welke parabool veren ?
welke parabool veren ?
hoi
ik ben aan het rond kijken voor parabool veren voor mijn serie 3 88 "benzine.
maar heb een beetje last van de vele bomen en het bos niet meer zien . . .
want ja er zijn meerdere soorten/merken/kwaliteiten en niet te vergeten prijzen.
wat zijn jullie ervaringen met welk soort/type/merk/kwaliteit etc.
hier in nl kopen of toch in de uk ?
graag jullie ervaring / aankoop tips .
alvast bedankt
hans
ik ben aan het rond kijken voor parabool veren voor mijn serie 3 88 "benzine.
maar heb een beetje last van de vele bomen en het bos niet meer zien . . .
want ja er zijn meerdere soorten/merken/kwaliteiten en niet te vergeten prijzen.
wat zijn jullie ervaringen met welk soort/type/merk/kwaliteit etc.
hier in nl kopen of toch in de uk ?
graag jullie ervaring / aankoop tips .
alvast bedankt
hans
Re: welke parabool veren ?
Ik weet nog iemand die originele bladveren heeft liggen voor de serie
Ik heb jaren geleden bij budget parts de orginele TIC veren gekocht.
Ben er nog steeds erg tevreden over. Alleen het soepele veergedrag blijft wennen
zeker in het terrein. Heb al meerdere keren het idee gehad dat ik zou omvallen
maar tot op heden altijd op 4 pootjes gebleven. Heb procomp erbij gekocht en langere
remleidingen.
TIC bestaat niet meer maar dat is heystee automotive geworden volgens mij.
Tot nu toe al jaren veel plezier ervan. Kost een paar centen maar dat heb je ook wat.
Groet Laurens
Ben er nog steeds erg tevreden over. Alleen het soepele veergedrag blijft wennen
zeker in het terrein. Heb al meerdere keren het idee gehad dat ik zou omvallen
maar tot op heden altijd op 4 pootjes gebleven. Heb procomp erbij gekocht en langere
remleidingen.
TIC bestaat niet meer maar dat is heystee automotive geworden volgens mij.
Tot nu toe al jaren veel plezier ervan. Kost een paar centen maar dat heb je ook wat.
Groet Laurens
En dan ben ik wel benieuwd of je met standaard schokdempers kunt rijden(er van uit gaande dat ze goed zijn)of dat je wel speciale moet monteren.
Een paraboolveer is wel anders.
Groet
Mark
Mark
Een paraboolveer is wel anders.
Groet
Mark
Mark
Mark HJ Schreef:
-------------------------------------------------------
> En dan ben ik wel benieuwd of je met standaard
> schokdempers kunt rijden(er van uit gaande dat ze
> goed zijn)of dat je wel speciale moet monteren.
> Een paraboolveer is wel anders.
>
Dat hangt dus erg af van je schokbreker. Heb je een schokbreker die beter dempt als nodig bij bladveren dan kan die goed genoeg zijn.
Gewone bladveren kennen tussen de individuele veer-bladen veel onderlinge wrijving (en als ze oud en roestig zijn nog meer), dus geven de traditionele bladveren al veel eigen-demping, en dus volstaan ook zeer zwak dempende schokdempers ... een parabool kent niet die eigen-demping dus wil een beter dempende schokdemper. Maar om vanwege de schokdemper geen parabolen te willen ...........
Marc
-------------------------------------------------------
> En dan ben ik wel benieuwd of je met standaard
> schokdempers kunt rijden(er van uit gaande dat ze
> goed zijn)of dat je wel speciale moet monteren.
> Een paraboolveer is wel anders.
>
Dat hangt dus erg af van je schokbreker. Heb je een schokbreker die beter dempt als nodig bij bladveren dan kan die goed genoeg zijn.
Gewone bladveren kennen tussen de individuele veer-bladen veel onderlinge wrijving (en als ze oud en roestig zijn nog meer), dus geven de traditionele bladveren al veel eigen-demping, en dus volstaan ook zeer zwak dempende schokdempers ... een parabool kent niet die eigen-demping dus wil een beter dempende schokdemper. Maar om vanwege de schokdemper geen parabolen te willen ...........
Marc
Nee dat is de vraag niet hoor,ik ken het verschil tussen de parabool en traditionele bladveer wel.Het gaat mij er om of het nodig is.Ik heb bv nieuwe originele schokbrekers liggen.Maar zit er dan ook winst te halen uit een schokbreker die bv in-en uitgaand dempt?Of instelbaar?
Ik vind juist dat je daar niet op moet bezuinigen,maar geld over de balk is ook weer niet nodig natuurlijk.
Mark
Ik vind juist dat je daar niet op moet bezuinigen,maar geld over de balk is ook weer niet nodig natuurlijk.
Mark
Ik heb er ook parabolen op zitten. Heb eea ooit eens nagelezen.
Idd door de zelfdempende werking van gewone bladveren is een lichtere demper voldoende. Parabolen hebben dat niet, dus is een sterkere en tevens kwalitatief betere demper nodig. Sterker nog, de olie in een gewone demper kan zelfs te heet worden.
Ander probleem is de lengte. De slag van standaard dempers is te kort. Door parabolen komt de auto iets hoger te staan en is de veerweg langer. Bij uit veren zal je veer/as/wiel aan de demper blijven hangen, terwijl de veer nog verder kan. Op de weg zal dat niets uitmaken, maar wel in het terrein.
Ben zelf zeer blij met de parabolen. Soepel en comfortabel. Mijn vader heeft een slechte rug en heeft geen er geen last van in mijn LR.
Succes, Remko
Idd door de zelfdempende werking van gewone bladveren is een lichtere demper voldoende. Parabolen hebben dat niet, dus is een sterkere en tevens kwalitatief betere demper nodig. Sterker nog, de olie in een gewone demper kan zelfs te heet worden.
Ander probleem is de lengte. De slag van standaard dempers is te kort. Door parabolen komt de auto iets hoger te staan en is de veerweg langer. Bij uit veren zal je veer/as/wiel aan de demper blijven hangen, terwijl de veer nog verder kan. Op de weg zal dat niets uitmaken, maar wel in het terrein.
Ben zelf zeer blij met de parabolen. Soepel en comfortabel. Mijn vader heeft een slechte rug en heeft geen er geen last van in mijn LR.
Succes, Remko
Hoi Remco,
Bedankt voor je reactie,ik ben dan wel benieuwd naar het merk en type schokbrekers die je gebruikt!
Mark
Bedankt voor je reactie,ik ben dan wel benieuwd naar het merk en type schokbrekers die je gebruikt!
Mark
Hoi Mark
Ik heb de laro gekocht met TI Console (TIC) veren en rode Koni. Dus het zat eral op.
TIC heet nu Heystee. Zie [www.heystee-automotive.com] (kost een berg, heb je ook wat)
De Koni' s zijn helaas niet meer leverbaar. Div onderdelenleveranciers bieden Pro-comp dempers aan voor gebruik met parabolen.
Iemand melde ook langere remleidingen. Die heb ik ook. Er zitten nu lange staalmantel remslangen op. Komen bij BudgetParts vandaan.
Veren en dempers zijn wel goedkoper te bestellen in UK. Maar kijk even wat de verzendkosten zijn.
Remko
Ik heb de laro gekocht met TI Console (TIC) veren en rode Koni. Dus het zat eral op.
TIC heet nu Heystee. Zie [www.heystee-automotive.com] (kost een berg, heb je ook wat)
De Koni' s zijn helaas niet meer leverbaar. Div onderdelenleveranciers bieden Pro-comp dempers aan voor gebruik met parabolen.
Iemand melde ook langere remleidingen. Die heb ik ook. Er zitten nu lange staalmantel remslangen op. Komen bij BudgetParts vandaan.
Veren en dempers zijn wel goedkoper te bestellen in UK. Maar kijk even wat de verzendkosten zijn.
Remko