5bak lt77 in een 109 serie 3 ??
5bak lt77 in een 109 serie 3 ??
Dag mensen,
Ik heb laatst een 1971 serie 3 pick up gekocht met een 2.5 na diesel motor ingebouwd door Kees Van de Weijdeven ( ook actief hier op het forum ).
Bij het terug rijden van Tilburg naar het mooie Overijssel vond ik dat de versnellingsbak aardig wat lawaai maakt.. ( misschien hoort dit zo, geen idee.. ) Vooral op de snelweg in de 4de versnelling ( 90 km/h op de GPS ) .
Ik zit er nu aan te denken om een 5 bak ( lt 77 ) in te gaan bouwen van een 110 ( type auto waar de 2.5na motor ook uit komt ), en verwacht dat hier dus geen problemen zijn met de passing op de motor..
Waar moet ik wel op letten / aan denken??
Zelf denk ik aan:
- Permanent 4x4 ?? Is de lt 77 zo'n bak?? Of is deze in te schakelen? ( de 4 wheel drive )
Krijgen anders de kruisjes te veel op de donder??
- Lengte van de lt 77 5bak t.o.v de lt 76 4bak?
- Dan ook lengte aandrijf assen?
- Ophangpunten van de versnellingsbak?
- Aanpassing tunnel?
Tips??
Ik hoor ze graag!!
Heeft iemand al een keer zoiets gedaan? Het lijkt me wel, maar kan het zo ff niet vinden..
Leon
0614475246
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/10/2013 09:12 door leon.
Ik heb laatst een 1971 serie 3 pick up gekocht met een 2.5 na diesel motor ingebouwd door Kees Van de Weijdeven ( ook actief hier op het forum ).
Bij het terug rijden van Tilburg naar het mooie Overijssel vond ik dat de versnellingsbak aardig wat lawaai maakt.. ( misschien hoort dit zo, geen idee.. ) Vooral op de snelweg in de 4de versnelling ( 90 km/h op de GPS ) .
Ik zit er nu aan te denken om een 5 bak ( lt 77 ) in te gaan bouwen van een 110 ( type auto waar de 2.5na motor ook uit komt ), en verwacht dat hier dus geen problemen zijn met de passing op de motor..
Waar moet ik wel op letten / aan denken??
Zelf denk ik aan:
- Permanent 4x4 ?? Is de lt 77 zo'n bak?? Of is deze in te schakelen? ( de 4 wheel drive )
Krijgen anders de kruisjes te veel op de donder??
- Lengte van de lt 77 5bak t.o.v de lt 76 4bak?
- Dan ook lengte aandrijf assen?
- Ophangpunten van de versnellingsbak?
- Aanpassing tunnel?
Tips??
Ik hoor ze graag!!
Heeft iemand al een keer zoiets gedaan? Het lijkt me wel, maar kan het zo ff niet vinden..
Leon
0614475246
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/10/2013 09:12 door leon.
Re: 5bak lt77 in een 109 serie 3 ??
Lengte is het grootste probleem. Past dacht ik niet met het schutbord. Propschafts moet je aanpassen. LT77 is permanent 4x4 op de allereerste versies na dacht ik. Maar daar zijn er maar weinig van en dus niet te vinden en kostbaar. Turner, ashcroft en heystee leverden geloof ik setjes om de 4x4 schakelbaar te maken en om de de kruisjes in de vooras te vervangen door homokineten.
Het wordt vanwege deze problemen en kostbare oplossingen niet veel gedaan.
Het wordt vanwege deze problemen en kostbare oplossingen niet veel gedaan.
Re: 5bak lt77 in een 109 serie 3 ??
Ok..
Ik heb ook iets mee gekregen dat inderdaad de eerste bakken wel zouden passen ivm het kortere "huis".
Ik zal eens gaan zoeken..
Bedankt.
Ik heb ook iets mee gekregen dat inderdaad de eerste bakken wel zouden passen ivm het kortere "huis".
Ik zal eens gaan zoeken..
Bedankt.
Re: 5bak lt77 in een 109 serie 3 ??
QuoteLeon: Ik heb ook iets mee gekregen dat inderdaad de eerste bakken wel zouden passen ivm het kortere "huis".
Weet het niet zeker maar de eerste bakken waren dacht ik hetzelfde (dus even groot) maar hadden alleen een aan en uit schakelbare 4x4.
Weet het niet zeker maar de eerste bakken waren dacht ik hetzelfde (dus even groot) maar hadden alleen een aan en uit schakelbare 4x4.
Re: 5bak lt77 in een 109 serie 3 ??
Dus deze zouden "zo" moeten passen?
Als je de 4x4 kunt in en uit schakelen net als bij de LT76 4 Bak zou het dus moeten kunnen?
Als je de 4x4 kunt in en uit schakelen net als bij de LT76 4 Bak zou het dus moeten kunnen?
Re: 5bak lt77 in een 109 serie 3 ??
Doe even wat "home-work" .... en zie hier: [www.ashcroft-transmissions.co.uk]
Marc
Marc
Re: 5bak lt77 in een 109 serie 3 ??
Nee het kan juist heel moeilijk omdat de LT77 een stuk groter is als de LT76 en de 4x4 niet schakelbaar is. Dat schakelbaar zat alleen op een paar hele vroege oude bakken. Die nu dus niet meer te vinden zijn.
Oplossingen staan bij de al genoemde bedrijven. Maar ook met deze oplossingen ga je voor een enorme verbouwing (aanpassingen schutbord en bevestiging baksteunen chassis.) van je wagen.
En geloof me, jij bent niet de eerste die kijkt of dit kan. En het kan allemaal, maar is kostbaar en heel veel werk.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/10/2013 10:02 door Exfietser.
Oplossingen staan bij de al genoemde bedrijven. Maar ook met deze oplossingen ga je voor een enorme verbouwing (aanpassingen schutbord en bevestiging baksteunen chassis.) van je wagen.
En geloof me, jij bent niet de eerste die kijkt of dit kan. En het kan allemaal, maar is kostbaar en heel veel werk.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/10/2013 10:02 door Exfietser.
Re: 5bak lt77 in een 109 serie 3 ??
ik zag een lt77 met series tussen bak op marktplaats ik heb het linkje hier nu jammer genoeg niet maar dan moet je ff goed zoeken.
Gr,Sytse
Gr,Sytse
Re: 5bak lt77 in een 109 serie 3 ??
Hallo Leon
Misschien een idee om het eerst eens met andere difs te proberen
71 heb je achter nog een rover as toch?
Alan
Misschien een idee om het eerst eens met andere difs te proberen
71 heb je achter nog een rover as toch?
Alan
Re: 5bak lt77 in een 109 serie 3 ??
Poe... daar vraag je wat..
Ik heb gisteren in 3 uurtje alles gedemonteerd
Stoelen, tunnel, beplating binnenkant, aandrijfassen, uitlaat, steunen, handrem, km kabel, etc etc... En uitendelijk de versnellingsbak.
Was simpel te doen. Kon overal makkelijk bij. Boutjes zaten ook erg los overigens
Ik heb een Lt77 5bak met short bellhouse van een one ten diesel gekocht. Mijn motor komt ook uit een one ten, dus dit moet zonder problemen over te zetten zijn..
Verder zal ik inderdaad op een aantel aanpassingen komen kwa langte van aandrijfassen, steunen verplaatsen misschien, tunnel vergroten/veranderen etc..
Ik zie overigens nog niet het probleem van permanent 4x4...
Die kruisjes moeten dit toch kunnen hebben? Of zit het probleem in het diff?
Zal de link ff vertalen in Nederlands....
Gr, Leon
Ik heb gisteren in 3 uurtje alles gedemonteerd
Stoelen, tunnel, beplating binnenkant, aandrijfassen, uitlaat, steunen, handrem, km kabel, etc etc... En uitendelijk de versnellingsbak.
Was simpel te doen. Kon overal makkelijk bij. Boutjes zaten ook erg los overigens
Ik heb een Lt77 5bak met short bellhouse van een one ten diesel gekocht. Mijn motor komt ook uit een one ten, dus dit moet zonder problemen over te zetten zijn..
Verder zal ik inderdaad op een aantel aanpassingen komen kwa langte van aandrijfassen, steunen verplaatsen misschien, tunnel vergroten/veranderen etc..
Ik zie overigens nog niet het probleem van permanent 4x4...
Die kruisjes moeten dit toch kunnen hebben? Of zit het probleem in het diff?
Zal de link ff vertalen in Nederlands....
Gr, Leon
Re: 5bak lt77 in een 109 serie 3 ??
leon Schreef:
-------------------------------------------------------
> Poe... daar vraag je wat..
>
> ...
>
> Ik zie overigens nog niet het probleem van
> permanent 4x4...
> Die kruisjes moeten dit toch kunnen hebben? Of zit
> het probleem in het diff?
> Zal de link ff vertalen in Nederlands....
>
Leon,
De UJ in de vooras vinden het niet leuk om permanent te werken. Je "moet" dan een Stage 1 vooras hebben, je maakt er dan een diesel "Stage 1" van.
Alternatief is de latere assen van een permanent aangedreven auto (je hebt dan direct een andere eindoverbrenging en je krijgt een iets grotere spoorbreedte) - zulke assen moet je dan aanpassen voor de bladveren,
En als meest "passende" oplossing is de Ashcroft aanpassingset voor de LT230 tussenbak, dan houd je de traditionele Series opzet met bijschakelbare 4x4, je krijgt dan geen permanent 4x4.
Marc
-------------------------------------------------------
> Poe... daar vraag je wat..
>
> ...
>
> Ik zie overigens nog niet het probleem van
> permanent 4x4...
> Die kruisjes moeten dit toch kunnen hebben? Of zit
> het probleem in het diff?
> Zal de link ff vertalen in Nederlands....
>
Leon,
De UJ in de vooras vinden het niet leuk om permanent te werken. Je "moet" dan een Stage 1 vooras hebben, je maakt er dan een diesel "Stage 1" van.
Alternatief is de latere assen van een permanent aangedreven auto (je hebt dan direct een andere eindoverbrenging en je krijgt een iets grotere spoorbreedte) - zulke assen moet je dan aanpassen voor de bladveren,
En als meest "passende" oplossing is de Ashcroft aanpassingset voor de LT230 tussenbak, dan houd je de traditionele Series opzet met bijschakelbare 4x4, je krijgt dan geen permanent 4x4.
Marc
Re: 5bak lt77 in een 109 serie 3 ??
Kruisjes kunnen dit niet hebben. Een permanent aangedreven vooras (dus ook luxe auto's met de aandrijving op de voorwielen.) zul je ook nooit met kruisjes vinden. Alleen een homokineet is hier geschikt voor. Een homokinetische koppeling (homo = gelijk) draait altijd gelijkmatig (eenparig) onhafhankelijk van de hoek waarin het wiel staat.
Een kruisje doet dat als het wiel ingestuurd is niet. Het wiel versnelt en vertraagt dan sinusvormig. Gevolg is rare belasting op je kruisjes en extra banden slijtage. Beide slijten dus extra hard en gaan dus stuk. Daarom mag je ook nooit in 4x4 rijden op een harde ondergrond. In het zand o.i.d. heb je dit probleem niet doordat er zich geen spanning in de aandrijflijn kan opbouwen. Het ontbreken van een middendiff bij de series 3 is niet de enige reden dat je 4x4 alleen in het terrein mag gebruiken.
Een kruisje doet dat als het wiel ingestuurd is niet. Het wiel versnelt en vertraagt dan sinusvormig. Gevolg is rare belasting op je kruisjes en extra banden slijtage. Beide slijten dus extra hard en gaan dus stuk. Daarom mag je ook nooit in 4x4 rijden op een harde ondergrond. In het zand o.i.d. heb je dit probleem niet doordat er zich geen spanning in de aandrijflijn kan opbouwen. Het ontbreken van een middendiff bij de series 3 is niet de enige reden dat je 4x4 alleen in het terrein mag gebruiken.
Re: 5bak lt77 in een 109 serie 3 ??
Exfietser,
Dat je niet met (vast) 4x4 op een harde ondergrond mag rijden heeft in de eerste plaats te maken met het niet "weg" kunnen van de omwentelingsverschillen tussen voor- en achter-as. In een LT230 tussenbak zit een midden-differentieel, daarmee kan je permanent 4x4 rijden, als dat midden-differentieel gelocked is gaat het ook niet goed. Alleen als je strak rechtuit rijdt en de banden 100% gelijk zijn gaat het goed, maar dan gaat het ook goed zonder homokineten.
Marc
Dat je niet met (vast) 4x4 op een harde ondergrond mag rijden heeft in de eerste plaats te maken met het niet "weg" kunnen van de omwentelingsverschillen tussen voor- en achter-as. In een LT230 tussenbak zit een midden-differentieel, daarmee kan je permanent 4x4 rijden, als dat midden-differentieel gelocked is gaat het ook niet goed. Alleen als je strak rechtuit rijdt en de banden 100% gelijk zijn gaat het goed, maar dan gaat het ook goed zonder homokineten.
Marc
Re: 5bak lt77 in een 109 serie 3 ??
Dat zeg ik toch ook:
QuoteHet ontbreken van een middendiff bij de series 3 is niet de enige reden dat je 4x4 alleen in het terrein mag gebruiken.
Bij de series drie moet je of de vooras vervangen door 1 met homokineten of de 4x4 kunnen aan en uit zetten. Dat laatste zou mijn voorkeur hebben. Een permanent aangedreven vooras kost energie, geeft meer lawaai en meer bandenslijtage dan een as die je uitschakeld. Een eventuele tussenweg is het plaatsen van vrijloppnaven maar ok dat is geen mooie oplossing vind ik.
QuoteHet ontbreken van een middendiff bij de series 3 is niet de enige reden dat je 4x4 alleen in het terrein mag gebruiken.
Bij de series drie moet je of de vooras vervangen door 1 met homokineten of de 4x4 kunnen aan en uit zetten. Dat laatste zou mijn voorkeur hebben. Een permanent aangedreven vooras kost energie, geeft meer lawaai en meer bandenslijtage dan een as die je uitschakeld. Een eventuele tussenweg is het plaatsen van vrijloppnaven maar ok dat is geen mooie oplossing vind ik.
Re: 5bak lt77 in een 109 serie 3 ??
't Klopt, maar het accent lag nogal bij de homokineten ...
Waar ik wel weer een serieus vraagteken bij heb is:
" Een permanent aangedreven vooras kost energie, geeft meer lawaai en meer bandenslijtage dan een as die je uitschakeld. Een eventuele tussenweg is het plaatsen van vrijloppnaven maar ook dat is geen mooie oplossing vind ik."
Er moet een beetje energie gestoken worden in de draaiweerstanden en vooral in de massa's die in die vooras zitten, maar zonder vrijloopnaven draait dit alles ook bij een Series. Zonder vrijloopnaven moet alles in de voor-as t/m de voor-cardan meedraaien, en die meedraai-energie wordt eerst via de achteraandrijving en achterbanden en op het wegdek geleverd.
Bij de bandenslijtage kan ik zelfs een spiegel voorhouden: Bij een permanent 4x4 slijten de banden minder want de krachten worden verdeeld. En uit eigen ervaring bij mijn Defenders: De voorbanden slijten iets sneller (bochten en iets minder lucht) achterbanden slijten minder (want minder bocht en meer lucht), en qua steekassen/meenemers: die slijten juist achter iets vlotter (doordat de vooras een langere weg rijdt is er dé-facto geen 50-50 verdeling maar ietsje meer aandrijving achter).
Overigens, uit de harde praktijk heb ik nooit gezien dat een Series en een gelijk gemotoriseerde 90/110 andere verbruikscijfers gaven. De verschillen, voor.zover aanwezig, vallen dus in het niet tov de andere verschillen.
Marc
Waar ik wel weer een serieus vraagteken bij heb is:
" Een permanent aangedreven vooras kost energie, geeft meer lawaai en meer bandenslijtage dan een as die je uitschakeld. Een eventuele tussenweg is het plaatsen van vrijloppnaven maar ook dat is geen mooie oplossing vind ik."
Er moet een beetje energie gestoken worden in de draaiweerstanden en vooral in de massa's die in die vooras zitten, maar zonder vrijloopnaven draait dit alles ook bij een Series. Zonder vrijloopnaven moet alles in de voor-as t/m de voor-cardan meedraaien, en die meedraai-energie wordt eerst via de achteraandrijving en achterbanden en op het wegdek geleverd.
Bij de bandenslijtage kan ik zelfs een spiegel voorhouden: Bij een permanent 4x4 slijten de banden minder want de krachten worden verdeeld. En uit eigen ervaring bij mijn Defenders: De voorbanden slijten iets sneller (bochten en iets minder lucht) achterbanden slijten minder (want minder bocht en meer lucht), en qua steekassen/meenemers: die slijten juist achter iets vlotter (doordat de vooras een langere weg rijdt is er dé-facto geen 50-50 verdeling maar ietsje meer aandrijving achter).
Overigens, uit de harde praktijk heb ik nooit gezien dat een Series en een gelijk gemotoriseerde 90/110 andere verbruikscijfers gaven. De verschillen, voor.zover aanwezig, vallen dus in het niet tov de andere verschillen.
Marc
Re: 5bak lt77 in een 109 serie 3 ??
Niet mooi, maar als het werkt prima. Je wilt ze alleen niet inschakelen als je tot je as in de blubber staat
Marijn & Simba & Serious & Optimus
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('fbd6eb6fc7f0410a518017466a8dc242', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar-1.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar-1.jpg', '', 16830297, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Marijn & Simba & Serious & Optimus
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('fbd6eb6fc7f0410a518017466a8dc242', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar-1.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar-1.jpg', '', 16830297, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: 5bak lt77 in een 109 serie 3 ??
Das wel interessant. Maar Stage One assen zijn niet rijkelijk te koop...
Marijn & Simba & Serious & Optimus
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2e1439bf5a2d292b659778cf870dc926', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar-1.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar-1.jpg', '', 16830298, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Marijn & Simba & Serious & Optimus
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2e1439bf5a2d292b659778cf870dc926', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar-1.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar-1.jpg', '', 16830298, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: 5bak lt77 in een 109 serie 3 ??
Marijn & Simba & Serious
Met een Ashcroft aanpassing heb je geen Stage 1 assen nodig, dan heb je een inschakelbare voorwiel-aandrijving, de LT230 werkt dan zoals de eerste tussenbakken.
Ik heb ook wel eens iets gelezen over het aanpassen van Series-assen en latere homokineten, maar het fijne ben ik vergeten (ook omdat dit ver van mijn Defender-praktijk verwijderd is).
Naar mijn idee is permanent 4x4 uiteindelijk het mooist, en het scheelt weer in het aanpassen van de tussenbak (dus dat heb je dan weer verdiend).
Marc
Met een Ashcroft aanpassing heb je geen Stage 1 assen nodig, dan heb je een inschakelbare voorwiel-aandrijving, de LT230 werkt dan zoals de eerste tussenbakken.
Ik heb ook wel eens iets gelezen over het aanpassen van Series-assen en latere homokineten, maar het fijne ben ik vergeten (ook omdat dit ver van mijn Defender-praktijk verwijderd is).
Naar mijn idee is permanent 4x4 uiteindelijk het mooist, en het scheelt weer in het aanpassen van de tussenbak (dus dat heb je dan weer verdiend).
Marc
Re: 5bak lt77 in een 109 serie 3 ??
Effe simpel omschreven
vooras is bij de serie normaal gesproken een rover dif dus als die ook achter zit dan...
latere series hebben achter een salisbury as deze is een stuk lomper. het verschil zie je zo
weet niet of hier ook difs voor zijn met hogere overbrenging???
vooras is bij de serie normaal gesproken een rover dif dus als die ook achter zit dan...
latere series hebben achter een salisbury as deze is een stuk lomper. het verschil zie je zo
weet niet of hier ook difs voor zijn met hogere overbrenging???
Re: 5bak lt77 in een 109 serie 3 ??
Alan T.
Onder een Defender(oïde) 110 zit voor Rover en achter Salisbury, onder een 90 en Disco etc zit voor en achter een Rover (even kort door de bocht) en deze zijn alle "sneller" qua reductie.
Marc
Onder een Defender(oïde) 110 zit voor Rover en achter Salisbury, onder een 90 en Disco etc zit voor en achter een Rover (even kort door de bocht) en deze zijn alle "sneller" qua reductie.
Marc
Re: 5bak lt77 in een 109 serie 3 ??
Leon
welke tussenbak en eindoverbrenging heb je aan die lt77 dan?
Alan
welke tussenbak en eindoverbrenging heb je aan die lt77 dan?
Alan
Re: 5bak lt77 in een 109 serie 3 ??
Ik zal zaterdag even een aantel plaatjes schieten van de stand van zaken onder de auto, en hier posten.
Eerder heb ik geen tijd om er aan te werken.
Zaterdag ga ik eerst alles ff schoonblazen bij de wasbox
Maandag de LT77 E50 bak ophalen!
Eerder heb ik geen tijd om er aan te werken.
Zaterdag ga ik eerst alles ff schoonblazen bij de wasbox
Maandag de LT77 E50 bak ophalen!
Re: 5bak lt77 in een 109 serie 3 ??
DDat antwoord moet ik je ook even schuldig blijven..
Het is een LT77 5 bak type E50 ? ( stevige bak, heb ik me laten vertellen .. )
gr, leon
Het is een LT77 5 bak type E50 ? ( stevige bak, heb ik me laten vertellen .. )
gr, leon
Re: 5bak lt77 in een 109 serie 3 ??
Marc,
gewoon Marijn is ook goed, scheelt weer typen
Er zijn dus schijnbaar meerdere opties. als je niet wilt investeren in de Ashcroft conversie en toevallig een Stage One vooras tot je beschikking hebt is er dus geen probleem, maak ik op uit jouw verhaal. Anders is het aanbrengen van freewheelhubs wel een idee, maar niet ideaal qua gebruik.
Ik vind de permanente 4x4 van een Defender echt ideaal, dus als je dit kan verbouwen onder een Series is dat natuurlijk heel mooi.
Er leiden meer wegen naar Rome in dit geval. Ik heb zelf al eens gekeken naar een vaste hoge 4 conversie. Die komt op de plek van de overdrive en wanneer je in hoog rijdt is de vier een grotere overbrenging, in laag heb je dan het originele verzet. Dat leek mij handiger dan een overdrive (die ook relatief duur is) bij regulier weggebruik. Dan hoef je geen LT77 te verbouwen, geen auto te verbouwen en ook geen assen te versleutelen. Je hebt als enige nadeel dat je LT76 uit elkaar moet, de behuizing naar de UK moet en een stukje verbouwd terug komt (ze maken het achterste gat wat groter). Kost net zoveel als een 2e hands overdrive.
Als het goed is ben je dan ook van een boel herrie af omdat je auto sneller rijdt bij een lager toerental.
Marijn & Simba & Serious & Optimus
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('111d669e74eb6d1df9891e6f5401344b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar-1.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar-1.jpg', '', 16830370, 600, 600, 'Loading image ...', false);
gewoon Marijn is ook goed, scheelt weer typen
Er zijn dus schijnbaar meerdere opties. als je niet wilt investeren in de Ashcroft conversie en toevallig een Stage One vooras tot je beschikking hebt is er dus geen probleem, maak ik op uit jouw verhaal. Anders is het aanbrengen van freewheelhubs wel een idee, maar niet ideaal qua gebruik.
Ik vind de permanente 4x4 van een Defender echt ideaal, dus als je dit kan verbouwen onder een Series is dat natuurlijk heel mooi.
Er leiden meer wegen naar Rome in dit geval. Ik heb zelf al eens gekeken naar een vaste hoge 4 conversie. Die komt op de plek van de overdrive en wanneer je in hoog rijdt is de vier een grotere overbrenging, in laag heb je dan het originele verzet. Dat leek mij handiger dan een overdrive (die ook relatief duur is) bij regulier weggebruik. Dan hoef je geen LT77 te verbouwen, geen auto te verbouwen en ook geen assen te versleutelen. Je hebt als enige nadeel dat je LT76 uit elkaar moet, de behuizing naar de UK moet en een stukje verbouwd terug komt (ze maken het achterste gat wat groter). Kost net zoveel als een 2e hands overdrive.
Als het goed is ben je dan ook van een boel herrie af omdat je auto sneller rijdt bij een lager toerental.
Marijn & Simba & Serious & Optimus
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('111d669e74eb6d1df9891e6f5401344b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar-1.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar-1.jpg', '', 16830370, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: 5bak lt77 in een 109 serie 3 ??
Ik zal dus zaterdag de zooi schoon blazen, en een aantal foto's maken..
Dan hebben jullie beeld
Dan hebben jullie beeld
Re: 5bak lt77 in een 109 serie 3 ??
Meedraaiende assen kosten hoe dan ook energie. Maar je hebt gelijk dat dat marginaal is en waarschijnlijk volkomen in het niet valt bij de airodynamische eigenschappen van de series/defender. Het lawaai is wel minder als de assen niet meedraaien.
Over de bandenslijtage ben ik niet zeker inderdaad. Bij mijn series slijten mijn achterbanden meer dan de voorbanden inderdaad. Op een bepaald moment wissel ik ze ook om. Mischien dat ze bij een een permanet 4x4 per saldo evenveel slijten maar je ze nooit hoeft te wisselen. Op die manier gaan ze dan waarschijnlijk even lang mee.
Volgens mij heb je met auto's met een andriijsysteem zoals de freelander wel een hogere banden slijtage.
Maar hoe dan ook. Een LT77 bouw je niet zomaar even in een series. Het grootste probleem blijft dat de LT77 gewoon langer en dikker is als de LT76. Maar als het lukt heb je wel een mooie degelijke aandrijflijn.
Over de bandenslijtage ben ik niet zeker inderdaad. Bij mijn series slijten mijn achterbanden meer dan de voorbanden inderdaad. Op een bepaald moment wissel ik ze ook om. Mischien dat ze bij een een permanet 4x4 per saldo evenveel slijten maar je ze nooit hoeft te wisselen. Op die manier gaan ze dan waarschijnlijk even lang mee.
Volgens mij heb je met auto's met een andriijsysteem zoals de freelander wel een hogere banden slijtage.
Maar hoe dan ook. Een LT77 bouw je niet zomaar even in een series. Het grootste probleem blijft dat de LT77 gewoon langer en dikker is als de LT76. Maar als het lukt heb je wel een mooie degelijke aandrijflijn.
Re: 5bak lt77 in een 109 serie 3 ??
Marc
passen die salisbury difs van een defender ook nog in het salisbury ashuis van een serie
of zijn deze compleet anders
Alan
passen die salisbury difs van een defender ook nog in het salisbury ashuis van een serie
of zijn deze compleet anders
Alan
Re: 5bak lt77 in een 109 serie 3 ??
Deze al bekend hier:
QuoteHeystee [www.heystee-automotive.com]
Ik denk dat een goede stage one voor as duurder is. Ale je er een kunt vinden tenminste.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/10/2013 13:17 door Exfietser.
QuoteHeystee [www.heystee-automotive.com]
Ik denk dat een goede stage one voor as duurder is. Ale je er een kunt vinden tenminste.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/10/2013 13:17 door Exfietser.
Re: 5bak lt77 in een 109 serie 3 ??
Alan T Schreef:
-------------------------------------------------------
> Marc
>
> passen die salisbury difs van een defender ook nog
> in het salisbury ashuis van een serie
> of zijn deze compleet anders
>
> Alan
Geen idee, dwz: het ziet er ± vergelijkbaar uit, maar ik ben meer van de Defender, Ashcroft en anderen die dieper in de materie zitten zullen het wel weten.
Marc
-------------------------------------------------------
> Marc
>
> passen die salisbury difs van een defender ook nog
> in het salisbury ashuis van een serie
> of zijn deze compleet anders
>
> Alan
Geen idee, dwz: het ziet er ± vergelijkbaar uit, maar ik ben meer van de Defender, Ashcroft en anderen die dieper in de materie zitten zullen het wel weten.
Marc
Re: 5bak lt77 in een 109 serie 3 ?? ( bak en type nummers )
Even ter info:
Motor: 2.5 NA Diesel
Bak welke er achter moet komen: ( type volgens verkoper ) : LT77 Type A LT230 R 1:410
Gr,
Leon
Motor: 2.5 NA Diesel
Bak welke er achter moet komen: ( type volgens verkoper ) : LT77 Type A LT230 R 1:410
Gr,
Leon
Re: 5bak lt77 in een 109 serie 3 ??
Weet waar je aan begint want je gaat tegen een heleboel problemen aanlopen.
Buiten het feit dat je steekaskruisjes permanent 4x4 niet fijn vinden is het grootst probleem dat de LT77 een stuk langer is dan de LT76
Laat je het blok op zijn originele plek dan zal je de baksteunen moeten verlassen en de tunnel aan moeten passen.
De voorste aandrijfas moet langer worden en krijgt dan ruzie met de chassis dwarsbalk die onder het bellhouse zit dus die balk moet je ook aanpassen.
De achterste aandrijfas moet korter worden waardoor de hoek van de kruisjes te groot wordt wat weer een hoop trillingen geeft. En die trillingen slopen op den duur de lagers in de versnellingsbak en je kruisjes.
Waarschijnlijk zal je de achterste chassis dwarsbalk van je 109 ook aan moeten passen.
Hang je de LT77 op de originele LT76 steunen dan moet het blok naar voren. Voordeel is dan,als je de kit van Ashcroft koopt om de serie tussenbak aan de LT77 te knopen, je de standaard aandrijfassen kan blijven gebruiken en je parttime 4x4 houd.
Maar het blok naar voren geeft ook een hoop bijkomende problemen.
De koelvin en de krukaspoelie krijgen dan ruzie met de radiator dus die moet ook naar voren. Het hele frontje moet dus worden aangepast.
Als je een krukaspoelie met dubbelle schijven hebt krijgt die buiten de radiator ook nog ruzie met de voorste chassisbalk.
De carterpan komt dan ook heel dicht bij de vooras en de vooras beweegt bij inveren naar boven en naar achteren. Het blok zal dus ook iets omhoog moeten.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7a3fcfec4dda69e94d68680598818c48', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16830819, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('92c9c33821856e0f5994d222ceff19ab', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16830819, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/10/2013 18:52 door Eric&Betty Boop.
Buiten het feit dat je steekaskruisjes permanent 4x4 niet fijn vinden is het grootst probleem dat de LT77 een stuk langer is dan de LT76
Laat je het blok op zijn originele plek dan zal je de baksteunen moeten verlassen en de tunnel aan moeten passen.
De voorste aandrijfas moet langer worden en krijgt dan ruzie met de chassis dwarsbalk die onder het bellhouse zit dus die balk moet je ook aanpassen.
De achterste aandrijfas moet korter worden waardoor de hoek van de kruisjes te groot wordt wat weer een hoop trillingen geeft. En die trillingen slopen op den duur de lagers in de versnellingsbak en je kruisjes.
Waarschijnlijk zal je de achterste chassis dwarsbalk van je 109 ook aan moeten passen.
Hang je de LT77 op de originele LT76 steunen dan moet het blok naar voren. Voordeel is dan,als je de kit van Ashcroft koopt om de serie tussenbak aan de LT77 te knopen, je de standaard aandrijfassen kan blijven gebruiken en je parttime 4x4 houd.
Maar het blok naar voren geeft ook een hoop bijkomende problemen.
De koelvin en de krukaspoelie krijgen dan ruzie met de radiator dus die moet ook naar voren. Het hele frontje moet dus worden aangepast.
Als je een krukaspoelie met dubbelle schijven hebt krijgt die buiten de radiator ook nog ruzie met de voorste chassisbalk.
De carterpan komt dan ook heel dicht bij de vooras en de vooras beweegt bij inveren naar boven en naar achteren. Het blok zal dus ook iets omhoog moeten.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7a3fcfec4dda69e94d68680598818c48', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16830819, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('92c9c33821856e0f5994d222ceff19ab', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16830819, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/10/2013 18:52 door Eric&Betty Boop.
Re: 5bak lt77 in een 109 serie 3 ?? ( bak en type nummers )
leon Schreef:
-------------------------------------------------------
> Even ter info:
>
> Motor: 2.5 NA Diesel
> Bak welke er achter moet komen: ( type volgens
> verkoper ) : LT77 Type A LT230 R 1:410
>
> Gr,
> Leon
Vul en en ander even in de Ashcroft-calculator < [www.ashcroft-transmissions.co.uk] > in en kijk hoe hard je bij welke toerentallen gaat rijden (aangenomen dat je de Series assen wilt/gaat behouden. Ga je over naar "moderne" assen dan is een 1:1,4 tussenbak wellicht te "zwaar" voor een 109, bij de 110 met een 2,5 NA werd gewoonlijk een 1:1,6 tussenbak gemonteerd (er is vraag genoeg naar 1:1,4 en ook aanbod genoeg van 1:1,6).
Marc
-------------------------------------------------------
> Even ter info:
>
> Motor: 2.5 NA Diesel
> Bak welke er achter moet komen: ( type volgens
> verkoper ) : LT77 Type A LT230 R 1:410
>
> Gr,
> Leon
Vul en en ander even in de Ashcroft-calculator < [www.ashcroft-transmissions.co.uk] > in en kijk hoe hard je bij welke toerentallen gaat rijden (aangenomen dat je de Series assen wilt/gaat behouden. Ga je over naar "moderne" assen dan is een 1:1,4 tussenbak wellicht te "zwaar" voor een 109, bij de 110 met een 2,5 NA werd gewoonlijk een 1:1,6 tussenbak gemonteerd (er is vraag genoeg naar 1:1,4 en ook aanbod genoeg van 1:1,6).
Marc
Re: 5bak lt77 in een 109 serie 3 ?? ( bak en type nummers )
Oke..
Heb ik gedaan..
Maar weet niet welke overdrive, en diff ratio..
Dus kom er nog niet veel verder mee..
Heb ik gedaan..
Maar weet niet welke overdrive, en diff ratio..
Dus kom er nog niet veel verder mee..
Re: 5bak lt77 in een 109 serie 3 ?? ( bak en type nummers )
leon Schreef:
-------------------------------------------------------
> Oke..
>
> Heb ik gedaan..
>
> Maar weet niet welke overdrive, en diff ratio..
>
> Dus kom er nog niet veel verder mee..
Kijk even bovenaan (of anders op de rest van de site) d'r staan een paar standaard-voorbeeldjes en dat helpt een logische keuze in te vullen (en een overdrive, die heb je niet dus dat scheelt weer).
Marc
-------------------------------------------------------
> Oke..
>
> Heb ik gedaan..
>
> Maar weet niet welke overdrive, en diff ratio..
>
> Dus kom er nog niet veel verder mee..
Kijk even bovenaan (of anders op de rest van de site) d'r staan een paar standaard-voorbeeldjes en dat helpt een logische keuze in te vullen (en een overdrive, die heb je niet dus dat scheelt weer).
Marc
Re: 5bak lt77 in een 109 serie 3 ??
En dat zijn dus de redenen dat ik het niet gedaan hebt. Het resultaat zal een soort niet helemaal lekker gebouwde 110 zijn. Die heeft daardoor bij intensief gebruik een grotere kans op allerlei technische problemen doordat de hoeken van de aandrijfassen niet helemaal kloppen. Als je af en toe naar een evenement wil is dat geen probleem. Een ritje kaapstad zal niet zonder kleerscheuren lukken.
Re: 5bak lt77 in een 109 serie 3 ??
Oke..
Maar nu even in "Jip en Janneke taal" ..
Als ik dus die LT77 Type A LT230 R koop, en ik zet daar die set van Ashcroft in.
Dan kan ik rijden en sloop ik verder niks?? ( buiten dat ik steunen moet lassen, aandrijfassen moet hebben op juiste lengte, en wat aan de tunnel moet aanpassen etc.. )
- Dan is de 2wd en de 4wd te schakelen? ( hoe en waarmee? )
- Waar is dat slangetje voor op de bak?
- ..
Hier onder interessante links!!! :
[www.series2club.co.uk]
[www.series2club.co.uk]
Maar nu even in "Jip en Janneke taal" ..
Als ik dus die LT77 Type A LT230 R koop, en ik zet daar die set van Ashcroft in.
Dan kan ik rijden en sloop ik verder niks?? ( buiten dat ik steunen moet lassen, aandrijfassen moet hebben op juiste lengte, en wat aan de tunnel moet aanpassen etc.. )
- Dan is de 2wd en de 4wd te schakelen? ( hoe en waarmee? )
- Waar is dat slangetje voor op de bak?
- ..
Hier onder interessante links!!! :
[www.series2club.co.uk]
[www.series2club.co.uk]
Re: 5bak lt77 in een 109 serie 3 ?? ( bak en type nummers )
Dag Marc,
Ik ga eerst ff verder met het uitzoeken hoe nu precies die kit werkt van ashcroft..
Heb bij t draadje hieronder een paar leuke linkjes geplaatst!
Nogmaals:
- Hoe dus te schakelen tussen 2wd en 4 wd dan met deze kit?
- Waar is het blauwe slangetje voor?
Hier onder nogmaals interessante links!!! :
[www.series2club.co.uk]
[www.series2club.co.uk]
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/11/2013 10:17 door leon.
Ik ga eerst ff verder met het uitzoeken hoe nu precies die kit werkt van ashcroft..
Heb bij t draadje hieronder een paar leuke linkjes geplaatst!
Nogmaals:
- Hoe dus te schakelen tussen 2wd en 4 wd dan met deze kit?
- Waar is het blauwe slangetje voor?
Hier onder nogmaals interessante links!!! :
[www.series2club.co.uk]
[www.series2club.co.uk]
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/11/2013 10:17 door leon.
Re: 5bak lt77 in een 109 serie 3 ?? ( bak en type nummers )
Het blauwe slangetje is de bak ontluchting. Daar kan je ook gewoon een ontluchtingsdopje opzetten. Als wilt gaan varen met je wagen moet je het slangetje omhoogbrengen. Schakelen van high naar low gear en van 4x4 naar 2x4 doe je gewoon met de gele en de rode knop zoals je altijd bij de series gedaan hebt.
Re: 5bak lt77 in een 109 serie 3 ?? ( bak en type nummers )
Prima, dank je.
Ik dacht al zoiets, maar gewoon ff voor de zekerheid.
Ik zal eerst alles eens bestellen, en monteren op/in de LT77 bak.
De plek waar dat "extra"tandwiel komt in de bak, wat zit daar normaal precies overigens? Een vast tandwiel?
Omdat deze vervangen wordt door die van ashcroft.. Zodat je dus kunt schakelen tussen 2wd en 4wd met het gele pookje.
En dan eens kijken hoe het uit komt...
- Lengtes van de aansrijdassen..
- Plaats van bak-steunen..
- Tunnel aanpassingen..
- Eventueel chassis aanpassen omdat de "knik" van de aandrijfassen iets anders zal zijn..
Vergeet ik iets?
Ik dacht al zoiets, maar gewoon ff voor de zekerheid.
Ik zal eerst alles eens bestellen, en monteren op/in de LT77 bak.
De plek waar dat "extra"tandwiel komt in de bak, wat zit daar normaal precies overigens? Een vast tandwiel?
Omdat deze vervangen wordt door die van ashcroft.. Zodat je dus kunt schakelen tussen 2wd en 4wd met het gele pookje.
En dan eens kijken hoe het uit komt...
- Lengtes van de aansrijdassen..
- Plaats van bak-steunen..
- Tunnel aanpassingen..
- Eventueel chassis aanpassen omdat de "knik" van de aandrijfassen iets anders zal zijn..
Vergeet ik iets?
Re: 5bak lt77 in een 109 serie 3 ?? ( bak en type nummers )
Leon,
Zoals ik al eens schreef: ik ben geen Series-man, het enige wat ik kan vertellen is wat ik elders gelezen heb.
En als ik hier: [www.ashcroft-transmissions.co.uk] of hier [www.ashcroft-transmissions.co.uk] kijk dan zijn er twee mogelijkheden (en geen van beide een "blauw slangetje" ).
Dus hetzij een LT230 tussenbak met een modificatie naar selecteerbare 2wd/4wd danwel een aanpassing waardoor de oude tussenbak behouden blijft.
De laatste oplossing is "kleiner" zodat alles makkelijker past (zo lees ik althans in de Ashcroft toelichting).
O ja, ter info: Ik vond dat een Series differentieel 1:4,7 zou zijn.
Marc
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/11/2013 11:48 door Marc-my-Words.
Zoals ik al eens schreef: ik ben geen Series-man, het enige wat ik kan vertellen is wat ik elders gelezen heb.
En als ik hier: [www.ashcroft-transmissions.co.uk] of hier [www.ashcroft-transmissions.co.uk] kijk dan zijn er twee mogelijkheden (en geen van beide een "blauw slangetje" ).
Dus hetzij een LT230 tussenbak met een modificatie naar selecteerbare 2wd/4wd danwel een aanpassing waardoor de oude tussenbak behouden blijft.
De laatste oplossing is "kleiner" zodat alles makkelijker past (zo lees ik althans in de Ashcroft toelichting).
O ja, ter info: Ik vond dat een Series differentieel 1:4,7 zou zijn.
Marc
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/11/2013 11:48 door Marc-my-Words.
Re: 5bak lt77 in een 109 serie 3 ?? ( bak en type nummers )
Ja dat klopt. Volgens mij begrijpen we elkaar verkeerd.
Ik ga dus voor de 2de link ( die kit welke je in je bak bouwd ), en bij de link is het "blauwe slangetje" niet blauw, maar zwart
Maar deze is dus enkel voor ontluchting van de bak.
Wat betreft die verhoudingen... daar moet ik nog een keer met mn neus in..
Hier heb ik nog geen kaas van gegeten. Ik snap dat wanneer je een iets andere verhouding monteerd je andere snelheden gaat rijden bij een bepaald toerental, maar wat goed of juist "fout" is ben ik nog niet achter.
Ik ga dus voor de 2de link ( die kit welke je in je bak bouwd ), en bij de link is het "blauwe slangetje" niet blauw, maar zwart
Maar deze is dus enkel voor ontluchting van de bak.
Wat betreft die verhoudingen... daar moet ik nog een keer met mn neus in..
Hier heb ik nog geen kaas van gegeten. Ik snap dat wanneer je een iets andere verhouding monteerd je andere snelheden gaat rijden bij een bepaald toerental, maar wat goed of juist "fout" is ben ik nog niet achter.
Re: 5bak lt77 in een 109 serie 3 ?? ( bak en type nummers )
QuoteLeon Ik ga dus voor de 2de link ( die kit welke je in je bak bouwd ), en bij de link is het "blauwe slangetje" niet blauw, maar zwart
Ik weet niet of dat zwarte slangetje van ascroft hetzelfde is dat dat blauwe onluchtings slangetje van die gast op dat forum. Ik zou ascroft gewoon even bellen en het vragen. Dat tandwiel vervangt gewoon een bestaand tandwiel in de tussenbak. Het tandwiel is denk ik hetzelfde als het orginele tandwiel op het binnengat na. Daar ging de uitgaande as van de lt76 in en daar moet nu de uitgaande as van de lt77 in. Ik denk dat die dus een andere maat heeft. Alles in de aandrijflijn blijft dus met deze conversie gelijk behalve je hoofdbak. Ik zou even kijken of de verhoudingen van de lt76 erg verschillen met die van de LT77. De motor in een lager toerental laten draaien bij de zelfde snelheid als in de oude opzet is niet verstandig.
Ik weet niet of dat zwarte slangetje van ascroft hetzelfde is dat dat blauwe onluchtings slangetje van die gast op dat forum. Ik zou ascroft gewoon even bellen en het vragen. Dat tandwiel vervangt gewoon een bestaand tandwiel in de tussenbak. Het tandwiel is denk ik hetzelfde als het orginele tandwiel op het binnengat na. Daar ging de uitgaande as van de lt76 in en daar moet nu de uitgaande as van de lt77 in. Ik denk dat die dus een andere maat heeft. Alles in de aandrijflijn blijft dus met deze conversie gelijk behalve je hoofdbak. Ik zou even kijken of de verhoudingen van de lt76 erg verschillen met die van de LT77. De motor in een lager toerental laten draaien bij de zelfde snelheid als in de oude opzet is niet verstandig.
Re: 5bak lt77 in een 109 serie 3 ?? ( bak en type nummers )
QuoteDat tandwiel vervangt gewoon een bestaand tandwiel in de tussenbak. Het tandwiel is denk ik hetzelfde als het orginele tandwiel op het binnengat na. Daar ging de uitgaande as van de lt76 in en daar moet nu de uitgaande as van de lt77 in. Ik denk dat die dus een andere maat heeft. Alles in de aandrijflijn blijft dus met deze conversie gelijk behalve je hoofdbak.
Maar ik heb toch niks met de lt76 bak meer van doen?
De kit is toch voor de lt77 bak? Er komt een plaat tussen welke het extra ( of ander ) tandwiel vasthoud..
Maar ik snap niet hoe deze bedient gaat worden.....Met de pook waar je normaal de lt77 bak lokt denk ik ??
De voorste en de achterste aandrijfas zitten toch op de zelfde lijn? Dus kan het nog ff niet plaatsen..
Maar ik heb toch niks met de lt76 bak meer van doen?
De kit is toch voor de lt77 bak? Er komt een plaat tussen welke het extra ( of ander ) tandwiel vasthoud..
Maar ik snap niet hoe deze bedient gaat worden.....Met de pook waar je normaal de lt77 bak lokt denk ik ??
De voorste en de achterste aandrijfas zitten toch op de zelfde lijn? Dus kan het nog ff niet plaatsen..
Re: 5bak lt77 in een 109 serie 3 ?? ( bak en type nummers )
Leon,
Bestudeer dit: [ollr.createaforum.com] eens goed.
Waarschijnlijk vind je daar meer en sneller antwoorden dan hier, vooral omdat je ook antwoorden vind op vragen waar je nog niet eens over gedacht had.
Marc
Bestudeer dit: [ollr.createaforum.com] eens goed.
Waarschijnlijk vind je daar meer en sneller antwoorden dan hier, vooral omdat je ook antwoorden vind op vragen waar je nog niet eens over gedacht had.
Marc
Re: 5bak lt77 in een 109 serie 3 ??
Hallo leon
Ik ben bezig om in mijn series ook e 2,5 NA Diesel te bouwen.
Maar is dit niet een veel makkelijkere oplossing ??
[www.ashcroft-transmissions.co.uk]
Je hebt wel een versnelling minder dan maar scheelt wel veel ombouwen.
Ik weet alleen niet of je hiermee de stap van de 3 naar de 4 te groot maakt ??
groetjes jochem
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/11/2013 20:46 door jochemhanomag.
Ik ben bezig om in mijn series ook e 2,5 NA Diesel te bouwen.
Maar is dit niet een veel makkelijkere oplossing ??
[www.ashcroft-transmissions.co.uk]
Je hebt wel een versnelling minder dan maar scheelt wel veel ombouwen.
Ik weet alleen niet of je hiermee de stap van de 3 naar de 4 te groot maakt ??
groetjes jochem
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/11/2013 20:46 door jochemhanomag.