Schokbrekerkeuze Series III 109 Stawag

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Wim Janssen

Schokbrekerkeuze Series III 109 Stawag

Bericht door Wim Janssen »

Ik heb net deze heavy duty bladveren
Afbeelding%2520236.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c572203dc63d560e1e5cc5bd9dbf730d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F--HrhP_jkMKY%2FUhiguTLAPaI%2FAAAAAAAABok%2FsGin6CwolLU%2Fs640%2FAfbeelding%252520236.jpg', 'https://lh6.googleusercontent.com/--HrhP_jkMKY/UhiguTLAPaI/AAAAAAAABok/sGin6CwolLU/s640/Afbeelding%2520236.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F--HrhP_jkMKY%2FUhiguTLAPaI%2FAAAAAAAABok%2FsGin6CwolLU%2Fs640%2FAfbeelding%252520236.jpg', '', 16726174, 600, 600, 'Loading image ...', false);

vervangen door deze originle 109 Stawag bladveren.
Afbeelding%2520190.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6bb2cf3123c378b2aa3cf076e9bd044e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-AswFiYVdlcA%2FUhigt-R511I%2FAAAAAAAABoc%2FzBG0B1ByQDk%2Fs640%2FAfbeelding%252520190.jpg', 'https://lh5.googleusercontent.com/-AswFiYVdlcA/Uhigt-R511I/AAAAAAAABoc/zBG0B1ByQDk/s640/Afbeelding%2520190.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-AswFiYVdlcA%2FUhigt-R511I%2FAAAAAAAABoc%2FzBG0B1ByQDk%2Fs640%2FAfbeelding%252520190.jpg', '', 16726174, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Nu weet ik dus weer dat een Series ook kan veren, maar tegelijkertijd kom ik er achter dat de schokbrekers gewoon niets meer doen. Die moeten dus vervangen worden. Volgende logische vraag is dan natuurlijk welke schokbrekers. Ik zie bij Paddock standaard (helaas Britpart), Monroe (gas) en Procomp (extra lang). Normaal gesproken zou ik voor standaard kiezen, maar deze veren zijn zo soepel dat iets betere demping waarschijnlijk wenselijk is. Monroe ken ik van naam, maar weet verder niets van specifiek dit model. Procomp heb ik vroeger gehad in combinatie met Rocky mountain paraboolveren, maar daar heb ik hier op het prikbord veel shit over gelezen.
Wat is nu een verstandige keuze zonder gelijk voor de duurste topkwaliteit te gaan?
Ik heb verder nog de keuze tussen standaard of langere militaire shackels, dus kan hem achter hoog genoeg zetten.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Hans 109

Re: Schokbrekerkeuze Series III 109 Stawag

Bericht door Hans 109 »

Wim,

Ik heb geen problemen met Procomp....

mvg Hans
jamaar

Re: Schokbrekerkeuze Series III 109 Stawag

Bericht door jamaar »

ik heb geen problemen met originele landrover ambulance schokdempers
zitten er al 40 jaar onder en werken nog naar behoren
helaas kan ik dus geen antwoord op je vraag geven

voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('38573e1619961e42eaa7f04720463365', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 16726399, 600, 600, 'Loading image ...', false);
paulus-109

Re: Schokbrekerkeuze Series III 109 Stawag

Bericht door paulus-109 »

wim,

onder de grijze 109 had ik ook de originele veren maar met lange shakles en monroe dempers.
je moet wel de begrenzers voor de as uitslag monteren omdat anders de as aan de demper hangt.
dit heb ik statisch getest met een soort axletwist ramp. in de praktijk, woonwerkverkeer en wat greenlanen
kom je niet in de situatie dat de de as maximaal uit laat slaan.
opzet was dat de kont iets hoger stond dan voor, vind ik mooi, en dat bij volle belading de auto netjes recht bleef staan,


groet paul
Wim Janssen

Re: Schokbrekerkeuze Series III 109 Stawag

Bericht door Wim Janssen »

Hoi Paul,

Asbegrenzing is me duidelijk, maar kun jij iets zeggen over die Monroe dempers t.o.v. standaard dempers?

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
paulus-109

Re: Schokbrekerkeuze Series III 109 Stawag

Bericht door paulus-109 »

wim,

ik merkte vooral met uitveren een betere demping dan met de oude standaard.
die waren wel al oud dus kan niet zoveel zeggen tov nieuwe standaard.helaas.
ik begreep wel van paddock dat de uitslag iets langer is maar heb dat vergeten te controleren......

paul
Carawagon

Re: Schokbrekerkeuze Series III 109 Stawag

Bericht door Carawagon »

Heb op mijn S3 109 ex militair sinds 2 maand twee monroes zitten achter. Mijn eerste keus waren pro-comps maar ze hadden de verkeerde gestuurd. deze bleken te lang. Omdat de juiste maat een paar week niet leverbaar was uiteindelijk maar gesetteld voor de monroes. Door het extreem stugge verenpakket van de militaire kan ik helaas niet zeggen dat ik er iets van vernomen heb ten opzichte van de de oude demper die er in een hoek van 90 graden onder zat
Wel viel me op dat er inmiddels alweer 2 zwarte streepjes lopen over de zijkant van de demper alsof die wat lekt al heb ik er sinds plaatsing niet echt gek meer mee gereden...

Al met al niet echt een spectaculaire verbetering maar goed. dr hangt weer wat onder, het koste niet teveel en ik kan weer rijden.

Groet,
Wouter

Series III 109 2.25b Carawagon (Pluimpje)

www.flickr.com --> mod_embed_images_loadimage('1dbf280a53e12b1eb94e4703de4dcdb5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Ffarm9.staticflickr.com%2F8079%2F8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://farm9.staticflickr.com/8079/8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Ffarm9.staticflickr.com%2F8079%2F8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://www.flickr.com/photos/65356183@N05/8323003658/', 16730458, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Pluimpjedrama by WouterSlaman, on Flickr
Wim Janssen

Re: Schokbrekerkeuze Series III 109 Stawag

Bericht door Wim Janssen »

Ik denk dat ik maar gewoon voor de good old Armstrongs ga. Ik vind ook op het net niet zoveel duidelijke verhalen over betere schokbrekers, dus gaan we er maar vanuit dat Land Rover dit destijds goed bekeken heeft.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Plaats reactie