motor tikt na starten
motor tikt na starten
hoi,
de motor van de range tikt behoorlijk na starten, komt dan ook blauwachtige rook uit de uitlaat.
het probleem is ontstaan na de wissel van olie en filter.
na een paar minuten is de tik en blauwe rook verdwenen.
hoeveel olie gaat er eigenlijk in een 3.5(met onderblok van 4.6)?
groet,
bertil
de motor van de range tikt behoorlijk na starten, komt dan ook blauwachtige rook uit de uitlaat.
het probleem is ontstaan na de wissel van olie en filter.
na een paar minuten is de tik en blauwe rook verdwenen.
hoeveel olie gaat er eigenlijk in een 3.5(met onderblok van 4.6)?
groet,
bertil
Re: motor tikt na starten
Wat doet het oliedruk lampje? Heb je gezorgd dat de pomp weer druk op bouwt of niet?
Re: motor tikt na starten
hoi,
olie lampje gaat normaal uit en olie druk is 2 bar(stationair) 3 bar bij gas geven
gr
olie lampje gaat normaal uit en olie druk is 2 bar(stationair) 3 bar bij gas geven
gr
Re: motor tikt na starten
Bertil,er gaat een liter of 6 a 6,5 in met filter vervangen.Je hebt een peilstok. Wanneer heb je olie ververst?Is het tikken nog maar 1 of 2 keer voorgekomen of is het al langere tijd zo na het verversen? Welke olie heb je gebruikt?Heb je het filter ook gevuld met olie voor montage?Het kan zijn dat de hydr.klepstoters steeds leeglopen omdat er 1 of meerdere defect zijn ,er een te dunne olie gebruikt is of er is teveel olie bijgevuld.Bij teveel olie kan het voorkomen dat er kleine luchtbelletjes in de olie komen. De stoters kunnen dan na het starten gaan tikken .Bovendien kan er teveel olie op de onderzijde van de cilinderwanden spatten .Vooral bij een koude motor kan dit wat extra rookvorming geven.Vr gr Henk B.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/10/2013 22:29 door Henk Bossinade.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/10/2013 22:29 door Henk Bossinade.
Re: motor tikt na starten
Hoi Henk,
er zit inderdaad een peilstok in maar deze is lastig af te lezen, de olie wordt er telkens afgeschraapt door de peilbuis?
filter is bij vervangen niet gevuld(niet zelf gedaan overigens) er zit 10w 40 in.
klepstoters zijn recent vervangen ivm nieuw onderblok.
ik weet niet precies hoeveel olie er in gegaan is, kan het te weinig zijn misschien, heb ook een oliekoeler in radiateur..
ik denk dat ik maar ff de olie ga aftappen voor de zekerheid.
bedankt.
gr bertil
er zit inderdaad een peilstok in maar deze is lastig af te lezen, de olie wordt er telkens afgeschraapt door de peilbuis?
filter is bij vervangen niet gevuld(niet zelf gedaan overigens) er zit 10w 40 in.
klepstoters zijn recent vervangen ivm nieuw onderblok.
ik weet niet precies hoeveel olie er in gegaan is, kan het te weinig zijn misschien, heb ook een oliekoeler in radiateur..
ik denk dat ik maar ff de olie ga aftappen voor de zekerheid.
bedankt.
gr bertil
Re: motor tikt na starten
Bertil,je moet er altijd voor zorgen dat het filter eerst (zo vol mogelijk) gevuld word voor montage.Als je de olie laat verversen door mensen die niet weten hoe het moet bij een V8 ,kan dat je blok kosten en wie gaat dat betalen? De peilstok kan weleens wat moeilijk af te lezen zijn , maar als je streepje maakt aan de andere kant zul je het peil wel beter kunnen zien.Vr gr Henk B.
Re: motor tikt na starten
Hoi Bertil,
Ik kreeg de tip van een fanatieke RRC rijder die zijn blokken (heeft er blijkbaar meerdere en mooie klassieke RRC's) voorziet van de Mobil One olie 15W40. Overigens moet een Rover V8 ook de 20W50 kunnen verdragen.
De Mobil One is semi synthetic en schijnt als eigenschap te hebben dat de klepstoters niet meer leeglopen en de bekende tik bij een koude motor voorkomen.
10W40 vind ik zelf wat aan "den dunnen kant", kan ook al een oorzaak zijn van het leeglopen van de klepstoters.
Overigens, een totaal versleten klepstoter zal toch tikken, als deze toevallig een aantal dagen c.q. week of weken onder spanning heeft gestaan (de corresponderende klep is dan ingedrukt).
Probeer toch eens te peilen met een afgeveegde peilstok, dippen, even wachten er uit halen en dan op een stuk papier leggen. Je kunt dan zien tot waar de olie zit.
Succes,
Jos
Profiel+I.jpg --> mod_embed_images_loadimage('dc7728c7b974dc3a720e19db8bfbdb7f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-9A6ofTBVl8w%2FUlmI_8YrTUI%2FAAAAAAAAI-g%2FpymueAb0DG8%2Fw1072-h448-no%2FProfiel%2BI.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-9A6ofTBVl8w/UlmI_8YrTUI/AAAAAAAAI-g/pymueAb0DG8/w1072-h448-no/Profiel+I.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-9A6ofTBVl8w%2FUlmI_8YrTUI%2FAAAAAAAAI-g%2FpymueAb0DG8%2Fw1072-h448-no%2FProfiel%2BI.jpg', '', 16793796, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Lacht in onze tweede auto "nog" "Tax-Free" Ninety V8 1986. This car contains: 16 Rockers, 49 Rollers and 1 Mule to drive it.
En de derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino. The Original Roadster.
Dad's Garage, reparatie analyse, alle voorkomende reparaties, bandenhotel service, gratis garage auto, financieringen, alle verbouwingen etc. etc.
Ik kreeg de tip van een fanatieke RRC rijder die zijn blokken (heeft er blijkbaar meerdere en mooie klassieke RRC's) voorziet van de Mobil One olie 15W40. Overigens moet een Rover V8 ook de 20W50 kunnen verdragen.
De Mobil One is semi synthetic en schijnt als eigenschap te hebben dat de klepstoters niet meer leeglopen en de bekende tik bij een koude motor voorkomen.
10W40 vind ik zelf wat aan "den dunnen kant", kan ook al een oorzaak zijn van het leeglopen van de klepstoters.
Overigens, een totaal versleten klepstoter zal toch tikken, als deze toevallig een aantal dagen c.q. week of weken onder spanning heeft gestaan (de corresponderende klep is dan ingedrukt).
Probeer toch eens te peilen met een afgeveegde peilstok, dippen, even wachten er uit halen en dan op een stuk papier leggen. Je kunt dan zien tot waar de olie zit.
Succes,
Jos
Profiel+I.jpg --> mod_embed_images_loadimage('dc7728c7b974dc3a720e19db8bfbdb7f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-9A6ofTBVl8w%2FUlmI_8YrTUI%2FAAAAAAAAI-g%2FpymueAb0DG8%2Fw1072-h448-no%2FProfiel%2BI.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-9A6ofTBVl8w/UlmI_8YrTUI/AAAAAAAAI-g/pymueAb0DG8/w1072-h448-no/Profiel+I.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-9A6ofTBVl8w%2FUlmI_8YrTUI%2FAAAAAAAAI-g%2FpymueAb0DG8%2Fw1072-h448-no%2FProfiel%2BI.jpg', '', 16793796, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Lacht in onze tweede auto "nog" "Tax-Free" Ninety V8 1986. This car contains: 16 Rockers, 49 Rollers and 1 Mule to drive it.
En de derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino. The Original Roadster.
Dad's Garage, reparatie analyse, alle voorkomende reparaties, bandenhotel service, gratis garage auto, financieringen, alle verbouwingen etc. etc.
Re: motor tikt na starten
hoi,
bedankt voor de tip, ik ga die olie eens proberen.
gr bertil
bedankt voor de tip, ik ga die olie eens proberen.
gr bertil