Ambulance dieselblok opvoeren
Ambulance dieselblok opvoeren
Weet iemand wat de mogelijkheden zijn om de diesel motor van een 3 series ambulance op te voeten en wat de ervaringen ermee zijn.
Ik heb op ebay eclectische ventilatoren gezien die moeten fungeren als supercharger, maar ik denk niet dat die voldoende spoelluchtdruk kunnen opbouwen om daadwerkelijk effect te hebben.
Weet iemand wat de mogelijkheden zijn of de motor dan nog wel voldoende koeling heeft?
De groeten,
Michèl
Ik heb op ebay eclectische ventilatoren gezien die moeten fungeren als supercharger, maar ik denk niet dat die voldoende spoelluchtdruk kunnen opbouwen om daadwerkelijk effect te hebben.
Weet iemand wat de mogelijkheden zijn of de motor dan nog wel voldoende koeling heeft?
De groeten,
Michèl
Re: Ambulance dieselblok opvoeren
[nl.wikipedia.org]
gaat wel werken, maar electrisch aangedreven niet.
Alle energie komt ergens vandaan. Moet je dus met je dynamo eerst genereren.
Gooi d'r 'n 200/300 Tdi in.
Yesterday's birthday boy gaat voor de 300, ik voor de 2!
De simpele
gaat wel werken, maar electrisch aangedreven niet.
Alle energie komt ergens vandaan. Moet je dus met je dynamo eerst genereren.
Gooi d'r 'n 200/300 Tdi in.
Yesterday's birthday boy gaat voor de 300, ik voor de 2!
De simpele
Re: Ambulance dieselblok opvoeren
Alsje voor weinig kosten meer pk wil kan je er ook een 19j td motor in zetten.
Heb er zelf een in mn 90 liggen en ik heb er totaal geen klachten over.
De 19j motor heeft iets minder kracht dan een tdi dus zal je versnellingsbak langger heel houden tevens is dit blok ook stiller en goedkoper dan een tdi.
Gr, Sytse
Heb er zelf een in mn 90 liggen en ik heb er totaal geen klachten over.
De 19j motor heeft iets minder kracht dan een tdi dus zal je versnellingsbak langger heel houden tevens is dit blok ook stiller en goedkoper dan een tdi.
Gr, Sytse
Re: Ambulance dieselblok opvoeren
Land Rover motor opvoeren
BOEM
Land Rover motor afvoeren
BOEM
Land Rover motor afvoeren
Re: Ambulance dieselblok opvoeren
Meest simpele manier is er een 2.5 NA in leggen. Als je een goede hebt dan heb jee net wat extra koppel om wat vlotter mee te komen. Maar een snelheidsmonster zal het nooit worden... Ook niet met een 200/300tdi
Gerard
Gerard
Re: Ambulance dieselblok opvoeren
2.25 TD? Zonde. Bij een turbomotor komt meer kijken dan alleen een bladblazer op de inlaat.
Kan je beter voor een Perkins 2.0TD Prima conversie gaan, of een 2.3 XD2s/ 2.5 XD3T Indenor... (of de genoemde 200 TDi)
Marijn & Simba & Serious & Optimus
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a753a64fe75118ed1b4caa28eb5b3aba', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar-1.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar-1.jpg', '', 16841584, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Kan je beter voor een Perkins 2.0TD Prima conversie gaan, of een 2.3 XD2s/ 2.5 XD3T Indenor... (of de genoemde 200 TDi)
Marijn & Simba & Serious & Optimus
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a753a64fe75118ed1b4caa28eb5b3aba', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar-1.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar-1.jpg', '', 16841584, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Ambulance dieselblok opvoeren
Marijn & Simba Schreef:
-------------------------------------------------------
> 2.25 TD? Zonde. Bij een turbomotor komt meer
> kijken dan alleen een bladblazer op de inlaat.
Je ziet dat aan de 2,5 TD die werd pas redelijk betrouwbaar toen er aanvullende maatregelen (ik meen zoiets als een olie-jet die de zuigers koelt) werden genomen. De 2,5 NA blokken daarna hadden die overigens ook, omgekeerd een Turbo van de TD op een eerdere 2,5 NA schroeven gaf nog meer problemen als de eerste 2,5 TD al hadden. (Ik ken iemand die zich had laten neppen met een fake 2,5 TD, hij was niet blij en kon daar nog jaren later over vertellen.)
Marc
-------------------------------------------------------
> 2.25 TD? Zonde. Bij een turbomotor komt meer
> kijken dan alleen een bladblazer op de inlaat.
Je ziet dat aan de 2,5 TD die werd pas redelijk betrouwbaar toen er aanvullende maatregelen (ik meen zoiets als een olie-jet die de zuigers koelt) werden genomen. De 2,5 NA blokken daarna hadden die overigens ook, omgekeerd een Turbo van de TD op een eerdere 2,5 NA schroeven gaf nog meer problemen als de eerste 2,5 TD al hadden. (Ik ken iemand die zich had laten neppen met een fake 2,5 TD, hij was niet blij en kon daar nog jaren later over vertellen.)
Marc
Re: Ambulance dieselblok opvoeren
je kan eens te rade gaan bij Ron Bolleboom. Hij is nu bij onze 109(ex.leger) een jonge 2,5NA aan 't inbouwen. De 2,25 liep nog mooi maar was té veel aan het lekken, helaas.
Maar na wikken en wegen, adviezen van anderen (doe een 200 zonder turbo) en het zien van een LightWight met dat motortje die Ron net had gemaakt, waren we om.
groet Martijn
Maar na wikken en wegen, adviezen van anderen (doe een 200 zonder turbo) en het zien van een LightWight met dat motortje die Ron net had gemaakt, waren we om.
groet Martijn
Re: Ambulance dieselblok opvoeren
Die oliesproeiers aan de onderkant van de cilinders zitten er bij een turbouitvoering van een Indenor in ieder geval in, en bij een NA uitvoering niet. Heb hier vergelijkingsmateriaal genoeg
Als je al wat gaat opvoeren moet je vooral erg letten op koeling. De intercoolers zijn geen luxe-accessoires, en een oliekoeler ook niet.
En dan nog, je hebt meer kracht misschien maar de toerentallen worden beperkt door je inspuitpomp. Dus sneller rij je er niet mee.
Marijn & Simba & Serious & Optimus
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('233a74f3bff883bc87c0e2f83e595ae4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar-1.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar-1.jpg', '', 16842909, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/11/2013 18:34 door Marijn & Simba.
Als je al wat gaat opvoeren moet je vooral erg letten op koeling. De intercoolers zijn geen luxe-accessoires, en een oliekoeler ook niet.
En dan nog, je hebt meer kracht misschien maar de toerentallen worden beperkt door je inspuitpomp. Dus sneller rij je er niet mee.
Marijn & Simba & Serious & Optimus
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('233a74f3bff883bc87c0e2f83e595ae4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar-1.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar-1.jpg', '', 16842909, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/11/2013 18:34 door Marijn & Simba.
Re: Ambulance dieselblok opvoeren
Meest simpele manier, nau nee niet echt er bestaan/bestonden turbo setjes voor de 2¼ maar die zijn zeer zeldzaam
Jo
Jo
Re: Ambulance dieselblok opvoeren
Marijn & Simba Schreef:
-------------------------------------------------------
> Die oliesproeiers aan de onderkant van de
> cilinders zitten er bij een turbouitvoering van
> een Indenor in ieder geval in, en bij een NA
> uitvoering niet. Heb hier vergelijkingsmateriaal
> genoeg
>
De latere 2.5N/A's hebben ze ook. Ook een aansluiting voor turbo smeer en retourleiding overigens.
Ik heb eens een 110 uit UK gehaald met een 2.5n/a waar een aftermarket trubo(otje) op zat. Veel kleiner dan de standaard 2.5TD turbo. Geen aanpassing aan de brandstofpomp.
Betsaat uit een speciaal gemaakt spruitstuk,wat smeerleidingen en een oliekoeler. Past denk ik ook wel op een 2.25D
Foto550-L3RXUEGI.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4c534c1a778d68287515ab7b02a5ac1e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto550-L3RXUEGI.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto550-L3RXUEGI.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto550-L3RXUEGI.jpg', '', 16844264, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Grtz. Erik
-------------------------------------------------------
> Die oliesproeiers aan de onderkant van de
> cilinders zitten er bij een turbouitvoering van
> een Indenor in ieder geval in, en bij een NA
> uitvoering niet. Heb hier vergelijkingsmateriaal
> genoeg
>
De latere 2.5N/A's hebben ze ook. Ook een aansluiting voor turbo smeer en retourleiding overigens.
Ik heb eens een 110 uit UK gehaald met een 2.5n/a waar een aftermarket trubo(otje) op zat. Veel kleiner dan de standaard 2.5TD turbo. Geen aanpassing aan de brandstofpomp.
Betsaat uit een speciaal gemaakt spruitstuk,wat smeerleidingen en een oliekoeler. Past denk ik ook wel op een 2.25D
Foto550-L3RXUEGI.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4c534c1a778d68287515ab7b02a5ac1e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto550-L3RXUEGI.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto550-L3RXUEGI.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto550-L3RXUEGI.jpg', '', 16844264, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Grtz. Erik
Re: Ambulance dieselblok opvoeren
Erik One-ten+LW op 't werk Schreef:
-------------------------------------------------------
> Marijn & Simba Schreef:
> -------------------------------------------------------
> > Die oliesproeiers aan de onderkant van de
> > cilinders zitten er bij een turbouitvoering van
> > een Indenor in ieder geval in, en bij een NA
> > uitvoering niet. Heb hier vergelijkingsmateriaal
> > genoeg
> >
> De latere 2.5N/A's hebben ze ook. Ook een
> aansluiting voor turbo smeer en retourleiding
> overigens.
>
> Ik heb eens een 110 uit UK gehaald met een 2.5n/a
> waar een aftermarket trubo(otje) op zat. Veel
> kleiner dan de standaard 2.5TD turbo. Geen
> aanpassing aan de brandstofpomp.
> Betsaat uit een speciaal gemaakt spruitstuk,wat
> smeerleidingen en een oliekoeler. Past denk ik ook
> wel op een 2.25D
> Foto550-L3RXUEGI.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6654310efe868214d568c11967b647ea', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto550-L3RXUEGI.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto550-L3RXUEGI.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto550-L3RXUEGI.jpg', '', 16844566, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Precies, de latere 2,5NA is een soort kale 2,5TD (en dan dus de 2de generatie TD).
Op zo'n kale 2,5TD kan je dus waarschijnlijk "ongestraft" een Turbo zetten (maar zet er dan ook een intercooler op ter voorkoming van te hoge temperaturen). Mij lijkt dat je een 2,25D beter kan laten zoals hij is.
O ja, bedenk dat LandRover zelf in de latere garantie-gevallen een gesneuvelde 2,5TD verving door een Tdi, dus ze hadden toen al geen zin/geloof meer in de TD terwijl ze de latere 2,5NA wel vlgs de TD-specs bouwden.
Marc
-------------------------------------------------------
> Marijn & Simba Schreef:
> -------------------------------------------------------
> > Die oliesproeiers aan de onderkant van de
> > cilinders zitten er bij een turbouitvoering van
> > een Indenor in ieder geval in, en bij een NA
> > uitvoering niet. Heb hier vergelijkingsmateriaal
> > genoeg
> >
> De latere 2.5N/A's hebben ze ook. Ook een
> aansluiting voor turbo smeer en retourleiding
> overigens.
>
> Ik heb eens een 110 uit UK gehaald met een 2.5n/a
> waar een aftermarket trubo(otje) op zat. Veel
> kleiner dan de standaard 2.5TD turbo. Geen
> aanpassing aan de brandstofpomp.
> Betsaat uit een speciaal gemaakt spruitstuk,wat
> smeerleidingen en een oliekoeler. Past denk ik ook
> wel op een 2.25D
> Foto550-L3RXUEGI.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6654310efe868214d568c11967b647ea', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto550-L3RXUEGI.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto550-L3RXUEGI.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto550-L3RXUEGI.jpg', '', 16844566, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Precies, de latere 2,5NA is een soort kale 2,5TD (en dan dus de 2de generatie TD).
Op zo'n kale 2,5TD kan je dus waarschijnlijk "ongestraft" een Turbo zetten (maar zet er dan ook een intercooler op ter voorkoming van te hoge temperaturen). Mij lijkt dat je een 2,25D beter kan laten zoals hij is.
O ja, bedenk dat LandRover zelf in de latere garantie-gevallen een gesneuvelde 2,5TD verving door een Tdi, dus ze hadden toen al geen zin/geloof meer in de TD terwijl ze de latere 2,5NA wel vlgs de TD-specs bouwden.
Marc
Re: Ambulance dieselblok opvoeren
Er is inderdaad een after market turbo geweest voor de 2,25d motor die niet eens slecht was ofzo. Hij was alleen prijzig en landrover kwam terzelfdertijd aan met 2,5TD en dus was er weinig vraag naar die conversie. Hij heeft heeft ook maar een paar jaar bestaan. En mijn 2,5Na heeft ook gewoon sproeiers onder de zuigers.
Opvoeren van een 2,25 blok is niet echt een optie overigens. Meer vermogen uit zo'n blok betekend een turbo o.i.d. Of een grotere cilinderinhoud. Je moet gewoon meer diesel verbranden om meer power te krijgen. En de verbrandingssnelheid van een brandstof mengsel is fysisch begrensd. Het toerental kan ook nooit meer worden als die 4200 RPM. Die 4000 rpm (Het exacte getal weet ik niet.) geld voor alle diesels omdat het mengsel gewoon niet sneller branden wil. Ook voor benzine is er zo'n maximum (Ik weet ook niet precies wat het bij benzine is). Door te spelen met je ontstekings tijdstip kun je de ontbranding meer tijd geven. Daardoor kan een benzine motor wel hogere toerentallen halen. Bij een zelfontbrander kan dat dus niet.
Het maximum toerental heeft dus niets te maken met je pomp. Of je moet de toeren begrenzer bedoelen die er uit veiligheids overwegingen ook in zit. In de pomp zit ook nog een kleine regulateur of governor om te zorgen dat je een stabiel toerental hebt bij een wat variërende belasting. Er bestaat zelfs een optionele governor voor de 2,25 motor voor stationair gebruik om bijvoorbeeld een zaag, dynamo of waterpomp aan te drijven.
Opvoeren van een 2,25 blok is niet echt een optie overigens. Meer vermogen uit zo'n blok betekend een turbo o.i.d. Of een grotere cilinderinhoud. Je moet gewoon meer diesel verbranden om meer power te krijgen. En de verbrandingssnelheid van een brandstof mengsel is fysisch begrensd. Het toerental kan ook nooit meer worden als die 4200 RPM. Die 4000 rpm (Het exacte getal weet ik niet.) geld voor alle diesels omdat het mengsel gewoon niet sneller branden wil. Ook voor benzine is er zo'n maximum (Ik weet ook niet precies wat het bij benzine is). Door te spelen met je ontstekings tijdstip kun je de ontbranding meer tijd geven. Daardoor kan een benzine motor wel hogere toerentallen halen. Bij een zelfontbrander kan dat dus niet.
Het maximum toerental heeft dus niets te maken met je pomp. Of je moet de toeren begrenzer bedoelen die er uit veiligheids overwegingen ook in zit. In de pomp zit ook nog een kleine regulateur of governor om te zorgen dat je een stabiel toerental hebt bij een wat variërende belasting. Er bestaat zelfs een optionele governor voor de 2,25 motor voor stationair gebruik om bijvoorbeeld een zaag, dynamo of waterpomp aan te drijven.
Re: Ambulance dieselblok opvoeren
Ah, ik wist dat er ergens wat zat.
benzinemotoren... 8 cilinders halen wel 18.000 toeren mits goed afgesteld (even afgaande op wat er in de F1 wordt gegenereerd ;P )
Een viercilinder zou dan theoretisch gezien de 9.000 moeten kunnen halen...
Marijn & Simba & Serious & Optimus
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('222f04ed6bf845fd1f4d9fafcb30f369', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar-1.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar-1.jpg', '', 16844864, 600, 600, 'Loading image ...', false);
benzinemotoren... 8 cilinders halen wel 18.000 toeren mits goed afgesteld (even afgaande op wat er in de F1 wordt gegenereerd ;P )
Een viercilinder zou dan theoretisch gezien de 9.000 moeten kunnen halen...
Marijn & Simba & Serious & Optimus
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('222f04ed6bf845fd1f4d9fafcb30f369', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar-1.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar-1.jpg', '', 16844864, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Ambulance dieselblok opvoeren
Uhh een Td5 of een Puma gaan "moeiteloos" door tot ruim boven de 4000 toeren (geen gehoor overigens en ook zinloos omdat je al veel eerder op bijna max vermogen zit).
De LandROVER 2,25 en ook de 2,5 NA zijn gewoon geen powerblokjes. De bescheiden 1,9 liter non-turbo Renault-motor (zoals bijv. in een R19 zat) levert al vergelijkbare prestaties (en minder herrie), zo-een met turbo komt een heel eind verder (deze diesels worden overigens niet in LandRovers gemonteerd, ze passen waarschijnlijk moeilijk want in de Renault dwars geplaatst).
Niet voor niks werden hierboven de Indenor-motoren (o.a in Peugeot's toegepast) genoemd, ook tamelijk bomb-proof en ook meer vermogen en daarbij tamelijk geciviliseerd (dus niet zo tractor-like).
Marc
De LandROVER 2,25 en ook de 2,5 NA zijn gewoon geen powerblokjes. De bescheiden 1,9 liter non-turbo Renault-motor (zoals bijv. in een R19 zat) levert al vergelijkbare prestaties (en minder herrie), zo-een met turbo komt een heel eind verder (deze diesels worden overigens niet in LandRovers gemonteerd, ze passen waarschijnlijk moeilijk want in de Renault dwars geplaatst).
Niet voor niks werden hierboven de Indenor-motoren (o.a in Peugeot's toegepast) genoemd, ook tamelijk bomb-proof en ook meer vermogen en daarbij tamelijk geciviliseerd (dus niet zo tractor-like).
Marc
Re: Ambulance dieselblok opvoeren
Marijn,
De toeren-bovengrens zit niet in aantal cylinders maar in de snelheid van het vlamfront. Een "plat" motortje (korte slag dus) en druklading maakt alles wat sneller ... of je het mooi vindt? De Maserati die hier langskomt vind ik klinken als een opgevoerde stofzuiger.
Marc
De toeren-bovengrens zit niet in aantal cylinders maar in de snelheid van het vlamfront. Een "plat" motortje (korte slag dus) en druklading maakt alles wat sneller ... of je het mooi vindt? De Maserati die hier langskomt vind ik klinken als een opgevoerde stofzuiger.
Marc
Re: Ambulance dieselblok opvoeren
De F1 bolides rijden dan ook niet op Euro 95 oid hè!.
Da's meer speciaal spul met octaanboosters enzo erin. Oa Panta levert dat spul Klikkerdeklik!
Jurgen
Da's meer speciaal spul met octaanboosters enzo erin. Oa Panta levert dat spul Klikkerdeklik!
Jurgen
Re: Ambulance dieselblok opvoeren
Waar je wel wat winst uit kan halen.
Hij komt sneller op toeren.
Vliegwiel max 20 % lichter maken. ( achterkant afdraaien.)
Krukas balanceren.
Visco fan.
Gr ; Wim.
Hij komt sneller op toeren.
Vliegwiel max 20 % lichter maken. ( achterkant afdraaien.)
Krukas balanceren.
Visco fan.
Gr ; Wim.
Re: Ambulance dieselblok opvoeren
Wim Schreef:
-------------------------------------------------------
> Waar je wel wat winst uit kan halen.
> Hij komt sneller op toeren.
> Vliegwiel max 20 % lichter maken. ( achterkant afdraaien.)
> Krukas balanceren.
> Visco fan.
Tja, vliegwiel afdraaien geeft ook een "hakke-takkerige" motor.
Ik denk daarbij dat het op toeren komen in het niet valt bij het op gang komen van een 2tons "gardenshed".
En die visco, die draait alleen als het nodig is en (in ieder geval bij de jongere diesels) hij draait vlgs mij slechts zelden.
Je kan eens voelen hoeveel weerstand de visco geeft (wel voelen bij een auto die even gereden heeft, maar niet zo heet is dat de visco inkomt -- bij een koude motor, dwz als de visco even stil gestaan heeft draait ie nl ook zwaar, maar dat gaat na heel even rijden over).
Marc
-------------------------------------------------------
> Waar je wel wat winst uit kan halen.
> Hij komt sneller op toeren.
> Vliegwiel max 20 % lichter maken. ( achterkant afdraaien.)
> Krukas balanceren.
> Visco fan.
Tja, vliegwiel afdraaien geeft ook een "hakke-takkerige" motor.
Ik denk daarbij dat het op toeren komen in het niet valt bij het op gang komen van een 2tons "gardenshed".
En die visco, die draait alleen als het nodig is en (in ieder geval bij de jongere diesels) hij draait vlgs mij slechts zelden.
Je kan eens voelen hoeveel weerstand de visco geeft (wel voelen bij een auto die even gereden heeft, maar niet zo heet is dat de visco inkomt -- bij een koude motor, dwz als de visco even stil gestaan heeft draait ie nl ook zwaar, maar dat gaat na heel even rijden over).
Marc
Re: Ambulance dieselblok opvoeren
Doem het zoals ik,
bouw een 300 TDI met 5-bak in de ambulance.
Tot nu heb ik, bij normale rijstijl, nog alles heel.
Herman
bouw een 300 TDI met 5-bak in de ambulance.
Tot nu heb ik, bij normale rijstijl, nog alles heel.
Herman
Re: Ambulance dieselblok opvoeren
De landrover 2,25 motor was ook een vroege diesel hoogtoeren motoren geschikt voor automotive gebruik. Ontworpen in de jaren vijftig. De motoren waar jij het over hebt zijn volgens mij wat nieuwer en verfijnder. De dieselmotor in een automotive aplicatie is pas mogelijk geworden met de uitvinding van de diesel injectie hogedrukpomp door Bosh. Daarna zijn er nog een paar wereld oorlogen nodig geweest voordat de diesels een beetje in (personen) auto's werden toegepast In de jaren 70 werd een personenwagen met een dieselmotor ook pas een gewoon iets. De buren hadden zo'n nu oude knikkerbak. Werd er altijd wakker van als die gestart werd. Mercedes en Peugeot hadden overigens al veel vroeger dieselmotoren in taxi's en bedrijfswagens zitten. Maar nog niet in personenwagens overigens.
Re: Ambulance dieselblok opvoeren
weer wat geleerd
Marijn & Simba & Serious & Optimus
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d079ff6235f27afed9125acff254da59', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar-1.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar-1.jpg', '', 16845294, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Marijn & Simba & Serious & Optimus
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d079ff6235f27afed9125acff254da59', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar-1.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar-1.jpg', '', 16845294, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Ambulance dieselblok opvoeren
Precies. Het was dankzij Volkswagen met het diesel-golfje dat de diesel eind 70er jaren heel snel een stuk populairder werd.
Mijn wederhelft had er eentje, precieze bouwjaar (van dat Golfje ) weet ik niet meer, 't kenteken wel [DH-37-FF] - zal wel 1978 geweest zijn.
Ik heb er nog "rijles" in gehad, van mijn broertje (die al auto reed voordat ie droog was achter de oren): met name de hellingproef, met voet- of handrem (ik ben eigenlijk nog steeds handiger in de hellingproef met de voetrem), en achteruit insteken, bochtjes draaien etc.
Die Golfjes blonken overigens niet echt uit in duurzaamheid, hier en daar was de constructie niet echt opgewassen tegen het dieselgeweld, versnellingsbak had ook een beperkt leven en de carrosserie van sommige bouwjaren roestte bijna net zo hard als een Franse auto uit doe tijd.
Voordien had je de Mercedes erg traag zwaar en luidruchtig, en de Peugeot (met de Indenor, iets geciviliseerder, ook niet echt vlot, maar bijv. een 504 diesel reed echt wel behoorlijk), en je had bijv ook de Volga (waar ook een Indenor-motor in stak, en waar een gekende roetpluim uit kwam).
Begin 80er jaren kwam er meer keuze in de diesels, ik weet nog dat mijn vader een Renault 30turbo kocht, een pracht auto, maar met ingebouwde roest en andere probleempjes.
En het klopt, de 1,9 diesel in de Renault R19 is een wat nieuwere, echter wel voortbordurend op de diesels zoals in de R9/R11 vanaf 1983 te vinden waren, en in die tijd had bijv Citroen inmiddels ook een adequate diesel in o.a. de BX.
Marc
Mijn wederhelft had er eentje, precieze bouwjaar (van dat Golfje ) weet ik niet meer, 't kenteken wel [DH-37-FF] - zal wel 1978 geweest zijn.
Ik heb er nog "rijles" in gehad, van mijn broertje (die al auto reed voordat ie droog was achter de oren): met name de hellingproef, met voet- of handrem (ik ben eigenlijk nog steeds handiger in de hellingproef met de voetrem), en achteruit insteken, bochtjes draaien etc.
Die Golfjes blonken overigens niet echt uit in duurzaamheid, hier en daar was de constructie niet echt opgewassen tegen het dieselgeweld, versnellingsbak had ook een beperkt leven en de carrosserie van sommige bouwjaren roestte bijna net zo hard als een Franse auto uit doe tijd.
Voordien had je de Mercedes erg traag zwaar en luidruchtig, en de Peugeot (met de Indenor, iets geciviliseerder, ook niet echt vlot, maar bijv. een 504 diesel reed echt wel behoorlijk), en je had bijv ook de Volga (waar ook een Indenor-motor in stak, en waar een gekende roetpluim uit kwam).
Begin 80er jaren kwam er meer keuze in de diesels, ik weet nog dat mijn vader een Renault 30turbo kocht, een pracht auto, maar met ingebouwde roest en andere probleempjes.
En het klopt, de 1,9 diesel in de Renault R19 is een wat nieuwere, echter wel voortbordurend op de diesels zoals in de R9/R11 vanaf 1983 te vinden waren, en in die tijd had bijv Citroen inmiddels ook een adequate diesel in o.a. de BX.
Marc
Re: Ambulance dieselblok opvoeren
De TD had gelijk vanaf het begin al de oliesproeiers onder de zuigers. De 2,5NA kreeg die toen ook omdat dat goedkoper was in produktie. Maar 1 onderblok voor beide motoren ipv 2.
Het andere grote verschil met de NA is de zuigers. De TD heeft zuigers met een teflon coating op de zuigerkroon om de hogere temperatuur boven de zuigers aan te kunnen. Deze zuigers zaten ook al in de eerste TD blokken.
In '89 kwam er nog en versterkt onderblok om scheuren tegen te gaan.
Het heeft allemaal niet mogen baten want het TD blok bleef een zorgenkindje dat thermisch niet goed in elkaar zit met vaak gescheurde zuigers tot gevolg.
Een turbo op een laat NA blok(dus 1 met de oliesproeiers onder de zuigers) gaat ook niet weken omdat daar de ongecoate zuigers nog in zitten.
Zelfs de teflon gecoate zuigers van de TD blijven niet heel dus de NA zuigers zeker niet.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1cb7e7598537a2d76f348be6aac7a2a2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16845517, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('8a25a52767b3d1940f9d57f78691d4c8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16845517, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Het andere grote verschil met de NA is de zuigers. De TD heeft zuigers met een teflon coating op de zuigerkroon om de hogere temperatuur boven de zuigers aan te kunnen. Deze zuigers zaten ook al in de eerste TD blokken.
In '89 kwam er nog en versterkt onderblok om scheuren tegen te gaan.
Het heeft allemaal niet mogen baten want het TD blok bleef een zorgenkindje dat thermisch niet goed in elkaar zit met vaak gescheurde zuigers tot gevolg.
Een turbo op een laat NA blok(dus 1 met de oliesproeiers onder de zuigers) gaat ook niet weken omdat daar de ongecoate zuigers nog in zitten.
Zelfs de teflon gecoate zuigers van de TD blijven niet heel dus de NA zuigers zeker niet.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1cb7e7598537a2d76f348be6aac7a2a2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16845517, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('8a25a52767b3d1940f9d57f78691d4c8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16845517, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Ambulance dieselblok opvoeren
Bedankt voor de reacties,
Lijkt er dus op dat ik voor een ander blok moet gaan kijken en dan de boel om moet gaan bouwen naar benzine.
Ik ben niet echt op een hogere topsnelheid uit, heeft aerodynamisch ook niet echt veel zin denk ik, maar het zou leuk zijn als die zo nu en dan iets sneller optrekt.
De groeten,
Michèl
Lijkt er dus op dat ik voor een ander blok moet gaan kijken en dan de boel om moet gaan bouwen naar benzine.
Ik ben niet echt op een hogere topsnelheid uit, heeft aerodynamisch ook niet echt veel zin denk ik, maar het zou leuk zijn als die zo nu en dan iets sneller optrekt.
De groeten,
Michèl
Re: Ambulance dieselblok opvoeren
Benzine?
Waarom dat?
300 TDI met 5 bak redt dat heel fijn met de ambulance, het is zowiezo de wegligging
die je van hoge snelheden afhoudt.
Mijn auto rijdt heel fijn met deze kombinatie.
Herman
Waarom dat?
300 TDI met 5 bak redt dat heel fijn met de ambulance, het is zowiezo de wegligging
die je van hoge snelheden afhoudt.
Mijn auto rijdt heel fijn met deze kombinatie.
Herman
Re: Ambulance dieselblok opvoeren
Anders kun je bij een dieselservice de pomp wat bij laten regelen (opvoeren)
Ik ken iemand die dat in EIndhoven heeft laten doen, nu rijdt 109 110 met aanhanger....
nog steeds een 1 op 9,5
gr.
Ik ken iemand die dat in EIndhoven heeft laten doen, nu rijdt 109 110 met aanhanger....
nog steeds een 1 op 9,5
gr.
Re: Ambulance dieselblok opvoeren
Herman
wat voor 5 bak en tussenbak heb je hiervoor gebruikt?
en wat is dan je eindoverbrenging?
Alan
wat voor 5 bak en tussenbak heb je hiervoor gebruikt?
en wat is dan je eindoverbrenging?
Alan
Re: Ambulance dieselblok opvoeren
Een 109 die 110 rijdt .... zo bij Monty Python weggelopen.
Marc
Marc
Re: Ambulance dieselblok opvoeren
Dat van die 110km is niet vreemd
mijn 109 D exdef loopt als diegoed warm is{ na 25km} uiteindelijk door na de 120 op de navigatie gemeten
oke die snelheid rij je niet lekker met zoeen tuinhuisie
Maar 1 op 9.5 gaat ik niet reden
Alan
mijn 109 D exdef loopt als diegoed warm is{ na 25km} uiteindelijk door na de 120 op de navigatie gemeten
oke die snelheid rij je niet lekker met zoeen tuinhuisie
Maar 1 op 9.5 gaat ik niet reden
Alan
Re: Ambulance dieselblok opvoeren
Nee, da's 'n 110 die maar 109 rijdt.
He who says "ni".
He who says "ni".
Re: Ambulance dieselblok opvoeren
Mijn 109 met Perkins 2.0 TDi liep probleemloos 120 km/h en gebruikte 1:13 bij 100 km/h constant. En dat alles ook nog eens "redelijk" comfortabel door goede geluidsisolatie en paraboolveren.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Re: Ambulance dieselblok opvoeren
Hallo Geert,
Ik zat er ook aan te denken om de maximum vermogensschroef op de brandstofpomp in te draaien, maar volgens mij win ik daar alleen topsnelheid mee,
deze beperkt immers het toeren limiet van de motor.
Of heb ik het hier mis.
De enige brandstofpompen die ik zelf heb afgesteld zijn namelijk van thermische olieketels.
De groeten,
Michèl
Ik zat er ook aan te denken om de maximum vermogensschroef op de brandstofpomp in te draaien, maar volgens mij win ik daar alleen topsnelheid mee,
deze beperkt immers het toeren limiet van de motor.
Of heb ik het hier mis.
De enige brandstofpompen die ik zelf heb afgesteld zijn namelijk van thermische olieketels.
De groeten,
Michèl
Re: Ambulance dieselblok opvoeren
Hetgeen waar ik juist op zoek naar ben is trouwens iets meer vermogen voor het bergopwaarts invoegen op de snelweg,
met net 50 à 60 km per uur zorgt dit soms namelijk voor wat hachelijke situaties.
met net 50 à 60 km per uur zorgt dit soms namelijk voor wat hachelijke situaties.
Re: Ambulance dieselblok opvoeren
Zie hier: [landrover.startpagina.nl]
Je wilt nl nieteenbeetjemeermaarveelmeer powerrrr ....
Marc
Je wilt nl nieteenbeetjemeermaarveelmeer powerrrr ....
Marc
Re: Ambulance dieselblok opvoeren
Waar ik op uit ben is iets meer acceleratie, dus ja meer power of ik zat te denken om een andere versnellingsbak in te bouwen.
Maar voor mijn gevoel zit de beperkte acceleratie van een 109 ambulance in het feit dat er te weinig vermogen in de motor zit voor het gewicht dat ze moet voortstuwen.
Ik ben niet bang voor een drastische ingreep, ik ben scheepswerktuigkundige.
Maar volgens mij moet er veel meer uit dit blok te halen zijn mits ze voldoende spoellucht krijgt.
Maar voor mijn gevoel zit de beperkte acceleratie van een 109 ambulance in het feit dat er te weinig vermogen in de motor zit voor het gewicht dat ze moet voortstuwen.
Ik ben niet bang voor een drastische ingreep, ik ben scheepswerktuigkundige.
Maar volgens mij moet er veel meer uit dit blok te halen zijn mits ze voldoende spoellucht krijgt.
Re: Ambulance dieselblok opvoeren
Maar het is natuurlijk ook de uitdaging om zonder er een ander blok in leggen te bereiken wat je wilt.
Re: Ambulance dieselblok opvoeren
Ik zat er aan te denken om dit blok erin te leggen, maar volgens mij is ze dan helemaal niet meer vooruit te branden.
DSC_4824.JPG --> mod_embed_images_loadimage('8f4a2ce184276d2cfaaae35b1a4237c9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-exugmJqafMk%2FUMR7zVR4G_I%2FAAAAAAAAMxQ%2FA2fuaQ1S9ak%2Fw862-h577-no%2FDSC_4824.JPG', 'https://lh6.googleusercontent.com/-exugmJqafMk/UMR7zVR4G_I/AAAAAAAAMxQ/A2fuaQ1S9ak/w862-h577-no/DSC_4824.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-exugmJqafMk%2FUMR7zVR4G_I%2FAAAAAAAAMxQ%2FA2fuaQ1S9ak%2Fw862-h577-no%2FDSC_4824.JPG', '', 16849766, 600, 600, 'Loading image ...', false);
DSC_4824.JPG --> mod_embed_images_loadimage('8f4a2ce184276d2cfaaae35b1a4237c9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-exugmJqafMk%2FUMR7zVR4G_I%2FAAAAAAAAMxQ%2FA2fuaQ1S9ak%2Fw862-h577-no%2FDSC_4824.JPG', 'https://lh6.googleusercontent.com/-exugmJqafMk/UMR7zVR4G_I/AAAAAAAAMxQ/A2fuaQ1S9ak/w862-h577-no/DSC_4824.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-exugmJqafMk%2FUMR7zVR4G_I%2FAAAAAAAAMxQ%2FA2fuaQ1S9ak%2Fw862-h577-no%2FDSC_4824.JPG', '', 16849766, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Ambulance dieselblok opvoeren
Oei, ik was hier idd. de simpele, niet goed genoeg gelezen, je wil de spoellucht electr. genereren.
Blijft de vraag bij mij waarom.
Maar gezien je beroep zul je daar genoeg van weten.
De hiscaserester
Blijft de vraag bij mij waarom.
Maar gezien je beroep zul je daar genoeg van weten.
De hiscaserester
Re: Ambulance dieselblok opvoeren
Michèl,
Het is al eens geprobeerd, dwz met het een fractie grotere broertje, de 2,5 die van NA naar Turbo ging. Als je een "verbeterde" 2,5Turbo hebt (dus na de eerste kinderziekten-reeks) dat gaat het maar blijft het een "gevoelige" motor. Toen de 200Tdi op de markt kwam verving LandRover bij garantiegevallen zelfs de 2,5Turbo door een 200Tdi.
Als je dus een 2,25 een "Turbo" of kompressor geeft dan moet je in ieder geval kijken naar alles wat er bij de 2,5Turbo mis ging, en kijken of je dat dan op voorhand kan verhelpen. Meer lucht is één, normaal is het dat er ook meer brandstof aan te pas komt, en dat geeft samen toch heel veel meer belastingen. (Je kan het ook omgekeerd benaderen: Als er meer powerrrr aan de uitgaande as uit de motor komt dan zijn ook de belastingen IN de motor evenredig toegenomen.)
Jammergenoeg lukt het niet om een scheepmotoren-rendement onder de motorkap te krijgen ..... hoewel ..... met een scheepsmotoren-acceleratie ben je vast niet blij.
Marc
Het is al eens geprobeerd, dwz met het een fractie grotere broertje, de 2,5 die van NA naar Turbo ging. Als je een "verbeterde" 2,5Turbo hebt (dus na de eerste kinderziekten-reeks) dat gaat het maar blijft het een "gevoelige" motor. Toen de 200Tdi op de markt kwam verving LandRover bij garantiegevallen zelfs de 2,5Turbo door een 200Tdi.
Als je dus een 2,25 een "Turbo" of kompressor geeft dan moet je in ieder geval kijken naar alles wat er bij de 2,5Turbo mis ging, en kijken of je dat dan op voorhand kan verhelpen. Meer lucht is één, normaal is het dat er ook meer brandstof aan te pas komt, en dat geeft samen toch heel veel meer belastingen. (Je kan het ook omgekeerd benaderen: Als er meer powerrrr aan de uitgaande as uit de motor komt dan zijn ook de belastingen IN de motor evenredig toegenomen.)
Jammergenoeg lukt het niet om een scheepmotoren-rendement onder de motorkap te krijgen ..... hoewel ..... met een scheepsmotoren-acceleratie ben je vast niet blij.
Marc
Re: Ambulance dieselblok opvoeren
wat een lief klein motortje
Geert
Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)
P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('182763da165cd492d668a0b79e2fe5af', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 16849938, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Geert
Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)
P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('182763da165cd492d668a0b79e2fe5af', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 16849938, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Ambulance dieselblok opvoeren
vaart beter dan dat ie rijdt
Martijn, Die zijn onderweg (en grappig, we delen een soort van link, want zag je dat ons oude blokje iemand mogelijk weer blij kan maken?)
Martijn, Die zijn onderweg (en grappig, we delen een soort van link, want zag je dat ons oude blokje iemand mogelijk weer blij kan maken?)
Re: Ambulance dieselblok opvoeren
Mijn huidige speeltje gaat ook niet passen in mijn LW.
10920KW bij 135rpm. (8 meter hoog en weegt iets van 270 ton)
Kreeg hem niet op 1 foto
P1010006.jpg --> mod_embed_images_loadimage('538c5939f17b551b9606b835e3ce8d7a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-5P2flIcn6jg%2FUoJM5JbUq-I%2FAAAAAAAAAFI%2FtrBudcGRTW0%2Fs640%2FP1010006.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-5P2flIcn6jg/UoJM5JbUq-I/AAAAAAAAAFI/trBudcGRTW0/s640/P1010006.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-5P2flIcn6jg%2FUoJM5JbUq-I%2FAAAAAAAAAFI%2FtrBudcGRTW0%2Fs640%2FP1010006.jpg', '', 16850590, 600, 600, 'Loading image ...', false);
P1010007.jpg --> mod_embed_images_loadimage('367d0df8c5f2fb415f3c528b45831b7f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-M_-OAFN128I%2FUoJNBWZF0OI%2FAAAAAAAAAFQ%2FrN1Nq99A5cc%2Fs640%2FP1010007.jpg', 'https://lh5.googleusercontent.com/-M_-OAFN128I/UoJNBWZF0OI/AAAAAAAAAFQ/rN1Nq99A5cc/s640/P1010007.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-M_-OAFN128I%2FUoJNBWZF0OI%2FAAAAAAAAAFQ%2FrN1Nq99A5cc%2Fs640%2FP1010007.jpg', '', 16850590, 600, 600, 'Loading image ...', false);
P1010008.JPG --> mod_embed_images_loadimage('ae6c4f809592ad3fbeb27a9fc98d484b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F--aY5cOYnB7M%2FUoJNMWVCymI%2FAAAAAAAAAFY%2FgHNKFoOwPao%2Fs640%2FP1010008.JPG', 'https://lh6.googleusercontent.com/--aY5cOYnB7M/UoJNMWVCymI/AAAAAAAAAFY/gHNKFoOwPao/s640/P1010008.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F--aY5cOYnB7M%2FUoJNMWVCymI%2FAAAAAAAAAFY%2FgHNKFoOwPao%2Fs640%2FP1010008.JPG', '', 16850590, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Edit.
(even een beetje grotere foto's.)
Geert
Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)
P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e973ea4420eb5271cdeb3e0f2308fb17', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 16850590, 600, 600, 'Loading image ...', false);
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/11/2013 21:44 door Geert LW79.
10920KW bij 135rpm. (8 meter hoog en weegt iets van 270 ton)
Kreeg hem niet op 1 foto
P1010006.jpg --> mod_embed_images_loadimage('538c5939f17b551b9606b835e3ce8d7a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-5P2flIcn6jg%2FUoJM5JbUq-I%2FAAAAAAAAAFI%2FtrBudcGRTW0%2Fs640%2FP1010006.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-5P2flIcn6jg/UoJM5JbUq-I/AAAAAAAAAFI/trBudcGRTW0/s640/P1010006.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-5P2flIcn6jg%2FUoJM5JbUq-I%2FAAAAAAAAAFI%2FtrBudcGRTW0%2Fs640%2FP1010006.jpg', '', 16850590, 600, 600, 'Loading image ...', false);
P1010007.jpg --> mod_embed_images_loadimage('367d0df8c5f2fb415f3c528b45831b7f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-M_-OAFN128I%2FUoJNBWZF0OI%2FAAAAAAAAAFQ%2FrN1Nq99A5cc%2Fs640%2FP1010007.jpg', 'https://lh5.googleusercontent.com/-M_-OAFN128I/UoJNBWZF0OI/AAAAAAAAAFQ/rN1Nq99A5cc/s640/P1010007.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-M_-OAFN128I%2FUoJNBWZF0OI%2FAAAAAAAAAFQ%2FrN1Nq99A5cc%2Fs640%2FP1010007.jpg', '', 16850590, 600, 600, 'Loading image ...', false);
P1010008.JPG --> mod_embed_images_loadimage('ae6c4f809592ad3fbeb27a9fc98d484b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F--aY5cOYnB7M%2FUoJNMWVCymI%2FAAAAAAAAAFY%2FgHNKFoOwPao%2Fs640%2FP1010008.JPG', 'https://lh6.googleusercontent.com/--aY5cOYnB7M/UoJNMWVCymI/AAAAAAAAAFY/gHNKFoOwPao/s640/P1010008.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F--aY5cOYnB7M%2FUoJNMWVCymI%2FAAAAAAAAAFY%2FgHNKFoOwPao%2Fs640%2FP1010008.JPG', '', 16850590, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Edit.
(even een beetje grotere foto's.)
Geert
Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)
P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e973ea4420eb5271cdeb3e0f2308fb17', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 16850590, 600, 600, 'Loading image ...', false);
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/11/2013 21:44 door Geert LW79.
Re: Ambulance dieselblok opvoeren
Dat ziet er ook netjes uit daar beneden, maar wel een erg groene plaat hoor.
Re: Ambulance dieselblok opvoeren
Ik ben gek op groen
Geert
Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)
P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('24ad0ca8dc779abd5d04602236a123bf', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 16850656, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Geert
Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)
P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('24ad0ca8dc779abd5d04602236a123bf', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 16850656, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Ambulance dieselblok opvoeren
Geweldig om te zien doe nu een opleiding marietiem officier maar ik wil werktuig kundige worden op een schip.
Verder zou je misschien een turbo van een td 19j motor op je 2.25 kunnen zetten als je de brandstof maar een heel klein beetje extra toevoegd zal het denk ik geen nadelige gevolgen hebben verder zou ik de turbo wel op wat lagere druk laten lopen dan een td en misschien een intercooler er op van een tdi om de tempraturen binnen de perken te houden.
Groeten, Sytse
Verder zou je misschien een turbo van een td 19j motor op je 2.25 kunnen zetten als je de brandstof maar een heel klein beetje extra toevoegd zal het denk ik geen nadelige gevolgen hebben verder zou ik de turbo wel op wat lagere druk laten lopen dan een td en misschien een intercooler er op van een tdi om de tempraturen binnen de perken te houden.
Groeten, Sytse
Re: Ambulance dieselblok opvoeren
Hoi,
Je moet maar eens langs gaan bij een landbouw mechanisatie bedrijf, daar kunnen ze met kennis van zaken je pomp wat opschroeven.
Wij hadden vroeger trekkers die op papier 100 pk hadden, maar door de dealer een beetje waren geholpen en dan nog echt oud werden met nog 140 pk.
gr.
Geert
Je moet maar eens langs gaan bij een landbouw mechanisatie bedrijf, daar kunnen ze met kennis van zaken je pomp wat opschroeven.
Wij hadden vroeger trekkers die op papier 100 pk hadden, maar door de dealer een beetje waren geholpen en dan nog echt oud werden met nog 140 pk.
gr.
Geert
Re: Ambulance dieselblok opvoeren
Hallo Erik,
Als het goed is heb ik je een privébericht gestuurd.
De groeten,
Michèl
Als het goed is heb ik je een privébericht gestuurd.
De groeten,
Michèl
Re: Ambulance dieselblok opvoeren
kijk eerst eens of je een 3 of 5X gelagerd blok hebt
met beide zou ik het niet wagen om ze op te voeren maar de 3X gelagerd draait zeker in puin
zelf heb ik een perkins 4.236 in mijn ambu gebouwd maar die is zwaar en je moet een overdrive hebben of de tussen bak aanpassen (ashcroft)
verder is een v-bak suffix D aan te bevelen, die blijven wat langer heel en gaan niet uit de versnellingen schieten als ze verslijten
kom met 1900kg aanhanger nog goed met de vrachtwagens mee en top is 110km/h
trekt ook redelijk vlot op voor een 2800kg zware landrover dan
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ef20ee8484cbdb1677b06530da1f41b4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 16853124, 600, 600, 'Loading image ...', false);
met beide zou ik het niet wagen om ze op te voeren maar de 3X gelagerd draait zeker in puin
zelf heb ik een perkins 4.236 in mijn ambu gebouwd maar die is zwaar en je moet een overdrive hebben of de tussen bak aanpassen (ashcroft)
verder is een v-bak suffix D aan te bevelen, die blijven wat langer heel en gaan niet uit de versnellingen schieten als ze verslijten
kom met 1900kg aanhanger nog goed met de vrachtwagens mee en top is 110km/h
trekt ook redelijk vlot op voor een 2800kg zware landrover dan
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ef20ee8484cbdb1677b06530da1f41b4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 16853124, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Ambulance dieselblok opvoeren
Hallo Sytse,
Heb vandaag een turbo gekocht en zodra ik alle pakkingen heb ga ik deze inbouwen.
Leuk dat je beneden in de vetput wilt gaan zitten, mooi beroep, wordt alleen minder als je als enige Nederlander aan boord zit.
En helaas is dat tegenwoordig een vaker voorkomend probleem. Maar ik vaar 8 weken op 8 weken af, dus dat is een prima verlofschema.
De groeten,
Michel
Heb vandaag een turbo gekocht en zodra ik alle pakkingen heb ga ik deze inbouwen.
Leuk dat je beneden in de vetput wilt gaan zitten, mooi beroep, wordt alleen minder als je als enige Nederlander aan boord zit.
En helaas is dat tegenwoordig een vaker voorkomend probleem. Maar ik vaar 8 weken op 8 weken af, dus dat is een prima verlofschema.
De groeten,
Michel