OT: Motorzaag

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Bob met Piet

OT: Motorzaag

Bericht door Bob met Piet »

Hallo,

Ik weet uit ervaring dat hier een hoop houthakkers meelezen.
Mijn vraag is: Hoeveel ruimte mag er zitten tussen de bobine en het vliegwiel van een motorzaag.
Ik heb geen vonk meer. De schakelaar heb ik al er tussen uit gehaald, bougie heb ik doorgemeten en is nog goed.
Mag ik er dan van uit gaan dat de "vonk-opwekker" kaduuk is?

Groet Bob
Ninety 1985 2.5D n/a 200TDI Disco powerrrrrrrr

--> mod_embed_images_loadimage('6ccbe4bc0c1843a5c176f208a1785f7a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Ffile.php%3F1162%2Cfile%3D101%2Cfilename%3Dlaro.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/file.php?1162,file=101,filename=laro.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Ffile.php%3F1162%2Cfile%3D101%2Cfilename%3Dlaro.jpg', '', 17214152, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Mrah

Re: OT: Motorzaag

Bericht door Mrah »

Welk merk? Husqvarna? Bij Husqvarna wil de bedrading naar bobine wel eens oplossen door alle vettigheid met sluiting als gevolg.

De aan en uit schakelaar kan ook defect zijn.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/06/2014 21:09 door Mrah.
Bob met Piet

Re: OT: Motorzaag

Bericht door Bob met Piet »

Een McCulloch(bobine: SEM type AM33). De dikke draad naar de bougie toe ziet er idd een beetje gecorrodeerd uit. Schoonkrabben heeft niet geholpen.

De schakelaar had ik er tussen uit gehaald en de draden onderling verbonden. Schakelaar zelf heb ik doorgemeten en die functioneert nog.

Ik wil alleen even zeker zijn dat het niet ligt aan de afstelling van de bobine als ik een nieuwe bestel. Kost toch gauw 60-70 euro.
Mrah

Re: OT: Motorzaag

Bericht door Mrah »

Bobine en bougiekabels kun je ook doormeten. Vaker ligt het aan de voedingsdraden (verpulveren) naar de bobine en niet aan de bougiekabels zelf.

Mc culloch ken ik verder niet.
Leo Strikwerda

Re: OT: Motorzaag

Bericht door Leo Strikwerda »

Haal de draden maar weer los. Dit is juist de stilstand van de motor. Grtn Leo
Wilco Vaneman

Re: OT: Motorzaag

Bericht door Wilco Vaneman »

Hoi Bob

Ik heb ook een McCulloch. Een 610, een wat oudere machine. Het vliegwiel raakt bijna de bobine. Er zit nagenoeg geen ruimte tussen.

Gr Wilco
Frank 110V8

Re: OT: Motorzaag

Bericht door Frank 110V8 »

Idd,

De schakelaar moet open staan dicht is stop.
En jij hebt een mail.
Jos Daalmans

Re: OT: Motorzaag

Bericht door Jos Daalmans »

Hoi,

Ik heb ook zo een McCulloch 120 motorzaagje liggen van een kennis en laatst uit elkaar gehad. De kern van de spoel moet zo kort mogelijk op het vliegwiel liggen. Ik heb hiervoor een plasticfolie gebruikt van naar schatting 0,2mm dik (van een verpakking).
Het zit wel ellemaal kort op elkaar en er kan zo wat troep tussen de bedrading zitten.
Doormeten is mogelijk. De draad die naar de stop schakelaar loopt, moet een vrij lage weerstand hebben (enkele Ohms) bij 0 Ohm of oneindig is er iets mis. Meet dit tussen de draad en het ijzer van de spoel.
De bougie kabel kun je Ohms meten en zal enkele honderden tot duizendenn Ohms moeten bedragen. Meet dit ook tussen de draad en het ijzer van de süoel.
Helaas kun je bougiekabel zelf niet meten op eventuele doorslag (vonken binnendoor de isolatie).

Kijk eens naar :

en naar een van de filpjes rechts naast deze film.

Kijk ook eens naar:
[bbs.homeshopmachinist.net]

Zoek maar eens op
[www.google.de]

Succes en sleutel ze,

Jos

Profiel+III.jpg --> mod_embed_images_loadimage('83323843f4fcaa69fcb2abf636a6d0c6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-R1UMZNi_mZI%2FUophGk5cUjI%2FAAAAAAAAJNA%2FGz8iTitKsG8%2Fw965-h418-no%2FProfiel%2BIII.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-R1UMZNi_mZI/UophGk5cUjI/AAAAAAAAJNA/Gz8iTitKsG8/w965-h418-no/Profiel+III.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-R1UMZNi_mZI%2FUophGk5cUjI%2FAAAAAAAAJNA%2FGz8iTitKsG8%2Fw965-h418-no%2FProfiel%2BIII.jpg', '', 17217638, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Lacht in onze tweede auto "Overgangsregeling" Ninety V8 1986. This car contains: 16 Rockers, 49 Rollers and 1 Mule to drive it.
The best "Who cares" MPG Car in Town.
Onze derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino, "The Original Roadster". En onze "Leasehond LaroJack".
Bob met Piet

Re: OT: Motorzaag

Bericht door Bob met Piet »

Nog bedankt voor de reacties. Machientje loopt weer.
De ruimte tussen magneten en bobine was te groot, maar tevens was de benzine leiding in het tankje gescheurd en poreus. Dat is vervangen. Ben weer happy!
SjoerdN

Re: OT: Motorzaag

Bericht door SjoerdN »

McCulloch is overgenomen door Husqvarna. Zijn te vergelijken met de goedkopere Husky serie, nagenoeg identiek maar van net iets andere materiaal.
Plaats reactie