vraag, banden maat Boost velgen

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
René Huiberts

vraag, banden maat Boost velgen

Bericht door René Huiberts »

wie weet of je een bredere banden maat onder een lichtmetalen landrover Boost, Alloy 16" wielen kunt leggen. Nu heb ik 235/85/R16, maar is 265/75/R16 ook mogelijk?
LaRo'69

Re: vraag, banden maat Boost velgen

Bericht door LaRo'69 »

Geen enkel probleem om de bredere banden te monteren!
De "'J" maat van de velg ( velgbedbreedte ) is ruim voldoende om de 265ers
te monteren.

Groet,

Robert
Serious IIa

Bericht door Serious IIa »

ja
Teun

Bericht door Teun »

Is zelfs onder bepaalde modellen (uitvoeringen) als standaard geleverd.

Groet
Teun
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

Bij Defenders is het een (optionele) maat die af fabriek op Boost velgen gemonteerd wordt. I.v.m. veiligheid zou ik niet breder gaan maar ik ken er genoeg die er 285 op hebben, is meer voor de look.
Bij RRC en Disco is minder ruimte direct beschikbaar dan bij Defenders.

gr, Bart
LaRo'69

Bericht door LaRo'69 »

Bart, wat jij zegt over de veiligheid is helaas niet waar.......
Het enige wat van belang is, zijn de fabrieksspecificaties van de band.
Daar zijn boekjes van de fabrikant voor waar exact in omschreven staat tot welke
"J" maat banden gemonteerd mogen worden.
Okay, ik kan niet zien welke banden René monteert, maar ik denk dat ze zelfs nog op een 6J velg gemonteerd mogen worden, en volgens mij zijn boosts 7J.
of misschien zelfs nog breder.

Met vriendelijke groet,

Robert ( die al een jaartje of zes met banden en velgen werkt.)
ex-fietser

Bericht door ex-fietser »

Toch ben ik het niet helemaal met je eens. En dan bedoel ik niet het velg bandenmaat verhaal. Daar zul je vast wel gelijk in hebben. Maar een bredere band rijdt erg leuk op een mooie droge weg. Maar zodra het nat wordt of beter een flinke plensbui kun je beter een smallere band hebben. De bandenmaat die standaard af fabriek geleverd worden (Dus niet vanaf de dealer.) zijn meestal de beste middenweg voor de meest uiteenlopende weersoorten. Een kennis van mij heeft een BMW met prachtige blingbling wielen waar hij apentrots op is. Persoonlijk vind ik het niks maar ieder zijn smaak. Dat ding is gewoon onbestuurbaar in een hoosbui. Hij heeft al een paar keer gehad dat hij hem gewoon aan de kant zetten kan omdat hij niet verder durfde te rijden. Ik kon dan gewoon doorrijden met mijn series en 80 km/u. Ik merkte niets van gladheid. Ik reed overigens geen 80 toen vanwege het overige verkeer maar had wel gekunt. De banden die ik toen had waren zandbanden 750R16 van michelin met net wel/niet voldoende profiel.
Wat dit soort veiligheid betreft denk ik dat een smallere band toch wel voordelen hebben kan.

Arnold.
LaRo'69

Bericht door LaRo'69 »

Wat jij omschrijft zal in bepaalde gevallen ongetwijfeld kloppen, maar ik ben waarschijnlijk net als de andere defenderrijders geen racemaniak en ik rij ondanks de capaciteiten van mijn 130 ( op 265/75R16 ) vrij normaal onder slechte weersomstandigheden waar mijn banden zich fenomenaal gedragen.
Maar goed, je mag zeker die meneing naar voren brengen, we noeten overal rekening mee houden.. toch?

Greetz,

Robert
Frans Bonnes

Bericht door Frans Bonnes »

En daar komt, volgens mij, nog bij dat een (te) brede band ook nog eens meer (ongewenste) krachten uit zal oefenen op de stuurinrichting,door een groter kontakt-oppervlak met de weg.
Wat dan ook weer oorzaak zal zijn van verhoogde slijtage van stuurkogels enz.

fb
Jurriaan

Bericht door Jurriaan »

Heb je ze al onder je Ninety zitten Robert, of zitten die kruiwagenwieltjes er nog onder?

Jurriaan.
ex-fietser

Bericht door ex-fietser »

Ja maar gelukkig is een defender iets anders dan een BMW en heeft een def waarschijnlijk ook een iets hogere asdruk. Een ding weet ik wel, dat als het echt slecht weer is, ik liever in mijn series onderweg ben dan in een luxe wagen.

Arnold.
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

Tja, laat ik het hier nu helemaal mee eens zijn: die bling bling banden passen helemaal niet onder een Series, en ook niet onder een Defender.
En ... ik ben niet alleen: Ook op praktische en theoretische gronden is een smallere band in het voordeel, ook in het terrein, alleen in mul zand of andere ondergronden waar je "floatation" zoekt daar zijn brede banden een serieus voordeel. (In Les Landes - een stuifzandgebied met bos - waar de boswachters Defenders hebben rijden ze met relatief dikke banden met weinig lucht: een opperboswachter vertelde dat ze veel stuurproblemen hadden.)

Marc
Jurriaan

Bericht door Jurriaan »

Hmm, ik rij toch genoeg BMW's met de meest exotische velg- en bandenmaten, maar heb van het fenomeen beschreven nog nooit last gehad....

Jurriaan, Daimlerdagvandaag dus geen BMW
Bart van Dessel

Maar Jurriaan moet zich toch netjes aan de snelheid houden met de eigenaar achterin de auto? Dan zul je er minder last van hebben.

gr, Bart
Jurriaan

Bericht door Jurriaan »

Op verzoek van de eigenaar maximaal +50 op zijn kosten.

Jurriaan.
Bart van Dessel

Dat is dan toch een aardig tempo, laatste tijd zie je heel weinig hardrijders meer op de snelweg.
Jurriaan

Bericht door Jurriaan »

Alleen in rustig tot geen verkeer, anders begin ik er niet aan. Geen zin om airbags te vergelijken tussen de verschillende merken.

Jurriaan.
Frans Bonnes

Bericht door Frans Bonnes »

Maar onthoud wel dat de bekeuringen wel op jou naam en in jouw dossier staan.
Jij bent dus de hard rijder in niet die gene die achterin zit.

Op den duur ben jij dus de notoire hardrijder die ooit eens daardoor zijn rijbewijs kwijt kan raken.

fb
Jurriaan

Bericht door Jurriaan »

Frans, nog niets notoirs aan... Heb nog nooit een snelheidsboete gehad in m'n 300.000km als privéchauffeur. Daarbuiten ook nog niet trouwens.

*klopt af*

Jurriaan.
LaRo'69

Bericht door LaRo'69 »

KRUIWAGEN 205R16" haha!!!!

Hij is denk ik toch wel verkocht hoor!! want wie kan er nu zo'n gigantisch mooie
90" uit 1984/1985 laten staan? ( dit is geen verkapte reclame ).

Ik leg er denk ik 315/75R16 onder, misschien jaag ik dan de anderen nog wat meer op de kast met alle vooroordelen, misschien hebben ze nog nooit van homologaties gehoord, en dus alle af-fabriek opties en mogelijkheden.

cheers mate, ook nog op je verjaardag!!

Roberto
Bart van Dessel

Roberto, kun jij de homologatie laten zien van Land Rover qua maat? 265 is het maximaum wat Land Rover monteert ivm veiligheid, verbruik, rolweerstand, bovendien hebben bredere banden alleen maar heel veel nadelen en praktisch geen voordelen, of je moet bij die categaorie horen die dat stoer vindt. Als je pas 6 jaar in de banden zit dan kan ik me wel voorstellen dat je er nog geen kaas van gegeten hebt, waarschijnlijk heb je heel veel Johnnies en Anita's als klant.

Groetjes, Bart
LaRo'69

Bericht door LaRo'69 »

Misschien moeten we dan maar bij de basis van de oorspronkelijke vraag blijven?
Volgens mij was dat of de bewuste maat er op gemonteerd KAN worden, en zoals je zelf al zegt KAN dit en MAG dit.

Dus mijn ervaringen op bandengebied met artsen, doctoren, veeartsen, veldbiologen, IJslandgangers, en andere poolreislustigen zal ik voortaan buiten beschouwing laten.
Bovendien zijn brede banden en met name mud terrain banden hier in Zeeland i.v.m. de klei misschien wat vaker voorkomend dan in het prachtige zandgrondgebied waar jij woont.

Ik viel je overigens niet aan, hoewel ik nu pas door heb dat het blijkbaar wel zo over kwam.

Spijtig genoeg hebben we elkaar nooit ontmoet, en hebben we alleen geprobeert een keer een Range Rover te verhandelen wat nooit doorgegaan is.

Dus Bart, ik hoop no hard feelings, en ik weet echt wel ik over praat hoor als het over banden gaat. Ieder zijn vak.

Met vriendelijke groet,

Robert
Bart van Dessel

Hoi Roberto, no hard feelings to! Het kwam idd een beetje aanvallend over tov het Land rover publiek maar je hebt je netjes verbeterd. Ik ben rond koninginnedag in Kortgene bij het vakantiehuisje, misschien kunnen we 's een ritje maken over de klei! Ik hoop dat ik ver genoeg kom met m'n gemotoriseerde kruiwagen! (205/80-16)

Gr, Bart
Plaats reactie