Dynamo probleempje
Dynamo probleempje
Goede middag
Ik heb even een probleempje dat ik hier even wil dumpen
Ik heb een series lla met gelijkstroom dynamo
Deze lijkt niet goed te werken want mijn laatstroom lampje blijft branden.
Ik heb hem uitgebouwd en getest door hen op de accu aan te sluiten.
Dan zou hij moeten gaan draaien als electro motor
Maar hij maakt een kleine slag heen en weer.
Doe ik iets verkeert of is er echt iets stuk ,en wat zou dat dan kunnen zijn.
Ik heb even een probleempje dat ik hier even wil dumpen
Ik heb een series lla met gelijkstroom dynamo
Deze lijkt niet goed te werken want mijn laatstroom lampje blijft branden.
Ik heb hem uitgebouwd en getest door hen op de accu aan te sluiten.
Dan zou hij moeten gaan draaien als electro motor
Maar hij maakt een kleine slag heen en weer.
Doe ik iets verkeert of is er echt iets stuk ,en wat zou dat dan kunnen zijn.
Re: Dynamo probleempje
In orincioe zou hij idd moeten gaan draaien. En er zit niet zoveel in wat stuk kan
Eerste gok zou zijn versleten of een afgebroken koolborstel ???
Eerste gok zou zijn versleten of een afgebroken koolborstel ???
Re: Dynamo probleempje
vervangen voor een recent type dynamo heb je meer opbrengst, kost weinig en bijna alles is pas te maken...
Re: Dynamo probleempje
voor zover ik weet heeft een dynamo een diode brug achterop zitten, deze zorgt ervoor dat de wisselspanning van een dynamo wordt omgezet in gelijk stroom. zorgt er tevens voor dat de auto stroom niet terug kan lopen naar de dynamo motor.
dus ik betwijfel strek dat je een dynamo kan testen door er gelijkstroom op te zetten.
dus ik betwijfel strek dat je een dynamo kan testen door er gelijkstroom op te zetten.
Re: Dynamo probleempje
Een moderne dynamo kan je testen door 'm met een boormachine aan te drijven, een draadje met lampje zoals ook in de auto en graag een accu als belasting.
Meestal is het dus makkelijker om 'm in de auto te testen. (Been there done both ... had een ruildynamo van ver opgestuurd gekregen, eentje die niks deed.)
Marc
Meestal is het dus makkelijker om 'm in de auto te testen. (Been there done both ... had een ruildynamo van ver opgestuurd gekregen, eentje die niks deed.)
Marc
Re: Dynamo probleempje
Even er uit halen en bij de dynamo boer op een test bankje laten leggen. Waarschijnlijk is het de diodeplaat.
Groeten,
Dennis
RRC EFI & DAF YA-126 Breda
--> mod_embed_images_loadimage('aabf80cf217119651e49488932aa2f6b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2FJh3vNNmA1MPPdvh2FCdstkz8jRmRph3ml-q4TtiiqfA%3Dw725-h207-p-no', 'https://lh4.googleusercontent.com/Jh3vNNmA1MPPdvh2FCdstkz8jRmRph3ml-q4TtiiqfA=w725-h207-p-no', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2FJh3vNNmA1MPPdvh2FCdstkz8jRmRph3ml-q4TtiiqfA%3Dw725-h207-p-no', '', 17148869, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Groeten,
Dennis
RRC EFI & DAF YA-126 Breda
--> mod_embed_images_loadimage('aabf80cf217119651e49488932aa2f6b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2FJh3vNNmA1MPPdvh2FCdstkz8jRmRph3ml-q4TtiiqfA%3Dw725-h207-p-no', 'https://lh4.googleusercontent.com/Jh3vNNmA1MPPdvh2FCdstkz8jRmRph3ml-q4TtiiqfA=w725-h207-p-no', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2FJh3vNNmA1MPPdvh2FCdstkz8jRmRph3ml-q4TtiiqfA%3Dw725-h207-p-no', '', 17148869, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Dynamo probleempje
Dennis Schreef:
-------------------------------------------------------
> Even er uit halen en bij de dynamo boer op een
> test bankje laten leggen. Waarschijnlijk is het de
> diodeplaat.
Da's de beste optie, maar als je ver weg bent, en snel uit de brand hoopt te zijn met een ruildynamo, wat lastiger.
Marc
-------------------------------------------------------
> Even er uit halen en bij de dynamo boer op een
> test bankje laten leggen. Waarschijnlijk is het de
> diodeplaat.
Da's de beste optie, maar als je ver weg bent, en snel uit de brand hoopt te zijn met een ruildynamo, wat lastiger.
Marc
Re: Dynamo probleempje
Hij zegt toch dat hij een gelijkstroom dynamo heeft, die hebben geen diodeplaat! Dat zit alleen op een "moderne" wisselstroom dynamo, met die diodebrug richt je de stroom weer gelijk zodat je er toch je accu mee op kan laden.
Ik zou er mee naar een revisiebedrijfje gaan om hem te laten testen en eventueel te laten repareren.
Geert
Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)
P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4eb697b1ca9c942c66ccbde3e3d311fe', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 17149003, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Ik zou er mee naar een revisiebedrijfje gaan om hem te laten testen en eventueel te laten repareren.
Geert
Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)
P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4eb697b1ca9c942c66ccbde3e3d311fe', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 17149003, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Dynamo probleempje
Lezen is ook een kunst..... lijkt wel een automatisme zodra het woord dynamo valt
Als je het over een dynamo hebt, is het sowieso een gelijkstroom. Wisselstroom heet namelijk een Alternator; maar meeste mensen scharen alles onder dynamo.
Feit dat een dynamo en startmotor dezelfde opbouw hebben, maakt het zelfs mogelijk om hem zowel als startmotor als dynamo te gebruiken. Is in het verleden vaak gedaan onder de naam Dynastart; toen echter steeds meer verbruikers kwamen is overgestapt op wisselstroom omdat die een hoger rendement hebben bij een kleinere behuizing. Las laats wel dat men weer gestart is met ontwikkelen van een moderne versie. Op zich niet vreemd omdat het de autofabrikanten een hoop kosten scheelt.
[www.amt.nl]
.
De gelijkstroomdynamo is een aangedreven electromotor, heeft een externe regelaar en bevat geen electronica. Er kan dus ook heel weinig aan stuk; enige slijtagedeel zijn de koolborstels en de spanningsregelaar. Die bevat geen gelijkrichtbrug, maar is van orgine een oude mechanische regelaar; maar je hebt tegenwoordig goede vervangers met electronica erin. (Je kunt even in de keverwereld zoeken.)
Testen of hij het als electronmotor doet is een prima manier om hem te checken.
Gerrit
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/04/2014 17:40 door G-men (Gargamel).
Als je het over een dynamo hebt, is het sowieso een gelijkstroom. Wisselstroom heet namelijk een Alternator; maar meeste mensen scharen alles onder dynamo.
Feit dat een dynamo en startmotor dezelfde opbouw hebben, maakt het zelfs mogelijk om hem zowel als startmotor als dynamo te gebruiken. Is in het verleden vaak gedaan onder de naam Dynastart; toen echter steeds meer verbruikers kwamen is overgestapt op wisselstroom omdat die een hoger rendement hebben bij een kleinere behuizing. Las laats wel dat men weer gestart is met ontwikkelen van een moderne versie. Op zich niet vreemd omdat het de autofabrikanten een hoop kosten scheelt.
[www.amt.nl]
.
De gelijkstroomdynamo is een aangedreven electromotor, heeft een externe regelaar en bevat geen electronica. Er kan dus ook heel weinig aan stuk; enige slijtagedeel zijn de koolborstels en de spanningsregelaar. Die bevat geen gelijkrichtbrug, maar is van orgine een oude mechanische regelaar; maar je hebt tegenwoordig goede vervangers met electronica erin. (Je kunt even in de keverwereld zoeken.)
Testen of hij het als electronmotor doet is een prima manier om hem te checken.
Gerrit
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/04/2014 17:40 door G-men (Gargamel).
Re: Dynamo probleempje
Bedankt voor de de reacties tot nog toe
Ik heb nog een alternator liggen en ik denk er over om een ombouwtje te doen
Maar heeft iemand daar een schema voor liggen voor een lla 109 stawag
Ik heb nog een alternator liggen en ik denk er over om een ombouwtje te doen
Maar heeft iemand daar een schema voor liggen voor een lla 109 stawag
Re: Dynamo probleempje
Inderdaad kun je een echte gelijkstroom dynamo ook als motor schakelen.
Voor de goede orde een gelijkstroom dynamo ziet er zo uit:
RTC3840E.JPG --> mod_embed_images_loadimage('9b013fa7635d8570694938db3eea36f2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.landro.nl%2Fcatalog%2Fimages%2FRTC3840E.JPG', 'http://www.landro.nl/catalog/images/RTC3840E.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.landro.nl%2Fcatalog%2Fimages%2FRTC3840E.JPG', '', 17150399, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Een wisselspannings dynamo lijkt meer op dit plaatje:
$T2eC16ZHJHkFFltYvfWhBScD!prJMw~~60_1.JPG --> mod_embed_images_loadimage('a92a081fea08100dfd47b33bcf39188a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi.ebayimg.com%2Ft%2FAUSTIN-MINI-1000-67-84-RTX-Alternator-%2F00%2Fs%2FODAwWDgwMA%3D%3D%2Fz%2FHxAAAOxyRNJScDAq%2F%24T2eC16ZHJHkFFltYvfWhBScD%21prJMw%7E%7E60_1.JPG', 'http://i.ebayimg.com/t/AUSTIN-MINI-1000-67-84-RTX-Alternator-/00/s/ODAwWDgwMA==/z/HxAAAOxyRNJScDAq/$T2eC16ZHJHkFFltYvfWhBScD!prJMw~~60_1.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi.ebayimg.com%2Ft%2FAUSTIN-MINI-1000-67-84-RTX-Alternator-%2F00%2Fs%2FODAwWDgwMA%3D%3D%2Fz%2FHxAAAOxyRNJScDAq%2F%24T2eC16ZHJHkFFltYvfWhBScD%21prJMw%7E%7E60_1.JPG', '', 17150399, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Zoals Gargamel al zegt zit er in een gelijkspanningsdynamo geen electronica. Het gelijkrichten van de wisselspanning gebeurt mechanisch op de commutator. Er komt dus een ongeregelde gelijkspanning uit deze dynamo's waarvan de grootte afhankelijk is van het toerental. Dus sneller draaien betekend hogere uitgangspanning. Bij een lager toerental een lagere spanning. Het stationair toerental is ook zo laag dat de dynamo amper of niet zal laden. Dat kan in de winter een problem zijn. De spannings regelaar is bij deze dynamo's een apart kastje dat een ook weer electromechanische regelaar bevat.
Ouderwetse electromechanische reglaar:
mLo7fIUmhJJCZsXxzbwwi6A.jpg --> mod_embed_images_loadimage('80c369d2670bd91baeb649b0a555c3a9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fthumbs2.ebaystatic.com%2Fd%2Fl225%2Fm%2FmLo7fIUmhJJCZsXxzbwwi6A.jpg', 'http://thumbs2.ebaystatic.com/d/l225/m/mLo7fIUmhJJCZsXxzbwwi6A.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fthumbs2.ebaystatic.com%2Fd%2Fl225%2Fm%2FmLo7fIUmhJJCZsXxzbwwi6A.jpg', '', 17150399, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Binnenwerk:
$_58.JPG --> mod_embed_images_loadimage('4b8bb456cfb5abce17f6b3f757c7284a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi.ebayimg.com%2Ft%2FClassic-mini-mk1-or-mk2-original-lucas-voltage-regulator-%2F00%2Fs%2FMTIwMFgxNjAw%2Fz%2FCvgAAOxy63FSyJ-y%2F%24_58.JPG', 'http://i.ebayimg.com/t/Classic-mini-mk1-or-mk2-original-lucas-voltage-regulator-/00/s/MTIwMFgxNjAw/z/CvgAAOxy63FSyJ-y/$_58.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi.ebayimg.com%2Ft%2FClassic-mini-mk1-or-mk2-original-lucas-voltage-regulator-%2F00%2Fs%2FMTIwMFgxNjAw%2Fz%2FCvgAAOxy63FSyJ-y%2F%24_58.JPG', '', 17150399, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Deze mechanische dingen zijn erg storings gevoelig, slecht voor de accu en zeer lasting af te stellen. Het is zeer de moeite waard om de dynamo en de regelaar te vervangen door een modernere wisselspannings dynamo. Met de ene spoel stel je de stroom in en met de andere de spanning.
Bij de series 2 zit dat spanningsregalaar kastje op het schutbord in de motoruimte aan de pasagierszijde.
Dit is de spanningsregalaar van een wisselspannings dynamo:
82341.jpg --> mod_embed_images_loadimage('fc2cc6923adc438e323380ce2fc720fd', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.keversite.nl%2Ffotoalbum%2Ffotos%2F82341.jpg', 'http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/82341.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.keversite.nl%2Ffotoalbum%2Ffotos%2F82341.jpg', '', 17150399, 600, 600, 'Loading image ...', false);
bosch%2045%20%2065%20amp_000.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8cfc76eb2eec43ee1aab1497839d4045', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.t3bus.nl%2Fcontents%2Fmedia%2Fbosch%252045%2520%252065%2520amp_000.jpg', 'http://www.t3bus.nl/contents/media/bosch%2045%20%2065%20amp_000.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.t3bus.nl%2Fcontents%2Fmedia%2Fbosch%252045%2520%252065%2520amp_000.jpg', '', 17150399, 600, 600, 'Loading image ...', false);
De wisselspannings dynamo is zoals je ziet voorzien van een interne spannings regelaar en die is veel beter als dat electromechanische ding. Vervangen is een eitje. 1 draad van de nieuwe dynamo naar de plus van de accu en 1 draad van de dynamo naar het acculampje.. Ook zorgen dat de massa's goed zijn verbonden. Electromechanische spannings regelaar er uit gooien en daar moeten dan een of meerdere draden worden doorverbonden. Kijk ook even of jouw wagen niet per ongeluk de plus aan de massa heeft zitten.
Arnold.
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/04/2014 22:13 door Exfietser.
Voor de goede orde een gelijkstroom dynamo ziet er zo uit:
RTC3840E.JPG --> mod_embed_images_loadimage('9b013fa7635d8570694938db3eea36f2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.landro.nl%2Fcatalog%2Fimages%2FRTC3840E.JPG', 'http://www.landro.nl/catalog/images/RTC3840E.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.landro.nl%2Fcatalog%2Fimages%2FRTC3840E.JPG', '', 17150399, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Een wisselspannings dynamo lijkt meer op dit plaatje:
$T2eC16ZHJHkFFltYvfWhBScD!prJMw~~60_1.JPG --> mod_embed_images_loadimage('a92a081fea08100dfd47b33bcf39188a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi.ebayimg.com%2Ft%2FAUSTIN-MINI-1000-67-84-RTX-Alternator-%2F00%2Fs%2FODAwWDgwMA%3D%3D%2Fz%2FHxAAAOxyRNJScDAq%2F%24T2eC16ZHJHkFFltYvfWhBScD%21prJMw%7E%7E60_1.JPG', 'http://i.ebayimg.com/t/AUSTIN-MINI-1000-67-84-RTX-Alternator-/00/s/ODAwWDgwMA==/z/HxAAAOxyRNJScDAq/$T2eC16ZHJHkFFltYvfWhBScD!prJMw~~60_1.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi.ebayimg.com%2Ft%2FAUSTIN-MINI-1000-67-84-RTX-Alternator-%2F00%2Fs%2FODAwWDgwMA%3D%3D%2Fz%2FHxAAAOxyRNJScDAq%2F%24T2eC16ZHJHkFFltYvfWhBScD%21prJMw%7E%7E60_1.JPG', '', 17150399, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Zoals Gargamel al zegt zit er in een gelijkspanningsdynamo geen electronica. Het gelijkrichten van de wisselspanning gebeurt mechanisch op de commutator. Er komt dus een ongeregelde gelijkspanning uit deze dynamo's waarvan de grootte afhankelijk is van het toerental. Dus sneller draaien betekend hogere uitgangspanning. Bij een lager toerental een lagere spanning. Het stationair toerental is ook zo laag dat de dynamo amper of niet zal laden. Dat kan in de winter een problem zijn. De spannings regelaar is bij deze dynamo's een apart kastje dat een ook weer electromechanische regelaar bevat.
Ouderwetse electromechanische reglaar:
mLo7fIUmhJJCZsXxzbwwi6A.jpg --> mod_embed_images_loadimage('80c369d2670bd91baeb649b0a555c3a9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fthumbs2.ebaystatic.com%2Fd%2Fl225%2Fm%2FmLo7fIUmhJJCZsXxzbwwi6A.jpg', 'http://thumbs2.ebaystatic.com/d/l225/m/mLo7fIUmhJJCZsXxzbwwi6A.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fthumbs2.ebaystatic.com%2Fd%2Fl225%2Fm%2FmLo7fIUmhJJCZsXxzbwwi6A.jpg', '', 17150399, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Binnenwerk:
$_58.JPG --> mod_embed_images_loadimage('4b8bb456cfb5abce17f6b3f757c7284a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi.ebayimg.com%2Ft%2FClassic-mini-mk1-or-mk2-original-lucas-voltage-regulator-%2F00%2Fs%2FMTIwMFgxNjAw%2Fz%2FCvgAAOxy63FSyJ-y%2F%24_58.JPG', 'http://i.ebayimg.com/t/Classic-mini-mk1-or-mk2-original-lucas-voltage-regulator-/00/s/MTIwMFgxNjAw/z/CvgAAOxy63FSyJ-y/$_58.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi.ebayimg.com%2Ft%2FClassic-mini-mk1-or-mk2-original-lucas-voltage-regulator-%2F00%2Fs%2FMTIwMFgxNjAw%2Fz%2FCvgAAOxy63FSyJ-y%2F%24_58.JPG', '', 17150399, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Deze mechanische dingen zijn erg storings gevoelig, slecht voor de accu en zeer lasting af te stellen. Het is zeer de moeite waard om de dynamo en de regelaar te vervangen door een modernere wisselspannings dynamo. Met de ene spoel stel je de stroom in en met de andere de spanning.
Bij de series 2 zit dat spanningsregalaar kastje op het schutbord in de motoruimte aan de pasagierszijde.
Dit is de spanningsregalaar van een wisselspannings dynamo:
82341.jpg --> mod_embed_images_loadimage('fc2cc6923adc438e323380ce2fc720fd', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.keversite.nl%2Ffotoalbum%2Ffotos%2F82341.jpg', 'http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/82341.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.keversite.nl%2Ffotoalbum%2Ffotos%2F82341.jpg', '', 17150399, 600, 600, 'Loading image ...', false);
bosch%2045%20%2065%20amp_000.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8cfc76eb2eec43ee1aab1497839d4045', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.t3bus.nl%2Fcontents%2Fmedia%2Fbosch%252045%2520%252065%2520amp_000.jpg', 'http://www.t3bus.nl/contents/media/bosch%2045%20%2065%20amp_000.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.t3bus.nl%2Fcontents%2Fmedia%2Fbosch%252045%2520%252065%2520amp_000.jpg', '', 17150399, 600, 600, 'Loading image ...', false);
De wisselspannings dynamo is zoals je ziet voorzien van een interne spannings regelaar en die is veel beter als dat electromechanische ding. Vervangen is een eitje. 1 draad van de nieuwe dynamo naar de plus van de accu en 1 draad van de dynamo naar het acculampje.. Ook zorgen dat de massa's goed zijn verbonden. Electromechanische spannings regelaar er uit gooien en daar moeten dan een of meerdere draden worden doorverbonden. Kijk ook even of jouw wagen niet per ongeluk de plus aan de massa heeft zitten.
Arnold.
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/04/2014 22:13 door Exfietser.
Re: Dynamo probleempje
Bedankt voor de support exfietser
Hier ga ik even mee aan het werk
Al vind ik het nog wel een beetje spannend om zomaar draden te gaan doorverbinden vanavond de oude spaningsregelaar
Hier ga ik even mee aan het werk
Al vind ik het nog wel een beetje spannend om zomaar draden te gaan doorverbinden vanavond de oude spaningsregelaar