2.25 Diesel blok preventief onderhoud
2.25 Diesel blok preventief onderhoud
Aloha,
Vorige week een 5 x gelagerd 2.25 dieselblokje op de kop getikt compleet met dynamo, startmotor, brandstofpomp etc. Heeft iets van 120.000 km gelopen, geen onderdruk, geen rook, liep prima. Voorlopig hou ik hem als reserve en tzt ga ik hem wisselen met het huidige 3 x gelagerd blokje dat nu nog in Truckie zit. Dit blok geeft een flinke witte puf bij koude start en bij gas geven blaast hij nogal wat zwarte rook uit...
Het reserveblok staat nu nog keurig bij mij in de garage en ik kan er mooi bij. Ik wil preventief de pakkingen rondom vervangen, maar twijfel nog om de koppakking ook te doen. Of is dit een fluitje van een cent? Iemand suggesties om andere zaken mee nemen nu ik er nog mooi bij kan?
André
Truckie, 1974 swb 2.25 diesel (met Bakkie, 1/4 ton Polynorm trailer 1954)
P1110122_zps06f130c0.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ef29020394647f05901e10248eada52b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi662.photobucket.com%2Falbums%2Fuu347%2Fsobat110%2FP1110122_zps06f130c0.jpg', 'http://i662.photobucket.com/albums/uu347/sobat110/P1110122_zps06f130c0.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi662.photobucket.com%2Falbums%2Fuu347%2Fsobat110%2FP1110122_zps06f130c0.jpg', '', 16778856, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Vorige week een 5 x gelagerd 2.25 dieselblokje op de kop getikt compleet met dynamo, startmotor, brandstofpomp etc. Heeft iets van 120.000 km gelopen, geen onderdruk, geen rook, liep prima. Voorlopig hou ik hem als reserve en tzt ga ik hem wisselen met het huidige 3 x gelagerd blokje dat nu nog in Truckie zit. Dit blok geeft een flinke witte puf bij koude start en bij gas geven blaast hij nogal wat zwarte rook uit...
Het reserveblok staat nu nog keurig bij mij in de garage en ik kan er mooi bij. Ik wil preventief de pakkingen rondom vervangen, maar twijfel nog om de koppakking ook te doen. Of is dit een fluitje van een cent? Iemand suggesties om andere zaken mee nemen nu ik er nog mooi bij kan?
André
Truckie, 1974 swb 2.25 diesel (met Bakkie, 1/4 ton Polynorm trailer 1954)
P1110122_zps06f130c0.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ef29020394647f05901e10248eada52b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi662.photobucket.com%2Falbums%2Fuu347%2Fsobat110%2FP1110122_zps06f130c0.jpg', 'http://i662.photobucket.com/albums/uu347/sobat110/P1110122_zps06f130c0.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi662.photobucket.com%2Falbums%2Fuu347%2Fsobat110%2FP1110122_zps06f130c0.jpg', '', 16778856, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: 2.25 Diesel blok preventief onderhoud
Hallo André,
met de kop eraf kun je wel goed bij de kleppen en de hotspots, cilinders ontkolen, ed maar dan ben je al half aan het reviseren ....
groetjes, Fenna
met de kop eraf kun je wel goed bij de kleppen en de hotspots, cilinders ontkolen, ed maar dan ben je al half aan het reviseren ....
groetjes, Fenna
Re: 2.25 Diesel blok preventief onderhoud
zou de kop lekker laten zitten
ontkolen kan ook door toevoeging in de diesel en een uurtje echt vol gas te rijden
maar naar de klepseals zou ik wel even kijken want als die droog of hard zijn gaat je blokje olie drinken
mocht je ze willen vervangen dan kan je alsnog de kop er af halen en kan je ook de kleppen slijpen
weet niet hoelang je het blok wegzet maar een beetje kettingvet uit een spuitbus achter de snaarschijf spuiten zodat er geen roest op de as komt, dat voorkomt dat je keerring gaat lekken als je hem weer gaat gebruiken, de roest kruipt naar binnen en werkt als schuurpapier
ook de keerring achter het vliegwiel is hier gevoelig voor, die zou ik trouwens preventief vervangen want daar kan je nu mooi bij en na montage afsmeren met vet zodat ook hier roest geen kans heeft
je huidige blok heeft of lucht te kort of de inspuitpomp staat te rijk, beide makkelijk te fiksen
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9f4493d44c85f3894f5658630bbe2dcd', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 16779119, 600, 600, 'Loading image ...', false);
ontkolen kan ook door toevoeging in de diesel en een uurtje echt vol gas te rijden
maar naar de klepseals zou ik wel even kijken want als die droog of hard zijn gaat je blokje olie drinken
mocht je ze willen vervangen dan kan je alsnog de kop er af halen en kan je ook de kleppen slijpen
weet niet hoelang je het blok wegzet maar een beetje kettingvet uit een spuitbus achter de snaarschijf spuiten zodat er geen roest op de as komt, dat voorkomt dat je keerring gaat lekken als je hem weer gaat gebruiken, de roest kruipt naar binnen en werkt als schuurpapier
ook de keerring achter het vliegwiel is hier gevoelig voor, die zou ik trouwens preventief vervangen want daar kan je nu mooi bij en na montage afsmeren met vet zodat ook hier roest geen kans heeft
je huidige blok heeft of lucht te kort of de inspuitpomp staat te rijk, beide makkelijk te fiksen
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9f4493d44c85f3894f5658630bbe2dcd', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 16779119, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: 2.25 Diesel blok preventief onderhoud
Goed idee en dankjewel voor de info.
Om de keerring te vervangen moet je, volgens het werkplaatsboek, gebruik maken van special tool 270304 (geleider voor oliekeerringen). Is dat echt een noodzakelijk gereedschap of zou het ook zonder kunnen? Heb een dergelijk klusje nog niet eerder gedaan...
André
Truckie, 1974 swb 2.25 diesel (met Bakkie, 1/4 ton Polynorm trailer 1954)
P1110122_zps06f130c0.jpg --> mod_embed_images_loadimage('fea00ba7ca0d83655594678fc9918bff', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi662.photobucket.com%2Falbums%2Fuu347%2Fsobat110%2FP1110122_zps06f130c0.jpg', 'http://i662.photobucket.com/albums/uu347/sobat110/P1110122_zps06f130c0.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi662.photobucket.com%2Falbums%2Fuu347%2Fsobat110%2FP1110122_zps06f130c0.jpg', '', 16780150, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Om de keerring te vervangen moet je, volgens het werkplaatsboek, gebruik maken van special tool 270304 (geleider voor oliekeerringen). Is dat echt een noodzakelijk gereedschap of zou het ook zonder kunnen? Heb een dergelijk klusje nog niet eerder gedaan...
André
Truckie, 1974 swb 2.25 diesel (met Bakkie, 1/4 ton Polynorm trailer 1954)
P1110122_zps06f130c0.jpg --> mod_embed_images_loadimage('fea00ba7ca0d83655594678fc9918bff', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi662.photobucket.com%2Falbums%2Fuu347%2Fsobat110%2FP1110122_zps06f130c0.jpg', 'http://i662.photobucket.com/albums/uu347/sobat110/P1110122_zps06f130c0.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi662.photobucket.com%2Falbums%2Fuu347%2Fsobat110%2FP1110122_zps06f130c0.jpg', '', 16780150, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: 2.25 Diesel blok preventief onderhoud
zonder kan zeker maar het is nogal een operatie.
carter er af etc.
het is geen standaard keerring die er zo in klopt zoals bij een 2,5 na.
als de boel droog is achter je vliegwiel zou ik hem laten zitten.
de symptomen van je huidige blok wijzen op een timing probleem wat soms makkelijk maar bij mij meestal lastig op te lossen was.
als de distributie ketting gerekt is en je niet meer bijstellen kan dan moet je de ketting met tandwielen vervangen.
je wil niet weten hoe lekker hij dan weer loopt , maar pas na een dikke dag werk..........
paul
carter er af etc.
het is geen standaard keerring die er zo in klopt zoals bij een 2,5 na.
als de boel droog is achter je vliegwiel zou ik hem laten zitten.
de symptomen van je huidige blok wijzen op een timing probleem wat soms makkelijk maar bij mij meestal lastig op te lossen was.
als de distributie ketting gerekt is en je niet meer bijstellen kan dan moet je de ketting met tandwielen vervangen.
je wil niet weten hoe lekker hij dan weer loopt , maar pas na een dikke dag werk..........
paul
Re: 2.25 Diesel blok preventief onderhoud
Het vijf maal gelagerde 2,25 dieselblok heeft dacht ik dezelfde soort keering als de 2,5 na. Het vliegwielhuis van de 5b 2,25D past daardoor ook direct op de 200tdi zonder dat je paspennen moet verwijderen of gaten op een andere plaats boren. Mocht je in de toekomst naar 200tdi (met of zonder) turbo willen gaan is dat een eenvoudige bolt on conversie.
Re: 2.25 Diesel blok preventief onderhoud
Een 5 maal gelagerde 2,25 heeft inderdaad dezelfde achterste krukaskeerring uit 1 stuk als de 2,5NA.
Die keerringgeleider zit in de nieuwe keerring als je een OEM keerring koopt. Hoef je dus niet apart aan te schaffen.
Op de foto is het de witte kunstof ring die je in de keerring ziet zitten.
ERR2532-CRANKSHAFT-OIL-SEAL.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1e308a5580241dd4a48f98b9535752d6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.lrseries.com%2Fresources%2Fuser%2F0a3aa57e0cb7df009520141fcf388580120f9ecc%2FERR2532-CRANKSHAFT-OIL-SEAL.jpg', 'http://www.lrseries.com/resources/user/0a3aa57e0cb7df009520141fcf388580120f9ecc/ERR2532-CRANKSHAFT-OIL-SEAL.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.lrseries.com%2Fresources%2Fuser%2F0a3aa57e0cb7df009520141fcf388580120f9ecc%2FERR2532-CRANKSHAFT-OIL-SEAL.jpg', '', 16783420, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f9a047ce02136084dddcca9a6ca0b641', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16783420, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('6e2960e0ed06b37e350684889a85df81', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16783420, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Die keerringgeleider zit in de nieuwe keerring als je een OEM keerring koopt. Hoef je dus niet apart aan te schaffen.
Op de foto is het de witte kunstof ring die je in de keerring ziet zitten.
ERR2532-CRANKSHAFT-OIL-SEAL.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1e308a5580241dd4a48f98b9535752d6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.lrseries.com%2Fresources%2Fuser%2F0a3aa57e0cb7df009520141fcf388580120f9ecc%2FERR2532-CRANKSHAFT-OIL-SEAL.jpg', 'http://www.lrseries.com/resources/user/0a3aa57e0cb7df009520141fcf388580120f9ecc/ERR2532-CRANKSHAFT-OIL-SEAL.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.lrseries.com%2Fresources%2Fuser%2F0a3aa57e0cb7df009520141fcf388580120f9ecc%2FERR2532-CRANKSHAFT-OIL-SEAL.jpg', '', 16783420, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f9a047ce02136084dddcca9a6ca0b641', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16783420, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('6e2960e0ed06b37e350684889a85df81', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16783420, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: 2.25 Diesel blok preventief onderhoud
Helemaal duidelijk!
Wordt een leuk klusje . Als alle pakkingen en keerringen vervangen zijn krijgt het blok nog een mooi kleurtje .
André
Truckie, 1974 swb 2.25 diesel (met Bakkie, 1/4 ton Polynorm trailer 1954)
P1110122_zps06f130c0.jpg --> mod_embed_images_loadimage('57c3a5b12854a716a935ca1ef866d056', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi662.photobucket.com%2Falbums%2Fuu347%2Fsobat110%2FP1110122_zps06f130c0.jpg', 'http://i662.photobucket.com/albums/uu347/sobat110/P1110122_zps06f130c0.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi662.photobucket.com%2Falbums%2Fuu347%2Fsobat110%2FP1110122_zps06f130c0.jpg', '', 16783667, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Wordt een leuk klusje . Als alle pakkingen en keerringen vervangen zijn krijgt het blok nog een mooi kleurtje .
André
Truckie, 1974 swb 2.25 diesel (met Bakkie, 1/4 ton Polynorm trailer 1954)
P1110122_zps06f130c0.jpg --> mod_embed_images_loadimage('57c3a5b12854a716a935ca1ef866d056', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi662.photobucket.com%2Falbums%2Fuu347%2Fsobat110%2FP1110122_zps06f130c0.jpg', 'http://i662.photobucket.com/albums/uu347/sobat110/P1110122_zps06f130c0.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi662.photobucket.com%2Falbums%2Fuu347%2Fsobat110%2FP1110122_zps06f130c0.jpg', '', 16783667, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: 2.25 Diesel blok preventief onderhoud
roze met een goud sterretje
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9f90749a7322362692876de085c0c163', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 16783886, 600, 600, 'Loading image ...', false);
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9f90749a7322362692876de085c0c163', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 16783886, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: 2.25 Diesel blok preventief onderhoud
Wat ik bij al mijn blokken altijd even gedaan heb ik gekeken naar de lagerschalen van de krukas. Als je de carterpan verwijderd kan je er eenvoudig eentje los halen en bekijken.
Egaal van kleur => niets aan doen, maar komt het koper er doorheen, dan heb je een aandachtspuntje.
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('da9f22445df21fc264f82ac7a78922a0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 16783995, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (met deuken)
Pinguin - Disco 2 TD5 (als vervanger voor Duck)
Egaal van kleur => niets aan doen, maar komt het koper er doorheen, dan heb je een aandachtspuntje.
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('da9f22445df21fc264f82ac7a78922a0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 16783995, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (met deuken)
Pinguin - Disco 2 TD5 (als vervanger voor Duck)
Re: 2.25 Diesel blok preventief onderhoud
Volgens mij hoeft voor deze ook je carterpan er niet af... (dat had ik eerst gedaan toen ik erachter kwam dat ik een andere keerring nodig had voor een 5x gelagerd blok 
