Bobine stuk?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Michel WaZ

Bobine stuk?

Bericht door Michel WaZ »

Met contact aan, motor uit meet ik op de + van de bobine gewoon 12v, op de - met motor uit meet ik ook 12 v...........is ie stuk?

RRC '86 V8
defendertje90

Re: Bobine stuk?

Bericht door defendertje90 »

Hoe meet je jouw min? Min naar min meten?

Het kan zijn dat je 12V meet dan staan de contactpuntjes tegen elkaar. Draai de motor is een klein beetje of duw de auto is een klein beetje vooruit zodat de motor draait. Dan zou je geen 12V moeten meten.

Maar ik vermoed dat deze vraag niet voor niks is. Wat is er aan de hand?
Michel WaZ

Motor slaat niet aan,lpg installatie eruit gehaald v/d week. Na de demontage gestart en motor sloeg aan en bleef lopen.
Gisteren, starten even pruttelen 2 ploffen en nu niks........heb inmiddels wel ontdekt dat het kabeltje van de condensator stuk was dus deze is vervangen.
Benzine krijgt hij ook tot en met de carb,s, moet nog wel even checken of de bougies een vonk hebben maar ben alleen starten en checken gaat dan ff niet.
Zit net even op landroverweb te gluren..........moet het wel 2 x lezen voor ik het echt begrijp.

RRC '86 V8
defendertje90

Bericht door defendertje90 »

Gaat het ook de carburateur(S) door of niet.

Staat de verdeler goed afgesteld zeker omdat je eerst op gas hebt gereden en je alleen plofjes hoort nu. Denk dat je bij deze laatste is moet beginnen met zoeken
Michel WaZ

Daar heb ik niks mee gedaan met de verdeler.........voorheen reed hij gewoon op benzine...........ik heb net de Acculader op de accu gezet voordat deze leeg gestart is.
Volgens mij gaat de benzine ook door de carb,s, vanmorgen even een bougie eruit gehaald en die was nattig dus er is geen vonk denk ik.
Ben er weer mooi klaar mee, dinsdag afspraak bij de RDW voor terugkeren naar benzine........is de laatste dag in Amsterdam.

RRC '86 V8
G-men (Gargamel)

Bericht door G-men (Gargamel) »

12v op de bobine is op zich prima. De contatcpuntjes (eventueel via een versterker) schakelen de massazijde van de bobine.
Eventueel kun je een lampje over de contactpuntjes zetten; dan kun je zien of ze schakelen.
Als ie op LPG afgesteld staat, is hij meestal iets vroeger afgesteld. voor benzine is 7 graden de juiste instelling. Maar dat kan niet de oorzaak zijn van het niet starten...

LPG eruit gehaald.... niet toevallig de benzineafsluiter vergeten ???? Als je die hebt laten zitten moet daar in elk geval 12v op als je contact aan staat.

Gerrit

>> Landrover => Changing drivers into mechanics for over 60 years !! <<

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/12/2013 15:01 door G-men (Gargamel).
Michel WaZ

Hallo Gerrit,

Is er tussenuit, maar deze heeft ook een manuele stand en daar stond hij op.........................ik zit een beetje te twijfelen hoe de 2 draden die van de bobine/versterker afkomen aan moet sluiten.
Volgens mij gaat het daar fout en ik lees dat de condensator overal op de - van de bobine zit..................zit bij mij op de +....................
Ik meet dus 12v op de + en de - van de bobine

RRC '86 V8
peterelst@hotmail.com

Bericht door peterelst@hotmail.com »

12 volt op de + van je bobine is goed
Dat je 12 volt op de minzijde meet is ook een goed teken maar betekent dat je
contactpuntjes open staan.
Betekent wel dat je spoel van je bobine goed is.
De condensator hoort aan de massa kant te zitten en is er voor om het inbranden van
de contactpuntjes je voorkomen/verminderen.
Doordat de condensator op de + zit zou het kunnen dat deze nu opgeblazen is en defect is.
Klopt wat ze zeggen dat de ontsteking op LPG iets vroeger staat maar dat moet voor het lopen niet veel
uitmaken. Zal mischien iets minder goed lopen maar zal zeker wel aanslaan.
Denk dat je condensator defect is doordat deze verkeerd is aangesloten.
G-men (Gargamel)

De + op de bobine komt van je contactslot; en als de contactpuntjes open zijn meet je ook +12 op de - van de bobine.
De condensator aansluiten op de + van de bobine heeft geen functie; die hoort over de contactpuntjes (de min van de bobine) te staan.

Bij een conventionele ontsteking :

- +12v contact naat + van de bobine
- - van de bobine naar de stroomverdeler en dus naar de contactpuntjes.
- Condensator aangesloten op - van bobine.
- De andere aansluiting van de condensator ligt via de verdeler aan massa.

Bij een electronische ontsteking ligt het iets anders zijn er iets meer aansluitingen (even uitgaande van een los kastje) :
- Voeding van je contact (witte draad volgens mij) gaat naar de + van de bobine.
- De - aansluiting van de bobine gaat naar de versterker.
- Een andere draad van de versterker ligt aan massa (of hij maakt massa via het huis)
- De versterker wordt gevoed door 12v, die vaak vanaf de + pool van de bobine gehaald wordt (voeding vanaf contact).
- .Tenslotte zijn er 1 of 2 (ligt aan het type) draden naar de opnemer die in de stroomverdeler zit.

Als de versterker geen +12v krijgt, zul je waarschijnlijk geen of een heel zwakke vonk hebben, hij heeft namelijk wat stroom nodig om te kunnen schakelen.
Mocht het een luminition zijn, dan gaat de rode naar de +12 (+bobine), de zwarte naar massa en de bruine (later violet) naar de - van de bobine.
Als je een Lucas verdeler hebt met opgebouwde versterker (blokje op de zijkant) heb je alleen de +12 en aansluiting van de - van de bobine.

Ligt dus een beetje aan welke combinatie je hebt. Bij de echt wat oudere systemen zit er ook nog een voorschakelweerstand voor de bobine.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/12/2013 17:58 door G-men (Gargamel).
Michel WaZ

Oké bedankt, ga morgenweer aan de gang..........hoop echt dat hert lukt. Je hoort wel over het resultaat.

Groet michel WaZ

RRC '86 V8
Michel WaZ

onsteking met een zwart ontstekingsmodulekastje 2 stekker verbinding

Witte draad van contact ( voeding ) naar + bobine zit goed.

Dan zit er op de versterker deze stekker verbinding ( | -- ) het liggende streepje is de + op de versterker dus daar komt de + van de bobine op , het staande streepje is de min van de versterker en die gaat dan naar de min van de bobine waar ook de condensator aankomt.

Zo begrijp ik het tenminste

RRC '86 V8
G-men (Gargamel)

Dat zou moeten kloppen, dit is de enige die ik op internet kan vinden .
Hoewel hier vreemd genoeg wel de condensator over de + staat zoals het ook bij jou was aangesloten.
32004d1337458945-ignition-amplifier-3.9-ign-amp-wiring.jpg --> mod_embed_images_loadimage('99757a87349479f32c964b7b23a054eb', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.landyzone.co.uk%2Flz%2Fattachments%2Ff42%2F32004d1337458945-ignition-amplifier-3.9-ign-amp-wiring.jpg', 'http://www.landyzone.co.uk/lz/attachments/f42/32004d1337458945-ignition-amplifier-3.9-ign-amp-wiring.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.landyzone.co.uk%2Flz%2Fattachments%2Ff42%2F32004d1337458945-ignition-amplifier-3.9-ign-amp-wiring.jpg', '', 16907303, 600, 600, 'Loading image ...', false);

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/12/2013 18:03 door G-men (Gargamel).
Michel WaZ

Ja, ik heb hier ook een schema van een SD1 EFI en daar staat hij ook op de + afgebeeld.
Maar bedankt voor jou schema. Blijft toch een vreemde zaak zo, toch?

Ik ben er inmiddels achter dat er voor een Lucas ontsteking stc 6268 35dml8 een originele Lucas rotorkap moet hebben de zwarte dus en niet de blauwe, de pasnippel/borging komen niet overeen en de vorige eigenaar van de motor had een crea Bea oplossing met stof en plakbandjes gemaakt..........dat de motor überhaupt heeft gelopen.....
Ik de blauwe rotorkap van mijn oude 3.5 erop gezet en de motor deed nog niks.........maar dat is dus niet de goede rotorkap voor de Lucas........

RRC '86 V8
Plaats reactie