Ben nu bezig om de tussenbak helemaal zuiver te maken, pakking en keerrringen vervangen enz.
Daarom heb ik nu ook de input gear uit de bak liggen. Dit is het bekende oude type zonder gaten erin die de splines smeren. Is het mogelijk om hier zelf gaten in te boren (rond 8 gok ik als ik de cross drilled bekijk bij ashcroft) of word het dan dusdanig verzwakt en zal hij het onder belasting niet lang uithouden. (als ik de cross drilled bekijk zit er een verjonging waar de gaten zitten en dat zit er bij de input gear die ik hier heb niet dus lijkt mij sterker als je daar gaten in gaat boren)
Als dit kan is rond 8 dan groot genoeg of moet het groter of juist kleiner (breedte van het tussenliggende deel van de spline)
ps voor deze bakken heeft ashcroft nog geen cross drilled input gear liggen daarom deze vraag
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/10/2013 17:32 door defendertje90.
cross drilled input gear LT230 home made
Re: cross drilled input gear LT230 home made
Hoi,ik heb er ook zelf 2 gaten ingeboord,heb dit gedaan met een steenboor dat ik wat platter geslepen heb, een gewoon boor werkt niet omdat het gehard metaal is waarin je boort.
Re: cross drilled input gear LT230 home made
en welke maat heb je geboord?
In de verhoging van de splines of erlangs?
Nog een bepaalde plaats (afstand vanaf tandwiel of zijkant) waar deze geboord moet worden?
In de verhoging van de splines of erlangs?
Nog een bepaalde plaats (afstand vanaf tandwiel of zijkant) waar deze geboord moet worden?
Re: cross drilled input gear LT230 home made
Hoi,bbordiameter 8mm dacht ik,heb gewoon geboor op willekeurige plaatsen recht tegenover elkaar,wel tweede gat ook vanaf de buitenkant boren !
Re: cross drilled input gear LT230 home made
Je hebt kans op verzwakken omdat je door het boren de boel (wellicht teveel) verwarmd en daardoor de hardheid kan afnemen.
Wat ik deed is gewoon elke 10.000 km. even het achterdeksel van de tussenbak, ingaande as er uit, splines even opnieuw insmeren met Staburags of Molybdeen Disulfide vet en weer in elkaar, gaat het echt noooooit meer kapot, as weer plaatsen, nieuwe pakking(en) tussen bak en deksel en weer klaar voor de volgende tig duizend kilometer.
Afstellen of zo is niet nodig want je veranderd niets aan de lagers en dergelijke, dus fluitje van een cent, ik snap eigenlijk niet dat dit niet gewoon in het onderhoudsschema staat.
Als je namelijk toch bezig bent met onderhoud, dan kunnen die 5 tot 10 minuten extra er ook nog wel bij, geen geouwehoer met boren in een gehard stalen as met kans op catastrofic failure en je weet elke beurt hoe de boel (met name de lagers) er uit ziet.
Maar dat is mijn mening.
Gert-Jan.
Wat ik deed is gewoon elke 10.000 km. even het achterdeksel van de tussenbak, ingaande as er uit, splines even opnieuw insmeren met Staburags of Molybdeen Disulfide vet en weer in elkaar, gaat het echt noooooit meer kapot, as weer plaatsen, nieuwe pakking(en) tussen bak en deksel en weer klaar voor de volgende tig duizend kilometer.
Afstellen of zo is niet nodig want je veranderd niets aan de lagers en dergelijke, dus fluitje van een cent, ik snap eigenlijk niet dat dit niet gewoon in het onderhoudsschema staat.
Als je namelijk toch bezig bent met onderhoud, dan kunnen die 5 tot 10 minuten extra er ook nog wel bij, geen geouwehoer met boren in een gehard stalen as met kans op catastrofic failure en je weet elke beurt hoe de boel (met name de lagers) er uit ziet.
Maar dat is mijn mening.
Gert-Jan.
Re: cross drilled input gear LT230 home made
Ik kon ook geen cross-drilled variant krijgen voor mijn bak. Ik heb er via een kennis 2 gaten in laten boren (niet door en door), 6mm dacht ik. Verder heb ik zo'n oil feederplate besteld, die zorgt er ook voor dat er wat olie in die as komt.
Ik weet niet precies wat ze daarvoor boor voor gebruikt hebben maar volgens mij niet iets bijzonders. Waarschijnlijk lukt het met een goede kolomboor en cobalt staalboortjes wel. Goed met een centerpunt een pit slaan. Schijnbaar is met name de buitenkant gehard dus als er al een pitje in zit scheelt dit misschien, heb ook wel gehoord dat een klein stukje wegslijpen ook helpt. Ik heb inderdaad ook gehoord dat het met een geslepen steenboor ook kan.
Ik weet niet precies wat ze daarvoor boor voor gebruikt hebben maar volgens mij niet iets bijzonders. Waarschijnlijk lukt het met een goede kolomboor en cobalt staalboortjes wel. Goed met een centerpunt een pit slaan. Schijnbaar is met name de buitenkant gehard dus als er al een pitje in zit scheelt dit misschien, heb ook wel gehoord dat een klein stukje wegslijpen ook helpt. Ik heb inderdaad ook gehoord dat het met een geslepen steenboor ook kan.