(beetje) OT: maximale overspanning carport?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Marc vd K

(beetje) OT: maximale overspanning carport?

Bericht door Marc vd K »

Wie kan mij iets vertellen over een maximale overspanning van hout icm dikte van de balk. Ik heb dit bedacht (zie foto) maar kan zo geen duidelijke formule vinden hoe ik de dikte van het hout bereken 72295_10152003655910325_1474906474_n.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d9ca4120a73e3fedac6c80e42e28c431', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Fscontent-a-lhr.xx.fbcdn.net%2Fhphotos-ash3%2Fp480x480%2F72295_10152003655910325_1474906474_n.jpg', 'https://scontent-a-lhr.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/p480x480/72295_10152003655910325_1474906474_n.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Fscontent-a-lhr.xx.fbcdn.net%2Fhphotos-ash3%2Fp480x480%2F72295_10152003655910325_1474906474_n.jpg', '', 16853266, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Aan de voorkant heb ik het liefst geen staanders tussen de laro's achter is geen probleem. overspanning is ongeveer 9 m
Hermen Vlothuizen

Re: (beetje) OT: maximale overspanning carport?

Bericht door Hermen Vlothuizen »

Even een wat gehaaste reactie, omdat ik zo op pad moet. Als je "beam span calculator" in google klopt, kom je hierover allerlei informatie en rekenhulpjes tegen.

Hermen
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

Marc,

Houdt voldoende rekening met windlast en ook met "onverwachte" zaken als een dik pak natte sneeuw (gewoon regenwater loopt wel weg, maar 10-12 cm natte sneeuw geeft een bijkomende 100 kg per m2. Bij 5x9m heb je dan 4,5 ton verdeeld over je dak liggen, daarbovenop komt dan nog een eventuele windlast (je moet rekenen met het worst-kaas scenario).

Marc
Joost

Bericht door Joost »

Aan berekeningen kan ik je niet helpen. Maar zie (vermoedelijk) vezelgebonden golfplaten, die zijn nogal zwaar, zijn stroef en houden veel troep en vocht vast. Je zou ook kunnen kijken naar metalen dakpanplaat of damwandplaat, die zijn gladder en lichter, en ook in B-keus te krijgen. Plastic golfplaat heeft helaas nog steeds beperkte levensduur onder invloed van UV-licht, is op termijn dus duurkoop.
Verder zie ik ingelaten/verzonken liggers evenwijdig aan de golfplaat, die verzwakken de draagbalk maar voegen verder weinig toe, zijdelingse stijfheid krijg je door de dakplaten zelf. Bij grote loodsen zie je ook alleen minimale schoren onder het dak, slechts bedoeld voor stijfheid tijdens montage van de draagconstructie.
Een overspanning van 3,5 auto is wel breed, dan heb je het dus over een balk van circa 8 meter, kan je beter richting staal gaan.
Succes !
Stefan

Bericht door Stefan »

Beste Marc,

Dit is wel iets meer dan een simpele berekening. Er zijn wel vuistregels maar die volstaan uiteraard niet.

Ik heb het even in mijn rekenprogramma geklopt. Je kunt met balkafmetingen 71x271mm (bxh) een vrije overspanning maken van max. 5,5 m1.

Uitgangspunten:
- Klimaatklasse II (Onder klimaatklasse II vallen doorgaans overdekte maar rondom open of gedeeltelijk open ruimten als overdekte loodsen en luifels)
- Constructietype t.b.v. doorbuiging: Daken
- Constructietype t.b.v. resonantie: Daken waarop niet veel wordt gelopen
- Belasting grijpt aan op de bovenrand
- Balk langs vrije rand
- Hout type: vuren K17, klasse C.
- Permanente belasting: plat dak met balken en beschot (zonder grind) 0,36 kN/m

Uiteraard kun je met gelamineerde liggers wel tot 9 m1 overspanning komen.

Mijn advies: Kijk naar stalen ligger / vakwerk. Een vrije overspanning van 9 m1 met "normale afmetingen" van een vuren-houten ligger zal (volgens de NEN) niet voldoen.

PS: Kijk ook even goed naar de schijfwerking (het omwaaien van je carport). Is het een losstaand geheel of wordt het tegen de woning/schuur gemonteerd?) Zo niet dan zul je schoren / windverbanden moeten toepassen.

RRC Vogue SE 3.9 EFI '90

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/11/2013 15:07 door Stefan.
Jup haans-klunder

Bericht door Jup haans-klunder »

Mark , het polytechnisch zakboekje van PBNA. misschien een idee. Of een bouwvakker met Gouden handjes. Succes met de klus. gr. Juppe.
Cadarn

Bericht door Cadarn »

Voor vloer/dakbalken kreeg ik ooit eens een emperische formule: Hoogte 1:20, dikte 1:40 van de overspanning.
Kom je toch op een balk van 400 mm hoog en 200 dik. Aardig dingetje.
Jaap
paul

Bericht door paul »

Bijgaand een link voor een iets kleinere carport, je moet de montagehandleiding openen.

Groeten,
Paul

[e-shop.hubo.be]
wilberth

Bericht door wilberth »

gaat hem niet worden in hout Marc, Of je krijgt iets met de afmeting die jaap al schetst (moet je je tekening eens op aanpassen, ziet er logisch uit in een hoge open hal, maar voor zo'n afdak ziet het er niet uit, nog even los van de prijs van zo'n stuk hout) of iets wat qua sterkte misschien wel voldoet, maar dan in het midden 10-20 cm door gaat hangen. Ook geen gezicht.
Als je aan hout zit te denken zou ik toch zeker een kolommetje bijplaatsen in het midden.

In staal is wat meer mogelijk, met ook de optie om naast de voor de hand liggende hoge balk profielen een lagere (maar in ruil daar voor in kg on-economisch zware) profilering te kiezen. Zet er dan aan de zichtkant een plank tegen/in en het lijkt toch heel aardig op wat je zoekt. Ik zou het voor je na moeten rekenen (maar dat kunnen er hier vast wel meer) maar denk dat je dan met ong. 20-25 cm hoogte afhankelijk van het profiel uit moet kunnen.

Groet, wilberth
Gert

Bericht door Gert »

Oh ja , gezien de overspanning werd hiernaast ook al staal ( IPE ivm lager eigengewicht per m1 dus per kilo goedkoper ) geadviseerd maar dat is een constructiebedrijf dus geen objectief antwoordt
Je hoeft tussen beide stalen steunbalken van 9m1 een aantal balkstrippen te lassen en kunt de rest met houten balken opvullen .

Goedkoop is om de geprofileerde stalen dakplaten in b-keus te gebruiken , duurder en persoonlijk stukken mooier zijn de polycarbonaat multi platen , zeer laag eigen gewicht , slagvast materiaal , makkelijk op maat te maken , filterbandje voor beide einden , in alu profiel klikken , afwerkrandje eromheen en klaar . Isoaltiewaarde voor eventuele ombouw naar klusschuur is gelijk aan de moderne bakstenen muren met spouwisolatie , 1.7
Cadarn

Bericht door Cadarn »

Wat misschien wel mooi is: gebruik een complete boom als balk. Echt traditioneel.
Jaap
Plaats reactie