belastingvraagje m.b.t. fiscale bijtelling auto. Disco TD5......
belastingvraagje m.b.t. fiscale bijtelling auto. Disco TD5......
Ik heb een belastingvraagje, m.b.t. fiscale bijtelling. Als je een auto rijdt die jonger is dan 15 jaar dan betaal je de fiscale bijtelling over de nieuwwaarde, en die is niet mals (bij een Disco II TD5 bijvoorbeeld). Ik heb zo'n auto in m'n hoofd om te gaan rijden, ik wil 'm dan privé en zakelijk gaan gebruiken. Er zijn al '99 en begin 2000 TD5's te koop maar ik wil er liever eentje van 2002-2004, fase II dus. Technisch beter en minder km's. Zijn er creatievelingen hier die een betaalbare constructie kennen? Een vriend van mij heeft een grijs kenteken Disco II van 2004 die er nauwelijks mee durft te rijden, bang voor de bijtelling zeg maar. Heeft een zeer goed lopend bedrijf (nertsenfarm) maar heeft geen zin in een dikke naheffing.
Gr, Bart
Gr, Bart
Re: belastingvraagje m.b.t. fiscale bijtelling auto. Disco TD5..
Aan fiscale constructies/handigheidjes zou ik me niet wagen in dit geval... Er zijn vast allerlei hele slimme 'oplossingen' te bedenken, maar de kans dat die over een langere termijn werken en/of goedgekeurd worden is natuurlijk heel klein. Er zijn er die naast hun feitelijke bedrijf een "reisorganisatie" hebben en 'dus' overal en te allen tijde met de zakelijk veronderstelde wagen mogen rijden. Of fotografen...
Onze fiscale vrienden zijn echter heus niet op hun achterhoofd gevallen en zullen dan toch graag willen zien welke reizen of foto's je gemaakt hebt en aan wie dat dan gefactureerd is. Je gaat dan al snel meer kosten/moeite maken dan dat het 'loont'. Met als te verwachten gevolg dat je geen waterdicht verhaal kunt maken en dus met een naheffing en 100% boete tot gevolg. Make you're choice...
Ik rij zelf privé met een zakelijke 110 Td5 uit 2002 en weet dus hoe zeer de bijtelling doet... Maar ja... ik geniet nog altijd meer dan dat het kost zullen we maar zeggen..
Waarom bouw je geen fase II Td5 motor in een 99-er Disco? Is een peuleschilletje voor je en dan heb je wat je wilt. En legaal!
Teun met 'Bram' en 'Mudje', een 110 Td5 Stationwagon en een Polynorm kwarttonner
Onze fiscale vrienden zijn echter heus niet op hun achterhoofd gevallen en zullen dan toch graag willen zien welke reizen of foto's je gemaakt hebt en aan wie dat dan gefactureerd is. Je gaat dan al snel meer kosten/moeite maken dan dat het 'loont'. Met als te verwachten gevolg dat je geen waterdicht verhaal kunt maken en dus met een naheffing en 100% boete tot gevolg. Make you're choice...
Ik rij zelf privé met een zakelijke 110 Td5 uit 2002 en weet dus hoe zeer de bijtelling doet... Maar ja... ik geniet nog altijd meer dan dat het kost zullen we maar zeggen..
Waarom bouw je geen fase II Td5 motor in een 99-er Disco? Is een peuleschilletje voor je en dan heb je wat je wilt. En legaal!
Teun met 'Bram' en 'Mudje', een 110 Td5 Stationwagon en een Polynorm kwarttonner
Euh, voor zover ik heb begrepen kun je de wagen, ook een 2004 zeg maar, gewoon op privé laten staan en als je meer dan 10% zakelijk rijdt heb je toch gewoon recht op ondernemers MRB, dus gewoon lekker laag en je kunt het zakelijke deel van de kosten en btw aftrekken en per kilometer 19 ct rekenen en aftrekken van de winst en heb je dus GEEN bijtelling.
Moet je echter wel een sluitende kilometer administratie hebben, maar dat mag gewoon in een boekje en lijkt me niet zo'n probleem want het bespaart gewoon veel geld en da's vlot verdiend.
Ben zelf nog aan het twijfelen of ik de 110 "op de zaak" zet of km. vergoeding, maar mijn 110 is 30 jaar dus heb ik bijna geen bijtelling en kan ik ook zonder km. administratie toch aardig goedkoop rijden wat ik wil, alleen als die op de zaak staat en daar gebeurt iets als een faillissement of zo dan ben ik de 110 dus ook kwijt en als die privé staat wellicht niet persé.
Gert-Jan.
Link naar PDF van de belastingdienst met o.a. onderstaande tekst: PDF-je
4.1 Tarief ondernemers
Voldoet u aan de voorwaarden van de ondernemersregeling? Dan geldt een laag tarief motorrijtuigen- belasting. Voorwaarde is dat u een btw-nummer hebt en dat de bestelauto op uw naam of op naam van uw bedrijf staat. Als u een eenmanszaak hebt, staat de auto altijd op uw eigen naam. Daarnaast moet u de bestelauto meer dan bijkomstig voor de onderneming gebruiken. Dit betekent dat jaarlijks meer dan 10% van de kilometers voor de onderneming moet worden gereden.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/03/2014 13:37 door Crazy-G.
Moet je echter wel een sluitende kilometer administratie hebben, maar dat mag gewoon in een boekje en lijkt me niet zo'n probleem want het bespaart gewoon veel geld en da's vlot verdiend.
Ben zelf nog aan het twijfelen of ik de 110 "op de zaak" zet of km. vergoeding, maar mijn 110 is 30 jaar dus heb ik bijna geen bijtelling en kan ik ook zonder km. administratie toch aardig goedkoop rijden wat ik wil, alleen als die op de zaak staat en daar gebeurt iets als een faillissement of zo dan ben ik de 110 dus ook kwijt en als die privé staat wellicht niet persé.
Gert-Jan.
Link naar PDF van de belastingdienst met o.a. onderstaande tekst: PDF-je
4.1 Tarief ondernemers
Voldoet u aan de voorwaarden van de ondernemersregeling? Dan geldt een laag tarief motorrijtuigen- belasting. Voorwaarde is dat u een btw-nummer hebt en dat de bestelauto op uw naam of op naam van uw bedrijf staat. Als u een eenmanszaak hebt, staat de auto altijd op uw eigen naam. Daarnaast moet u de bestelauto meer dan bijkomstig voor de onderneming gebruiken. Dit betekent dat jaarlijks meer dan 10% van de kilometers voor de onderneming moet worden gereden.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/03/2014 13:37 door Crazy-G.
Ik heb niet zoveel verstand van de belasting , maar een auto van de zaak ouder dan 15 jaar is veel voordeliger. Maar dat is bij de meeste prikkers wel bekend.
De economische waarde is vaak de rest waarde van de auto die wordt bepaald door de inruil prijs. Over deze waarde betaal je 35% bijtelling . Van dit bedrag sta je weer een percentage inkomsten belasting af, dit is afhankelijk van de hoogte van je inkomens schaal.
groeten Marcel
De economische waarde is vaak de rest waarde van de auto die wordt bepaald door de inruil prijs. Over deze waarde betaal je 35% bijtelling . Van dit bedrag sta je weer een percentage inkomsten belasting af, dit is afhankelijk van de hoogte van je inkomens schaal.
groeten Marcel
Hoi Marcel,
dat heb ik zelf ook al beschreven in m'n inleiding, betreft de bijtelling, er zijn '99 Disco II TD5's te koop maar dat zijn auto's die al behoorlijk afgereden zijn en qua betrouwbaarheid veel minder dan eentje van 2004 met 200.000 km.
Gr, Bart
dat heb ik zelf ook al beschreven in m'n inleiding, betreft de bijtelling, er zijn '99 Disco II TD5's te koop maar dat zijn auto's die al behoorlijk afgereden zijn en qua betrouwbaarheid veel minder dan eentje van 2004 met 200.000 km.
Gr, Bart
Ik wil de belasting niet "flessen" met leugens, ze kennen mij en zijn vorig jaar zelfs een ochtend op bezoek geweest, ik moet dus niks gaan verzinnen. Ik zoek gewoon een bepaalde regeling dat mijn kosten (vooral de mrb) gedeeltelijk of geheel aftrekbaar zijn.
Gr Bart
Gr Bart
Gert Jan,,
wat bedoel je met ondernemers mrb? Ik wil een 5 of 7 zitter kopen dus het wordt zowiezo een geel kenteken dus altijd het hoge tarief mrb. En hoe zit het als ik bijvoorbeeld 30% zakelijk rij, zijn dan de autokosten ook 30% aftrekbaar? En de bijtelling?
Gr, Bart
wat bedoel je met ondernemers mrb? Ik wil een 5 of 7 zitter kopen dus het wordt zowiezo een geel kenteken dus altijd het hoge tarief mrb. En hoe zit het als ik bijvoorbeeld 30% zakelijk rij, zijn dan de autokosten ook 30% aftrekbaar? En de bijtelling?
Gr, Bart
Bart
heel Simpel;
bij de youngtimerregeling gaat het als volgt !
bij een auto van 15 jaar of ouder moet je 35% van de dagwaarde optellen bij je belastbaar inkomen;
dan mag je wel alle autokosten aftrekken van je belastbaar inkomen; benzine MRB verzekeringen onderhoud oliën etc.
je moet het allemaal wel eerst verdienen om achteraf te besparen !
heel Simpel;
bij de youngtimerregeling gaat het als volgt !
bij een auto van 15 jaar of ouder moet je 35% van de dagwaarde optellen bij je belastbaar inkomen;
dan mag je wel alle autokosten aftrekken van je belastbaar inkomen; benzine MRB verzekeringen onderhoud oliën etc.
je moet het allemaal wel eerst verdienen om achteraf te besparen !
En voor de dagwaarde wordt gekeken naar de waarde in het economisch verkeer. Ik weet alleen niet zeker of een taxatierapport verplicht is.
Nee; een taxatierapport is de vervangingswaarde en niet verplicht. Tevens is die waarde is doorgaans hoger dan de dagwaarde. De belasting zal vragen om de dagwaarde aannemelijk te maken. Dat kan door een aankoopfactuur of door verkoopprijzen van vergelijkbare auto's in een dossier te stoppen (zo heb ik het gedaan)
Hoi Bart,
1. De hoge bijtelling heeft mij doen beslissen om een auto aan te schaffen ouder dan 15 jaar. (35% x dagwaarde. Hoogte van de dagwaarde mag ruiken, niet stinken:-)
2. De hoge MRB heeft mij ook doen beslissen de RRC om te bouwen tot grijs kenteken bestelauto. (c.a. 20% van het geel kenteken tarief)
3. Verder kan ik momenteel alle autokosten/brandstof/MRB de BTW terugvragen en drukt het daarmee uiteraard de inkomstenbelasting.
In bovenstaande berichten vertel je dat het een 5/7 zitter van na 2000 wordt. Het "voordeel" van punt 1 en 2 gaan dus niet op.
Als er gekozen wordt om een auto van na 2000 te rijden én geel kenteken dan zou ik de zakelijke km's a 0,19/km declareren op de zaak. Je mag € 0,19 per kilometer van je opbrengst aftrekken voor de zakelijke ritten die je met je eigen auto maakt.
Gevolgen voor de btw Link belastingdienst
Gebruikt u een auto die tot uw privévermogen behoort, ook voor zakelijke doeleinden? Of gebruikt een werknemer deze auto voor zakelijke doeleinden? Dan kunt u de btw over het onderhoud en gebruik aftrekken, voor zover de auto wordt gebruikt voor belaste omzet. Voor zover de auto wordt gebruikt voor privédoeleinden is geen aftrek mogelijk. Voor het bepalen van het privégebruik maakt het uit of u een kilometeradministratie bijhoudt. (niet leuk)
De auto wordt dan uiteraard zoveel mogelijk voor "zakelijke doeleinden" gebruikt
. (offertes uitbrengen / schade auto's bekijken / onderdelen halen / etc. etc)
Gr.
Stefan
RRC Vogue SE 3.9 EFI '90
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/03/2014 19:08 door Stefan.
1. De hoge bijtelling heeft mij doen beslissen om een auto aan te schaffen ouder dan 15 jaar. (35% x dagwaarde. Hoogte van de dagwaarde mag ruiken, niet stinken:-)
2. De hoge MRB heeft mij ook doen beslissen de RRC om te bouwen tot grijs kenteken bestelauto. (c.a. 20% van het geel kenteken tarief)
3. Verder kan ik momenteel alle autokosten/brandstof/MRB de BTW terugvragen en drukt het daarmee uiteraard de inkomstenbelasting.
In bovenstaande berichten vertel je dat het een 5/7 zitter van na 2000 wordt. Het "voordeel" van punt 1 en 2 gaan dus niet op.
Als er gekozen wordt om een auto van na 2000 te rijden én geel kenteken dan zou ik de zakelijke km's a 0,19/km declareren op de zaak. Je mag € 0,19 per kilometer van je opbrengst aftrekken voor de zakelijke ritten die je met je eigen auto maakt.
Gevolgen voor de btw Link belastingdienst
Gebruikt u een auto die tot uw privévermogen behoort, ook voor zakelijke doeleinden? Of gebruikt een werknemer deze auto voor zakelijke doeleinden? Dan kunt u de btw over het onderhoud en gebruik aftrekken, voor zover de auto wordt gebruikt voor belaste omzet. Voor zover de auto wordt gebruikt voor privédoeleinden is geen aftrek mogelijk. Voor het bepalen van het privégebruik maakt het uit of u een kilometeradministratie bijhoudt. (niet leuk)
De auto wordt dan uiteraard zoveel mogelijk voor "zakelijke doeleinden" gebruikt

Gr.
Stefan
RRC Vogue SE 3.9 EFI '90
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/03/2014 19:08 door Stefan.
Je kan ook de auto privé kopen en dan een vergoeding innen van de zaak.
Je kan dan als eenmanszaak gewoon gebruik maken van het grijs kenteken tarief.
Been there doen that
Je kan dan als eenmanszaak gewoon gebruik maken van het grijs kenteken tarief.
Been there doen that
Grijs kenteken? Ik wil een auto op geel kenteken, 7 zitter. Een '98 Discovery op grijs heb ik al.
Gr, bart
Gr, bart
Hoi Stefan,
dank voor je uitleg (iedereen trouwens!), ik denk dat ik dan een kilometerregistratie bij ga houden, tenminste de zakelijke kilometers. Dat is wel te doen. Ik rij nu de Discovery 300 tdi op grijs kenteken van '98 die me inderdaad heel weinig kost. Maar ik ga het rustig bekijken. Ik heb net een Volvo V70 gekocht die me niet helemaal zint....al veel geld ingestoken helaas.
Gr, Bart
dank voor je uitleg (iedereen trouwens!), ik denk dat ik dan een kilometerregistratie bij ga houden, tenminste de zakelijke kilometers. Dat is wel te doen. Ik rij nu de Discovery 300 tdi op grijs kenteken van '98 die me inderdaad heel weinig kost. Maar ik ga het rustig bekijken. Ik heb net een Volvo V70 gekocht die me niet helemaal zint....al veel geld ingestoken helaas.
Gr, Bart
Bart,
Heb jij op mobile.de gekeken, ik zag een paar 99 ers met minder dan 150 000 km
Succes
Heb jij op mobile.de gekeken, ik zag een paar 99 ers met minder dan 150 000 km
Succes
Staar je niet blind op de jongere modellen, er is weinig beters aan, makkelijker te chippen en iets beter afgesteld voor het millieu en meer kleur opties voor het interieur ,voor de rest zijn het iedentieke auto's.
Mij ervaring leert dat de wagens met juist lage KM standen veel meer en rare problemen hebben de de KM vreters.
wat je ook kiest rond de 250-300 000 ben je voor het een ander gewoon aan de beurt als D2 rijder.
en als je die lampen nou zo mooi vindt dan kun je die ook in het oudere model kwijt.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Mij ervaring leert dat de wagens met juist lage KM standen veel meer en rare problemen hebben de de KM vreters.
wat je ook kiest rond de 250-300 000 ben je voor het een ander gewoon aan de beurt als D2 rijder.
en als je die lampen nou zo mooi vindt dan kun je die ook in het oudere model kwijt.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Ik zou ook niet zo bang zijn voor een hoge kilometerstand. Als je auto goedkoop koopt hou je budget over om wat zaken te reviseren.
Preventief nieuwe lagers in de motor en hij kan er waarschijnlijk weer heel lang tegenaan, desnoods nog een paar nieuwe zuigerveren al ben ik nog nooit een TD5 tegengekomen die dat nodig had. Paar nieuwe stuurkogeltjes en bushes en hij rijdt weer als nieuw. Kost allemaal bijna niks als je het zelf doet.
Maar ik vind de MRB helaas te hoog, en het verbruik telt ook door als je vrij veel rijdt, anders zou ik nu meteen weer Disco 3 gaan rijden. Naast de Jag heb ik trouwens ook nog een Ford Focus station diesel uit 2008 gekocht en qua kosten scheelt dat zoveel met een Disco dat de Focus helaas gaat blijven. dikke 100 euro belasting per maand en ding haalt makkelijk ruim 1 op 20 en rijdt eigenlijk heel goed, al is het een verschrikkelijke auto... Kost ook nog eens niks in de aanschaf..
Preventief nieuwe lagers in de motor en hij kan er waarschijnlijk weer heel lang tegenaan, desnoods nog een paar nieuwe zuigerveren al ben ik nog nooit een TD5 tegengekomen die dat nodig had. Paar nieuwe stuurkogeltjes en bushes en hij rijdt weer als nieuw. Kost allemaal bijna niks als je het zelf doet.
Maar ik vind de MRB helaas te hoog, en het verbruik telt ook door als je vrij veel rijdt, anders zou ik nu meteen weer Disco 3 gaan rijden. Naast de Jag heb ik trouwens ook nog een Ford Focus station diesel uit 2008 gekocht en qua kosten scheelt dat zoveel met een Disco dat de Focus helaas gaat blijven. dikke 100 euro belasting per maand en ding haalt makkelijk ruim 1 op 20 en rijdt eigenlijk heel goed, al is het een verschrikkelijke auto... Kost ook nog eens niks in de aanschaf..
Ik heb nu de Volvo én de Discovery, als die beiden plaats maken voor 1 Discovery II TD5 7 persoons dan heb ik 1 auto voor alle doelen, dus die mag wat meer kosten. Voor de hele korte ritjes heb ik nog een Xsara en een AZU250 en m'n cross RRC. Trouwens, met een gewicht van 2000 kg ligt een TD5 een stuk gunstiger in de mrb dan een Disco III. (iets van 2700 kg??) Disco II vindt ik persoonlijk ook mooier dan Disco III, qua rijden natuurlijk helemaal niet te vergelijken. Mijn pa heeft een RRS TDV6 gehad waar ik heel vaak mee naar de UK ben geweest om auto's te halen, geweldige auto was dat.
Hi Bart, is al wat duidelijker uitgelegd verderop dus zal ik je niet mee vermoeien hahaha, maar nee kosten mag je helaas niet aftrekken, dat had ik even fout, nog even nagelezen, alleen de BTW over de kosten en brandstof mag je voor het percentage aftrekken dat je zakelijk rijdt.
En als je de wagen privé houdt mag je (zoals verderop ook staat) € 0,19 per zakelijke km AFTREKKEN van je winst en heb je uiteraard GEEN bijtelling.
G-J.
En als je de wagen privé houdt mag je (zoals verderop ook staat) € 0,19 per zakelijke km AFTREKKEN van je winst en heb je uiteraard GEEN bijtelling.
G-J.