Welke olie in een TD5?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Niels E

Welke olie in een TD5?

Bericht door Niels E »

Beste Prikkers,

Zoals de titel al zegt, ben ik op zoek naar welke olie in de TD5 moet.

Ik weet dat het een 5W30 is, maar ik zie hier allemaal verschillen in.

In de gebruiksaanwijzing staat dat het een ACEA A1.98 of B1.98 moet zijn, maar nu zag ik op internet een site waar de Castrol EDGE FST 5W30 erg betaalbaar is. Deze heeft echter de specificatie A3, B3, C3. Kroon Oil heeft de Duranza welke aan de specs van Land Rover voldoet, maar is een keer zo duur

Wie kan mij uitleggen of de Castrol gewoon te gebruiken is en wat het verschil in de specificaties nou inhoudt?

Hoor het graag.

Groet,

Niels
Andrew Colville

Re: Welke olie in een TD5?

Bericht door Andrew Colville »

Lijkt me niet perse de juiste olie,

Dit is de Landrover specificatie ACEA A1 & B1 for 5W/30, 5W/40 or 5W/50. semi of vol syntheet ik zou altijd voor vol gaan.

de olie die jij hebt gevonden is meer bedoeld voor motoren met een uitlaatgas nabehandelings systeem en gericht op veel korte stukken.

Roet filter ect dus en die heeft een Td5 niet.

Ik koop zelf Kroon duranza in 60 liter vaten in voor het onderhoud van mijn Td5's en de Td5 motoren van mijn klanten.

De Td5 heeft nu eenmaal een prijzige olie voor geschreven gekregen, maar die van de handbak is pas echt duur.

aan de andere kant mag de Td5 20.000 km rijden tussen zijn beuretn en dat voor 100 euro aan olie, dat vindt ik niet echt duur.

Ik zou een olie aanraden die exact voldoet aan de specificaties van Landrover icm het klimaat waar je in gaat rijden.

Je kunt ook een ACEA A5/B5 aan schafen maar dit is meer geschikt voor Td5's die wat zwaarder werken of zijn geremaped voor meer vermogen.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Paul Kampeerrover

Bericht door Paul Kampeerrover »

Maakt dat zoveel verschil dan?
De Castrol voldoet aan behoorlijke specificaties en heeft een indrukwekkende referentielijst waar ook motoren opstaan zonder roetfilter e.d. Ik lees/krijg verschillende informatie.
Ik weet dat de TD5 een teergevoelig blokje is, maar zo gevoelig?
Denk je dat olie die niet geheel aan de specificaties voldoet de levensduur behoorlijk zal beinvloeden?
Ik rij sinds een paar maanden TD5 en wil dat jaaaaren blijven doen, door oa de beste kwaliteit te gebruiken, dus voor mij belangrijke informatie.

Groet! Paul
Andrew Colville

De genoemde olie heeft behoorlijke specificaties, deze komen echter niet overeen met de specificaties van landrover.

Middels de ACEA betekenis lijsten, lijkt de genoemde olie meer bedoeld voor nieuwere motoren met roetfilter en recentere emissie eisen, door deze eigenschap veranderen componenten in de olie, de olie heeft dan minder viscositeit mij hogere temperaturen, prima voor een motor die korte stuken rijdt, en niet echt heet wordt.

Ik ben geen olie gouroe maar met wat online speur werk en de betekenissen van de dievrse coderingen in de ACEA lijsten kun je als leek een eind komen.

Ik zou verwachten dat de gemiddelde 5 w 30 volsyntheet wel te gebruiken is in de Td5, maar tov mijn klanten kan ik niet maken om een olie te gebruiken met de verkeerde spec's, Persoonlijk houd ik ook graag de spec's van Landrover aan, tenzei ik leer van een beter ( vaak duurder ) alternatief.

De Td5 is wel een beetje kies keurig met zijn olie, een semi syntheet mag er ook in, maar dat kun je na een jaartje rijden ook zien aan de motor, de meeste Td5's zijn inwendig brand schoon en ook afgevuld met 5 w 30/40/50 vol syntheet, de geende die bij de garage om de hoek in onderhoud zijn geweest zijn vaak gevuld met hun huis merk olie. motoren worden dan door de verkeerde olie niet goed gereinigd lopen warmer en de olie ziet na een korte piriode uit alsof het er al jaren in zit.

Kies een vol syntheet, zorg dat de olie niet te dik is ( dikke olie gooit de Td5 er zelf uit ) en vervang deze 1 x per jaar of om de 20.000 vervang gelijk beide filters ( filter kits zijn te koop bij de bekende adressen ) houd lekkages bij en verhelp deze spoedig, en je zult jaren plezier hebben van een Td5.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
patrick nieuwenhuis

Bericht door patrick nieuwenhuis »

Andrew ,werkt jouw site wel,ik krijg geen antwoord via die mail??
Niels E

Bericht door Niels E »

Goedemorgen Andrew,

Hartelijk dank voor je duidelijke antwoord.

Ik ga voor de Kroon Oil, met de specs welke door Land Rover voorgeschreven worden.

Groet,

Niels
Andrew Colville

yep die doet het nog, ik heb even over jouw mail heen gelezen ( excuseer ), maar je hebt mail

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
Plaats reactie