88 met coil veren 1/3 – 2/3 regeling

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
RobSLaro

88 met coil veren 1/3 – 2/3 regeling

Bericht door RobSLaro »

Mag dit kan dit?

Ik loop al een tijdje te broeien op het volgende (dank aan dhr Weekers)
Als ik nu bijvoorbeeld een SII 88 inch (+40 jaar) heb, en deze wil ik voorzien van een aandrijflijn van een 90.
Accepteert de RDW een chassis als Chassis met Coil als een vervang deel?

Het is een 88 inch chassis wat gemodificeerd is met aanpassingen voor o.a. extra tank en voorbereid op coil veren.

Als ik hierna er de assen, versnellingsbak, tussenbak en motor van een 90 onder sleutel blijft dit dan binnen de 1/3 – 2/3 regeling.
En gaat dit trouwens passen?

Thanks Rob
Anton (Rumble)

Re: 88 met coil veren 1/3 – 2/3 regeling

Bericht door Anton (Rumble) »

Het is eerder gelukt, want er rijden er wel een paar zo rond, of het officieel ook via rdw gegaan is weet ik niet. Er zou wel de engeland route zijn, engels kenteken, maar dan moet ook alles via papieren aangegeven zijn. Dus ook een heringeslagen nummer via de dvla.
Ik denk dat een brlastingvrije rangerover ombouwen tot 100 inch de makkelijkste route is. Je veranderd dan alleen de body.
RobSLaro

Bericht door RobSLaro »

Ik heb begrepen dat als je een frame vervangt voor een “nieuwe” dat de RDW er het originele nummer er opnieuw inslaat.
Dat zou geen problemen geven. Maar nu met het frame hier boven genoemd?

Nu is voor mij gewoon de vraag, in hoeverre er iemand hier al ervaring mee heeft en hoe dit aan te pakken.
En past de donor aandrijflijn van de 90 hier dan in/onder?
Lucas van Lierop

Bericht door Lucas van Lierop »

Tip: doe jezelf een lol ga gewoon eens bij de RDW langs, alles wat wij hier zeggen is zinloos want zij gaan 'm uiteindelijk toch beoordelen.

Ik heb zelf b.v. een Disco met 60 cm verlengd, ding heeft custom achterkant, body bevat delen van een donor Disco, gewoon goedgekeurd. Ik heb van de RDW meermaals complimenten gehad dat ik de juiste route had gevolgd en die is (of iig was iig bij mij):
- Vantevoren met een nog complete auto langs gaan, vertellen wat je wilt doen en vragen of het kan en hoe.
- Voordat je gaat verbouwen de boel laten labelen en als je gaat verzinken vragen of ze ook paar extra nummers willen graveren voor eht geval er loodjes verloren gaan.
- Evt tussendoor even langskomen of wat foto's sturen van de voortgang zodat ze een idee hebben wat je allemaal aan het doen bent.
- Als je klaar bent terug komen met iets wat er technisch netjes uitziet en waar duidelijk niet mee gesjoemeld is maar waar jij als liefhebber gewoon wat aan verandert hebt omdat je dat een mooie verbetering leek.

Als je de RDW serieus neemt, ze niet achteraf voor een voldongen feit stelt en alles gewoon netjes doet dan zijn ze heel redelijk, iig in Nieuwegein.

Groet en succes
RobSLaro

Bericht door RobSLaro »

Nou Lucas, zo zit ik ook in elkaar, maar ik had de goede hoop te horen van een ervaring deskundige dat het wel mogelijk is. Misschien heeft iemand het al een keer gedaan. Het kan ook zijn dat er iemand is met de ervaring : ,, dit gaat echt niet lukken”.
Hoef ik er de RDW ook niet lastig mee te vallen.

En trouwens mijn ervaring met de RDW keurmeesters (A’dam) is tot nu toe altijd GOED geweest!
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

Hier 1 dorpje verder (Neerkant) woont een bekende van mij die heeft een 110 TD5 en een 88" met schroefveren en een 300 tdi met automaat (en EDC werkend!), en jawel, RDW gekeurd. Het is een heel bouwpakket, achterste cardanas is érg kort maar het functioneert. Je zou hem 's kunnen mailen, hij heeft 'm zo gekocht dus niet zelf naar RDW geweest. [www.autismebrabant.com]

Gr, Bart
Scratch

Bericht door Scratch »

Als je die groen ingekorte 90 bedoeld betwijfel of die langs de RDW is geweest.

--> mod_embed_images_loadimage('43942c68b18f355c54d75bbff57f16a7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.uploadjefotos.nl%2Ffoto.php%3Fid%3D37e89b6461d5b125ddf12a9b9a85d711', 'http://www.uploadjefotos.nl/foto.php?id=37e89b6461d5b125ddf12a9b9a85d711', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.uploadjefotos.nl%2Ffoto.php%3Fid%3D37e89b6461d5b125ddf12a9b9a85d711', '', 16744268, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

Ik was d'r niet bij...., maar hoezo twijfel je eraan?

Gr Bart
Alan T

Bericht door Alan T »

Zoals Lucas al zegt kan alleen het RDW hier echt andwoord op geven.
en dan nog kunnen ze hierop terug komen, of bij een latere kontrole of steekproef
het is maar net hoe de keurmeester die 1/3 regel interpedeerd

Maar waarom een series met goeie bladveren veert ook goed.

Grt
Alan
RobSLaro

Bericht door RobSLaro »

Goed het antwoord van de RDW op mijn stelling is niet waar ik op gehoopt had maar volgens mij wel duidelijk :

QuoteRDW => Wanneer u alleen de wielophanging met de daartoe behorende veersysteem wijzigt is het geen probleem. Dit zijn onderdelen die niet worden gezien als zijnde aandrijflijn. Het gaat een probleem vormen wanneer u bijvoorbeeld de aandrijving wijzigt van voor naar achter, ophangpunten van de versnellingsbak wijzigt, ect.

Graag wil u nog even de werkwijze bij de RDW voor het vervangen van een chassis meegeven:
Indien het chassis wordt vervangen door een nieuw exemplaar moet er een vooronderzoek zijn uitgevoerd, dit om bij her-inslag (van het chassisnummer) zekerheid te hebben over de identiteit van het oorspronkelijke chassis. Alleen een plaatje inleveren met daarop het VIN (zonder vooronderzoek) is niet acceptabel. Er moet een verklaring van de voertuigfabrikant of zijn gemachtigde aanwezig zijn, dat het een origineel fabriekschassis betreft, tenzij een origineel fabriekschassis niet meer leverbaar is.
Indien het originele chassis niet meer wordt gefabriceerd en niet meer leverbaar is, dan mag een door derden vervaardigd chassis zijn gebruikt, mits dit naar het oordeel van de technisch medewerker gelijkwaardig is aan het originele chassis. Een verklaring van de fabrikant van het vervangingschassis kan daarbij nuttig zijn, maar is niet verplicht.
Let op: Hier kan je geen rechten aan ontlenen !!!

Zijn er conversie sets naar Coil / 90 (defender) assen ? Weet iemand dat of is het verschil zo groot dat het bijna onmogelijk is ?

Thanks,
Rob
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

Kijk, daar heb je het weer. De RDW stelt bovenwettelijke eisen, en daar kom je nu niet makkelijk meer onderuit (anders dan nog eens een vraagje eraan wagen).

Je zou denkelijk beter ze al een beetje moeten masseren mbt een "vreemd" maar fabrieksgelijk chassis. Vlgs de EU-rgels mag je geen drempels opwerpen tegen "imitatie" (zolang het niet gepatenteerd etc is. Als alleen fabrieks-chassis worden geaccepteerd is er geen concurrentie (en dus zelfs niet van Marsland die de chassis bij GKN, dezelfde leverancier als die van LandRover, inkoopt).

Marc
RobSLaro

Bericht door RobSLaro »

Marc, je hebt een PM (denk ik, de site doet weer raar)
Plaats reactie