stuurkogel stoot tegen spoorstang?
stuurkogel stoot tegen spoorstang?
Serie 3 ex abl op weg naar 4x4 (LHD)
Na het plaatsen van de vooras en het aansluiten van de stuur stang heb ik het stuur naar links en rechts gedraaid.
Wielen naar rechts sturend - het boutje in fusee huis valt op de stoplock die is afgesteld op 12 mm (zowel links als rechts volgens manuel).
Wielen naar links sturend - Sturen stopt terwijl boutje en stoplock 15 mm van elkaar af staan - van fuseehuis tot flens fuseekogel dus geen 12 mm maar bijna 30 mm, bij nader inspectie zie ik dat de stuurkogel van de stuurstang tegen de spoorstang aan komt.
Armpje met 2 gaten zowel van oude als van nieuwe as zijn identiek - het zijn ook geen RHD armpjes want die hebben de uitsparing voor het aflaatpunt voor het fuseehuis aan de anderekant zitten - Nummer uit manuel geeft op het interweb een identiek armpje.
Ik weet dat bij demontage van mijn oude as de bouttjes, of op z,n minst 1 van bijde een heel stuk uitstak dus wel op die knappe 30 mm afgesteld kan zijn geweest. desondanks is het een aardige beperking.
Kan iemand mij vertellen of dit normaal is ???
In het manuel "Land_Rover_Series_III_Part_5" op pagina 24 in de pdf file op pagina 60-2 van het boek laat afbeelding 0535 een arm zien (zo te zien van een LHD) die dit probleem op zou kunnen lossen afbeelding 0537 laat de arm zien die er bij mij opzit.
Alvast bedankt,
Erik.
(L)
Na het plaatsen van de vooras en het aansluiten van de stuur stang heb ik het stuur naar links en rechts gedraaid.
Wielen naar rechts sturend - het boutje in fusee huis valt op de stoplock die is afgesteld op 12 mm (zowel links als rechts volgens manuel).
Wielen naar links sturend - Sturen stopt terwijl boutje en stoplock 15 mm van elkaar af staan - van fuseehuis tot flens fuseekogel dus geen 12 mm maar bijna 30 mm, bij nader inspectie zie ik dat de stuurkogel van de stuurstang tegen de spoorstang aan komt.
Armpje met 2 gaten zowel van oude als van nieuwe as zijn identiek - het zijn ook geen RHD armpjes want die hebben de uitsparing voor het aflaatpunt voor het fuseehuis aan de anderekant zitten - Nummer uit manuel geeft op het interweb een identiek armpje.
Ik weet dat bij demontage van mijn oude as de bouttjes, of op z,n minst 1 van bijde een heel stuk uitstak dus wel op die knappe 30 mm afgesteld kan zijn geweest. desondanks is het een aardige beperking.
Kan iemand mij vertellen of dit normaal is ???
In het manuel "Land_Rover_Series_III_Part_5" op pagina 24 in de pdf file op pagina 60-2 van het boek laat afbeelding 0535 een arm zien (zo te zien van een LHD) die dit probleem op zou kunnen lossen afbeelding 0537 laat de arm zien die er bij mij opzit.
Alvast bedankt,
Erik.
(L)
Re: stuurkogel stoot tegen spoorstang?
Rechter armpje 2 kogels linker armpje 1 kogel.
Stang van li wiel naar re wiel zit rechts in het achterste gat en stang loop evenwijdig met de as.
Als je naar links stuurt komt de voorste kogel van de rechter arm dichter naar de stuur stang toe.
In het manuel "Land_Rover_Series_III_Part_5" op pagina 15 in de pdf file op pagina 57-5 van het boek een tekening van een RHD hier moet je de wielen dus naar rechts draaien voor het effect.
Zonder afbeelding inderdaad moeilijk voor te stellen
Groet,
Erik.
Stang van li wiel naar re wiel zit rechts in het achterste gat en stang loop evenwijdig met de as.
Als je naar links stuurt komt de voorste kogel van de rechter arm dichter naar de stuur stang toe.
In het manuel "Land_Rover_Series_III_Part_5" op pagina 15 in de pdf file op pagina 57-5 van het boek een tekening van een RHD hier moet je de wielen dus naar rechts draaien voor het effect.
Zonder afbeelding inderdaad moeilijk voor te stellen
Groet,
Erik.
Re: stuurkogel stoot tegen spoorstang?
Ik snap precies wat je bedoeld,maar ik denk dat je weinig waarde kan hechten aan de tekeningen in het WPH.
tekening 0535 is niet echt natuurgetrouw vermoed ik.
Bij mij werkt het iig zonder dat ze elkaar raken en dan heb ik ook nog dikke heavy duty spoor- en stuurstang.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c635dc6a229176c355b69180e7946d47', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16849456, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('d48432985a5bc3968d7c588f6242e67e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16849456, 600, 600, 'Loading image ...', false);
tekening 0535 is niet echt natuurgetrouw vermoed ik.
Bij mij werkt het iig zonder dat ze elkaar raken en dan heb ik ook nog dikke heavy duty spoor- en stuurstang.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c635dc6a229176c355b69180e7946d47', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16849456, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('d48432985a5bc3968d7c588f6242e67e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16849456, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: stuurkogel stoot tegen spoorstang?
Hallo Eric,
Het probleem kan niet van de kant van de stuurstang komen (?) - wat hier ook veranderd heeft geen invkoed op de stand van de stuurstang kogel in de arm noch op de spoorstang - dus zou het de arm moeten zijn.
Of het 2de gat moet meer naar rechts zitten (arm rechter), of de afstand tussen 1ste en 2de kogel moet groter.
Hart van de 2 kogels zit 8 cm uitlkaar.
Of maak ik ergens een denkfout?
Groet
Erik
Het probleem kan niet van de kant van de stuurstang komen (?) - wat hier ook veranderd heeft geen invkoed op de stand van de stuurstang kogel in de arm noch op de spoorstang - dus zou het de arm moeten zijn.
Of het 2de gat moet meer naar rechts zitten (arm rechter), of de afstand tussen 1ste en 2de kogel moet groter.
Hart van de 2 kogels zit 8 cm uitlkaar.
Of maak ik ergens een denkfout?
Groet
Erik
Re: stuurkogel stoot tegen spoorstang?
Erik,
Heb je wel opgelet in welke stand je hoofdstuurhuis stond toen je begon met opbouwen.
Als je begint met opbouwen van je hele stuurinrichting kun je het beste de voorwielen recht vooruit zetten. Dan de spoorstang bevestigen met het juiste toespoor. Dan de stuurstang aan het hulpstuurhuis waarbij dit in de juiste positie staat (tekening handboek). Dan het hoofdstuurhuis in de middenstand. Dus vanuit die stand kun je precies evenveel slagen naar links als naar rechts draaien (iets meer dan 1 en 3/4 slag). In die stand van het hoofdstuurhuis moet de pitmanarm vertikaal staan. En als laatste maak je dan de verbindingsstang tussen pitmanarm hoofdstuurhuis en hulpstuurhuis passend.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Heb je wel opgelet in welke stand je hoofdstuurhuis stond toen je begon met opbouwen.
Als je begint met opbouwen van je hele stuurinrichting kun je het beste de voorwielen recht vooruit zetten. Dan de spoorstang bevestigen met het juiste toespoor. Dan de stuurstang aan het hulpstuurhuis waarbij dit in de juiste positie staat (tekening handboek). Dan het hoofdstuurhuis in de middenstand. Dus vanuit die stand kun je precies evenveel slagen naar links als naar rechts draaien (iets meer dan 1 en 3/4 slag). In die stand van het hoofdstuurhuis moet de pitmanarm vertikaal staan. En als laatste maak je dan de verbindingsstang tussen pitmanarm hoofdstuurhuis en hulpstuurhuis passend.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Re: stuurkogel stoot tegen spoorstang?
Beginstand van het stuurhuis maakt in dit geval niet uit volgens mij Wim.
Voordat Erik zijn volle stuuruitslag haalt naar links komt de kogel van de stuurstang tegen de spoorstang De stand van de pitmanarm van het hulpstuurhuis heeft dan wel wat invloed op de stuurstang zelf maar niet op de kogel aan het eind van de stuurstang ten opzichte van de spoorstang.
Het enig wat ik zo kan bedenken is dat het armpje aan het rechter fuseehuis krom is.
Je hebt aan de rechterkant wel de aanslag voor het boutje onder de voorste moer van de fuseeflens Erik?
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ec0210babf1b5e8533f7912f57d3a872', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16849635, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('66e73ff5f5c95b23c54b72a51faffc7d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16849635, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Voordat Erik zijn volle stuuruitslag haalt naar links komt de kogel van de stuurstang tegen de spoorstang De stand van de pitmanarm van het hulpstuurhuis heeft dan wel wat invloed op de stuurstang zelf maar niet op de kogel aan het eind van de stuurstang ten opzichte van de spoorstang.
Het enig wat ik zo kan bedenken is dat het armpje aan het rechter fuseehuis krom is.
Je hebt aan de rechterkant wel de aanslag voor het boutje onder de voorste moer van de fuseeflens Erik?
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ec0210babf1b5e8533f7912f57d3a872', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16849635, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('66e73ff5f5c95b23c54b72a51faffc7d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16849635, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: stuurkogel stoot tegen spoorstang?
Hallo Wim,
Van de stuurstang heb ik alleen de kogel vervangen, voor der rest er niks aangedaan.
De arm van het steering relay staat naar voer als de wielen recht staan en het stuur in de midden - stuur gaat 1 3/4 draaien naar recht en maar 1 1/4 naar links dit tengevolge van de stuurkogels tegen de spoorstang.
als ik de stuur stang eraf zou halen en alleen de 2de kogel in de arm zou monteren zal ik deze beperking houden.
zijn er soms kogels met een kleiner huis? ben al aan het zoeken naar informatie omdat zover ik weet hebben de 4x2 belgjes wel een toelating van 1975 maar dat ze van een eerdere productie zouden zijn.
Groet,
Erik
Van de stuurstang heb ik alleen de kogel vervangen, voor der rest er niks aangedaan.
De arm van het steering relay staat naar voer als de wielen recht staan en het stuur in de midden - stuur gaat 1 3/4 draaien naar recht en maar 1 1/4 naar links dit tengevolge van de stuurkogels tegen de spoorstang.
als ik de stuur stang eraf zou halen en alleen de 2de kogel in de arm zou monteren zal ik deze beperking houden.
zijn er soms kogels met een kleiner huis? ben al aan het zoeken naar informatie omdat zover ik weet hebben de 4x2 belgjes wel een toelating van 1975 maar dat ze van een eerdere productie zouden zijn.
Groet,
Erik
Re: stuurkogel stoot tegen spoorstang?
Ja Eric, dat zit goed, het probleem viel mij op door de stand van de wielen tov de veren toen ik voor de auto stond, ik vond dat de wielen in 1 richting niet vergenoeg draaiden en door het een en ander te kontroleren viel mij de stuurkogel op tegen de spoorstang.
Groet,
Erik
Groet,
Erik
Re: stuurkogel stoot tegen spoorstang?
Wat ook nog kan is dat de je teveel toespoor hebt. Het linker wiel draait dan niet ver genoeg weg waardoor de spoorstang te ver naar voren blijft.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('97a20ddbc93169c31fb4db30fba8858e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16849692, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('9afe242a81ee8a1e28089c752b24f941', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16849692, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('97a20ddbc93169c31fb4db30fba8858e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16849692, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('9afe242a81ee8a1e28089c752b24f941', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16849692, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: stuurkogel stoot tegen spoorstang?
Toespoor zal tussen 1,2 en 2,4 mm liggen
Ik heb 1,2 aangehouden op buitenkant van de remplaten toen de as nog op de werkbank lag, de velg is iets groter maar kan niet zoveel verschil uit maken dat ik ver over de 2,4 kom te zitten.
Groet,
Erik
Ik heb 1,2 aangehouden op buitenkant van de remplaten toen de as nog op de werkbank lag, de velg is iets groter maar kan niet zoveel verschil uit maken dat ik ver over de 2,4 kom te zitten.
Groet,
Erik
Re: stuurkogel stoot tegen spoorstang?
Het was idd een kromme stuurarm, had er gelukkig nog een liggen om te vergelijken maar het valt bijna niet op want voor montage heb ik beide in de handen gehad om te kijken welke ik zou nemen en toen is mij niks opgevallen.
Achteraf gezien is alles vrij logisch, bij demontage van de arm heb ik ook al de uiterste kogel af moeten zagen, deze ging er met geen mogelijkheid uit - achteraf in de bankschreof eruit geslagen, kwam dus ook door de vervormde arm.
Nog maals dank voor het meedenken
Groet,
Erik
Achteraf gezien is alles vrij logisch, bij demontage van de arm heb ik ook al de uiterste kogel af moeten zagen, deze ging er met geen mogelijkheid uit - achteraf in de bankschreof eruit geslagen, kwam dus ook door de vervormde arm.
Nog maals dank voor het meedenken
Groet,
Erik