Vervangen achterruit upper tailgate RRC

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Ivo Cox

Vervangen achterruit upper tailgate RRC

Bericht door Ivo Cox »

Hallo allemaal,

Kan iemand mij een tip geven hoe een achterruit te vervangen in een upper tailgate? Moet ik daarvoor de klinknagels aan de bovenzijde uitboren?
In de mij beschikbare manuals kan ik er niets over vinden.

Ik hoor graag jullie ervaringen.

Groet,

Ivo Cox
[picasaweb.google.com]
Andrew Colville

Re: Vervangen achterruit upper tailgate RRC

Bericht door Andrew Colville »

Dat is redelijk makkelijk bij een jonge achter frame, maar bij een achter frame met wat levens jaren ( lees roest ) wordt het ingewikelder.

Je kunt het beste de klep van de auto demonteren om er aan te werken op een vlakke tafel.

Om de raam eruit te krijgen moet de onderste deel van het frame eraf, deze zit geschroefd met verzonken kruis kop schroeven aan de zijkanten ( acher de slotpen vangers ) en onder de rubber en de strip ( gepopt ) die het rubber op zijn plek houd.

het raam zit origineel in een soort kneed gom/kit achtige, dan wat wrik en vring werk en het verwijderen kun je het raam er uit schuiven.

Je zut bij een oudere klep warschijnlijk een hoop schroefjes moeten uit boren.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Ivo Cox

Bericht door Ivo Cox »

Thanx Andrew,

2 van die verzonken kruiskopjes gaan inderdaad niet vanzelf los ;-).
Morgenvroeg ga ik er verder mee.

Bedankt voor de snelle reactie.

Groet Ivo
Andrew Colville

Dies schroefjes lopen door tot in een stuk gietijzer die in de onderste frame deel en zijkant van de frame schuift, boor de niet mee werkende schroefjes uit tot deze niet in de weg zullen zitten , anders krijg je de frame alsnog niet uitelkaar. daar na kun je die hoek stukjes wel uitboren en nieuw draad tappen, vervolgens zou je RVS boutten/schroven kunnen gebruiken.

behandel het frame gelijk zo goed al je kan, dan heb je er nog jaren plezier van.

Je kunt het een ander aan onderdelen nog krijgen voor de achterklep, onderste rubber, slotpen vangers en bedienings stangen etc

deze foto laat zien hoe hij uit elkaar moet en dat het frame uit 4 delen bestaat in de basis. de 4 delen worden middels interne losse hoeklijnen aan elkaar gehouden.
GRID009425.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4048ad98e72d5e3b76b72115efbaf6cd', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.rimmerbros.co.uk%2FItemImages%2FLarge%2FGRID009425.jpg', 'http://www.rimmerbros.co.uk/ItemImages/Large/GRID009425.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.rimmerbros.co.uk%2FItemImages%2FLarge%2FGRID009425.jpg', '', 16831112, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
Ivo Cox

Bericht door Ivo Cox »

Hoi Andrew,

Oude ruit is er uit. Thanx!
Ik meen een rubber te ontdekken ipv kneedgom. Misschien een nieuwer type raam.

Iemand ooit zo'n frame later galvaniseren/(vlam)verzinken?

Groet Ivo
Andrew Colville

het kan ook een soort rubber zijn.

Verzinken! of het kan, ja, of het heel blijft tja dat is en blijft een risico, ik ben het echter van plan met mijn zeer jonge klep als ik die ooit weer terug krijg ( tijdelijk uit geleend )

Ik ben vanplan het frame schoon te branden ( snij/brander ) en dan te laten stralen en verzinken, daarna weer aanstralen en in de @K zwart af te lakken en te monteren met RVS en nieuw sluitwerk. met een beetje geluk hoef ik dan nooit meer aan de achterklap te werken.

Gezien de vorm van het frame zie ik geen probleem met verzinken ( thermiesch ) zolang lucht maar goed weg kan en zink er goed in kan

Duur zal het ook niet zijn.

Probeer het eens zou ik zeggen, ik weet dta een rengerover koets gaat en een Discovery koets ( zie Lucas ) dus warom geen achterklepje.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
Frans Bonnes

Bericht door Frans Bonnes »

Als ik het goed heb zijn er ook volledig aluminium boven achterkleppen te koop.
Geen last meer van corrosie waar en prijs ???
Andrew Colville

Klopt frans, maar ik ben er ook tegen gekomen waar de pas vorm van te wensen overlaat, en omdat er staal wordt gebruikt om de delen van het frame aan en te houden krijgen deze alu achterklepjes ook last van oxidatie zoals we die al kennen bij b.v. de portieren van de defenders.

Door het zaker zijn van aluminium is de kans op vervorming en ruit breuk ook groter, zeker als men vergeet de "lift-omats"te vervangen door minder sterke exemplaren.

Persoonlijk zou ik altjd een stalen klep verkiezen over een alu variant, ( evt heb ik nog een alu versie liggen van een kennis deze is evt tekoop )

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
Plaats reactie