Vosje is jaloers! brandstofpomp? Opgelost, wat een zoektocht!
Vosje is jaloers! brandstofpomp? Opgelost, wat een zoektocht!
Wilde ik net even naar de bouwmarkt om een paar boortjes te halen welke ik nodig heb voor een projectje voor Torretje stopte Vosje er onderweg opeens mee. Ik kon haar nog net richting een parkeerplek laten uitrollen waar ik op onderzoek ging. De bougies geven vonkjes dus ontsteking lijkt goed. Maar als ik de aansluiting van de fuelrail los haal dan komt er bij op contact zetten geen brandstof naar buiten. Ook bij starten geen brandstof. Hetzelfde gebeurd bij de aansluiting op de brandstofpomp onder de achterbank. Ik ga er vanuit dat uit deze koppelingen brandstof zou moeten stromen als ik ze loshaal. Niet dat er een veiligheid ingebouwd zit!
De inertie switch lijkt op zijn plek te zitten dus verdenk ik de brandstofpomp zelf. Iemand misschien nog adviezen bij deze conclusie?
Zijn deze brandstofpompen zelf te repareren?
En heeft iemand misschien een goede tip om die dop op de brandstoftank, waar de brandstofpomp onder zit, weer vast te draaien. Bij het vervangen van het brandstoffilter een paar maanden geleden ben ik een dag bezig geweest om dat ding goed dicht te krijgen!
Nu maar even met Speedy naar de bouwmarkt!
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0cee95ada7a16c1a4d8682c123cc8813', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 16857613, 600, 600, 'Loading image ...', false);
4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/12/2013 22:13 door richard78.
De inertie switch lijkt op zijn plek te zitten dus verdenk ik de brandstofpomp zelf. Iemand misschien nog adviezen bij deze conclusie?
Zijn deze brandstofpompen zelf te repareren?
En heeft iemand misschien een goede tip om die dop op de brandstoftank, waar de brandstofpomp onder zit, weer vast te draaien. Bij het vervangen van het brandstoffilter een paar maanden geleden ben ik een dag bezig geweest om dat ding goed dicht te krijgen!
Nu maar even met Speedy naar de bouwmarkt!
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0cee95ada7a16c1a4d8682c123cc8813', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 16857613, 600, 600, 'Loading image ...', false);
4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/12/2013 22:13 door richard78.
Re: Vosje is jaloers! Kapotte brandstofpomp
Eerste dingen die mij binnen schieten,
# zekering brandstof pomp
# Relais brandstof pomp
# inertia switch ( EVT door lussen in de stekker )
als dat niets oplevert, spanning bij de tank in de stekker van de pomp controleren ( pomp toegang zit onder je achter bank )
Evt promp rechtreeks met 12 v aansturen, ( juiste draad kleur uit zoeken al dacht ik dat deze wit/paars is )
als dit alles niets oplevert maar de spanning tot aan de pomp aanwezig is dan zal de pomp stuk zijn.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
# zekering brandstof pomp
# Relais brandstof pomp
# inertia switch ( EVT door lussen in de stekker )
als dat niets oplevert, spanning bij de tank in de stekker van de pomp controleren ( pomp toegang zit onder je achter bank )
Evt promp rechtreeks met 12 v aansturen, ( juiste draad kleur uit zoeken al dacht ik dat deze wit/paars is )
als dit alles niets oplevert maar de spanning tot aan de pomp aanwezig is dan zal de pomp stuk zijn.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Re: Vosje is jaloers! pomp werkt schakeling doorgemeten
Ok, heb de volgende dingen uitgetest maar helaas nog zonder succes.
1 brandstofpomp werkt met directe 12V spanning.
2 bij op contact zetten:
- Geen spanning bij stekker naar brandstofpomp
- geen spanning bij zekering (F19 zekering ok)
- zekering F6 geeft 12V. Deze gaat naar relay voor het schakelen en naar dynamo
- relay lijkt niet te sluiten, geen contact tussen polen van de brandstofpomp
3 Relay werkt naar behoren. met spanning op schakel elektrodes sluit het relay en is er contact tussen de juiste stekkerpolen.
- forceer ik relay om te sluiten dan wel spanning op zekering brandstofpomp, niet kunnen starten omdat accu lading te laag was.
4 inirtia switch geeft 12V aan ene pool en 8V aan andere pool. Bij kortsluiting stekker en op contact nog steeds geen spanning op zekering F19 naar brandstofpomp
5 zekeringen F3 en F1 in motorcompartiment hebben spanning, deze gaan naar relay om de spanning te geven die bij sluiting naar brandstofpomp gaan.
Het lijkt er dus op dat het rely niet sluit bij het op contact zetten. Maar het relay werkt naar behoren bij testen op tafel. bij het geforceerd sluiten komt er spanning door het relay heen, gemeten op de brandstofpomp zekering, dus de toevoer van spanning naar de brandstofpomp werkt.
F6 heeft spanning dus de spanning naar de schakelspoel van het relay lijkt ook te werken. De andere kant van de schakelspoel zit aan de engine control unit. Hier weet ik niet wat de spanning is, maar deze zou op aarde moeten zitten.
Heeft iemand nog ideeen?
Bedankt,
Richard
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a2cc1425bebef1c92ae530da57be63e9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 16867597, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 brandstofpomp werkt met directe 12V spanning.
2 bij op contact zetten:
- Geen spanning bij stekker naar brandstofpomp
- geen spanning bij zekering (F19 zekering ok)
- zekering F6 geeft 12V. Deze gaat naar relay voor het schakelen en naar dynamo
- relay lijkt niet te sluiten, geen contact tussen polen van de brandstofpomp
3 Relay werkt naar behoren. met spanning op schakel elektrodes sluit het relay en is er contact tussen de juiste stekkerpolen.
- forceer ik relay om te sluiten dan wel spanning op zekering brandstofpomp, niet kunnen starten omdat accu lading te laag was.
4 inirtia switch geeft 12V aan ene pool en 8V aan andere pool. Bij kortsluiting stekker en op contact nog steeds geen spanning op zekering F19 naar brandstofpomp
5 zekeringen F3 en F1 in motorcompartiment hebben spanning, deze gaan naar relay om de spanning te geven die bij sluiting naar brandstofpomp gaan.
Het lijkt er dus op dat het rely niet sluit bij het op contact zetten. Maar het relay werkt naar behoren bij testen op tafel. bij het geforceerd sluiten komt er spanning door het relay heen, gemeten op de brandstofpomp zekering, dus de toevoer van spanning naar de brandstofpomp werkt.
F6 heeft spanning dus de spanning naar de schakelspoel van het relay lijkt ook te werken. De andere kant van de schakelspoel zit aan de engine control unit. Hier weet ik niet wat de spanning is, maar deze zou op aarde moeten zitten.
Heeft iemand nog ideeen?
Bedankt,
Richard
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a2cc1425bebef1c92ae530da57be63e9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 16867597, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Vosje is jaloers! brandstofpomp werkt, schakeling doorgemete
Ik weet niet hoe "electronisch" de Freelander 1 is; maar heeft de wagen niet toevallig een startblokkering ???
Als er een kabel naar de ECU gaatm duidt dat erop dat e.e.a. vanuit de ECU gestuurd wordt.
Ik kan me voorstellen dat een startblokkering dit probleem kan veroorzaken.....
Gerrit
Als er een kabel naar de ECU gaatm duidt dat erop dat e.e.a. vanuit de ECU gestuurd wordt.
Ik kan me voorstellen dat een startblokkering dit probleem kan veroorzaken.....
Gerrit
Re: Vosje is jaloers! brandstofpomp werkt, schakeling doorgemete
Heb ik aan zitten denken. Maar beide sleutels hebben recentelijk nieuwe batterijtjes gekregen en ik heb ook beide geprobeerd. Maar zal het nog even nakijken.
Las wel dat de Freelander 2 maar 3 tot 5 sec de brandsofpomp aanzet als je de auto op contact zet. Dus je moet primen door een paar keer op contact te zetten en van contact te halen. Maar Haynes zegt dat dit niet het geval is bij de Freelander 1. Weet iemand of dit klopt?
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('16b1fe15668901f74358b8bc1dba380e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 16867946, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Las wel dat de Freelander 2 maar 3 tot 5 sec de brandsofpomp aanzet als je de auto op contact zet. Dus je moet primen door een paar keer op contact te zetten en van contact te halen. Maar Haynes zegt dat dit niet het geval is bij de Freelander 1. Weet iemand of dit klopt?
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('16b1fe15668901f74358b8bc1dba380e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 16867946, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Vosje is jaloers! pomp werkt schakeling doorgemeten
Ik denk dat je hier in de buurt zit.
Het lijkt er dus op dat het rely niet sluit bij het op contact zetten. Maar het relay werkt naar behoren bij testen op tafel. bij het geforceerd sluiten komt er spanning door het relay heen, gemeten op de brandstofpomp zekering, dus de toevoer van spanning naar de brandstofpomp werkt.
F6 heeft spanning dus de spanning naar de schakelspoel van het relay lijkt ook te werken. De andere kant van de schakelspoel zit aan de engine control unit. Hier weet ik niet wat de spanning is, maar deze zou op aarde moeten zitten.
Nu weet ik niet of de bots schakelaar een weerstand heeft misshien dat een andere Freelander Rijder bij zijn auto de waarde voor en na de schakelaar kan meten.
Dat de ECU beslist waneer de pomp wordt aangestuurd is een standaard in de auto industrie bij ingespoten motoren, deze geven meestal een massa schakelaar mist de bots schakelaar contact maakt.
wissel het relais eens uit met een andere, misschien dat deze te veel weerstand bidt in de bekrachtigings spoel, ander zijds zou ik goed kijken naar de bots schakelaar.
Ik heb helaas geen schema's van de Freelander en ben er ook niet heel goed in thuis, maar voertuig electronica is een beetje een vreemde hobby van mij.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Het lijkt er dus op dat het rely niet sluit bij het op contact zetten. Maar het relay werkt naar behoren bij testen op tafel. bij het geforceerd sluiten komt er spanning door het relay heen, gemeten op de brandstofpomp zekering, dus de toevoer van spanning naar de brandstofpomp werkt.
F6 heeft spanning dus de spanning naar de schakelspoel van het relay lijkt ook te werken. De andere kant van de schakelspoel zit aan de engine control unit. Hier weet ik niet wat de spanning is, maar deze zou op aarde moeten zitten.
Nu weet ik niet of de bots schakelaar een weerstand heeft misshien dat een andere Freelander Rijder bij zijn auto de waarde voor en na de schakelaar kan meten.
Dat de ECU beslist waneer de pomp wordt aangestuurd is een standaard in de auto industrie bij ingespoten motoren, deze geven meestal een massa schakelaar mist de bots schakelaar contact maakt.
wissel het relais eens uit met een andere, misschien dat deze te veel weerstand bidt in de bekrachtigings spoel, ander zijds zou ik goed kijken naar de bots schakelaar.
Ik heb helaas geen schema's van de Freelander en ben er ook niet heel goed in thuis, maar voertuig electronica is een beetje een vreemde hobby van mij.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Re: Vosje is jaloers! pomp werkt schakeling doorgemeten
Ik heb de voltages gemeten op de stekker naar de bots schakelaar welke was losgehaalt van de schakelaar. Dus de aangeleverde spanningen naar de schakelaar was 12V aan de een kant en 8V aan de andere kant. Bij sluiting van de schakelaar zouden deze voltages gelijk aan elkaar moeten zijn, dus 12V. Het voltage bij de zekering (dus na de relay) was echt 0V, een interne weerstand in het relay zou er nog een spanning moeten zijn na het relay, of de interne weerstand moet meer dan enkele kiloOhms zijn. Ik heb de interne weerstand van het relay gemeten wanneer deze gesloten was door een externe bron. Deze was minder dan een Ohm.
Hier is het schema van de Freelander
2013-11-23%2000.55.58.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b9396431eda7b0eadad57a848afccf7a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2FVosje%2FReparaties%2FBrandstofpomp%2Fslides%2F2013-11-23%252000.55.58.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/Vosje/Reparaties/Brandstofpomp/slides/2013-11-23%2000.55.58.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2FVosje%2FReparaties%2FBrandstofpomp%2Fslides%2F2013-11-23%252000.55.58.jpg', '', 16868374, 600, 600, 'Loading image ...', false);
2013-11-23%2000.38.01.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8c3b49eca6239ca02b645da14e20b6d3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2FVosje%2FReparaties%2FBrandstofpomp%2Fslides%2F2013-11-23%252000.38.01.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/Vosje/Reparaties/Brandstofpomp/slides/2013-11-23%2000.38.01.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2FVosje%2FReparaties%2FBrandstofpomp%2Fslides%2F2013-11-23%252000.38.01.jpg', '', 16868374, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Hier zijn volgends mij 3 paden belangrijk
-Vanaf 1 (accu) naar 2 (motor compartiment) zekering FL6 en FL3 via blok 4 (contactslot) Gn naar 3 (zekering kast interieur) via zekering F6 naar Ws, welke splits, naar 148 (dynamo) en de andere draad naar 144 (relay) gevolgt via Sw/Pu naar 132 (Engine Cotrol Unit). Omdat de kleur van deze draad zwart/paars is als gezien bij het relay. Deze draden moeten de de spoel van het relay laten schakelen. F6 heeft spanning maar het relay schakelt niet. spanning op Sw/Pu is niet te meten.
Dan 2 paden welke niet geheel bekent zijn.
-vanaf 1 naar 2 via zekering F3, Br splitst naar 144 waarna onbekent. Andere draad gaat naar 146 (botsschakelaar) en daarna naar 5 (Central Control Unit)
- vanaf 1 naar 2 via zekering F1 Br naar 144 dan onbekent.
Een van deze draden gaat door het 144 relay en levert de spanning naar 3 zekering F19 naar 149 brandstofpomp.
Of de draad die de spanning levert naar de spoel via F3 of F1 gaat weet ik als ik het contact tussen de botsschakelaar en de bruine draden heb gemeten.
Ik weet dat zeker 1 van de bruine draden 12V had maar moet nog een keer nagaan welke dit is.
Met open relay gemeten, doosje eraf gehaalt en dan aangesloten, zegt dat de een kan van het relay (dus vanaf F3 of F1) een spanning heeft maar de andere kant niet. Het relay is niet gesloten. Latere meting heeft aangetoond dat F6 (dus spanning naar spoel van relay) wel spanning heeft. Als de spoel in het relay niet geactiveerd word en via F1 of F3 wel een spanning krijgt lijkt het me dat er ook een spanning aan de andere kant van de spoel moet staan.
Ik snap ook nog niet geheel hoe de bots schakelaar werkt. IN het relay zitten 4 relays. 1 relay levert de spanning voor twee andere relays. Dus als deze niet ingeschakeld is dan werkte de 2 andere niet. Maar het relay wat bij de brandstofpomp hoort staat hier los van. Dus hier de brandstofpomp stopt met werken als de spanning via de bots schakelaar word onderbroken zie ik nog niet. Ik geloof dat dit via 5 naar 132 werkt.
Hoewel het relay bij droog testen (buiten de auto) wel werkt lijkt het erop dat deze in de auto niet werkt.
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('42cc316651fa800a5bf01434b9b5059b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 16868374, 600, 600, 'Loading image ...', false);
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/11/2013 12:16 door richard78.
Hier is het schema van de Freelander
2013-11-23%2000.55.58.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b9396431eda7b0eadad57a848afccf7a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2FVosje%2FReparaties%2FBrandstofpomp%2Fslides%2F2013-11-23%252000.55.58.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/Vosje/Reparaties/Brandstofpomp/slides/2013-11-23%2000.55.58.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2FVosje%2FReparaties%2FBrandstofpomp%2Fslides%2F2013-11-23%252000.55.58.jpg', '', 16868374, 600, 600, 'Loading image ...', false);
2013-11-23%2000.38.01.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8c3b49eca6239ca02b645da14e20b6d3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2FVosje%2FReparaties%2FBrandstofpomp%2Fslides%2F2013-11-23%252000.38.01.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/Vosje/Reparaties/Brandstofpomp/slides/2013-11-23%2000.38.01.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2FVosje%2FReparaties%2FBrandstofpomp%2Fslides%2F2013-11-23%252000.38.01.jpg', '', 16868374, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Hier zijn volgends mij 3 paden belangrijk
-Vanaf 1 (accu) naar 2 (motor compartiment) zekering FL6 en FL3 via blok 4 (contactslot) Gn naar 3 (zekering kast interieur) via zekering F6 naar Ws, welke splits, naar 148 (dynamo) en de andere draad naar 144 (relay) gevolgt via Sw/Pu naar 132 (Engine Cotrol Unit). Omdat de kleur van deze draad zwart/paars is als gezien bij het relay. Deze draden moeten de de spoel van het relay laten schakelen. F6 heeft spanning maar het relay schakelt niet. spanning op Sw/Pu is niet te meten.
Dan 2 paden welke niet geheel bekent zijn.
-vanaf 1 naar 2 via zekering F3, Br splitst naar 144 waarna onbekent. Andere draad gaat naar 146 (botsschakelaar) en daarna naar 5 (Central Control Unit)
- vanaf 1 naar 2 via zekering F1 Br naar 144 dan onbekent.
Een van deze draden gaat door het 144 relay en levert de spanning naar 3 zekering F19 naar 149 brandstofpomp.
Of de draad die de spanning levert naar de spoel via F3 of F1 gaat weet ik als ik het contact tussen de botsschakelaar en de bruine draden heb gemeten.
Ik weet dat zeker 1 van de bruine draden 12V had maar moet nog een keer nagaan welke dit is.
Met open relay gemeten, doosje eraf gehaalt en dan aangesloten, zegt dat de een kan van het relay (dus vanaf F3 of F1) een spanning heeft maar de andere kant niet. Het relay is niet gesloten. Latere meting heeft aangetoond dat F6 (dus spanning naar spoel van relay) wel spanning heeft. Als de spoel in het relay niet geactiveerd word en via F1 of F3 wel een spanning krijgt lijkt het me dat er ook een spanning aan de andere kant van de spoel moet staan.
Ik snap ook nog niet geheel hoe de bots schakelaar werkt. IN het relay zitten 4 relays. 1 relay levert de spanning voor twee andere relays. Dus als deze niet ingeschakeld is dan werkte de 2 andere niet. Maar het relay wat bij de brandstofpomp hoort staat hier los van. Dus hier de brandstofpomp stopt met werken als de spanning via de bots schakelaar word onderbroken zie ik nog niet. Ik geloof dat dit via 5 naar 132 werkt.
Hoewel het relay bij droog testen (buiten de auto) wel werkt lijkt het erop dat deze in de auto niet werkt.
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('42cc316651fa800a5bf01434b9b5059b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 16868374, 600, 600, 'Loading image ...', false);
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/11/2013 12:16 door richard78.
Re: Vosje is jaloers! pomp werkt schakeling doorgemeten
Het is duidelijk dat de brandstofpomp en het relais daarvan werken en je spanning hebt op het relaisblok (144).
Blijft over de aansturing ervan en die komt uit de motor ECU (132). Als die de brandstofpomp niet vrijgeeft hoeft dat niet perse een hardwarefout. Het kan ook zijn dat de ECU ergens een voorwaarde mist voor die vrijgave en de eigenlijke oorzaak dus heel ergens anders zit. Ook zou het me niet verbazen als er bv een paar diodes in het relay blok zitten.
.
Als ik het zo lees, zou ik eerst eens kijken naar die botssensor. Het is niet heel logisch om hier een weerstands van te maken, het enige wat men wil weten is of er gebotst is of niet. Meestal zit er ook een reset op
In de tekening staat de botssensor ook getekend als een schakelaar; en dan is een uitgangsspanning van 8 volt wel wat vreemd.
Snelste en beste oplossing is eigenlijk om de wagen eens uit et lezen met een nanocom.... dan weet je in elk geval waar je zoeken moet.
Gerrit
Blijft over de aansturing ervan en die komt uit de motor ECU (132). Als die de brandstofpomp niet vrijgeeft hoeft dat niet perse een hardwarefout. Het kan ook zijn dat de ECU ergens een voorwaarde mist voor die vrijgave en de eigenlijke oorzaak dus heel ergens anders zit. Ook zou het me niet verbazen als er bv een paar diodes in het relay blok zitten.
.
Als ik het zo lees, zou ik eerst eens kijken naar die botssensor. Het is niet heel logisch om hier een weerstands van te maken, het enige wat men wil weten is of er gebotst is of niet. Meestal zit er ook een reset op
In de tekening staat de botssensor ook getekend als een schakelaar; en dan is een uitgangsspanning van 8 volt wel wat vreemd.
Snelste en beste oplossing is eigenlijk om de wagen eens uit et lezen met een nanocom.... dan weet je in elk geval waar je zoeken moet.
Gerrit
Re: Vosje is jaloers! pomp werkt schakeling doorgemeten
Het voltage verschil voor en na de botsschakelaar is gemeten op de stekker, dus zonder dat de schakelaar zelf in de lus zit. De botsschakelaar is dus geen weerstand! Maar er word aan beide kanten een spanning aan de botsschakelaar gegeven. De schakelaar zelf staat gesloten, de resetknop indrukken geeft ook geen verandering. Verder als ik de botsschakelaar doorlus (met de handige multipurpusetool, een paperklip) komt er nog geen spanning op zekering F19, dus naar de brandstofpomp.
Als het de boordcomputer is dan kan het inderdaad zijn dat er een andere sensor zorgt dat er geen spanning op de brandstofpomp komt. Helaas heb ik geen nanocom of in dit geval Hawkeye. Zit wel sterk te denken om het geld te investeren. Maar nu word het andere sensoren als, krukassensor, lambdasensor etc te checken.
Ik had wel een foutmelding op het dashboard. De downhill control error lampje brande. Dit word vaak herleid tot te weinig speling op het gaspedaal, maar dat heb ik nagekeken en niks gevonden. Ik denk dat het komt omdat een van de achterremmen niet helemaal goed functioneerd na de offroad ritjes in de alpen.
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('bdd639cadbe4bfcb119c465fbe602b29', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 16868659, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Als het de boordcomputer is dan kan het inderdaad zijn dat er een andere sensor zorgt dat er geen spanning op de brandstofpomp komt. Helaas heb ik geen nanocom of in dit geval Hawkeye. Zit wel sterk te denken om het geld te investeren. Maar nu word het andere sensoren als, krukassensor, lambdasensor etc te checken.
Ik had wel een foutmelding op het dashboard. De downhill control error lampje brande. Dit word vaak herleid tot te weinig speling op het gaspedaal, maar dat heb ik nagekeken en niks gevonden. Ik denk dat het komt omdat een van de achterremmen niet helemaal goed functioneerd na de offroad ritjes in de alpen.
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('bdd639cadbe4bfcb119c465fbe602b29', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 16868659, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Vosje is jaloers! pomp werkt schakeling doorgemeten
Ik denk idd dat uitlezen eigenlijk de enige optie is; anders ga je op de gok zaken controleren en vervangen.
Als je praat over een Hawkeye zou ik ook eens bij lynx kijken. daar heb je wel een laptop voor nodig maar geeft door het grotere scherm veel meer info weer als een hawkeye. Koop je iets anders, dan kun je hem via een extra licentie eenvoudig weer gebruiken. Hawkeye is niet modelgebonden, maar dan heb je vaak weer een andere kabel nodig. In het geheel is hij denk ik een stuk moderner als de hawkeye.
[www.lynx-diagnostics.com]
[www.lynx-diagnostics.com]
Ik zit zelf ook te kijken voor een diagnotics unit. Twijfel echter tussen de lynx en de nieuwe nanocom evolution die BlackboxSolutions in december uitbrengt. Die is een heel stuk handzamer en heeft een touchscreen en kan ook gebruikt worden voor het sturen van bv de standkachel van de D3.
Support echter niet de freelander 1.
Andere optie is een goedkope chinese ODB2 lezer; maar die kent natuurlijk weer alleen de standaardcodes en niet de landrover specifieke; en dus beperkt bruikbaar.
Wel weer een heel stuk goedkoper; je hebt ze al van 50 Euro bij Conrad. En voor dit soort dingen zou het best eens afdoende kunnen zijn.
Mocht je hulp nodig hebben, laat dan maar ff weten. Electronica ben ik redelijk thuis.
Gerrit
Gerrit
>> Landrover => Changing drivers into mechanics for over 60 years !! <<
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/11/2013 13:20 door G-men (Gargamel).
Als je praat over een Hawkeye zou ik ook eens bij lynx kijken. daar heb je wel een laptop voor nodig maar geeft door het grotere scherm veel meer info weer als een hawkeye. Koop je iets anders, dan kun je hem via een extra licentie eenvoudig weer gebruiken. Hawkeye is niet modelgebonden, maar dan heb je vaak weer een andere kabel nodig. In het geheel is hij denk ik een stuk moderner als de hawkeye.
[www.lynx-diagnostics.com]
[www.lynx-diagnostics.com]
Ik zit zelf ook te kijken voor een diagnotics unit. Twijfel echter tussen de lynx en de nieuwe nanocom evolution die BlackboxSolutions in december uitbrengt. Die is een heel stuk handzamer en heeft een touchscreen en kan ook gebruikt worden voor het sturen van bv de standkachel van de D3.
Support echter niet de freelander 1.
Andere optie is een goedkope chinese ODB2 lezer; maar die kent natuurlijk weer alleen de standaardcodes en niet de landrover specifieke; en dus beperkt bruikbaar.
Wel weer een heel stuk goedkoper; je hebt ze al van 50 Euro bij Conrad. En voor dit soort dingen zou het best eens afdoende kunnen zijn.
Mocht je hulp nodig hebben, laat dan maar ff weten. Electronica ben ik redelijk thuis.
Gerrit
Gerrit
>> Landrover => Changing drivers into mechanics for over 60 years !! <<
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/11/2013 13:20 door G-men (Gargamel).
Re: Vosje is jaloers! pomp werkt schakeling doorgemeten
Lynx ziet er inderdaad goed uit (en word gesteunt door de drummer van The Pop Will Eat Iteself). Voordeel is dat je alles op het scherm van een laptop ziet, maar dat is ook een nadeel. Je hebt altijd een laptop nodig. Onderweg kan dat lastig zijn. Word dus nog even kiezen.
Maar wat is nu het verschil tussen de ODB2 en een Hawkeye of Lynx? Of te wel, wat leest deze wel en wat niet? 50,- is wel oedkoper maar als je uiteindelijk toch een Hawkeye of Lynx nodig hebt is het weggegooit geld,
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a9f3f5e71796770370edb5334bb9d5f7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 16869141, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Maar wat is nu het verschil tussen de ODB2 en een Hawkeye of Lynx? Of te wel, wat leest deze wel en wat niet? 50,- is wel oedkoper maar als je uiteindelijk toch een Hawkeye of Lynx nodig hebt is het weggegooit geld,
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a9f3f5e71796770370edb5334bb9d5f7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 16869141, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Vosje is jaloers! pomp werkt schakeling doorgemeten
richard78 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Lynx ziet er inderdaad goed uit (en word gesteunt
> door de drummer van The Pop Will Eat Iteself).
> Voordeel is dat je alles op het scherm van een
> laptop ziet, maar dat is ook een nadeel. Je hebt
> altijd een laptop nodig. Onderweg kan dat lastig
> zijn. Word dus nog even kiezen.
>
> Maar wat is nu het verschil tussen de ODB2 en een
> Hawkeye of Lynx? Of te wel, wat leest deze wel en
> wat niet? 50,- is wel oedkoper maar als je
> uiteindelijk toch een Hawkeye of Lynx nodig hebt
> is het weggegooit geld,
Tja, dat van die laptop is wel waar; maar tegenwoordig is er eigenlijk altijd wel een laptop in de buurt. En als je daar dan ook nog het workshop manual en de site van paddocks op kunt draaien...
Ik begrijp overigens dat het bedrijf achter lynx dezelfde club is die de rovacom voor LR gemaakt heeft.
Het grote verschil is dat de standaard lezers alleen de "standaard" codes lezen. Dat zijn dus de generieke storingscodes die elke auto heeft mbt motor, aandrijving en emissie.
Elk merk heeft daarnaast een hele rits merkgebonden codes; die dan weer niet door deze standaard apparatuur gelezen kunnen worden.
Vooral bij de wat luxe laro's kom je dan in de problemen met zaken als luchtvering, standkachel, Hill Descent Control, multimedia audio systemen en dergelijke. Als daar dan iets mee is heb je er dus weinig tot niets aan. ( Discovery 2+, Range Rover P38+ en de moderne defenders)
De freelander 1 heeft veel van die dingen nog niet en is volgens vanaf 200 ODB2 compliant. Modellen van 98 en 99 hebben volgens mij nog een eigen "Landrover" systeem hadden (volgens mij van Hewlett Packard).
Vosje zit dus op het randje, maar als hij echt in 2000 geproduceerd is, moet hij werken met een standaard uitlezer. Je zou eigenlijk eens moeten kunnen testen, helaas weet ik niemand met een ODB lezer. .
Wat ik zelf weleens gedaan heb met wat computer spul is bestellen bij conrad en als ie het niet doet op vosje stuur je hem terug....
(art 857126 - 89) Ding kost 50 Eurie en volgens de handleiding moet hij het doen op alle auto's vanaf bouwjaar 2000.. Als ie dus niet werkt heb je een legitieme reden om hem te retourneren...
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/11/2013 22:04 door G-men (Gargamel).
-------------------------------------------------------
> Lynx ziet er inderdaad goed uit (en word gesteunt
> door de drummer van The Pop Will Eat Iteself).
> Voordeel is dat je alles op het scherm van een
> laptop ziet, maar dat is ook een nadeel. Je hebt
> altijd een laptop nodig. Onderweg kan dat lastig
> zijn. Word dus nog even kiezen.
>
> Maar wat is nu het verschil tussen de ODB2 en een
> Hawkeye of Lynx? Of te wel, wat leest deze wel en
> wat niet? 50,- is wel oedkoper maar als je
> uiteindelijk toch een Hawkeye of Lynx nodig hebt
> is het weggegooit geld,
Tja, dat van die laptop is wel waar; maar tegenwoordig is er eigenlijk altijd wel een laptop in de buurt. En als je daar dan ook nog het workshop manual en de site van paddocks op kunt draaien...
Ik begrijp overigens dat het bedrijf achter lynx dezelfde club is die de rovacom voor LR gemaakt heeft.
Het grote verschil is dat de standaard lezers alleen de "standaard" codes lezen. Dat zijn dus de generieke storingscodes die elke auto heeft mbt motor, aandrijving en emissie.
Elk merk heeft daarnaast een hele rits merkgebonden codes; die dan weer niet door deze standaard apparatuur gelezen kunnen worden.
Vooral bij de wat luxe laro's kom je dan in de problemen met zaken als luchtvering, standkachel, Hill Descent Control, multimedia audio systemen en dergelijke. Als daar dan iets mee is heb je er dus weinig tot niets aan. ( Discovery 2+, Range Rover P38+ en de moderne defenders)
De freelander 1 heeft veel van die dingen nog niet en is volgens vanaf 200 ODB2 compliant. Modellen van 98 en 99 hebben volgens mij nog een eigen "Landrover" systeem hadden (volgens mij van Hewlett Packard).
Vosje zit dus op het randje, maar als hij echt in 2000 geproduceerd is, moet hij werken met een standaard uitlezer. Je zou eigenlijk eens moeten kunnen testen, helaas weet ik niemand met een ODB lezer. .
Wat ik zelf weleens gedaan heb met wat computer spul is bestellen bij conrad en als ie het niet doet op vosje stuur je hem terug....
(art 857126 - 89) Ding kost 50 Eurie en volgens de handleiding moet hij het doen op alle auto's vanaf bouwjaar 2000.. Als ie dus niet werkt heb je een legitieme reden om hem te retourneren...
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/11/2013 22:04 door G-men (Gargamel).
Re: Vosje is jaloers! pomp werkt schakeling doorgemeten
Vosje heeft bv wel HDC en dat kan weer leiden tot de bekende three amigos'. Maar wel slim idee met Conrad. Zal er eens over nadenken.
Bedankt!
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0c9947c0183baf6300120c905aaefaa1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 16869604, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Bedankt!
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0c9947c0183baf6300120c905aaefaa1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 16869604, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Vosje is jaloers! brandstofpomp werkt, schakeling doorgemete
Ik kan je linkjes niet openen ( not found error )
Maar ik vindt die 8 volt op de botsschakelaar wel vreemd, Controleer de massa's van de ECU eens, In je schema is ergens een Pinout te vinden die vertelt welke draad wat doet en wat de waarde moet zijn.
De site van BBS heeft ook hele boekdelen over de diverse ECU's in Landrover voertuigen en hun pinouts/functies en waardes.
Ik heb zelf de nanocom one, maar di doet op dit moment enkel de modellen met Td5 ( mijn vakgebied ) en wordt niet langer ondersteund door BBS daar is nu de EVO voor in de plaats gekomen maar hom het zelfde te krijgen asll wat ik nu kwijt ben kan ik beter dat geld investeren in het systeem van Delphi die universeel is, maar wel de sensoren en afstellingen van LR specifiek spul kan afstellen.
Hier zijn ook cloons van
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Maar ik vindt die 8 volt op de botsschakelaar wel vreemd, Controleer de massa's van de ECU eens, In je schema is ergens een Pinout te vinden die vertelt welke draad wat doet en wat de waarde moet zijn.
De site van BBS heeft ook hele boekdelen over de diverse ECU's in Landrover voertuigen en hun pinouts/functies en waardes.
Ik heb zelf de nanocom one, maar di doet op dit moment enkel de modellen met Td5 ( mijn vakgebied ) en wordt niet langer ondersteund door BBS daar is nu de EVO voor in de plaats gekomen maar hom het zelfde te krijgen asll wat ik nu kwijt ben kan ik beter dat geld investeren in het systeem van Delphi die universeel is, maar wel de sensoren en afstellingen van LR specifiek spul kan afstellen.
Hier zijn ook cloons van
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Re: Vosje is jaloers! brandstofpomp werkt, schakeling doorgemete
Wat zou je aan de achterremmen kunnen zien waardoor het HDC lampje blijft branden.
Bij mijn Freelander waren de draadjes los gekomen van de HDC schakelaar op de versnellingspook, nadat ik deze weer heb gesoldeerd blijven de lampjes branden.
waar zou dit aan kunnen liggen?
ik heb wel enkele km met de draadjes los gereden !
ik merk volgens mij wel iets raars aan de Abs bij achteruit rijden of bij een scherpe langzame bocht, maar weet niet of ik me dit verbeeld..
Bij mijn Freelander waren de draadjes los gekomen van de HDC schakelaar op de versnellingspook, nadat ik deze weer heb gesoldeerd blijven de lampjes branden.
waar zou dit aan kunnen liggen?
ik heb wel enkele km met de draadjes los gereden !
ik merk volgens mij wel iets raars aan de Abs bij achteruit rijden of bij een scherpe langzame bocht, maar weet niet of ik me dit verbeeld..
Re: Vosje is jaloers! brandstofpomp werkt, schakeling doorgemete
Mijn fout, gister aan de site gewerkt en de foto's waren verplaatst. Nu moet het weer goed staan
2013-11-23%2000.55.58.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2114027b15b68a8447e603c09be3d535', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2FVosje%2FReparaties%2FBrandstofpomp%2Fslides%2F2013-11-23%252000.55.58.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/Vosje/Reparaties/Brandstofpomp/slides/2013-11-23%2000.55.58.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2FVosje%2FReparaties%2FBrandstofpomp%2Fslides%2F2013-11-23%252000.55.58.jpg', '', 16870032, 600, 600, 'Loading image ...', false);
2013-11-23%2000.38.01.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9ace69c3baabb41878007859d3c734b2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2FVosje%2FReparaties%2FBrandstofpomp%2Fslides%2F2013-11-23%252000.38.01.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/Vosje/Reparaties/Brandstofpomp/slides/2013-11-23%2000.38.01.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2FVosje%2FReparaties%2FBrandstofpomp%2Fslides%2F2013-11-23%252000.38.01.jpg', '', 16870032, 600, 600, 'Loading image ...', false);
De 8V vond ik ook vreemd maar ben hier redelijk nieuw in. Ik zal de massa eens controleren. Verder kijken welke uitlees apparaat ik wil.
Bedankt
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ab92495f125698e0f12083487230be15', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 16870032, 600, 600, 'Loading image ...', false);
2013-11-23%2000.55.58.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2114027b15b68a8447e603c09be3d535', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2FVosje%2FReparaties%2FBrandstofpomp%2Fslides%2F2013-11-23%252000.55.58.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/Vosje/Reparaties/Brandstofpomp/slides/2013-11-23%2000.55.58.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2FVosje%2FReparaties%2FBrandstofpomp%2Fslides%2F2013-11-23%252000.55.58.jpg', '', 16870032, 600, 600, 'Loading image ...', false);
2013-11-23%2000.38.01.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9ace69c3baabb41878007859d3c734b2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2FVosje%2FReparaties%2FBrandstofpomp%2Fslides%2F2013-11-23%252000.38.01.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/Vosje/Reparaties/Brandstofpomp/slides/2013-11-23%2000.38.01.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2FVosje%2FReparaties%2FBrandstofpomp%2Fslides%2F2013-11-23%252000.38.01.jpg', '', 16870032, 600, 600, 'Loading image ...', false);
De 8V vond ik ook vreemd maar ben hier redelijk nieuw in. Ik zal de massa eens controleren. Verder kijken welke uitlees apparaat ik wil.
Bedankt
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ab92495f125698e0f12083487230be15', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 16870032, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Vosje is jaloers! brandstofpomp werkt, schakeling doorgemete
Beetje stoeken mijn volledig insturen merk ik ook, bij achteruit rijden heb ik nog niet gemerkt. Ik dacht dat het de banden waren die aanliepen.
HDC houd voordurend de grip van je wielen in de gaten en houd de snelheid op 5km/h. Dit gebeurd door steeds bij te stellen door elk wiel afzonderlijk af te remmen. Dus als je Een rem niet optimaal functioneert dan gaat het lampje branden. Dit kan zijn een vast zittende rem of gewoon een slecht contact. Dus nauwkeurig inspecteren
Maar als je zegdt dat er draadjes los hebben gezeten bij de versnellingspook en dat je die hebt gerepareerd dan denk ik eerder dat de foutcode niet gecleared is. Daar heb je ook uitlees apparatuur voor nodig. Althans, ik weet geen andere methode.
succes! Hoor wel of het is opgelost
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0d10f41d1af6c5146492eefda10a9925', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 16870051, 600, 600, 'Loading image ...', false);
HDC houd voordurend de grip van je wielen in de gaten en houd de snelheid op 5km/h. Dit gebeurd door steeds bij te stellen door elk wiel afzonderlijk af te remmen. Dus als je Een rem niet optimaal functioneert dan gaat het lampje branden. Dit kan zijn een vast zittende rem of gewoon een slecht contact. Dus nauwkeurig inspecteren
Maar als je zegdt dat er draadjes los hebben gezeten bij de versnellingspook en dat je die hebt gerepareerd dan denk ik eerder dat de foutcode niet gecleared is. Daar heb je ook uitlees apparatuur voor nodig. Althans, ik weet geen andere methode.
succes! Hoor wel of het is opgelost
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0d10f41d1af6c5146492eefda10a9925', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 16870051, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Vosje is jaloers! brandstofpomp werkt, Hawkeye aangesloten
Ik heb nu een Hawkeye besteld en binnen gekregen. (ik heb voor de hawkeye gekozen omdat deze gewoon in de auto kan blijven liggen in geval van nood)
Uitlezen gaf aan dat er een probleem was met de krukas sensor. Dus deze vervangen en wat denk je?
NOG STEEDS NIET STARTEN!
Hetzelfde euvel. Startmotor loopt maar motor slaat niet aan. Ik krijg geen foutmeldingen meer met de Hawkeye.
Grrr word denk ik de anwb bellen.
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1f0458c575fa74df6236b71d7a9a4a2d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 16888526, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/12/2013 08:56 door richard78.
Uitlezen gaf aan dat er een probleem was met de krukas sensor. Dus deze vervangen en wat denk je?
NOG STEEDS NIET STARTEN!
Hetzelfde euvel. Startmotor loopt maar motor slaat niet aan. Ik krijg geen foutmeldingen meer met de Hawkeye.
Grrr word denk ik de anwb bellen.
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1f0458c575fa74df6236b71d7a9a4a2d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 16888526, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/12/2013 08:56 door richard78.
Re: Vosje is jaloers! brandstofpomp werkt, Hawkeye aangesloten
Vraag het eens op het lrch forum, Rob Steward kan je misschien wel op weg helpen. Hij werkt al sinds jaar en dag aan laro's van series 1 tot aan de rrs en disco 4.
Groeten Jan
Groeten Jan
Re: Vosje is jaloers! brandstofpomp werkt, Hawkeye aangesloten
Kun je met de Hawkeye de brandstof pomp niet aansturen? zo zou je vanaf de accu, bots schakelaar , zekeringen, voor en na relais, maar ook het stuur stroom cirquit kunnen controleren.
De ANWB zal er ook niet aan uit kunnen komen end e auto transporteren naar jouw gewenste garage.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
De ANWB zal er ook niet aan uit kunnen komen end e auto transporteren naar jouw gewenste garage.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Re: Vosje is jaloers! brandstofpomp werkt, Hawkeye aangesloten
Defecte krukassensor zou idd weleens kunnen zorgen dat de pomp niet draait...... weet je zeker dat er niet ergen een draad beschadigd is ??
Wat je nog even kunt proberen is alles echt spanningsloos maken/resetten. Beide accukabels even losmaken, 5 minuten laten liggen en dan tegen alkaar houden. Dat helpt soms weleens bij de D3 heb ik van het disco3 forum begrepen. En kan ook geen kwaad even te proberen.
Wat zeggen de live-values op de hawkeye. Volgens mij kun je diverse zaken opvragen waaronde de krukassensor en zaken lambdasonde,luchtmassameter etce.etc.
En anders is Rob idd een heel goede bron van info. Die werkt dagelijk met de freelander. Moet je alleen ff op LRCH formu een topic aanmaken.
Gerrit
Wat je nog even kunt proberen is alles echt spanningsloos maken/resetten. Beide accukabels even losmaken, 5 minuten laten liggen en dan tegen alkaar houden. Dat helpt soms weleens bij de D3 heb ik van het disco3 forum begrepen. En kan ook geen kwaad even te proberen.
Wat zeggen de live-values op de hawkeye. Volgens mij kun je diverse zaken opvragen waaronde de krukassensor en zaken lambdasonde,luchtmassameter etce.etc.
En anders is Rob idd een heel goede bron van info. Die werkt dagelijk met de freelander. Moet je alleen ff op LRCH formu een topic aanmaken.
Gerrit
Re: Vosje is jaloers! brandstofpomp werkt, Hawkeye aangesloten
Ik heb gekeken met nog andere functies van de Hawkeye. Als ik de brandstofpomp met de hawkeye aanstuur hoor ik een klik bij het aan zetten. Ik krijg geen spanning op zekering 19 (naar de brandstofpomp) Maar moet dit nog even goed nakijken.
Bij de inertia switch staat 'SET' ik neem aand at die in de jusite stand staat. Kortsluiten geeft in ieder geval geen resultaat. Verder zien de andere waardes (ook live) er op het eerste gezicht naar behoren uit. ook de cranksensor is nu netjes gesynced.
Ik zal morgen nog even verder in detail kijken (luchtmassa, lambda, spanningen meten en resetten). ook direct even een topic op het LRCH zetten.
Nu hopen dat het morgen droog is.
Heren bedankt!
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1e439f7067f0263ebd9c41d7ef18788b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 16889706, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Bij de inertia switch staat 'SET' ik neem aand at die in de jusite stand staat. Kortsluiten geeft in ieder geval geen resultaat. Verder zien de andere waardes (ook live) er op het eerste gezicht naar behoren uit. ook de cranksensor is nu netjes gesynced.
Ik zal morgen nog even verder in detail kijken (luchtmassa, lambda, spanningen meten en resetten). ook direct even een topic op het LRCH zetten.
Nu hopen dat het morgen droog is.
Heren bedankt!
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1e439f7067f0263ebd9c41d7ef18788b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 16889706, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Vosje is jaloers! brandstofpomp? Opgelost, wat een zoektocht
Het heeft wat maar het is opgelost.
Na vaak met de multimeter aan de slag geweest te zijn kwam ik tot de conclusie dat het relay en botssensor naar behoren werkte, ik overal spanning had (dus ook op de connector van de brandstofpomp) en dat de brandstofpomp gewoon werkte. Maar als ik alles aansloot dan werkte de brandstofomp toch niet!
Er bleek een zeer grote weerstand (1.2kOhm) te zitten tussen de zekering en de brandstofpomp. Gezien daar alleen een draad tussen zit moest het daarin zitten. Maar ook de draad was geheel ok!
De weerstand bleek in de zekeringskast te zitten. Deze uitgebouwd en uitelkaar gehaald. En daar kwam ik dit tegen.
2013-12-14%2014.35.59.jpg --> mod_embed_images_loadimage('017732d7ee15d1b83afa49ef13210166', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2FVosje%2FReparaties%2FBrandstofpomp%2Fslides%2F2013-12-14%252014.35.59.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/Vosje/Reparaties/Brandstofpomp/slides/2013-12-14%2014.35.59.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2FVosje%2FReparaties%2FBrandstofpomp%2Fslides%2F2013-12-14%252014.35.59.jpg', '', 16904714, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dit is een van de soldeerpuntjes welke geheel los is gekomen. Dat zo iets kleins voor een niet startende auto kan zorgen.
Soldeerbout erbij gehaald en het wilde maar niet lukken om het soldeer goed te laten vloeien. Uiteindelijk naar ben Laroleek en met 2 soldeerbouten en uitmuntend soldeer is het gelukt.
Alles weer ingebouwd en starten maar. Een hoop kabaal en niet starten! Er was duidelijk wel ontsteking en brandstof maar het leek niet helemaal gesynced. En ja hoor, Ik had de ontstekings kabel als eerste gecontroleerd een paar weken geleden en verkeerd weer aangesloten!
Maar Vosje rijd weer!!!!!
Heerlijk!
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3f4dd5b256855ca5f82fba8fce967cba', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 16904714, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Na vaak met de multimeter aan de slag geweest te zijn kwam ik tot de conclusie dat het relay en botssensor naar behoren werkte, ik overal spanning had (dus ook op de connector van de brandstofpomp) en dat de brandstofpomp gewoon werkte. Maar als ik alles aansloot dan werkte de brandstofomp toch niet!
Er bleek een zeer grote weerstand (1.2kOhm) te zitten tussen de zekering en de brandstofpomp. Gezien daar alleen een draad tussen zit moest het daarin zitten. Maar ook de draad was geheel ok!
De weerstand bleek in de zekeringskast te zitten. Deze uitgebouwd en uitelkaar gehaald. En daar kwam ik dit tegen.
2013-12-14%2014.35.59.jpg --> mod_embed_images_loadimage('017732d7ee15d1b83afa49ef13210166', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2FVosje%2FReparaties%2FBrandstofpomp%2Fslides%2F2013-12-14%252014.35.59.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/Vosje/Reparaties/Brandstofpomp/slides/2013-12-14%2014.35.59.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2FVosje%2FReparaties%2FBrandstofpomp%2Fslides%2F2013-12-14%252014.35.59.jpg', '', 16904714, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dit is een van de soldeerpuntjes welke geheel los is gekomen. Dat zo iets kleins voor een niet startende auto kan zorgen.
Soldeerbout erbij gehaald en het wilde maar niet lukken om het soldeer goed te laten vloeien. Uiteindelijk naar ben Laroleek en met 2 soldeerbouten en uitmuntend soldeer is het gelukt.
Alles weer ingebouwd en starten maar. Een hoop kabaal en niet starten! Er was duidelijk wel ontsteking en brandstof maar het leek niet helemaal gesynced. En ja hoor, Ik had de ontstekings kabel als eerste gecontroleerd een paar weken geleden en verkeerd weer aangesloten!
Maar Vosje rijd weer!!!!!
Heerlijk!
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3f4dd5b256855ca5f82fba8fce967cba', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 16904714, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Vosje is jaloers! brandstofpomp? Opgelost, wat een zoektocht
Heeft Ben eindelijk weer eens kunnen doen waar die voor gestudeert had
Mooi dat je weer mobiel ben.
Groeten neef Henk
Mooi dat je weer mobiel ben.
Groeten neef Henk
Re: Vosje is jaloers! brandstofpomp? Opgelost, wat een zoektocht
Gefeliciteerd Richard.
Laat die sneeuw maar komen.
Wat rijd z'n freelander toch fijn he.
Enjoy.
Laat die sneeuw maar komen.
Wat rijd z'n freelander toch fijn he.
Enjoy.
Re: Vosje is jaloers! brandstofpomp? Opgelost, wat een zoektocht
Ik had het draadje op het LRCH forum al gevolgt. Goed nieuws en gefeliciteerd. Bij de dealer was er gegarandeerd een hele nieuwe zekeringkast in gegaan....
Hoe staat het met Torretje ??
Gerrit
Gerrit
>> Landrover => Changing drivers into mechanics for over 60 years !! <<
Hoe staat het met Torretje ??
Gerrit
Gerrit
>> Landrover => Changing drivers into mechanics for over 60 years !! <<
Re: Vosje is jaloers! brandstofpomp? Opgelost, wat een zoektocht
Gefeliciteerd !!!!!! Je ziet dat zo iets kleins zoveel gevolgen kan hebben.
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('77bc69aea2aa7659c912ec0fa66d8afa', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 16905071, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Pinguin - Disco 2 TD5
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('77bc69aea2aa7659c912ec0fa66d8afa', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 16905071, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Pinguin - Disco 2 TD5
Re: Vosje is jaloers! brandstofpomp? Opgelost, wat een zoektocht
Gefeliciteerd,
Ik heb eens hetzelfde gehad met mijn eend stopte er ook zomaar mee en deed het dan weer heeft mij 4 jaar zoeken gekost.
Groet Frank
Ik heb eens hetzelfde gehad met mijn eend stopte er ook zomaar mee en deed het dan weer heeft mij 4 jaar zoeken gekost.
Groet Frank
Re: Vosje is jaloers! brandstofpomp? Opgelost, wat een zoektocht
De peugeot 206 die ik voorheen had heb ik hetzelfde gehad. Kon het zelf niet vinden. na een maand de anwb erbij, maand later naar de garage. laten uitlezen, nieuwe ECU ed erin, bedrading bekeken. maar na een jaar de auto maar weer opgehaalt en zelf weer gekeken. Was het ook zoiets onbenulligs!
Voor Torretje heb ik 6de overmaats zuigers gevonden. Waarschijnlijk de laatste 4 nieuwe in nederland. Die ga ik aankomend weekend monteren.
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e2e98401508fba4c222272c8751df210', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 16905977, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Voor Torretje heb ik 6de overmaats zuigers gevonden. Waarschijnlijk de laatste 4 nieuwe in nederland. Die ga ik aankomend weekend monteren.
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e2e98401508fba4c222272c8751df210', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 16905977, 600, 600, 'Loading image ...', false);