Nadiesel klep

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
rob

Nadiesel klep

Bericht door rob »

Heren,

Ik heb de volgende vraag over mijn sereis III 1978 benzine met recente nieuwe weber carburateur.

In de technische manual heeft men het over een anti-nadieselklep en nu vraag ik mij af zit deze in het inlaatspruitstuk onder de carburateur?

Jullie begrijpen het al waarschijnlijk! Mijn auto dieselt na als hij warm is én hij start dan ook minder snel bij warme motor. Kan dit komen door deze klep?

Bij kleine stukken rijden in het dorp totaal geen last. Ik zou nog een keertje kleppenseals kunnen vervangen, maar echt veel olie verbruikt hij nog niet.
Ben benieuwd.

Rob
Leendert

Re: Nadiesel klep

Bericht door Leendert »

De na dieselklep zit aan de onderzijde van de carburateur en wordt elektrisch bekrachtigd (er gaat dan een draadje naar toe).
Volgens mij kun je een weber carburateur met en zonder die klep kopen.
Als er geen op zit of hij blijft altijd open staan dan kun je er last van hebben.
De klep (stift) kan ook dicht blijven zitten maar dan loopt hij slecht stationair, dat kan dan weer versteld zijn.
Hendrik "Blue-Box"

Re: Nadiesel klep

Bericht door Hendrik "Blue-Box" »

Dit draadje kan je op de plus aansluiting van de bobine zetten zodat hij gelijk geschakeld wordt met de ontsteking.

De startproblemen de je met een warme motor hebt kunnen ontstaan bij het "overlopen" van de carburateur.
Doordat de (koele) benzine uitzet in een warme carburateur wordt het volume van de vloeistof groter, en samen met extra benzine damp is dit mengsel dan veel te rijk om op te starten.
een afsluit klep voorkomt dit probleem gedeeltelijk.

Een oplossing kan ook zijn:
Doorstarten met het gaspedaal helemaal ingetrapt zodat er veel frisse lucht toegevoerd kan worden.
Niet pompen met het pedaal want bij elke trap spuit de acceleratiepomp extra brandstof in.

Met groet,
Hendrik “Blue-Box”

veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's

mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c53f9f2951d16c895e0df062716ad9d1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 17151723, 600, 600, 'Loading image ...', false);
rob

Re: Nadiesel klep

Bericht door rob »

Nog maar een keertje dit bericht posten. Gaat ergens niet goed!

Heb nu verschillende weberleveranciers gebeld en de meesten weten van het bestaan met een electrische klep niet af. Een enkeling weet dat het er is alleen worden deze niet meer geleverd. Heeft iemand soms een weber met zo'n elecktrische nadieselklep ergens liggen laat mij dat dan weten misschien heb ik er iets aan. Misschien is het ook mogelijk dat deze klep onder de carburateur zit als een los element?
groet en bedankt.
Rob
Hans N

Re: Nadiesel klep

Bericht door Hans N »

Het nadieseleffect moet je eerst aanpakken.
nnadieselen is vaak het gevolg van koolaanslag op de zuigers, bougie of klepzitting en stelen.
Ook een te hoge motorthemperatuur door slechte koeling van radiateur of dichtgeslibte oliekanalenkan(slush) het in de hand werken. Meestel onstaat de koolaanslag door een onvolledige verbranding waarbij de onsteking niet op tijd staat.

ik zou eerst de ontsteking goed (laten) afstellen. Dan verse benzine tanken.
daar een flesje Forte kleppenreiniger door gooien. Dan een flink stuk gaan rijden.

veel mensen die recentelijk lpg hebben uitgebouwd krijgen hiermee te maken.
men vergeet de onsteking goed op benziene af testellen. Regelmatig is de carburateur intern vergaan door dat ie jaren droog heeft gestaan maar wel heet wordt en is gaan rammelen met uitgeharde gum afzetting.

Is dit bij jou ook het geval?

groet,

Groet Hans
Serie III 88 uit 1979 petrol en LPG
RRC 3.5 1986 petrol en LPG

[plus.google.com]
rob

Re: Nadiesel klep

Bericht door rob »

Hoi Hans,
Er zit een nieuwe weber carburateur en alles daarvoor is vernieuwd, dus ook een nieuwe tank, juist omdat de wagen zo'n lange tijd had binnen gestaan.
Ik zal h'm nog een keer op tijd laten zetten en ook die reiniger kopen, hij wordt niet te warm, wel heb ik nu het stationaire toerental naar beneden gedraait en dat scheelt al. Als laatste ga ik eens naar de cylinderkop kijken want ik heb er nu nog 10 bar op staan en dat wil ik wel zo houden.
De wagen heeft nooit LPG gehad en is ook nog nooit open geweest, zelfs de distributiedeksel is er volgens mij nog nooit afgeweest want de originele klinknageltjes zitten er nog in van de fabriek uit. (ik wilde de oliekeerring vervangen omdat deze een heel klein beetje lekt.
Het is echter zo weinig dat ik dat nog maar niet gedaan heb.
Vrgr
Rob
Plaats reactie