Ori struts (air shocks) onder defender

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Wiel

Ori struts (air shocks) onder defender

Bericht door Wiel »

Ik ben aan het overwegen om Ori struts (Air shocks) i.p.v. schroefveren onder mijn Defender te plaatsen.
Heeft iemand dit al bij een landrover gedaan en wat zijn de ervaringen? Zijn de normale reactiearmen te gebruiken of moet ik het ombouwen naar een 4 link systeem?
Kan ik mijn originele stuurhuis etc. gebruiken of moet ik een hydraulisch stuursysteem op de vooras plaatsen?
Foto-O7TZ6UBH-D.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e740500b3bcf1c8261f5e384671a4613', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-O7TZ6UBH-D.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-O7TZ6UBH-D.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-O7TZ6UBH-D.jpg', '', 16833192, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Arjan.

Re: Ori struts (air shocks) onder defender

Bericht door Arjan. »

Alles kan blijven zoals het is.
Je dempers en vering worden vervangen voor de Ori's (hier voor zal je wel je oude bevestiging`s punten moeten verwijderen en nieuwe steunen moeten maken voor de Ori`s)
Je bent denk ik de eerste die met, deze vering gaat rijden op de openbare weg.

Ben je al bekent met de Ori's en hun veer gedrag? (lees waarom de keus voor de Ori`s)

Gr Arjan.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/11/2013 09:39 door Arjan..
Paul Voortman

Bericht door Paul Voortman »

Halo,

Nadat ik mijn RRC heb omgebouwd van lucht- naar spiraal veren, en de originele dempers heb vervangen voor Koni dempers rijdt de auto lang niet meer zo comfortabel als voorheen.
Wel is de stabiliteit in bochten enorm verbeterd.
Graag zou ik, na de restauratie, dit veercomfort terug willen.
Wel met behoud van de verbeterde stabiliteit.

Ik lees dat Ori gebruikers, veelal jeep rijders, erg tevreden zijn.
Ben erg benieuwd naar de ervaring van Ori gebruikers.

Hoop op reactie.

Groeten Paul
Arjan.

Bericht door Arjan. »

Ervaring met twee wedstrijd challenge auto`s uit gerust met de Ori`s
1 hier van is team Scrap4x4.com de ander was een defender waar we met de Ori`s de Croatie trophy 2012 hebben gereden.

De Ori`s zijn super veren op Challenge auto`s kost enkel wel wat tijd om de perfecte afstelling te vinden.
Enkel na deel is dat je ze ingesteld voor snelheid of behendigheid lees stug of soepel een tussen weg is er natuurlijk ook maar kost dus veel fijn tunning.
Ook heeft de Ori een bijzondere veer eigenschappen die in een wedstijd wel past maar op de openbare weg misschien niet helemaal tot zijn recht komt.

Ik denk dat als je voor comfort gaat en gemak originele vering het makkelijkste is als je iets byzonders wilt zijn de ori`s een leuke keus.

Maar informeer wel even of je ze ook volgens de wet onder je straat auto mag monteren.

Gr Arjan
JoostKenya

Bericht door JoostKenya »

Een veer/demper systeem is altijd een compromis tussen stabiliteit en comfort,
tenzij je een electronich geregeld actief veer/demper systeem monteert.
Want met sensoren en electronische regelsystemen kan je het compromis gedeeltelijk doorbreken.

Aangezien die "oris" pasieve veer dempers zijn hang het comfort in hoge mate af van de afstelling, comfort of stabiliteit.
Verwacht geen wondersysteem dat alles kan.

Je huidige veren en dempers met schroefveren en hydraulische dempers kenmerken zich waarschijnlijk door een wat hogere stijfheid en wat meer ingaande demping. Dat is onder normale omstandigheden wat minder comfortaber.

Wil je meer comfort, monteer dan veren met een stijfheid die in de buurt komen van de oudere RRCs met schroefveren (rond de 150 lbs/inch, dus vrij slap). En monteer bijvoorbeeld Monroe dempers. Dat helt wel meer over en voelt wat instabieler aan, maar is wel comfortabel.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/11/2013 17:52 door JoostKenya.
Wiel

Bericht door Wiel »

Bedankt voor de info, de Defender is gebouwd om challenges te rijden en komt niet of nauwelijks op de weg. Bij de Belgium 4x4 rally (BRR) kwam mijn veersysteem te kort vergeleken met andere auto's die coil overs en Ori's hadden, vandaar dat ik mij aan het oriënteren ben voor iets anders. Ik heb al e.e.a. van info op het internet opgezocht, het voordeel van de Ori's is schijnbaar dat de auto minder snel overhelt vergeleken met andere air shocks / coil overs. Daarnaast zitten er bump stops ingebouwd, dus deze hoef ik niet los te installeren. Verder lees ik eigenlijk alleen maar positieve ervaringen vandaar dat dit mij interessant lijkt.
Wat voor lengte Ori's hadden jullie eronder gemonteerd?

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/11/2013 18:29 door Wiel.
Arjan.

Bericht door Arjan. »

Wij reden met 15'' Ori`s maar dan met een geheel aangepaste set up die niet meer met origineel te vergelijken is.
Met een originele set up zijn kortere ori`s voldoende (pas op met montage dat ze standaard 2 inch in travel moeten hebben anders werkt de bump stop niet goed)
Overhellen ligt aan de afstelling stug afstellen geen overhellen maar minder bodem contact bij cross axel soepel afstellen veel overhellen.
Het bijzondere van de Ori is dat als hij over held dit niet terug komt zoals met een spiraal maar bij beweging van de auto je langzaam weer water pas komt.
hier door kan het zijn dat de auto over held tot de volgende bocht waar hij weer recht komt of de andere kant op gaat.
Dit is allemaal in te stellen let wel op dat je voor ieder type wedstrijd een andere set up nodig hebt.

Maar eerlijk ik ben dol op de ori`s voor challenge en korte hoge snelheden is het ideaal bij baja`s kan het zijn dat de ori`s het niet bij kunnen houden en overhitten maar ja dat zijn andere wedstijden.

Verder dat je bij de BRR niet mee kan komen met originele veren is niet raar je rijd hier tegen allemaal buggy`s met buizen frame en coil over of King set ups zelfs met een originele defender met ori`s zul je hier moeilijk bij in de buurt komen.

Gr Arjan
Vorig jaar winnaar van de BRR, team Fireand D&G Buggy met coil over
Wiel

Bericht door Wiel »

Bedankt voor de Info! Ik ga daar bij lange na niet in de buurt te komen. Ik doe het ook allemaal voor de fun, al sta ik ver achteraan.
Maar schroefveren bevalt mij niet helemaal en ik vindt het leuk om zulk soort aanpassingen te doen .

Jullie rijden trouwens ook met Red winches, hoe bevallen deze ten opzichte van Gigglepin?
Paul Voortman

Bericht door Paul Voortman »

Ook ik bedank jullie voor de info !

Begrijp dat ik voor soepel inverende schokdempers moet gaan.

Bilstein of monroe....

Groeten Paul
Arjan.

Bericht door Arjan. »

Wiel

Ik rijd dit laatste half jaar even niet ivm gezins uitbreiding.
Maar de RW bevallen goed goede lier goede prijs en goede service.
Goed alternatief tegen over GP en mischiien wel beter.
Plaats reactie