alweer Brantho Korruks....??
alweer Brantho Korruks....??
Ja idd, alweer een vraagje over BK. Ik ben dus een fervent RX fan maar heb het tot nu toe alleen gebruik voor binnenschermen, chassis, dorpels, vloerdelen etc ec, alles wat dus niet direct in het oog valt. Maar ik ben nu bezig met m'n laatste opknap-project, een RRC 2 drs. 300 tdi van 1974 (jippie). Deze auto is behoorlijk hard maar de A-stijlen en dakranden zijn behoorlijk oppervlakkig geroest, ik wil ze dus gedeeltelijk stralen en daarna behandelen, en het liefste in één keer. Zou BK daar geschikt voor zijn? Geeft dit een strak en goed dekkend resultaat? Ik wil het dus spuiten met perslucht en verdunnen en dan een aantal laagjes. Droogt het snel? Ben benieuwd naar de reacties...
Gr, Bart
Gr, Bart
Re: alweer Brantho Korruks....??
Bart,
Volgens mijn ervaringen is het niet geschikt voor een strak dekkend resultaat. Echt mooi zichtwerk zou ik er niet mee doen, waarbij ik een achterbalk niet als echt mooi zichtwerk zie. Ik vind dat de verf zich onder verschillende omstandigheden steeds anders laat verwerken. Verdunnen met de originele Brantho verdunner geeft ook weer andere resultaten als direct vers uit het blik. De droogtijd, of beter gezegd de uithardingstijd is erg lang, denk aan een week. En echt hard wordt Brantho niet, maar dat is voor zware omstandigheden natuurlijk weer gunstiger. Denk hierbij aan een chassis.
Voor jouw toepassing zou ik het dus niet doen.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Volgens mijn ervaringen is het niet geschikt voor een strak dekkend resultaat. Echt mooi zichtwerk zou ik er niet mee doen, waarbij ik een achterbalk niet als echt mooi zichtwerk zie. Ik vind dat de verf zich onder verschillende omstandigheden steeds anders laat verwerken. Verdunnen met de originele Brantho verdunner geeft ook weer andere resultaten als direct vers uit het blik. De droogtijd, of beter gezegd de uithardingstijd is erg lang, denk aan een week. En echt hard wordt Brantho niet, maar dat is voor zware omstandigheden natuurlijk weer gunstiger. Denk hierbij aan een chassis.
Voor jouw toepassing zou ik het dus niet doen.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
[picasaweb.google.com]
Oh, das jammer, had op een ander antwoord gehoopt. De RR in kwestie wordt geen concours auto, de rest van het plaatwerk ga ik ook zelf spuiten (misschien plasti-dip). Op de technische specificaties van BK staat wel dat het binnen een paar uur al stofdroog is. Wim, wat zou jij dan evt. adviseren? Na het stralen zullen er wel wat putjes in het metaal verschijnen dus ik wil het een beetje "camouflerend" spuiten. En als ik BK doe spuiten, dan na drogen licht schuren met fijn schuurpapier en water en dan aflakken?
Gr, bart
Gr, bart
Bart,
Inderdaad stofdroog, maar als je het na twee dagen vastpakt zie je nog de vingerafdrukken. Voor een goed advies over schilderwerk zijn er prikkers die daar veel meer van weten. Ik kan je helaas alleen mijn ervaring met Brantho Korrux met je delen.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
[picasaweb.google.com]
Inderdaad stofdroog, maar als je het na twee dagen vastpakt zie je nog de vingerafdrukken. Voor een goed advies over schilderwerk zijn er prikkers die daar veel meer van weten. Ik kan je helaas alleen mijn ervaring met Brantho Korrux met je delen.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
[picasaweb.google.com]
Bart, als ik jou was zou ik er toch weer rx5 op smeren/spuiten en dan afspuiten met een fatsoenlijke 2k poly urethaan lak. Ben net gisteren bij de Beer geweest voor mijn nieuwe project. Had geen zin in afschuwelijk dure autolak, dus ga er nu unicoat van ppc (paulypaint) gebruiken. Kost 22,00 euro de liter en dan komt er nog een harder en thinner bij. Primer schijnt op staal niet nodig te zijn, op alu een washprimer of epoxyprimer.
Chassis wordt gestraald en daarna in de rx5, dan zwarte fosfocoat van paulypaint en in de dinitrol.
Groetjes
Joachim
Chassis wordt gestraald en daarna in de rx5, dan zwarte fosfocoat van paulypaint en in de dinitrol.
Groetjes
Joachim
Hoi Joachim, RX5 en 2K samen gaat helemaal fout! Ik ga deze week een keer stralen, moet effe kijken hoe ik dat doe, de hele auto moet niet vol komen te zitten met straal grid. Maar RX5 is naar mijn mening meer voor de onderzijde en binnenzijde van de auto, niet echt voor het zichtwerk.
Gr, Bart
Gr, Bart
Als je gaat stralen dan is je plaatwerk (als het goed gedaan is) dus roestvrij en heeft het geen zin om BK of RX te gebruiken. Het beste is dan gewoon epoxy primer en daarna aflakken.
BK is na 30 minuten stofdroog en na enkele dagen uitgehard. Het geeft nooit een heel mooi eindresultaat, het is dik dus met de kwast krijg je strepen. Als je het gaat spuiten dan moet je het verdunnen, je krijgt wel altijd spuitstructuur. Je kunt overigens verdunnen met universele verdunner voor autolak, die is wat goedkoper dan de speciale Brantho korrux verdunner. Sowieso is BK op de Duitse ebay een stuk goedkoper dan hier in Nederland, dat geld overigens voor alle autolak. Ik bestel BK altijd bij tbs aachen. Brantho korrux wordt na een paar jaar lelijk dof. Ik doe tegenwoordig dan ook afwerken met een 2K autolak, gewoon hoogglans. Voorwaarde is dan wel dat je de BK ook hebt gespoten, aflakken over de kwaststrepen ziet er niet uit. Het mooie van Brantho korrux is dat je er vrijwel alles overheen kunt gebruiken.
Momenteel ben ik met een auto bezig (niet laro) waar ook wat roesplekjes zaten langs ramen en dergelijke. Ik heb dat met de staalborstel op de slijptol schoongemaakt, vervolgens met 2-3 lagen Brantho korrux gespoten en daaroverheen epoxy primer. Op die manier lever ik de auto aan bij de spuiter die moet gaan strakmaken en afspuiten. Het wordt een vrij dure paintjob, ik heb hoge eisen voor die auto, zonder spuitstructuur en dus echt spiegelglad. Die spuiter gaat er nog wel een aantal lagen overheen spuiten, dus met terugschuren gaat de spuitstructuur van de Brantho korrux er wel weer uit. Als je zelf wilt spuiten kun je dat ook doen door er, al dan niet plaatselijk, spuitplamuur over te spuiten en terug te schuren.
Groet, Art
BK is na 30 minuten stofdroog en na enkele dagen uitgehard. Het geeft nooit een heel mooi eindresultaat, het is dik dus met de kwast krijg je strepen. Als je het gaat spuiten dan moet je het verdunnen, je krijgt wel altijd spuitstructuur. Je kunt overigens verdunnen met universele verdunner voor autolak, die is wat goedkoper dan de speciale Brantho korrux verdunner. Sowieso is BK op de Duitse ebay een stuk goedkoper dan hier in Nederland, dat geld overigens voor alle autolak. Ik bestel BK altijd bij tbs aachen. Brantho korrux wordt na een paar jaar lelijk dof. Ik doe tegenwoordig dan ook afwerken met een 2K autolak, gewoon hoogglans. Voorwaarde is dan wel dat je de BK ook hebt gespoten, aflakken over de kwaststrepen ziet er niet uit. Het mooie van Brantho korrux is dat je er vrijwel alles overheen kunt gebruiken.
Momenteel ben ik met een auto bezig (niet laro) waar ook wat roesplekjes zaten langs ramen en dergelijke. Ik heb dat met de staalborstel op de slijptol schoongemaakt, vervolgens met 2-3 lagen Brantho korrux gespoten en daaroverheen epoxy primer. Op die manier lever ik de auto aan bij de spuiter die moet gaan strakmaken en afspuiten. Het wordt een vrij dure paintjob, ik heb hoge eisen voor die auto, zonder spuitstructuur en dus echt spiegelglad. Die spuiter gaat er nog wel een aantal lagen overheen spuiten, dus met terugschuren gaat de spuitstructuur van de Brantho korrux er wel weer uit. Als je zelf wilt spuiten kun je dat ook doen door er, al dan niet plaatselijk, spuitplamuur over te spuiten en terug te schuren.
Groet, Art
Hoi Art, dank voor je uitgebreide bericht, ik heb net een taxateur op bezoek gehad en die zei hetzelfde, als ik de delen straal dan is de roest er in feite uit en hij adviseerde ook een epoxy primer, die heeft een etsende werking en is voldoende beschermend. Maar BK laat me nog niet los, ik wil het gewoon 's proberen. Ik heb nooit een auto geverfd of gerolt (alleen ruig offroad spul) maar alleen gespoten dus ik zou het er wel strak op kunnen zetten. Maar is het niet beter om eerst epoxy op kaal metaal te spuiten en daarna BK? .. en dan evt. een laag zwart zijdeglans of mat. De A en B stijl van een RRC moeten niet gaan glimmen.
Gr, Bart
Gr, Bart
Bart,
Als je roestvrij, schoon metaal hebt, dan is epoxy primer het beste wat er is. Het heeft dan ook geen zin om Brantho Korrux "3 in 1" tussen de primer en de lak door te gebruiken. Het primaire doel van Brantho Korrux is dat je het over roest heen kunt gebruiken en dat het een 3 voudige werking heeft: 1 Roestomvormer, 2 roestwerend, 3 aflak.
Als je BK over epoxy heen gebruikt dan zal de roestomvormer functie niet meer werken omdat daarvoor direct contact met de roest nodig is. De roestwerende functie heeft de epoxy primer zelf ook. En voor aflak kun je beter een echte autolak gebruiken voor een langdurend mooi resultaat.
En geloof me, ik kan inmiddels ook best redelijk spuiten, maar de Brantho Korrux houdt altijd een sinaasappel effect. Voor een chassis of motorruimte of zo vind ik dat niet erg, als het maar egaal hetzelfde is. Voor het spuitwerk aan de buitenkant is het niet mooi.
Groet, Art
Als je roestvrij, schoon metaal hebt, dan is epoxy primer het beste wat er is. Het heeft dan ook geen zin om Brantho Korrux "3 in 1" tussen de primer en de lak door te gebruiken. Het primaire doel van Brantho Korrux is dat je het over roest heen kunt gebruiken en dat het een 3 voudige werking heeft: 1 Roestomvormer, 2 roestwerend, 3 aflak.
Als je BK over epoxy heen gebruikt dan zal de roestomvormer functie niet meer werken omdat daarvoor direct contact met de roest nodig is. De roestwerende functie heeft de epoxy primer zelf ook. En voor aflak kun je beter een echte autolak gebruiken voor een langdurend mooi resultaat.
En geloof me, ik kan inmiddels ook best redelijk spuiten, maar de Brantho Korrux houdt altijd een sinaasappel effect. Voor een chassis of motorruimte of zo vind ik dat niet erg, als het maar egaal hetzelfde is. Voor het spuitwerk aan de buitenkant is het niet mooi.
Groet, Art
ik ben BK fan en heb nog en vrij volle fles verdunner staan, als je niet al te veel haast hebt kan je die gebruiken. Als je het zoals ik in februari bij -10 met de goedkoopste kwast van de bouwmarkt kwast dan streept het inderdaad ja. Het lijkt mij dat het ook een stuk mooier kan, het is wel lekker robuuste verf!!
Heb je al eens Hammerite overwogen?
Heb het zelf op bumpers en een bulbar gerold, bevalt mij prima, is ook te spuiten.
Zelf heb ik er hoogglans opgesmeerd maar is ook in zijdeglans verkrijgbaar. spul wordt ook lekker hard en slijtvast.
Geert
Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)
P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ae8f3df15978e0be4ab3d54cdbadb7f8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 16745021, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Heb het zelf op bumpers en een bulbar gerold, bevalt mij prima, is ook te spuiten.
Zelf heb ik er hoogglans opgesmeerd maar is ook in zijdeglans verkrijgbaar. spul wordt ook lekker hard en slijtvast.
Geert
Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)
P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ae8f3df15978e0be4ab3d54cdbadb7f8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 16745021, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Ik vind Hammerite echt niks, sorry. Slechte ervaringen mee, net als andere prikkers.
Gr, Bart
Gr, Bart
Heb de achterbalk van m'n 110, mede op advies van Wim, gerold met BK (met een kortharige roller) en ben zeker tevreden met het resultaat. Heb het wel een pietsie verdunt overigens.
Had er zoveel lol in dat ik uiteindelijk ook m'n treegliders en zelfs m'n roofrack heb bewerkt. Dat (Frontrunner) roofrack is gepoedercoat, maar dat liet toch al op aardig wat plaatsen los. Beetje opschuren, ontvetten en rollen maar... Het heeft sowieso al een wat korrelige structuur op de buitenrand, dus dat was geen enkel probleem.
Voor plaatwerkdelen lijkt BK toch wel wat minder geschikt inderdaad...
Teun met 'Bram' en 'Mudje', een 110 Td5 Stationwagon en een Polynorm kwarttonner
Had er zoveel lol in dat ik uiteindelijk ook m'n treegliders en zelfs m'n roofrack heb bewerkt. Dat (Frontrunner) roofrack is gepoedercoat, maar dat liet toch al op aardig wat plaatsen los. Beetje opschuren, ontvetten en rollen maar... Het heeft sowieso al een wat korrelige structuur op de buitenrand, dus dat was geen enkel probleem.
Voor plaatwerkdelen lijkt BK toch wel wat minder geschikt inderdaad...
Teun met 'Bram' en 'Mudje', een 110 Td5 Stationwagon en een Polynorm kwarttonner
Ik ook, velgen gehammerite, paar dag in de sneeuw gestaan en jahoor roest!
Ik ga dus aan de epoxy primer, kan ik die gewoon in spuitbus kopen van Motip of duplicolor? Ik ga 's wat googelen
gr bart
gr bart
Ik ga dus met epoxy verder, maar na het stralen/borstelen moet er ook strak gemaakt worden dmv plamuur, maar eerst een goede laag epoxy en dan pas plamuren neem ik aan? Ik kan trouwens epoxy primer in spuitbus kopen, maar dan kan ik weer kiezen uit 1K en 2K, welke moet ik hebben?
Gr, Bart
Gr, Bart
Bart, jij hebt toch wel een mooie compressor, is dat niet veel handiger dan met dure spuitbussen prutsen? (zoals ik...)
Ik heb 3 compressors en verfspuit, maar heb er eigenlijk heel weinig ervaring mee, spuitbus is zo makkelijk....ben nu bezig met een 300 tdi distributie...héérlijk!!
Ik ben jaloers Bart, maar goed jij moet er (deels) je brood mee verdienen. Enneh die distributie, mmm ieder ziin hobby
Als mijn 300Tdi ooit de geest geeft drop ik 'm wel bij jou.