Toerenteller softdach werkt niet meer.... dynamo ook stuk? HELP
Toerenteller softdach werkt niet meer.... dynamo ook stuk? HELP
Dag heren en dames.
Van mijn range rover 3.9 EFI softdash 1993 begon laatst mijn toerenteller vaag te doen..
Net of er ergens een los contactje zit.. Aan / uit.... aan / uit .... etc...
Nu is hij er helemaal mee opgehouden. De snelheidsmeter deed deze week ook ff mee...
Reed vorige week op de snelweg uurtje 140 km/h, ( zonder dat de toerenteller het deed ) en stopte bij het tankstation om te tanken.
Daarna weer proberen te starten, maar kreeg niet genoeg stroom op de startmotor leek het. Ik hoorder enkel : "KLIK".."KLIK"..
Daar de auto laten staan, en 2 uur later was ik er weer om het af te slepen. Maar toch even geprobeerd... En hij deed het gewoon weer.
Op weg naar huis ( 10 km ) , en toen na 9 km begon de auto helemaal gek te doen... stotteren... carkit ging uit...gevarenlichten deden niet meer... etc..
Auto uitgevallen onder het rijden...
Laatste km naar huis afgesleept..
Eerst ff een andere accu er in gezet. En de range rover starte direct weer.
Maar onder de kap ff de multimeter er op, en meet 12.50 volt bij stationair draaiende motor.
Na wat googlen moest het de dynamo zijn, en deze vervangen door een 2dehands exenplaar.
Deze vervangen, maar meet nog steeds 12.50 volt stationair..
Dit moet normaal toch 14.50 volt zijn? Of heb ik het mis?
Nu 20 km verder, maar nog geen last gehad dat de auto weer ging staan.
Voltage stationair blijft 12.50 volt.
Maar het probleem van de toerenteller is nog niet opgelost!
Deze doet nog steeds niet!
Waar moet ik dit oplossen? Welke draad kan los zitten?
Heb wel eens ergens gelezen dat een draad op de dynamo te maken heeft met de toerenteller..
HELP!!!!!
Van mijn range rover 3.9 EFI softdash 1993 begon laatst mijn toerenteller vaag te doen..
Net of er ergens een los contactje zit.. Aan / uit.... aan / uit .... etc...
Nu is hij er helemaal mee opgehouden. De snelheidsmeter deed deze week ook ff mee...
Reed vorige week op de snelweg uurtje 140 km/h, ( zonder dat de toerenteller het deed ) en stopte bij het tankstation om te tanken.
Daarna weer proberen te starten, maar kreeg niet genoeg stroom op de startmotor leek het. Ik hoorder enkel : "KLIK".."KLIK"..
Daar de auto laten staan, en 2 uur later was ik er weer om het af te slepen. Maar toch even geprobeerd... En hij deed het gewoon weer.
Op weg naar huis ( 10 km ) , en toen na 9 km begon de auto helemaal gek te doen... stotteren... carkit ging uit...gevarenlichten deden niet meer... etc..
Auto uitgevallen onder het rijden...
Laatste km naar huis afgesleept..
Eerst ff een andere accu er in gezet. En de range rover starte direct weer.
Maar onder de kap ff de multimeter er op, en meet 12.50 volt bij stationair draaiende motor.
Na wat googlen moest het de dynamo zijn, en deze vervangen door een 2dehands exenplaar.
Deze vervangen, maar meet nog steeds 12.50 volt stationair..
Dit moet normaal toch 14.50 volt zijn? Of heb ik het mis?
Nu 20 km verder, maar nog geen last gehad dat de auto weer ging staan.
Voltage stationair blijft 12.50 volt.
Maar het probleem van de toerenteller is nog niet opgelost!
Deze doet nog steeds niet!
Waar moet ik dit oplossen? Welke draad kan los zitten?
Heb wel eens ergens gelezen dat een draad op de dynamo te maken heeft met de toerenteller..
HELP!!!!!
Re: Toerenteller softdach werkt niet meer.... dynamo ook stuk? H
Hoezo Help?? Gewoon een nieuwe dynamo kopen, een goede en geen gebruikte kapotte rommel kopen. Dat lijkt me de gouden tip.
Gr, Bart
Gr, Bart
Dag Bart..
Bedankt voor je antwoord..
Maar is het hiermee opgelost denk je?
Ook het probleem van de toerenteller?
Groet,
leon
Bedankt voor je antwoord..
Maar is het hiermee opgelost denk je?
Ook het probleem van de toerenteller?
Groet,
leon
Natuurlijk, 12,5 volt is geen laadspanning, dan is de dynamo dood, waarschijnlijk werkt de toerenteller dan ook niet naar behoren. Weet je zeker dat alle aansluitingen goed zijn? Brand het acculampje bij contact aan?
Gr Bart
Gr Bart
Het lampje van de accu brand wanneer ik de auto op contact zet.
Wanneer ik de auto start gaat hij direct uit. Dus dat lijkt goed.
Leon
Wanneer ik de auto start gaat hij direct uit. Dus dat lijkt goed.
Leon
en toch moet de laadspanning hoger zijn, dan 12.5 (een volle accu doet al tot ong. 12.7 op de polen) dus dynamo is nie goed nie.
De toerenteller "pakt" idd van de dynamo als ik het me goed herinner. Zou daar dus heel goed mee samen kunnen hangen.
Om het laadlampje uit te laten gaan hoeft hij niet noemenswaardig te laden, alleen maar te stoppen met stroom trekken... vertrouw dus maar op de voltmeter.
Weet niet wat een nieuwe dynamo kost, of dat je nog ergens een test exemplaar kunt lenen die zeker weten goed is. Maar vaak vallen de prijzen van die dingen nog aardig mee.
Groet, Wilberth
owner of 347" of landrover (waaronder een LSE softdash, maar die dingen zijn elektrisch niet veel anders dan de andere late classics)
De toerenteller "pakt" idd van de dynamo als ik het me goed herinner. Zou daar dus heel goed mee samen kunnen hangen.
Om het laadlampje uit te laten gaan hoeft hij niet noemenswaardig te laden, alleen maar te stoppen met stroom trekken... vertrouw dus maar op de voltmeter.
Weet niet wat een nieuwe dynamo kost, of dat je nog ergens een test exemplaar kunt lenen die zeker weten goed is. Maar vaak vallen de prijzen van die dingen nog aardig mee.
Groet, Wilberth
owner of 347" of landrover (waaronder een LSE softdash, maar die dingen zijn elektrisch niet veel anders dan de andere late classics)
of de bedrading zit verkeerd om
Dag Heren.
De bedrading is precies aangesloten zoals het al 5 jaar zit
Maar ik vind het alleen gek dat indd de toerenteller al een hele tijd niet meer doet..
Misschien toch de dynamo.. Moet dus echt 14.50 volt zijn?
De bedrading is precies aangesloten zoals het al 5 jaar zit
Maar ik vind het alleen gek dat indd de toerenteller al een hele tijd niet meer doet..
Misschien toch de dynamo.. Moet dus echt 14.50 volt zijn?
Ok. Helder.
Bedankt heren.
En je hebt gelijk Bart... 2dehands is 9 van de 10 x naar de kloten..
Maar dacht: "deze man adverteerd al zo lang op marktplaats, dus zal wel goed zijn... "
Oh oh...
Maar net direct maar een nieuwe besteld... gvd, 2 x kosten... ( goedkoop is duurkoop.. heb je hem weer.. )
Nu maar hopen dat het inderdaad de dynamo is..
Leon
Bedankt heren.
Maar dacht: "deze man adverteerd al zo lang op marktplaats, dus zal wel goed zijn... "
Oh oh...
Maar net direct maar een nieuwe besteld... gvd, 2 x kosten... ( goedkoop is duurkoop.. heb je hem weer.. )
Leon
Ok. Helder.
Bedankt heren.
Oh oh...
Leon
Bedankt heren.
Oh oh...
Leon
Dikke draad is van de plus, bruine ( er naast, middenin ) van het lampje op het dashboard, en die witte van de toerenteller..
Bovenstaande mits ik het goed van internet heb..
Bovenstaande mits ik het goed van internet heb..
Ik was het zéker niet.............. goedkoop = duurkoop is hier op de prik niet zo'n populair spreekwoord
ahah.. dat zal best! ahah
En nee.. jij was het niet.
En nee.. jij was het niet.