eigen auto naar Marokko, formaliteiten?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
wilberth

eigen auto naar Marokko, formaliteiten?

Bericht door wilberth »

Moet ik als ik aan Marokko denk Nog rekening houden met formaliteiten? Of js alles bij de boot te regelen?
We gaan nl. Sowieso richting Zuid Spanje en/of Portugal. Ik zou graag even oversteken, zou jammer zijn als dat mislukt op douane formaliteiten die ik hier kan/moet regelen. (Uiteraard met de eigen laro)

Groet wilberth
Raymond

Re: eigen auto naar Marokko, formaliteiten?

Bericht door Raymond »

Gewoon kaartje kopen voor de boot. Ikzelf ben heen naar Ceuta (=Spaanse efficiëntie) gegaan en terug vanaf Tanger Med (duidelijk Marokaans). Ticket kopen kan bij wazige tentjes langs de weg naar Algecieras, maar de officiële ticketverkopers in de haven hebben ook allerlei prachtige aanbiedingen en kortingen en alles.

Het kan de moeite zijn om nog in Ceuta te tanken, maar dat verschil was drie jaar geleden niet wereldschokkend.

Bij de grens van Marokko staan er 'mannetjes' (er zijn altijd overal 'mannetjes'), die je voor een paar euro langs de papiermolen kunnen loodsen. Behalve paspoortcontrole nog een papiertje voor de auto in moeten vullen. Kun je zelf ook erg goed, maar dan moet je uitzoeken welke volgorde de loketten hebben. Die grensovergang is overigens al een prachtige plek om je ogen uit te kijken.
Daarna gewoon lekker het bizar mooie Marokko inrijden en genieten van het landschap en de mensen (buiten de toeristenvallen, maar dat is niets nieuws).

Voor de terugweg heb je wel het papiertje wat je op de heenweg hebt gekregen nodig. En die wazige tentjes voor de tickets heb je ook op de terugweg, het is dus niet nodig om van te voren een boot te reserveren oid.
Jopie

Bericht door Jopie »

Wel even opletten in Tanger op de terugreis. Daar gaan verschillende maatschappijen op verschillende dagen en tijden. Dus geen ticket kopen voor een boot die pas dagen later blijkt te gaan. Handige mannetjes probeerden ons een ticket te verkopen voor een boot die net 3 dagen daarvoor in de winterdienstregeling gegaan was, dwz uit de vaart voor 6 maanden.... ;-)
Hanseninek

Bericht door Hanseninek »

Ik dacht dat je ook een eigendomsverklaring van je auto nodig had, die heb ik toen bij de ANWB gehaald, ook wel handig is om te verklaren bij de grens is dat je niet naar het Rif gebergte ga, omdat je anders bij terugkomst je hele auto kan uitpakken ivm drugsmokkel
wilberth

Re: eigen auto naar Marokko, ideeën?

Bericht door wilberth »

Bedankt voor de reacties,

Is doe eigendom verklaring nodig? Klinkt voor mij een beetje als "zo'n typisch anwb document".
( net als Europa xl service dat 8 euro extra kost behalve als je het nu in wilt laten gaan. Dan moet je de luxe versie boeken met woonplaats Hulp etc. Voor 70 euro tsss wat club)

Rif gebergte hoor ik idd wisselende verhalen over. Wilde daar eigenlijk een beetje omheen rijden.

Verder nog goede ideeën voor de route?

Groet wilberth
westfries.

Bericht door westfries. »

Kenteken paspoort en 20 euro voor zo een wazig mannetje doen wonderen

vlag.jpg --> mod_embed_images_loadimage('dcbf0c3cd3cc02942b5d883aef19d791', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.udcn.nl%2FFOTO%2Fvlag.jpg', 'http://www.udcn.nl/FOTO/vlag.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.udcn.nl%2FFOTO%2Fvlag.jpg', '', 17155948, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Paul Stroink, One-Ten.nl

Bericht door Paul Stroink, One-Ten.nl »

Ik vind de mannetjes altijd een beetje eng, en durfde echt mijn belangrijke documenten niet aan hen af te geven. Ik bleef gewoon netjes in de rij staan en dat ging meestal vrij vlot.

Ik ben wel eens helemaal diep in het RIF gebergte verdwaald in de tijd dat GPS nog niet zo standaard was. Was wel spannend, allemaal mannen met geweren die hun grote wiet velden beschermden enzo... Op een gegeven moment een oud Mercedes taxibusje gevolgd (die harder of de offroad paden kon dan ik met 15 man er in) die gelukkig weer naar de doorgaande weg ging.
Het werd al donker, en ik durfde daar eigenlijk niet in de daktent te overnachten.
disco ronl

Bericht door disco ronl »

paspoort op datum van vertrek nog minstens 6 maanden geldig
reis verzekering: Europa plus dekking (incl. Marokko)
ANWB pech hulp: Europa deking aangevuld met + voor Marrokko
Ziektekostenverzekering: Marokko formulier nodig N/M111 - zie: www.cvz.nl/verzekeringen/buitenland of www.cvz.nl/zorgpakket/buitenland

Bankpas: buiten europa dekking aanzetten
Auto verzekering: check op Marokko dekking
Inentingen advies: DTP en Hepatitis A 8-4 weken van te voren
geldige groene kaart
kenteken papieren (verder niets)

Ga niet naar het Riff.

veel plezier.
Raymond

Bericht door Raymond »

Wat disco ronl zegt.

Zo'n derde wereld land is nou ook weer niet. Jaarlijks gaan vele honderden gezinnen met de auto van Nederland naar Marokko

Ik ben overigens ook met gezin met twee kinderen van 4 en 1 jaar geweest (niet in het Rif, volledigheidshalve, dat leek me iets te avontuurlijk). Aan aandacht geen tekort en echt alleen maar goede ervaringen gehad.

Ik betaalde iets van vier euro voor het papierwerkmannetje bij de grens. Ook zoiets voor de mannetjes die de zooi uit de auto naar de riads in de medinas brengen. En iets meer voor het mannetje dat de auto heeft nagekeken en de bougies heeft vervangen (daar had ik dan weer niet aan gedacht). Mooi systeem
wilberth

Bericht door wilberth »

Wij gaan ook met twee plus een van 4.
Inentingen nog even niet aan gedacht, daar hoor je vreemd genoeg ook weinig over.
Kleine blaag zal wel loslopen, heeft de coktail nog vers in het systeem.
paps en mams misschien toch maar even de hepa-A halen.

De rest gaan we meemaken.

Groet wilberth
Lucas van Lierop

Bericht door Lucas van Lierop »

Wij zijn in 2010 geweest en de formaliteiten bij de grens (Tarifa - Tanger) kan ik je niet uitleggen. Heb het hele gebeuren direct nadat we er door waren allemaal opgeschreven en toen ik dat nog eens doorlas begreep ik er nog steeds geen f*ck van. Inderdaad allemaal mannetjes die je papieren willen (en geld). Ook gehad dat mannetje nr 2 ineens wegliep omdat ie een betere klant zag en alsnog kwamen we er gewoon door.

Wat verder wel grappig was was dat we op de boot vanuit Spanje ons moesten melden bij de politie van Tanger maar wie of waar dat was niet duidelijk. Toevallig zat er een mannetje in de lunchzaal en die bleek het te zijn, gelukkig zagen we dat op tijd en waren we de eerste niet nummer 100 in de rij.

Wat ook grappig was is dat ze vroegen "wat zit daar in?" (daktent), ik zeg: "een tent", "ok". "En wat zit daarin?" (de afgeladen laadruimte van de Disco met een zeil er over) zegt mijn vrouw: "Bagage", "ok". Al met al uiteindelijk prima, waarschijnlijk zien ze aan je hoofd wel of er drugs ofzo in zit.

Op de terugweg moesten we trouwens van de Spaanse politie door de drugsscanner en dat begrepen we eerst niet omdat we dachten dat het wederom 'mannetjes' waren die iets van ons wilden. Toen werden dus onze paspoorten ingenomen... Ook dat kwam weer goed en de boot had genoeg vertraging dus we konden alsnog mee :-)

Mocht je nou denken: "waar begin ik aan?", het komt allemaal wel goed, Marokko is gewoon een beetje een chaotisch land maar dat is ook wel een avontuur. Zorg dat er niks aan te merken is op je papierwerk en wees alert en vriendelijk.

Wat ik trouwens van meerdere mensen heb gehoord is dat Tanger Med veeel beter is dan de gewone haven van Tanger, dus dat zou ik zeker proberen.

Veel plezier!!
jamaar

Bericht door jamaar »

het is best wel te doen
extra papieren niet nodig, echt onzin behalve 1 als je een hond mee neemt zorg dan dat je de papieren van rabiës bloedtest bij je hebt want ze laten hem spanje niet in, keuze zijn dure quarantaine of afschieten
geldig verzekeringsbewijs dus kijk even op je groene kaart of MA er staat, ga niet zonder verzekering want als er wat gebeurt nemen ze gelijk je paspoort in
anwb wereld dekking want marokko zit niet meer in europa dekking zo als vroeger
heb je echt nodig want de invoer belasting is erg hoog zelfs als een auto total loss is dan kost het nog duizenden euro's om hem in het land achter te laten
zeker niet tanken in ceauta, diesel kost in ma 8.2 dhm = 74 euro cent
je kan overal geld opnemen met pin, wel wereld opnamen aanzetten bij je bank!
ook bij de marjane supermarkten (en andere grote)kan je pinnen
meenemen van uit spanje blikken bier, veel, want die kosten in ma 1 euro/stuk goed om te ruilen bvb
parkeren in de stad kost 2 dhm per keer
naar tanger moet je op de boot al je paspoort laten registreren, ga gelijk op zoek waar de douane zit want je kan zomaar een uur in de rij staan als het druk is
er staan geen mannetjes meer in tanger, je moet gewoon in de auto blijven tot je aan de beurt bent
naar ceouta is het nog een beetje chaos maar er word aan gewerkt, je kan daar een mannetje nemen maar betaal niet meer dan een paar euro
inderdaad het witte papiertje heel goed bewaren, heb je echt nodig bij de uitreis
terug via tanger ga je meestal door de scanner met je auto

prijs van de boot, weet ik niet maar het loont om even rond te vragen, ik ga altijd op een speciaal camper aanbieding maar die is er alleen in de winter
je kan een open retour nemen maar soms is het voordeliger om in marokko de terugweg te kopen
zeker niet al in nl via internet kopen, erg duur en niet nodig

inentingen, hepatitis komt voor

route? doe de oversteek george de dades naar george de todra, erg mooi

er staan trouwens erg veel reisverslagen op het internet en er zijn er een paar die het lezen waard zijn
heb ook op dit prikbord al meer over marokko geschreven dus even zoeken
erg veel plezier daar
autentieck

Bericht door autentieck »

De kleine heeft normaal gesproken geen cocktail Hep A in het systeem via het rijksvaccinatieprogramma zitten.
Is de moeite om wel te geven.
Vooral als hij/zij ook naar school of kinderopvang gaat om het besmetten van anderen bij thuiskomst te voorkomen.
Dat zijn de kosten ook niet meer op zo'n reis.
Als je dan toch Hep A haalt, ververs dan ook de DTP voor jezelf indien je die de laatste tien jaar niet meer hebt gehad.
Is gewoon weer een herhaling en voor tien jaar geldig.
Lucas van Lierop

Bericht door Lucas van Lierop »

Gewoon even langs de GGD, wie weten wel hoe ende wat.
Plaats reactie