Handrem Series 3

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Geert 88 SIIID

Handrem Series 3

Bericht door Geert 88 SIIID »

Hallo Allemaal,

Bij het vast of los draaien van de boutjes van de handrem trommel van mijn 88 series 3 diesel uit 1977 draaien deze mee, waardoor het vast of los draaien behoorlijk tijdrovend wordt.
heeft iemand een oplossing voor het meedraaien van de boutjes?
Bij mij gaan deze boutjes er niet zo maar uit, ze komen tegen de flens aan, die er achter zit, maar als ze er uit kunnen, dan was het aanbrengen van een laspunt voldoende om dit draaien tegen te gaan.
Alleen wil ik liever niet lassen nu ze nog aan de bak zitten.
Heeft iemand hiervoor een goede oplossing?

Bij voorbaat dank

Geert 88 SIIID
Nick

Re: Handrem Series 3

Bericht door Nick »

De boutjes gaan door de aandrijfflens van de cardanas en achter de boutjes zit een ring (die jij als "flens" beschrijft), zodat de boutjes er niet uit kunnen vallen als je ze los of vast wilt draaien. Als je de moeren van de cardanas aandraait dan trek je die ring tegen de flens aan, waardoor de boutjes al minder ver naar achteren kunnen en ze beter "pakken" op het conische deel van de aandrijfflens. Als je ze dan nog niet los kunt draaien is de enige oplossing het boutje aan het moertje naar voren trekken door bijvoorbeeld een schroevendraaier tussen de moer en de handremtrommel/aandrijfflens te steken of een moerensplijter te gebruiken.

De boutjes kunnen er overigens wel uit, maar dan moet je de aandrijfflens van de uitgaande as verwijderen.

Het probleem zit hem in het feit dat het vlak waar de kop van het boutje tegenaan moet lopen conisch toeloopt, hoe verder je het boutje naar achteren drukt, hoe minder grip het dus heeft op dit vlak, totdat het gewoon ronddraait.

Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
Plaats reactie