vragen na eerste start benzine motor (ombouw diesel naar benzine

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
ivar van leeuwen

vragen na eerste start benzine motor (ombouw diesel naar benzine

Bericht door ivar van leeuwen »

Hallo Allen
de ombouw is nu bijna helemaal compleet ( moet nog een tank achter schoonmaken en plaatsen, ben al bezig met zand en steentjes )
vorige week begonnen met starten maar de eerste ochtend proberen te starten wou niet lukken, na het opblazen van een glazen deur van een kast in de schuur door gasmengsel in de uitlaat wat ontbrand maar gestopt met proberen voor die dag. Vandaag na het raadplegen van het handboek weer eens proberen en ja voor het eerst resultaat eerste start

maar natuurlijk komen er na de eerste keer starten weer een paar punten op het lijstje:
olie filter lekte een beetje
uitlaat nog een beetje lek
snaar vacuüm pomp en dynamo raken elkaar
brandstof filter lekt door scheur in aluminium huis (boutje te lang )

daarnaast kwamen er ook een aantal nieuwe vragen op:

1 de stand van de rotor
volgens de handleiding moet de groef op het tandwiel die word aangedreven door de nokkenas een bepaalde richting op wijzen als de eerste cilinder op zijn bovenste dode punt staat. |Bij mij klopt dit niet, hij staat er zeker 30 gr naast (voor) hierdoor wijst de verdeler niet in de juiste richting en begint de ontsteking met cilinder 1 op een andere positie dan in de handleiding.
Nu wou ik opzoeken hoe dit tandwiel moet worden gemonteerd op de nokkenas maar dat staat nergens aangegeven
weet iemand hoe deze zou moeten staan of heeft er een beschrijving van. zo niet dan lijkt dit mij niet een heel groot probleem, nu staat alleen mijn volgorde iets verdraaid. toch ?
--> mod_embed_images_loadimage('8d61c37bd1d7bb6194b8754ebddc7fa2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2FxGOw6j80Tp_DdcoN5wbm-ZHsc__Txx_gTgu-Q-WJLG4%3Dw299-h223-p-no', 'https://lh5.googleusercontent.com/xGOw6j80Tp_DdcoN5wbm-ZHsc__Txx_gTgu-Q-WJLG4=w299-h223-p-no', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2FxGOw6j80Tp_DdcoN5wbm-ZHsc__Txx_gTgu-Q-WJLG4%3Dw299-h223-p-no', '', 16847969, 600, 600, 'Loading image ...', false);

2 De brandstof pomp pompt slecht.
de pomp is niet in staat om van af de grond op te pompen (handmatig wel) ik moet het brandstof vat op het zijpaneel plaatsen voor hij pas goed kan op pompen. Maar ja hij moet toch ook vanaf de tank omhoog gaan pompen, het is net of de arm van de pomp niet ver genoeg op de nokkenas zit en daardoor amper op pompt.
kan ik de afstand van de pomp naar de nokkenas aanpassen ? of heb ik goedkope onderdelen

3 nu heb ik denk ik te weinig brandstof. De auto loopt alleen op de choke zodra ik deze uitzet smoort de motor. Dit duid toch op te weinig brandstof?
en kan dit gekoppeld zijn aan de brandstof pomp problemen

4
CAM03803%255B1%255D.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a3f9bdb53c27f46f77acc9c18e8fbeab', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-XhIe_pj5cUM%2FUlFjlS6dbEI%2FAAAAAAAAEM8%2FfsWibvMkYZE%2Fw820-h615-no%2FCAM03803%25255B1%25255D.jpg', 'https://lh5.googleusercontent.com/-XhIe_pj5cUM/UlFjlS6dbEI/AAAAAAAAEM8/fsWibvMkYZE/w820-h615-no/CAM03803%255B1%255D.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-XhIe_pj5cUM%2FUlFjlS6dbEI%2FAAAAAAAAEM8%2FfsWibvMkYZE%2Fw820-h615-no%2FCAM03803%25255B1%25255D.jpg', '', 16847969, 600, 600, 'Loading image ...', false);
op de foto is te zien in het rood het markerings teken van de timing op de pully nu heeft mijn pully een enkel groefje en mijn markerings teken een enkel pijltje. Ik mis dus de graden tekens voor en na, kan ik de juiste ergens kopen (voor een enkele groef op de pully)

Alvast bedankt

ivar van leeuwen

Land rover Santana 109 super serie 3a 5 deurs 2.25 benzine (Poco Loco)
foto s
Marijn & Simba

Re: vragen na eerste start benzine motor (ombouw diesel naar ben

Bericht door Marijn & Simba »

3 hangt zeer waarschijnlijk van 2 af. T zal niet aan luchtgebrek liggen, of je carburateur moet t niet goed doen.

1. Tja... het grappige is dat je motor wel gewoon werkt.
Tenzij probleem 3 hierdoor veroorzaakt kan worden...
Maar dan wordt t te moeilijk voor me

Mooie Niva en Santana heb je!

Marijn & Simba & Serious & Optimus

Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.

prikavatar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('cd0d8b0f7c2321b01a87c3efb2941392', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar-1.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar-1.jpg', '', 16848001, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Crazy-G

Re: vragen na eerste start benzine motor (ombouw diesel naar ben

Bericht door Crazy-G »

1. Tandwiel er uit omhoog halen (gaat een beetje draaied), één tand de juiste richting op verdraaien en weer laten zakken en het zou goed moeten zijn, is even trial and error verhaal, maar hij zou wel zo moeten komen als in het boek anders kun je je verdeler niet ver genoeg verraaien om op tijd te kunnen stellen.

2. Mechanische pomp vervangen door een elektrische van Facet, die doen het geweldig.

3. Kan aan 1 of aan 2 liggen, eerst 1 en 2 perfect, dan verder kijken naar carburatie.

Gert-Jan.
Erik One-ten+LW op 't werk

Re: vragen na eerste start benzine motor (ombouw diesel naar ben

Bericht door Erik One-ten+LW op 't werk »

Je hebt bij benzine niet persé zo'n brandstoffilter nodig (die van je oude diesel). Gewoon zo'n los filtertje in de slang van pomp naar carburateur voldoet best.
Heeft waarschijnlijk minder weerstand dan het grote filter.
Een scheurtje in dat filterhuis komt de werking van je pomp ook niet ten goede...

Grtz. Erik

Eric&Betty Boop

Re: vragen na eerste start benzine motor (ombouw diesel naar ben

Bericht door Eric&Betty Boop »

Eerst er voor zorgen dat de distributie 100% op tijd staat en dan met cilinder 1 in bdp terwijl de kleppen van cilinder 4 op tuimelen staan moet de lijn door de brede groef in het tandwiel een hoek maken van 20 graden met de hartlijn van het blok.Staat toch allemaal haarfijn beschreven in het wph.
Het tandwiel zit geborgd met een imbus achter het oliefilterhuis maar met het blok ingebouwd is het bijna niet te doen om dat tandwiel in een andere stand te zetten.
Maar volgens mij is het bij een petrol niet zo belangrijk hoe dat tandwiel staat. Bij een diesel wel omdat dan het timingwijzertje voor de injectiepomp niet meer klopt ten opzichte van de pomp. Maar misschien zie ik iets over het hoofd.

Verder vraag ik me af waarom je een vaccuumpomp op het benzineblok gebruikt
Die heb je alleen nodig bij een diesel. Bij een benzineblok haal je het vaccuum voor de rembekrachtiger van het inlaatspruitstuk.
Op een foto uit 1 van je eerdere postings zie je de aansluiting daarvoor zitten. Heb je die nu afgedopt?

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c654950aeb635f59bd10cec7acf09d0c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16849282, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('c2828d3bc51365c7fdf654f4525168cc', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16849282, 600, 600, 'Loading image ...', false);
ivar van leeuwen

Re: vragen na eerste start benzine motor (ombouw diesel naar ben

Bericht door ivar van leeuwen »

Hoi en alvast dank

ik ging er van uit dat de 20 graden van de hartlijn voor een diesel golden en niet voor een benzine.
ik kan verder de motor netjes op tijd zetten alles komt netjes overeen met het merk teken op de pully met cilinder 1 op bdp het enige is dat de verdeler verdraaid staat en daarmee ook de volgorde verdraaid is.
maar ik ga eens kijken of ik het tandwiel kan verdraaien.

ik heb alles overgezet van mijn diesel blok levert een benzine inlaat spruitstuk dan zoveel meer vacuüm dan die van een diesel, weet van mijn lightweight dat gebruikte ook het vacuüm van de diesel maar dat stelde niet veel voor. het vacuüm punt op het spruitstuk is inderdaad afgedopt
zal wel weer iets schelen in gebruik als ik deze pomp niet hoef aan te drijven

filter had ik laten zitten (voelt wel safe een extra filter) maar inderdaad een tussen filtertje kan ook.

ivar van leeuwen

Land rover Santana 109 super serie 3a 5 deurs 2.25 benzine (Poco Loco)
foto s
Eric&Betty Boop

Re: vragen na eerste start benzine motor (ombouw diesel naar ben

Bericht door Eric&Betty Boop »

ivar van leeuwen Schreef:
-------------------------------------------------------

> ik heb alles overgezet van mijn diesel blok
> levert een benzine inlaat spruitstuk dan zoveel
> meer vacuüm dan die van een diesel, weet van mijn
> lightweight dat gebruikte ook het vacuüm van de
> diesel maar dat stelde niet veel voor. het vacuüm
> punt op het spruitstuk is inderdaad afgedopt
> zal wel weer iets schelen in gebruik als ik deze
> pomp niet hoef aan te drijven

Een diesel heeft geen gasklep en dus ook geen vaccuum in het inlaatspruitstuk.
Bij de 2,25 diesel in een serie werd en soort van vaccuum opgewekt door en smoorklepje wat dan via een buffervat het vaccuum voor de rembekrachtiger moest verzorgen.Dit werkt niet echt lekker. Een diesel loopt op een overschot aan lucht en de hoeveelheid ingespoten diesel bepaald dan het toerental. Met het smoorklepje werd het blok juist weer afgeknepen.

Een benzinemotor heeft een venturi met vlinderklep of een schuif. Na die venturi heb je een prima vaccuum voor de rembekrachtiger.
Die vaccuumpomp heb je niet nodig.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c808bcabd7250ce6d558fc80f3041233', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16849659, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('6e364e0bc3a0929ee794a9b2bbbe9349', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16849659, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Plaats reactie