2.25 op LPG - vermogensverlies bij 'hoestbui'

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Jurgen van Aken

2.25 op LPG - vermogensverlies bij 'hoestbui'

Bericht door Jurgen van Aken »

Hoi,

sinds een week heeft m'n 88 een beetje een roteigenschap op de snelweg erbij.
Zodra die warm wordt (= na een kwartiertje ongeveer) krijgt ie uit het niks een hoestbui, hij ploft dan uit zowel in als uitlaat.
Het vermogen valt dan weg. Gas minderen lost het probleem op.
Je kan wel stevig gas geven in z'n 1-2 en 3, maar zodra je in z'n 4 komt begint het gehoest weer.
Soms is 't na een minuut weer weg, soms ook niet

Starten doet ie zowel warm als koud vlot, het probleem lijkt er enkel te zijn bij warme motor op hoge toerentallen / belasting.

Intussen heb ik de ontsteking nagekeken, maar zie daarin geen afwijkingen. Lees: de bobine en condensator weet ik ff niet hoe je die doormeet, en wat de waarden daarvan horen te zijn.

Heeft iemand enig idee waar ik de oplossing moet zoeken?
Frans Bonnes

Re: 2.25 op LPG - vermogensverlies bij 'hoestbui'

Bericht door Frans Bonnes »

Niveau koelwater?
Andtee

Bericht door Andtee »

denk het ook denk dat er te weinig koelwater in zit
Pieter

Bericht door Pieter »

Ergens een verdamper die bevriest, bevriezing in de tank(leeg)? ooit bij een Fiat (op LPG) de ervaring gehad dat de klepspeling te gering was en bij zware belasting de kleppen niet goed meer dicht gingen (De stoterstang werd door de warmte iets langer en drukte de klep dan open)
richard78

Bericht door richard78 »

Zoals gezegd kan dit gebeuren als het koelvloeistof niveau te laag is. Het kan zijn dat hte op normaal niveau is maar dat het toch te laag is voor de LPG. Een andere mogelijkheid is dat je verdeler vervuilt is. Althans dat was bij mijn mazda het geval. Ik heb de verdeler in een badje met wasbenzine op de schuurmachine schoongetrild. Daarna probleem verholpen. Kan natuurlijk wel weer terug komen als deze weer vervuilt raakt.

succes!

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!

handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('421e4222be0f567ebfd6a1a262e31e44', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 16823017, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Jurgen van Aken

Hoi, allereerst bedankt voor de reacties tot dusver!

Zojuist het koelwater gechecked, deze zit zowel koud als warm helemaal vol.
De verdamper wordt ook goed warm, de kachel wordt snikheet. Kan zijn dat er ergens een luchtbel zit, maar die kans acht ik niet zo groot.

Overigens blaft ie behoorlijk terug uit het luchtfilter, alles zit onder de olie

@Richard, bedoel je het mengstuk dat op de carb komt? Die kiep ik iig even in 't ultrasoonbadje.

Jurgen
Wim Janssen

Bericht door Wim Janssen »

Als hij terugblaft uit het luchtfilter zit het toch ergens in de ontsteking of een lekke/verbrande inlaatklep.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Jurgen van Aken

Nog maar een keer de ontsteking nagelopen, op zich niks raars te zien, op een massakabeltje na.
Die hing nog maar met een paar haren vast (zit tussen het huis en de condensator behuizing)
Opnieuw vast gesoldeerd, nou maar zien of 't beter gaat!

Jurgen
neef Henk

Bericht door neef Henk »

Ik heb nergens gelezen of dit probleem zich voordoet als hij op lpg draait of op benzine of allebei?

Groeten neef Henk
Jurgen van Aken

Ik rijdt vrijwel altijd op LPG, enkel als 't kouder is dan -10 moet ik op benzine starten.
Jurgen van Aken

Gisteren een stuk gereden, en na 10 minuten snelweg weer blaffen naar de baas
Op m'n bestemming aangekomen toch maar ff de klepspeling gecontroleerd, cilinder 3 bleek 'nogal' strak te staan.
De bougie daarvan was ook wat witter dan die van de andere cilinders.

Na 't stellen van de kleppen ging 't een heel stuk beter (als in: 90 km/h tegen de storm in )

Bedankt voor de tips & adviezen!

Jurgen
Pieter

Bericht door Pieter »

Succes!!! Hoop voor je dat de klep niet verbrand is!
Jurgen van Aken

Van de week ff de compressie meten om eea uit te sluiten ...
Hans N

Bericht door Hans N »

Ik zou het zoeken in het niet sluiten van de kleppen.
Mits op tijd staat afgesteld. natuurlijk.
Verbrande klep, kromme klepsteel, uitgelubberde steelgeleider enz
Wanneer de klep nog wel heel is maar niet meer voldoende sluit bij een gebroken klepveer krijg je ook zoiets.
Een uitgesleten nokkenas is ook de aanleiding voor hoestgedrag. laten we dit laatste niet hopen...

Een revisie is dan aanstaande.. Niet moeilijk en niet al te duur.

groet Hans

Groet Hans
Serie III 88 uit 1979 petrol en LPG
RRC 3.5 1986 petrol en LPG

[plus.google.com]
Plaats reactie