Motorblok vervangen! Laro 110

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Bram

Motorblok vervangen! Laro 110

Bericht door Bram »

Hoi!

Ik heb een Laro 110 2.5TD uit 1984 staan. Nu krijg ik te horen dat mijn pomp kapot is en de motor heeft onderdruk. De motor is langzaam op en aan vervanging toe. Mijn garage raad mij aan om dit dan ineens te doen en niet eerst de pomp en later mogelijk weer de motor. Hier kan ik mij wel in vinden. Niet? Helaas kan ik dit niet zelf...

Wel heb ik er een paar vragen bij.

Iemand een idee waar jij zo'n motorblok op de kop kan tikken en wat de kosten hier bij zijn? Gereviseerd, of 2de hands?
Zijn er handige mannen die iemand kan adviseren, die dat kan en niet te veel kost...?

Is er niet het risico, door nu een andere motorblok er in te zetten, je later meer problemen krijgt, doordat deze nu sneller loopt?

Alle tips of op en aanmerkingen zijn welkom!?

Bedankt!

Bram
sjorsboomschors/aka/PP

Re: Motorblok vervangen! Laro 110

Bericht door sjorsboomschors/aka/PP »

Persoonlijk zou ik even wachten qua politiek & mrb vrij rijden op diesel enz...
Dan opteer ik of benzine (V8 ) of een 200tdi/300tdi
Robert

Bericht door Robert »

Hoi Bram,

Het goedkoopste in mijn geval was om een complete discovery te kopen en deze te slopen.
Ik heb nu een 300 tdi met automaatbak ipv de 2,25.
Mijn oude blok en bak waren nog goed. Als je het zelf doet kost het je veel tijd, maar bij Paul Stroink kun je het laten doen. Weet niet wat dit kost.
Ik heb na verkoop van de onderdelen ongeveer 500,00 euro uitgegeven. Donorauto mag helemaal rot zijn als het blok, bak en stuurhuis maar goed zijn.
Ik heb preventief alle keringen en distributie vervangen, zijn de kosten niet.

Groeten Robert
JD

Bericht door JD »

Ron Bolleboom kan je prima helpen. Heeft goede spullen voor een niet te gekke prijs.
Hij heeft nu V8 motoren staan.

JD
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

Ik zou ook kiezen voor een 300 tdi, mooiste om een complete donor te kopen, die zijn er genoeg. De 2.5 TD motoren staan niet al te positief bekend, daarentegen is de 300 tdi bulletproof, je kunt je huidige versnellingsbak laten zitten. Als je genoeg km's maakt dan zou ik absoluut geen V8 monteren, dan krijg je weer een RDW keuring, andere versnellingbak zoeken, een goede V8 zoeken, meer onderhoud, véél meer brandstofverbruik. Mijn mening is gebaseerd op mijn ervaring, die is bij anderen natuurlijk weer anders.

Gr, Bart
robert

Bericht door robert »

En dan bij Bart laten afstellen. Krijg je de snelste tractor van het dorp! Binnenkort nog even langs voor een stekkertje van de zf bak als je die nog hebt.
Erik One-ten+LW op 't werk

Bericht door Erik One-ten+LW op 't werk »

Er zijn veel opties, kan ook niet in je portomonee kijken. Maar als je voor het makkelijkste wil gaan, we hebben net een 2.5TD uitgebouwd met onderhouds historie.
Bij intresse kan je contact opnemen..

Grtz. Erik

bram

Bericht door bram »

Dus een 300tbi lijkt de beste motor? Waar zijn die te krijgen?

Bart, hoezo geeft V8 problemen bij de RDW?

Maakt het dan niks uit als je ineens een krachtigere motor er inzet voor de rest van de auto? Niet dat daar dan ineens allemaal problemen opduiken. Ombouwen naar benzine had ik nog niet aan gedacht. Kan dat gewoon? Verder geen andere punten om rekening mee te houden?

In de auto zit nu een gereviseerde versnellingsbak, stuurhuis is ook net vervangen. Dus dat kan er weer even tegenaan. Daarnaast staat ie op een gegalvaniseerd chassis. Dus dat zou goed moeten zijn.

Alleen nu ff een goede motor zien te vinden.

Groete!
Michel WaZ

Bericht door Michel WaZ »

Bram, wacht nog even met ombouwen tot dat we weten wat de MRB gaat doen. Zoals de voorstellen nu zijn ga je voor een diesel uitvoering de volle mep betalen. Ik weet niet wat je budget is maar dat zijn een boel euro's !
Idd als je er een benzinemotor inbouwd neemt je vermogen waarschijnlijk meer als 30 % toe, dan moet je in principe een type goedkeuring verkrijgen van de RDW, mocht je ergens een motor scoren zorg ervoor dat bekent is waar hij vandaan komt of laat de verkopende partij een verkoopnota tekenen met daarop dat het geen gestolen motor is.
Raadpleeg sowieso de RDW en leg je plannen voor en laat je door hun inlichten, alleen de RDW heeft de juiste antwoorden.

Als je er een benzinemotor inlepelt denk ik dat de versnellingsbak ook vervangen moet worden want de priseassen passen niet.

RRC '86 V8
defendertje90

Bericht door defendertje90 »

wat mij opvalt aan je eeste bericht is dat je verteld dat je auto van 1984 is en je er een TD blok in hebt liggen. Die waren er in 84 nog niet. Of je hebt al een conversie gehad naar TD of je hebt geen TD maar waarschijnlijk een NA onder de kap liggen.

Je geeft ook aan dat je versnellingsbak is gereviseerd en ook dat je chassis gegalvaniseerd is. Als je deze dus niet kwijt wilt zou ik eerder gaan voor een 200tdi. Dit omdat voor een mooie bij een 300tdi de motorsteunen moeten worden verzet dmv losslijpen en lassen en er eigenlijk een R380 bak achter moet. Dit laatste is niet perse nodig maar wel aan te raden. Motorsteunen verplaatsen wel als je alles zo origineel mogelijk wilt houden aan je blok.
Bij een 200tdi hoeft dit niet en is het een kwestie van oude blok eruit en nieuwe erin en rijden maar. Wel zul je misschien als upgrade een 1.4 tussenbak kunnen plaatsen als je nu nog een 1.6 tussenbak hebt.

Iets kapot trekken met de 300 of 200tdi gaat niet gebeuren mits je normaal rijdt. Je bak is waarschijnlijk wel van 1 van de eerste types maar die kan die kracht makkelijk overbrengen ik rij ook al jaren met een LT77 50A achter een 200tdi en die heeft mij offroad nog nooit in de steek gelaten.
Ivo Cox

Bericht door Ivo Cox »

Hoi Bram,

Ik kan je eventueel aan een 300 TDi en de rest helpen. Ik heb nog een zo goed als complete auto staan. Mail me maar op ivo punt cox at home punt nl.

Ivo Cox
[picasaweb.google.com]
Mud Machine

Bericht door Mud Machine »

Met een speciale motorsteun kun je ook een 300Tdi op de N/A en 200Tdi chassissteunen monteren.

[forum.lro.com]

200Tdi is in verhouding veel duurder en ook nog eens ouder en minder verfijnd. Als het diesel blijft zou ik voor een 300Tdi gaan. Beste dan ook een R380 bak maar dat is geen must. Je gereviseerde bak houdt het nog wel een tijdje uit.

Gezien de belastingplannen zullen er wel een aantal te koop komen van rijders die overstappen naar V8.

Als je het niet zelf kunt doen dan zullen de conversiekosten aan uurloon bij een officiële garage wel eens een stuk hoger uit kunnen vallen dan de onderdelen. Zoek dus een goede betrouwbare sleutelaar die het voor je kan doen.
Bram

Bericht door Bram »

Bedankt voor alle tips en adviezen. Hier kan ik zeker wat mee en ga er mee aan de slag. eens beter rondkijken.
En klopt in 84 had je er nog geen turbo op. Die is er later op gezet.

Groeten,

Bram
defendertje90

Bericht door defendertje90 »

turbo op een NA motor? Snel eruit doen dan zijn die blokjes niet voor ontworpen. Vergeet niet dat het TD blok mbt innerlijk sterk afwijkt van de NA blokken.
Plaats reactie