Bij halfvolle tank moeilijk starten 200TDI

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Lute

Bij halfvolle tank moeilijk starten 200TDI

Bericht door Lute »

Ik zit met het volgende probleem...

Bij een halfvolle tank, begint mijn 200TDI moeilijk te starten, en ook rauwer te lopen stationair.
Dit lijkt me een brandstof toevoer probleem, iemand enig idee hoe dit kan?

Inspuitpomp is goed, filter schoon... tank halfvol...

Bij volle tank is het weer 1x rond en broemmm starten.. ook geen rare rook oid.

Kan het de opvoerpomp zijn die het starten verstierd?

Alvast bedankt,

Lute
109 s2a 1969
Stawag 200tdi
wilberth

Re: Bij halfvolle tank moeilijk starten 200TDI

Bericht door wilberth »

hoe lang is dit al zo en hoe vaak heb je het waargenomen?
Niet dat ik je meteen wil afvallen, maar eigenlijk bestaat wat je omschrijft niet...dus ik denk dat er iets anders speelt dat jij nu gelinkt hebt aan de tankinhoud.
(Ik kan eigenlijk geen storing voorstellen die veroorzaakt wordt door een brandstofpeil dat 10 cm lager staat dan vol, dat is ong. 0.01bar drukverschil op je leiding. Als je zo'n gevoelig systeem heb zou die vermoedelijk ook gewoon problemen geven bij wat meer vermogen of afslaan voor je tank leeg is)

Verder zou de brandstof opvoerpomp geen problemen moeten hebben met een halfvolle tank, als je hem daarentegen net van vol naar halfvol hebt gereden zou het best kunnen dat er onderdruk op je tank zit door een verstopte beluchting. Normaalgesproken moet er nl. via de tankdop lucht in kunnen komen. Dus, moet je echt tanken voor alles weer netjes loopt, of volstaat het om de tankdop even los te schroeven?

Groet, Wilberth
Lute

Bericht door Lute »

Wilberth,

Ik ben het met je eens dat dit eigenlijk niet kan, maarrrrr.... het gebeurt altijd met halfvolle tank, en al een behoorlijke tijd.
Het gaatje in de dop is het niet, dit heb ik reeds uitgesloten.

Wat ik me verder nog kan bedenken is dat de aanzuigbuis niet lang genoeg is.. deze heb ik nog niet bekeken.
Dit zou kunnen aangezien de tank door een vorige eigenaar is gemaakt. (geheel uit RVS:-) vorige eigenaar was rvs-lasser.

Lute
Gert Jan B

Bericht door Gert Jan B »

Enige mogelijk is dat de retourleiding niet meer de bodem raakt. Hierdoor kan na het uitzetten van de motor lucht in de leiding komen. Het brandstof systeem van de diesel moet gesloten zijn, inclusief de retour leiding.
Lute

Bericht door Lute »

Da's een goeie, ik zal eens kijken naar de retourleiding.

Lute
Kees

Bericht door Kees »

Kijk dan ook even naar de aanzuigbuis.
Als er halverwege een minuscuul scheurtje of gaatje in zit zuigt hij een minuscuul beetje lucht mee.
En dan krijg je de verschijnselen die jij omschrijft.

Gr. Kees.
sjorsboomschors/aka/PP

Bericht door sjorsboomschors/aka/PP »

en wat dacht je van vacuüm zuigen van je tank?
bij volle tank heb je voldoende lucht qua doorvoer brandstof.... raakt je tank leeg zuigt hij vacuüm.
kijk eens naar je ontluchting
wilberth

Bericht door wilberth »

dat klinkt waarschijnlijker Kees, aangezien de retour volgens mij nl. helemaal niet persé zo diep hoeft te steken. Terugloop zou nl. verhinderd moeten zijn in de overige componenten. Zeker als een motor al een tijdje draait zou dit geen invloed op het stationair lopen moeten hebben.

Geen idee of bij de 200 tdi de retour ook nog passeert "over" het brandstof filter zoals bij sommige oudere diesels anders zou hier dat laatste beetje lucht afgevoerd moeten worden mbv een banjo bout voorzien van een minuscuul gaatje. (Zit hier een gewone banjobout dan verlies je daar te veel druk). Dit moet normaalgesproken voldoende zijn om de luchtbelletjes die je omschrijft af te voeren voor ze de inspuitpomp bereiken, maar goed, bij een iets groter gaatje in de aanzuigbuis... tja de wondere wereld van de dieseltjes

Groet, Wilberth
Marc vd K

Bericht door Marc vd K »

ik heb precies het zelfde gehad bij mijn 200tdi, bij mij was het de retourslang waar een scheurtje in zat.
jochem jongsma

Bericht door jochem jongsma »

Hallo,

Moet je het niet in het opvoerpompje zoeken ??
als er een terugslagklepje niet deugt kan die terughevelen
die hevelwerking word groter naarmate de tank leger word.

ik zou als voor het starten eens goed voorpompen en dan proberen hoe die start.

Groetjes jochem
Pieter

Bericht door Pieter »

Heb bij mijn 200tdi hetzelfde gehad. Eerst de brandstofslangen vervangen zonder resultaat. Daarna het opvoerpompje vervangen en probleem opgelost.

Suc6, Pieter
pascal ubags

Bericht door pascal ubags »

het is natuurlijk moeilijk te zeggen als je niet aan geeft waneer het probleem ontstaan is.
bij nieuwe tank, dan retour of aan voer buis
zo niet ergens anders een lek, en ja kan ook in retour leiding
Disco

Bericht door Disco »

vacuüm zuigen van je tank mijn eerste gedachte bij een ford zat de ontluchting in de benzinedop.

Jo
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

Als het om vacuum-zuigen gaat dan zou je bij een volle tank eerder een probleem krijgen, en niet bij een (half) lege.
"Reken" maar even mee:
De diesel zelf kent geen "rek". Het is dus de lucht boven de diesel die vacuum zuigt.
Hoe minder lucht hoe eerder er een voldoende groot vacuum ontstaat.
Stel er zit nog 1 liter lucht boven de diesel, dan heb je - als er een vacuum-probleem is - na ± 10 km 1 liter diesel verbruikt, en is er 1/2 Atm vacuum
Zit er daarentegen 30 liter lucht boven de diesel dan heb je pas na ± 300 km 30 liter diesel uit de tank getrokken om tot die 1/2 Atm te komen.

Marc
Plaats reactie