteking, zwakke vonk
LPG definitief eruit gehaald...........zit net te denken dat er nog een 12v brandstofklepje tussen zit in de benzineleiding en die krijgt nu geen prik meer natuurlijk.
Ik ga nooit meer met moeders een kerstboom halen...........vrouwen moeten ons gewoon niet storen als we sleutelen!
RRC '86 V8
Ik ga nooit meer met moeders een kerstboom halen...........vrouwen moeten ons gewoon niet storen als we sleutelen!
RRC '86 V8
Re: Range Rover 3.9 EFI V8 probleem ontsteking, zwakke vonk
Michel WaZ Schreef:
-------------------------------------------------------
> LPG definitief eruit gehaald...........zit net te
> denken dat er nog een 12v brandstofklepje tussen
> zit in de benzineleiding en die krijgt nu geen
> prik meer natuurlijk.
> Ik ga nooit meer met moeders een kerstboom
> halen...........vrouwen moeten ons gewoon niet
> storen als we sleutelen!
Die brandstofafsluiter kan je ook handmatig open zetten.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f2c1490ec49ba5b17dd5781efe85d6a9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16904595, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('1c103da03c372f2c353521ab9af9b85f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16904595, 600, 600, 'Loading image ...', false);
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/12/2013 20:50 door Eric&Betty Boop.
-------------------------------------------------------
> LPG definitief eruit gehaald...........zit net te
> denken dat er nog een 12v brandstofklepje tussen
> zit in de benzineleiding en die krijgt nu geen
> prik meer natuurlijk.
> Ik ga nooit meer met moeders een kerstboom
> halen...........vrouwen moeten ons gewoon niet
> storen als we sleutelen!
Die brandstofafsluiter kan je ook handmatig open zetten.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f2c1490ec49ba5b17dd5781efe85d6a9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16904595, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('1c103da03c372f2c353521ab9af9b85f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16904595, 600, 600, 'Loading image ...', false);
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/12/2013 20:50 door Eric&Betty Boop.
Re: Range Rover 3.9 EFI V8 probleem ontsteking, zwakke vonk
Ja klopt, maar volgens mij staat hij nu dicht. De Range staat voor de deur in het donker en ik heb geen zin om met een zaklantaarn te klooien. Het is zo gebeurd maar morgen weer een dag.
Bedankt voor de tip !
RRC '86 V8
Bedankt voor de tip !
RRC '86 V8
Re: Range Rover 3.9 EFI V8 probleem ontsteking, zwakke vonk
We halen ff 2 auto's door elkaar nu..
QuoteLeon,
Het kastjeschakelt je min en zorgt daarmee voor een goede stevige vonk. Daarmee is het de eerste verdachte.
Groet Frank
Ik heb vanmiddag de ontstekingsmodule vervangen, en het was, starten en lopen!
Nu alleen nog afstellen.. Hij staat volgens mij veel te laat..
Op de poelie staat het bovenste dode punt, en hij vonkt precies daar.. Volgens mij moet hij een aantal streekpjes verder naar recht pas vonken toch?
9 gr bij lpg? Maar hoeveel is 1 gr, hoe precies af te lezen?
Gr,
Leon
QuoteLeon,
Het kastjeschakelt je min en zorgt daarmee voor een goede stevige vonk. Daarmee is het de eerste verdachte.
Groet Frank
Ik heb vanmiddag de ontstekingsmodule vervangen, en het was, starten en lopen!
Nu alleen nog afstellen.. Hij staat volgens mij veel te laat..
Op de poelie staat het bovenste dode punt, en hij vonkt precies daar.. Volgens mij moet hij een aantal streekpjes verder naar recht pas vonken toch?
9 gr bij lpg? Maar hoeveel is 1 gr, hoe precies af te lezen?
Gr,
Leon
Re: Range Rover 3.9 EFI V8 probleem ontsteking, zwakke vonk
Je kan beter even langs de lpg boer rijden, laat die hem afstellen.
RRC '86 V8
RRC '86 V8
Re: Range Rover 3.9 EFI V8 probleem ontsteking, zwakke vonk
9 graden voor dbp met vacuumvervroeger los en slangetje naar carb afgedopt (valse lucht)
Re: Range Rover 3.9 EFI V8 probleem ontsteking, zwakke vonk
leon Schreef:
-------------------------------------------------------
> 9 gr bij lpg? Maar hoeveel is 1 gr, hoe precies af
> te lezen?
Bij mijn 2,25 is 1 streepje op de poelie 3 graden.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8d29119d3813bdda00153fd36f7eefe0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16905092, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('aab192322530e0799e19a17fc6d9a213', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16905092, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-------------------------------------------------------
> 9 gr bij lpg? Maar hoeveel is 1 gr, hoe precies af
> te lezen?
Bij mijn 2,25 is 1 streepje op de poelie 3 graden.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8d29119d3813bdda00153fd36f7eefe0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16905092, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('aab192322530e0799e19a17fc6d9a213', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16905092, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Range Rover 3.9 EFI V8 probleem ontsteking, zwakke vonk
Dag heren hieronder mijn bevindingen en direct de oplossing van het probleem ( wordt nog al vaak vergeten aan het eind van een draadje.... wat super irritant is vind ik zelf! ),
Ik heb hem na ff zoeken dat hij er precies goed in ging netjes op 9 gr voor staan. Loopt perfect.
Gisteren stond hij later, en miste een hele hoop pk's. Het is nog wel lastig om hem precies zo te krijgen dat hij te stellen is omdat er een schuine vertanding in zit kan je het niet mooi recht uitmeten.
Je hebt hem vaak of tegen je thermostaathuis staan, of juist tegen de waterpomp..
De oliepomp kun je vaak ff met een langere tang iets verdraaien om mooi uit te komen.
Afgesteld met lamp, en kan volgens mij niet veel mis mee zijn nu.
Heb bij m'n andere range rover ook gelijk even gekeken, en deze staan allemaal gelijk, ook op 9 graden.
Het probleem is dus opgelost, en was dus enkel een overleden vonkversterker ( ontstekingsmodule ) welke door water wat sluiting gehad heeft.
Bedankt allen.
Gr,
Leon
Ik heb hem na ff zoeken dat hij er precies goed in ging netjes op 9 gr voor staan. Loopt perfect.
Gisteren stond hij later, en miste een hele hoop pk's. Het is nog wel lastig om hem precies zo te krijgen dat hij te stellen is omdat er een schuine vertanding in zit kan je het niet mooi recht uitmeten.
Je hebt hem vaak of tegen je thermostaathuis staan, of juist tegen de waterpomp..
De oliepomp kun je vaak ff met een langere tang iets verdraaien om mooi uit te komen.
Afgesteld met lamp, en kan volgens mij niet veel mis mee zijn nu.
Heb bij m'n andere range rover ook gelijk even gekeken, en deze staan allemaal gelijk, ook op 9 graden.
Het probleem is dus opgelost, en was dus enkel een overleden vonkversterker ( ontstekingsmodule ) welke door water wat sluiting gehad heeft.
Bedankt allen.
Gr,
Leon