discovery / freelander

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
paul be

discovery / freelander

Bericht door paul be »

ik ben aan het zoeken naar een wagen van rond jaar 2000-2003 ongeveer.
Ik lees veel over problemen met de disco td5, veel turbo`s vervangen en versnellingsbakproblemen.
over de freelanders vind ik weinig.

Zijn er betrouwbare wagens te vinden van deze types ofwel wat zijn jullie ervaringen?

discovery TD5
Sylvester

Re: discovery / freelander

Bericht door Sylvester »

Sinds vanmorgen staat mijn Disco te koop op de markt, betrouwbare auto die alle kinderziektes is ontgroeid.
Mocht je meer willen weten hoor ik dat wel.

Groet Sylvester
RRc 1972
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

Paul,

Een redelijk goed onderhouden Disco Td5 kan een heel betrouwbare auto zijn.
Alle "normale" problemen zijn bekend en de meeste makkelijk te verhelpen.
Wel zijn ACE en luchtvering soms lastiger (maar die kan je met wat moeite demonteren - wel aan de computer "vertellen&quot, eentje zonder deze extra's heeft als voordeel dat het ook niet stuk kan. En verder is de automaat, zeker als hij slecht behandeld is eventueel een zorgenpunt, dus wil je meer zekerheid dan moet je naar een handbak kijken. Turbo-problemen horen vlgs mij niet tot de typische Td5 problemen. Typisch zijn olie in het "wiring-harness" -- overigens een te verhelpen probleem, vaak zelfs heel eenvoudig te verhelpen.
Gemiddeld is de Td5 in een Disco iets meer een "probleem" als in een Defender omdat de gemiddelde Disco-rijder zijn auto meer rijdt als een "luxe-wagen" (snel veel vermogen vragen na een koude start, en veel met veel toeren rijden), maar gemiddeld is de Td5 ook een onverslijtbare motor, met de nodige zorg brengt hij je 500.000 km ver en dan nog verder.

De Freelander is een "andere" auto, de Td4-diesel is betrouwbaar (komt van BMW), "onbetrouwbaar" is de visco-aandrijving naar de achteras, dwz. als je die niet netjes volgens het boekje behandelt, en bij problemen blijft doorrijden dan is de kans op onkosten groot. En een Freelander is best capabel maar het blijft een voorwielaangedreven auto met "hulpaandrijving" op de achterwielen. Groot voordeel is dat een Freelander een handzamer auto is die meer op een alledaagse auto lijkt in het alledaags gebruik.

Marc
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

Een Disco blijft natuurlijk een "dikke" auto die er stoer en bulletproof uitziet. En een Freelander zie ik altijd "maar" als een collega van de Vitara. Verder niks op af te kraken, zijn fijne auto's maar ze hebben het net niet. Maar als ik mocht kiezen en zou mogen genieten van de veel lagere Belgische tax dan wist ik het wel. Go for the Disco. Technisch hebben ze beide hun dingetjes maar die zijn te overzien.

Gr, Bart
paul be

Bericht door paul be »

ja ik ga voor de disco. heb een freelander bekeken en het is niet mijn ding.

ga maandag voor een td5 kijken in nl. Of weet je ook nog een leuke staan bart?
Andrew Colville

Bericht door Andrew Colville »

Beide hebben hun voor en nadelen, Ik kan weinig xtras toevogen aan het antwoord van Marc.

Wel zou ik zeggen als je voor de Discovery gaat probeer er eentje te vinden van na 2002, hier is het een ander al aan verbeterd, bovendien is er makkelijker aan te tunen mits dat ooit aan de orde komt.

buiten dat zij er het een ander aan weizigingen op uitstraling ( denk aan de nieuwe koplampen) ook zijn de latere EURO 3 norm ( misschien dat dat iets doet voor de belastig tarief in België maar ook geluid en uitrusting zijn wat verbeterd.

Als je hulp nodig hebt met een bezichtiging dan kun je mij altijd vragen, Ik ken de zwakke plekken.

Staar je niet blind op de KM stand, eentje met 150000 is vaak niet beter dan eentje met de gangbare 250-300.000 veel grote onkosten komen met 250- 300.000 km en zijn dus al gebeurd of komen er net aan. (denk aan brandstof pomp, positie schakelaar bij de automaat, vliegwiel bij de handbak etc etc) zeg maar de kinderziektes zijn er dan uit.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
petra

Bericht door petra »

Kan iemand mij vertellen of de startmotor van een freelander 2001 1.8l ,10 of 11 tanden heeft.
plaetje

Bericht door plaetje »

andrew neem even contact met mij op

jo / Herbert Förster
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

Www.colvilleslandrovers.nl staat alles op, misschien makkelijker dan via prik.
Gr, Bart
Plaats reactie