V8 : mis ik nu vermogen ?
V8 : mis ik nu vermogen ?
Mis ik nu vermogen omdat mijn motor gewoon net even de houdbaarheidsdatum is ?
Of lopen de paardjes via mijn versnellingsbak (5 speed) gewoon los langs de aandrijfassen de weg op ?
Motor loopt prima op lpg (nu het nog kan...grrr...) en op benzine.
Geen sludge in de kleppendeksels.
Compressie (droog gemeten) is allemaal rond de 7.8 tot 8.2
Het ding gebruikt alleen (veel ?) olie : 1 liter op een goede 750 km ongeveer.
Op gas 125 km/h op de highway
Op benzine 130 km/h
Maar ik merk bij het stoplicht dat menig nieuw koekblikje het aflegt tijdens de 1e 20 meter. Dat het daarna snel over is, snap ik ook wel : een 110 is geen racebak.
Maar als van de originele 120 paardjes er nog 100 over zouden zijn, moet dat ding toch wel wat vlotter van z'n plek komen dacht ik zo ?
Helaas geen vergelijkings-laro's in de buurt : we wonen pas net in de mooie kempen.
Wie heeft hier ook een 110v8 om eens te komen motorkapgluren ?
Groet
Bart
Of lopen de paardjes via mijn versnellingsbak (5 speed) gewoon los langs de aandrijfassen de weg op ?
Motor loopt prima op lpg (nu het nog kan...grrr...) en op benzine.
Geen sludge in de kleppendeksels.
Compressie (droog gemeten) is allemaal rond de 7.8 tot 8.2
Het ding gebruikt alleen (veel ?) olie : 1 liter op een goede 750 km ongeveer.
Op gas 125 km/h op de highway
Op benzine 130 km/h
Maar ik merk bij het stoplicht dat menig nieuw koekblikje het aflegt tijdens de 1e 20 meter. Dat het daarna snel over is, snap ik ook wel : een 110 is geen racebak.
Maar als van de originele 120 paardjes er nog 100 over zouden zijn, moet dat ding toch wel wat vlotter van z'n plek komen dacht ik zo ?
Helaas geen vergelijkings-laro's in de buurt : we wonen pas net in de mooie kempen.
Wie heeft hier ook een 110v8 om eens te komen motorkapgluren ?
Groet
Bart
Re: V8 : mis ik nu vermogen ?
1 liter op 750 km vind ik wat veel.
compressietest:
* was de motor warm
* gas vol open
* bougies verwijdert?
* ev luchtfilter verwijderen
* hoe is de druk als je er wat olie op doet?
Wat is je onstekingstijdstip? carburateurs?
sccs,\
J.
compressietest:
* was de motor warm
* gas vol open
* bougies verwijdert?
* ev luchtfilter verwijderen
* hoe is de druk als je er wat olie op doet?
Wat is je onstekingstijdstip? carburateurs?
sccs,\
J.
Re: V8 : mis ik nu vermogen ?
Aangezien je het over een one-ten V8 hebt, ga ik er even vanuit dat het een 3,5 liter is met een 1:8.13 compressieverhouding.
De V8 klaagt niet erg snel; en blijft prima stationair lopen; ook als hij tot op het bot versleten is.
Als je de compressietest gedaan hebt met warme motor en gas vol open; dan is 1:8 wel werg laag. Normaal gesproken moet je toch wel een 1-1,5 bar hoger uitkomen. Fabrieks/waarde is iets van 9,5 - 10 als piekwaarde. Ze zitten wel netjes bij elkaar; en dat is weer een goed teken. 1 liter olie op 750 km is gewoon te veel. 1 op 1000 vind ik persoonlijk wel het maximum; en als dat via de uitlaat zijn weg vindt, dan staat alles goed blauw.
Weet je zeker dat je niet een deel van die olie gebruikt om het territorium te markeren ??
De top vind ik op zich niet verkeerd; maar alles opgeteld heb ik wel het gevoel dat er gedurende de jaren wat paardjes ontsnapt zijn en er toch tzt een revisie zit aan te komen.
Accelleratie probleem kan overigens ook nog in de vacuumvervroeging zitten; als die niet werkt komt het spul erg langszaam op gang.
Houd er echter rekening mee dat de one-ten niet gemaakt is op snelheid en snel optrekken.
Stel dat je idd nog een 100 krukaspk's hebt; dan verlies je er ook alweer een 20 in de aandrijflijn en houd je een 80 pk over voor een auto van 2 ton met de aerodynamica van een garagedeur......
Zelfs met een 4.6 was die van mij niet echt snel met optrekken; wat ook komt door de korte eerste versnelling.
De V8 klaagt niet erg snel; en blijft prima stationair lopen; ook als hij tot op het bot versleten is.
Als je de compressietest gedaan hebt met warme motor en gas vol open; dan is 1:8 wel werg laag. Normaal gesproken moet je toch wel een 1-1,5 bar hoger uitkomen. Fabrieks/waarde is iets van 9,5 - 10 als piekwaarde. Ze zitten wel netjes bij elkaar; en dat is weer een goed teken. 1 liter olie op 750 km is gewoon te veel. 1 op 1000 vind ik persoonlijk wel het maximum; en als dat via de uitlaat zijn weg vindt, dan staat alles goed blauw.
Weet je zeker dat je niet een deel van die olie gebruikt om het territorium te markeren ??
De top vind ik op zich niet verkeerd; maar alles opgeteld heb ik wel het gevoel dat er gedurende de jaren wat paardjes ontsnapt zijn en er toch tzt een revisie zit aan te komen.
Accelleratie probleem kan overigens ook nog in de vacuumvervroeging zitten; als die niet werkt komt het spul erg langszaam op gang.
Houd er echter rekening mee dat de one-ten niet gemaakt is op snelheid en snel optrekken.
Stel dat je idd nog een 100 krukaspk's hebt; dan verlies je er ook alweer een 20 in de aandrijflijn en houd je een 80 pk over voor een auto van 2 ton met de aerodynamica van een garagedeur......
Zelfs met een 4.6 was die van mij niet echt snel met optrekken; wat ook komt door de korte eerste versnelling.
Re: V8 : mis ik nu vermogen ?
Ik denk dat Jeroen en Gerrit het probleem wel hebben 'gepinpoint', de compressie lijkt aan de lage kant, in combinatie met een vermoeide nokkenas zit er dan niet veel pit meer in een 3,5 .
Rij je met standaard wielen/bandenmaat of is je wielomtrek vergroot? Dat kan ook nog invloed hebben.
Ik heb een volledig standaard V8, misschien leuk de 'pit' eens te vergelijken..
LR groet,
Boelo
Foto-4WZOB63J.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2ace5edce8d9ef076407626c079bf7d8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4WZOB63J.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4WZOB63J.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4WZOB63J.jpg', '', 16790241, 600, 600, 'Loading image ...', false);
LR 110 CSW V8 1984
RRC V8 1971
Rij je met standaard wielen/bandenmaat of is je wielomtrek vergroot? Dat kan ook nog invloed hebben.
Ik heb een volledig standaard V8, misschien leuk de 'pit' eens te vergelijken..
LR groet,
Boelo
Foto-4WZOB63J.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2ace5edce8d9ef076407626c079bf7d8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4WZOB63J.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4WZOB63J.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4WZOB63J.jpg', '', 16790241, 600, 600, 'Loading image ...', false);
LR 110 CSW V8 1984
RRC V8 1971
Re: V8 : mis ik nu vermogen ?
Hallo Bart,
De compressie is aan de lage kant hoor zou rond de 10 moeten zitten, het liefst wat hoger. Geen sludge in je kleppendeksels zegt niet zoveel.
Haal je carterpan eens los en kijk daar eens in, als daar een lekker bodempje sludge in zit kan je er bijna zeker van zijn dat er vloeibaar schuurpapier door je blok heen gaat, het resultaat weet je wel denk ik. Mijn carterpan had een mooi laagje zwarte sludge.......2cm dik.
Ik heb net mijn 3.5 V8 gedemonteerd, bij mij zat in de kleppendeksels geen sludge wel in de koppen bij de kleppenas en tuimelaars.
Mijn nokkenas was eigenlijk een as met heuveltjes ipv nokken, ook zaten er een paar hydraulische kleppenstoters vast en waren de klepstoter stangen op de kopjes versleten.
Resultaat: slecht open gaande kleppen en veel vermogen verlies en niet werkende cilinders............
Een V8 klaagt niet zo snel en daarom heb je meestal te laat in de gaten dat de V8 hulp nodig heeft. Heb je overdruk in je blok? Heb je oliesporen bij je flame traps? Dit zijn allemaal signalen dat er iets mis is.
Link naar mijn V8
[picasaweb.google.com]
RRC 3.9 ltr V8 Benzine LT 77 bwj 86 had strombergjes nu SU,s HIF44 en 3.5 V8 in revisie
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/10/2013 18:07 door Michel WaZ.
De compressie is aan de lage kant hoor zou rond de 10 moeten zitten, het liefst wat hoger. Geen sludge in je kleppendeksels zegt niet zoveel.
Haal je carterpan eens los en kijk daar eens in, als daar een lekker bodempje sludge in zit kan je er bijna zeker van zijn dat er vloeibaar schuurpapier door je blok heen gaat, het resultaat weet je wel denk ik. Mijn carterpan had een mooi laagje zwarte sludge.......2cm dik.
Ik heb net mijn 3.5 V8 gedemonteerd, bij mij zat in de kleppendeksels geen sludge wel in de koppen bij de kleppenas en tuimelaars.
Mijn nokkenas was eigenlijk een as met heuveltjes ipv nokken, ook zaten er een paar hydraulische kleppenstoters vast en waren de klepstoter stangen op de kopjes versleten.
Resultaat: slecht open gaande kleppen en veel vermogen verlies en niet werkende cilinders............
Een V8 klaagt niet zo snel en daarom heb je meestal te laat in de gaten dat de V8 hulp nodig heeft. Heb je overdruk in je blok? Heb je oliesporen bij je flame traps? Dit zijn allemaal signalen dat er iets mis is.
Link naar mijn V8
[picasaweb.google.com]
RRC 3.9 ltr V8 Benzine LT 77 bwj 86 had strombergjes nu SU,s HIF44 en 3.5 V8 in revisie
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/10/2013 18:07 door Michel WaZ.
Re: V8 : mis ik nu vermogen ?
Bart,
Als je de Belgische Kempen bedoeld kun je misschien 20 oktober naar het Sajeltreffen komen. Daar zijn meestal meerdere V8'en. Zie [landrover.startpagina.nl]
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Als je de Belgische Kempen bedoeld kun je misschien 20 oktober naar het Sajeltreffen komen. Daar zijn meestal meerdere V8'en. Zie [landrover.startpagina.nl]
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Re: V8 : mis ik nu vermogen ?
Dag Bart,
Tijdens de vakantie reis naar Zuid Duitsland 709 Km enkele reis een 5 tal weken terug heeft onze 110 V8 tussen de 0,3 en 0,4 liter olie verbruikt. Op LPG heb ik tijdens de reis een top gemeten van iets meer dan 133 Km/h op een vlak stuk weg. In de bergen was er genoeg vermogen beschikbaar om op een nette manier boven te komen. Het gemiddeld verbruik op LPG heen reis, terugreis en op lokatie gereden kilometers bedroeg 1:4,6 met volgeladen auto en bepakking op roofrack.
Hoe de compressie verhouding van de motor op dit moment uit ziet kan ik je niet zeggen want dit heb ik al een tijd niet meer gemeten omdat er geen noodzaak toe is.
Voor mijn gevoel heeft de V8 nog genoeg vermogen en komt hij nog vlot genoeg van zijn plek vanaf stilstand.
De auto is van 1985 en de 3.5L V8 heeft een compressie verhouding van 1:8.13 en heeft tot op vandaag zo'n 98290 mijl afgelegd.
Zoals Wim Janssen al aangeeft zijn er op het Sajeltrefen te Elsloo van 20 oktober meerdere V8-jes aanwezig waaronder die van mij.
Je bent dus van harte welkom.
Groeten,
Marc Frencken
Landrover 110 3.5L V8 CSW "Toller"
[picasaweb.google.nl]...
[picasaweb.google.com]
Tijdens de vakantie reis naar Zuid Duitsland 709 Km enkele reis een 5 tal weken terug heeft onze 110 V8 tussen de 0,3 en 0,4 liter olie verbruikt. Op LPG heb ik tijdens de reis een top gemeten van iets meer dan 133 Km/h op een vlak stuk weg. In de bergen was er genoeg vermogen beschikbaar om op een nette manier boven te komen. Het gemiddeld verbruik op LPG heen reis, terugreis en op lokatie gereden kilometers bedroeg 1:4,6 met volgeladen auto en bepakking op roofrack.
Hoe de compressie verhouding van de motor op dit moment uit ziet kan ik je niet zeggen want dit heb ik al een tijd niet meer gemeten omdat er geen noodzaak toe is.
Voor mijn gevoel heeft de V8 nog genoeg vermogen en komt hij nog vlot genoeg van zijn plek vanaf stilstand.
De auto is van 1985 en de 3.5L V8 heeft een compressie verhouding van 1:8.13 en heeft tot op vandaag zo'n 98290 mijl afgelegd.
Zoals Wim Janssen al aangeeft zijn er op het Sajeltrefen te Elsloo van 20 oktober meerdere V8-jes aanwezig waaronder die van mij.
Je bent dus van harte welkom.
Groeten,
Marc Frencken
Landrover 110 3.5L V8 CSW "Toller"
[picasaweb.google.nl]...
[picasaweb.google.com]
Re: V8 : mis ik nu vermogen ?
Goed,
Ik heb de indruk dat ik een verkeerde compressietest gedaan heb :
ik deed :
- koude motor
- alle bougies eruit
- brandstof (lpg in dit geval) uitschakelen
- ontsteking eraf
- compressiemeter erin
- even n keer of wat later draaien op de startmoter (sleutel om, starten, seconden of 5, stop, meten)
Tweede ronde :
- alles zoals hierboven, maar nu een scheutje olie op de zuigers, dus NAT gemeten.
- waardes waren natuurlijk hoger, rond de 8.5 tot 9.0 naar ik meen.
Dus mijn vraag is : welke methode is nu de juiste = Nat of Droog ?
En meten jullie dan met de gasklep / carb open of dicht ?
Wat is nu ´de´ manier om vergelijkingen te kunnen doen met jullie ?
Als we niet hetzelfde meten, kom ik nergens, lijkt me...
Nu is sleutelen ( en ook sleutelen in het groot : motor revisie is net als Lego : afbreken, blokjes netjes neerleggen, bouwboekje erbij en opbouwen weer) geen enkel punt, maar de tijd om dit moment.... Tijd is niet mijn beste vriend, zal ik maar zeggen.
De Kempen: dat is de NL kant van de grens : boerderijtje gekocht wat nog n jaartje opgeknapt moet worden.
Daarna is het vol-gas sleutelen aan de MGB en de 110V8
Dus nu is het enkel gericht op onderhoud / op de weg houden
Ik hoor graaag van jullie wat de juiste manier is om compressie te meten.
Groet
Bart
Ik heb de indruk dat ik een verkeerde compressietest gedaan heb :
ik deed :
- koude motor
- alle bougies eruit
- brandstof (lpg in dit geval) uitschakelen
- ontsteking eraf
- compressiemeter erin
- even n keer of wat later draaien op de startmoter (sleutel om, starten, seconden of 5, stop, meten)
Tweede ronde :
- alles zoals hierboven, maar nu een scheutje olie op de zuigers, dus NAT gemeten.
- waardes waren natuurlijk hoger, rond de 8.5 tot 9.0 naar ik meen.
Dus mijn vraag is : welke methode is nu de juiste = Nat of Droog ?
En meten jullie dan met de gasklep / carb open of dicht ?
Wat is nu ´de´ manier om vergelijkingen te kunnen doen met jullie ?
Als we niet hetzelfde meten, kom ik nergens, lijkt me...
Nu is sleutelen ( en ook sleutelen in het groot : motor revisie is net als Lego : afbreken, blokjes netjes neerleggen, bouwboekje erbij en opbouwen weer) geen enkel punt, maar de tijd om dit moment.... Tijd is niet mijn beste vriend, zal ik maar zeggen.
De Kempen: dat is de NL kant van de grens : boerderijtje gekocht wat nog n jaartje opgeknapt moet worden.
Daarna is het vol-gas sleutelen aan de MGB en de 110V8
Dus nu is het enkel gericht op onderhoud / op de weg houden
Ik hoor graaag van jullie wat de juiste manier is om compressie te meten.
Groet
Bart
Re: V8 : mis ik nu vermogen ?
Compressie meten doe je altijd met een warme motor, bougies verwijderen, de meter plaatsen ,starten en de motor meerdere omwentelingen laten maken tussen door een aantal keer je gaspedaal bedienen ,door een beetje olie toe te voegen ben je alleen maar jezelf aan het foppen.
Let nu maar eens op de compressie waarden ik denk dat ze een stukje hoger zullen zijn.
Wat ook wel eens wil helpen is een zogenaamd kleppenreinigermiddel aan je benzine toevoegen zodat de koolaanslag verwijdert word zodat de kleppen weer mooi sluiten. Geen aanrader want het is best wel agressief spul.
succes, Michel WaZ
RRC 3.9 ltr V8 Benzine LT 77 bwj 86 had strombergjes nu SU,s HIF44 en 3.5 V8 in revisie
Let nu maar eens op de compressie waarden ik denk dat ze een stukje hoger zullen zijn.
Wat ook wel eens wil helpen is een zogenaamd kleppenreinigermiddel aan je benzine toevoegen zodat de koolaanslag verwijdert word zodat de kleppen weer mooi sluiten. Geen aanrader want het is best wel agressief spul.
succes, Michel WaZ
RRC 3.9 ltr V8 Benzine LT 77 bwj 86 had strombergjes nu SU,s HIF44 en 3.5 V8 in revisie
Re: V8 : mis ik nu vermogen ?
Zoals Michel boven al vermeld, altijd met warme motor ivm uitzetting van de materialen in het blok. Gas volledig ingetrapt..
Hoewel ik niet verwacht dat een warm blok je de missende 1-1,5 bar gaat opleveren.
De genoemde waarden (9,5 - 10.5) moet je bereiken zonder olie in de cilinders te doen
De olie-truuk is alleen om te bepalen of een eventueel compressieverlies via de kleppen of de zuigerveren ontstaat. De speling in de zuigerveren wordt dan nl afgedicht door de olie, en je hebt dan een hogere waarde.
Zorg ook voor een goed volle accu tijdens het testen.
Als het blok verder goed loopt kun je natuurlijk ook even genoegen nemen met de situatie zoals hij nu is.
Compressieverlies is vervelend, maar daar kan hij nog heel lang probleemloos mee doorrijden. Je krijgt alleen wat minder oempf voor je liter gas/benzine.. Het olieverbruik is m.i. eerder een showstopper..
Bij doorrijden uiteraard wel netjes voorzien het normale onderhoud (olie en vooral filter). Je kunt ook nog even naar de nokkenas kijken; maar gezien het oliegebruik zou ik persoonlijk niet beginnen aan een deelrevisie. Dus of niets doen, of kiezen voor een volledige revisie..
Hoewel ik niet verwacht dat een warm blok je de missende 1-1,5 bar gaat opleveren.
De genoemde waarden (9,5 - 10.5) moet je bereiken zonder olie in de cilinders te doen
De olie-truuk is alleen om te bepalen of een eventueel compressieverlies via de kleppen of de zuigerveren ontstaat. De speling in de zuigerveren wordt dan nl afgedicht door de olie, en je hebt dan een hogere waarde.
Zorg ook voor een goed volle accu tijdens het testen.
Als het blok verder goed loopt kun je natuurlijk ook even genoegen nemen met de situatie zoals hij nu is.
Compressieverlies is vervelend, maar daar kan hij nog heel lang probleemloos mee doorrijden. Je krijgt alleen wat minder oempf voor je liter gas/benzine.. Het olieverbruik is m.i. eerder een showstopper..
Bij doorrijden uiteraard wel netjes voorzien het normale onderhoud (olie en vooral filter). Je kunt ook nog even naar de nokkenas kijken; maar gezien het oliegebruik zou ik persoonlijk niet beginnen aan een deelrevisie. Dus of niets doen, of kiezen voor een volledige revisie..