Brandstofopvoerpomp defect?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Christian Rondeel

Brandstofopvoerpomp defect?

Bericht door Christian Rondeel »

Dag allen,

Ter info; Land rover series III, 88" 1973 2.25 benzine - als een soort van bouwpakket overgenomen (restauratie projectje welke nooit is afgerond).

Ik heb na inventarisatie me eerst gericht op het draaiend krijgen van de motor. Alle delen die daar verantwoordelijk voor zijn gereviseerd dan wel vervangen. Dus carb., luchtfilter, leidingen, brandstoftank, filters, brandstofpomp, etc. Maar de pomp krijg ik maar niet aan het werk. Als ik een tankje benzine rechtstreeks vanaf het plafond de carb. in laat vallen, dan draait de motor keurig maar zodra ik het leidingwerk op de pomp aansluit blijft de sediment bowl leeg.

Pomp is netjes schoongemaakt, nieuwe pakking, nokkenas doet z'n werk, manueel heveltje voelt en klinkt goed, zelfs druk op afgaande zijde voelbaar. Tank en gaasje in tank zijn schoon, leidingen nieuw (met in line filter voor carb.)

Iemand een idee?
Mvg Christian
Hans N

Re: Brandstofopvoerpomp defect?

Bericht door Hans N »

Dit vacuum aanzuigpompje heeft als t goed is een glazen bowl onderaanhangen.
Deze moet volgezogen zijn.
Als er lucht word aangezogen perst ie ook niets weg.
Reden kan zijn te weinig brandstof in de tank of een scheurtje in de aanzuigbuis in de tank.

Groet,

Groet Hans
Serie III 88 uit 1979 petrol en LPG
RRC 3.5 1986 petrol en LPG

[plus.google.com]
Hans N

Bericht door Hans N »

Anders ook wil het wel eens voorkomen dat de nok het hevelarmpje van de pomp niet of onvoldoende raakt.
Of dat bij montage het hevelarmpje aande verkeerde kant het nohje raakt.
Als laatste kan het zijn dat er voor dit type pompje een dikke of juist dunne adstandpakking tussen de pomp en het blok dient te worden geplaatst.
Dat vergt dus ff uitzoeken.
Nieuwe pompjes zijn overigens erg goedkoop bij een paddock spares.

Groet Hans
Serie III 88 uit 1979 petrol en LPG
RRC 3.5 1986 petrol en LPG

[plus.google.com]
Christian Rondeel

Dag Hans,

Thx voor de input; behalve meer benzine in de tank alles getest/nagekeken. Geen scheurtje, juiste pakking, nokkenas heuvel werkt maar geen vollopen van de bowl (glaasje) door vacuüm effect. Heb de diepte van de tank (met en zonder benzineniveau) tov. lengte opvoerpijpje gemeten en deze komt ruim in het 'nat' te hangen. Maar ik ga toch even wat meer brandstof halen (scheurtje over het hoofd gezien??).

Grtz, Christian
Christian Rondeel

Dag allen,

Opgelost; alles weer nagelopen - tank, leidingen, filters, brandstofpomp. Na demontage pomp even in bak met benzine getest, valse lucht. Wat was het nou, rubber sealring boven sediment bowl verkeerd om. Het opstaande randje is niet om de bowl netjes sluitend te krijgen maar juist om het gaasje te isoleren!

Eén stap verder.. hij loopt weer maar nu de afstelling nog.
Grtz, Christian
Hans N

Bericht door Hans N »

Mooi
Plaats reactie